OCZ tar PCI Express SSD till konsumenter

Permalänk
OCZ

Nu är det inte Bottiden som är den primära anledningen varför man har SSD på PCI-E

Permalänk
Medlem

Fyfan, såg ju riktigt trevligt ut tills man kom fram till priset...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Enormt hög strömförbrukning. Vad kan sluka en sådan mängd energi i en SSD? En mekanisk hårddisk är ju mer strömsnål.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leedow:

Enormt hög strömförbrukning. Vad kan sluka en sådan mängd energi i en SSD? En mekanisk hårddisk är ju mer strömsnål.

Skämtar du med mig? Har du kollat prestanda siffrorna? Tänk hur många HDDs du behöver i ett RAID fält för att komma i närheten av sådant.

Det går inte jämföra. 8W är ingenting.

9 papp är lite väl dyrt fortfarande men kommer det ner mot 5 kan jag not tänka mig en sådan. 240GB är också trevligt med utrymme. Skulle vara trevligt att ha en som system disk och en för analys av data från jobbet

Permalänk
Medlem

Oj vad märkligt med alla dessa smånegativa kommentarer. Jag blev helt paff när jag såg prestandan i förhållande till priset. Tänk er ett sånt kort i den hemmapulade servern som är mer åt det skrivintensiva slaget. Vad skulle motsvarande prestanda kostat för 3 år sedan, vill inte ens tänka tanken.

Jag har själv bytat min disk i den bärbara mot en Intel 80GB SSD och det var värt varenda krona. Det är faktiskt den enskilt bästa uppgraderingen jag någonsin gjort (på ca 20 år). Sen går det ju inte att jämföra detta instickskort mot en vanlig SSD och det kanske man ska ta i beaktande när man skriver sina inlägg. 9000kr för 500MB/s och 240GB är ju inget annat än otroligt.

Permalänk

Denna ser intressant ut för jobbets räkning. Till nästa databasserver kanske.

Permalänk

COOLT! Jääävlar vilken speed. Nästan så man blir lite småsugen på riktigt.

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem

Jag tror nog det är bättre att satsa på en bra server med extern storage (SAN) tex ett DS5300 med SSD så kommer man bra långt längre i både prestanda och säkerhet än ett par sådana här kort.

^^ Med hänsyn till ovan nämnda databaslösning.

Permalänk
Medlem

jag är ägare till två stycken intel ssd 80g g2 och saknade trim funktionen väldigt länge, tillslut när jag fick den var det ett liten program som kollade om man hade några felaktiga celler, mycket mer än så gick det inte att göra så att det där med trim behöver man igentligen inte.

+ värt a notera jag som nu sitter med två stycker 80gig g2 har dem i Raid 0 jag presterar 550mb/s så som dem här pci korten verkar göra, och notan på detta ligger på 4400 kr ? HÄLFTEN billigare än ocz? ? ?? :d:D:d:D?!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Skämtar du med mig? Har du kollat prestanda siffrorna? Tänk hur många HDDs du behöver i ett RAID fält för att komma i närheten av sådant.

Det går inte jämföra. 8W är ingenting.

9 papp är lite väl dyrt fortfarande men kommer det ner mot 5 kan jag not tänka mig en sådan. 240GB är också trevligt med utrymme. Skulle vara trevligt att ha en som system disk och en för analys av data från jobbet

Varför skulle man vilja ha någon disk som drar 8W när en vanlig SSD drar mycket mindre? Jag vill då inte ha den värmen i min dator om jag inte måste.

Det är denna typ av argumentation som driver utvecklingen av GTX480 och 2000W nätdelarna och sabbar för vanliga entusiaster. Vad är nästa pitstop, 20W? Sanslöst att man kan argumentera på detta sätt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Varför skulle man vilja ha någon disk som drar 8W när en vanlig SSD drar mycket mindre? Jag vill då inte ha den värmen i min dator om jag inte måste.

Det är denna typ av argumentation som driver utvecklingen av GTX480 och 2000W nätdelarna och sabbar för vanliga entusiaster. Vad är nästa pitstop, 20W? Sanslöst att man kan argumentera på detta sätt.

Typiskt så har vanliga 3,5'' HDD legat på runt 10W sedan 80talet. (eller iallafall alla HDD's jag ägt sedan min första 52MB'are)
Den senaste WD Black 1TB jag köpte för något tag sedan ligger fortfarande på 10W
Inte förens på senare år har det börjat komma HDD's som WD green, som är strömsnålare.
Visst, man kan jämnföra med de senaste SSD, men tanken med denna produkt är nog snarast att den ska ersätta en vanligt HDD.
Ser man till prestanda så är 8W jävligt bra.

Vill man bara spara ström så kan man ju köra på en USB pinne.

Permalänk
Medlem

Vänta nu...
2 Miljoner timmar? 2000000/24/365 = 228 år!?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Vänta nu...
2 Miljoner timmar? 2000000/24/365 = 228 år!?

Låter ganska otroligt ^^. Då borde de kunna ha mer än 3 års garanti.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OCZ:

Nu är det inte Bottiden som är den primära anledningen varför man har SSD på PCI-E

Tack! Höll på att bli vansinnig när jag läste alla kommentarer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Låter ganska otroligt ^^. Då borde de kunna ha mer än 3 års garanti.

Jo jag tycker det
Fast det skulle ju kanske kunna förklara priset. Till viss del i alla fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Typiskt så har vanliga 3,5'' HDD legat på runt 10W sedan 80talet. (eller iallafall alla HDD's jag ägt sedan min första 52MB'are)
Den senaste WD Black 1TB jag köpte för något tag sedan ligger fortfarande på 10W
Inte förens på senare år har det börjat komma HDD's som WD green, som är strömsnålare.
Visst, man kan jämnföra med de senaste SSD, men tanken med denna produkt är nog snarast att den ska ersätta en vanligt HDD.
Ser man till prestanda så är 8W jävligt bra.

Vill man bara spara ström så kan man ju köra på en USB pinne.

Bara omoderna diskar som drar 10W:
Western Digital Green 1.5TB vs. Seagate 7200.12 500GB | silentpcreview.com

WD Black är ett dåligt exempel för det är det sämsta i dess klass, varm, högljudd och långsam i förhållande till strömförbrukningen.
Vore produkten tänkt för att ersätta HDD så hade den inte kostat 6000 kr och inte heller haft PCI-E kontakt. Den är tänkt att vara ett extremt high-end alternativ till SSD och inget annat.
Har alltid funnits 2.5 tums diskar, WD green är ingen nyhet alls.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

En del här måste ju skämta, vad har ni för skriv/läs med era 4,5w diskar? 8w och 540/530(490) är ju ingenting.
För skojs skull kan ni raida era WD greens (eller dyl) tills ni får dom hastigheterna och sedan räkna ihopp hur många watt dom drar tillsammans.... de vart lite mer än 8w eller hur.

Jag förstår att de kan kännas dyrt med tanke på att en del av er bara tänker på Boot tiden.
Men jag vet inte vad ni gör med era datorer, jag använder iaf hdd/ssd för att köra program ifrån och lagra data.

Men visst finns säkert folk som tycker det är kul att starta datorn och stänga av den för att sen sätta på den igen.
(ej OC relaterat då.)

Tycker att de här är en bra produkt som jag säkert kommer att ha i en framtida dator.
Än så länge har jag inte behov eller råd med en.

Permalänk
Medlem

8W å ni klagar int de minsta på 480... lol
Hade jag haft pengar så hade jag ägt en pci-x modell av SSD för länge sen, prestandan är avsevärt bättre å inte för att förglömma den otroligt svåra installationen

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Vänta nu...
2 Miljoner timmar? 2000000/24/365 = 228 år!?

Skrivet av DAoG:

Låter ganska otroligt ^^. Då borde de kunna ha mer än 3 års garanti.

Mean time between failures - Wikipedia, the free encyclopedia

" MTBF is commonly confused with a component's useful life, even though the two concepts are not directly related. For example a battery may have a useful life of four hours, and an MTBF of 100,000 hours. These figures indicate that in a population of 1,000,000 batteries, there will be approximately ten battery failures every hour during a single battery's four-hour life span.

Another common misconception about the MTBF is that it specifies the time (on average) when the probability of failure equals the probability of not having a failure (i.e. an availability of 50%). This is only true for certain symmetric distributions. In many cases, such as the (non-symmetric) exponential distribution, this is not the case. In particular, for an exponential failure distribution, the probability that an item will fail at or before the MTBF is approximately 0.63 (i.e. the availability at the MTBF is 37%). For typical distributions with some variance, MTBF only represents a top-level aggregate statistic, and thus is not suitable for predicting specific time to failure, the uncertainty arising from the variability in the time-to-failure distribution.

Another misconception is to assume that the MTBF value is higher in a system that implements component redundancy. Component redundancy can increase the system MTBF, however it will decrease the hardware MTBF, since, generally the greater number of components in a system, the more frequent a hardware component will experience failure, leading to a reduction in the system's hardware MTBF. "

MTBF-siffran som tillverkare presenterar är alltså intetsägande om man inte känner till testmiljön, exempelvis populationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Denna är ju galet snabb och för det priset hur billigt som helst.
75000 IOPS random 4kb write är ju så mycket bättre en alla vanliga SSD-diskar, Intels X25-E klarar ju bara 3300.

Är ju perfekt om man kör skriv-intensiva databaser, eller iallafall transaktionsloggar på, 240GB räcker ju inte så långt när det gäller databaser.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Mean time between failures - Wikipedia, the free encyclopedia

" MTBF is commonly confused with a component's useful life, even though the two concepts are not directly related. For example a battery may have a useful life of four hours, and an MTBF of 100,000 hours. These figures indicate that in a population of 1,000,000 batteries, there will be approximately ten battery failures every hour during a single battery's four-hour life span.

Another common misconception about the MTBF is that it specifies the time (on average) when the probability of failure equals the probability of not having a failure (i.e. an availability of 50%). This is only true for certain symmetric distributions. In many cases, such as the (non-symmetric) exponential distribution, this is not the case. In particular, for an exponential failure distribution, the probability that an item will fail at or before the MTBF is approximately 0.63 (i.e. the availability at the MTBF is 37%). For typical distributions with some variance, MTBF only represents a top-level aggregate statistic, and thus is not suitable for predicting specific time to failure, the uncertainty arising from the variability in the time-to-failure distribution.

Another misconception is to assume that the MTBF value is higher in a system that implements component redundancy. Component redundancy can increase the system MTBF, however it will decrease the hardware MTBF, since, generally the greater number of components in a system, the more frequent a hardware component will experience failure, leading to a reduction in the system's hardware MTBF. "

MTBF-siffran som tillverkare presenterar är alltså intetsägande om man inte känner till testmiljön, exempelvis populationen.

Jo jag vet vad MTBF är och hur man räknar på det. Men 200+ år är ändå en väldig massa för om de tänkt sig en garanti (vilket betyder minsta livslängd så länge inte kunden själv fumlar) på 3 år. Det är 1 på dryga 76 diskar under garantitiden, vilket är en helt ok siffra med tanke på att de flesta mekaniska diskar av det jag lyckats ta reda på ligger på 1-2% årligen. Inte helt korrekt räknat men utslaget per år så ger det en betydligt bättre siffra för dessa SSDs än för mekaniska diskar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo jag vet vad MTBF är och hur man räknar på det. Men 200+ år är ändå en väldig massa för om de tänkt sig en garanti (vilket betyder minsta livslängd så länge inte kunden själv fumlar) på 3 år. Det är 1 på dryga 76 diskar under garantitiden, vilket är en helt ok siffra med tanke på att de flesta mekaniska diskar av det jag lyckats ta reda på ligger på 1-2% årligen. Inte helt korrekt räknat men utslaget per år så ger det en betydligt bättre siffra för dessa SSDs än för mekaniska diskar.

Jag tror det är missvisande att sätta garantitiden i relation till MTBF. Man vet för lite om hur de över huvud taget fått fram siffran 2milj timmar, för att veta om det ens är härledbart till garantin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Jag tror det är missvisande att sätta garantitiden i relation till MTBF. Man vet för lite om hur de över huvud taget fått fram siffran 2milj timmar, för att veta om det ens är härledbart till garantin.

Jo fast garantitiden är ju fortfarande den tid de ska hålla oavsett hur de nu har kommit fram till MTBF. 2 miljoner timmar kan ju fortfarande vara helt galet, men om man för en gångs skull skulle lita på vad de själva säger så bör det ju stämma, i teorin i alla fall. Nu är ju verkligheten aldrig så underbar, men det framstår ju som riktigt bra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo fast garantitiden är ju fortfarande den tid de ska hålla oavsett hur de nu har kommit fram till MTBF. 2 miljoner timmar kan ju fortfarande vara helt galet, men om man för en gångs skull skulle lita på vad de själva säger så bör det ju stämma, i teorin i alla fall. Nu är ju verkligheten aldrig så underbar, men det framstår ju som riktigt bra.

Garantitiden är den tid du har garanti på produkten och det har inte mycket med livslängden att göra.

Skrivet av OCZ:

Hej!

Kortet är i princip två enheter i RAID, och eftersom operativsystemet inte kan se enheterna bakom RAID-kontrollern så fungerar inte TRIM (som är ett kommando operativsystemet skickar ut). Däremot finns garbage collection på firmware-nivå.

Mvh
Johan

Och vad hindrar er från att stödja TRIM i kontrollern?
Garbage collect utan vetskap om innehållet på disken kan väl inte vara något annat än att internt "defragmentera" innehållet vilket alla SSDs som har något att komma med gör och har gjort i många år. Och var någonstans, förutom i firmwaren, skulle man annars lägga det?

Permalänk

Ett test så fort dessa kommer på marknaden (allar helst innan) skulle vara enormt uppskattat.

Permalänk
OCZ
Skrivet av mad_troll:

ett test så fort dessa kommer på marknaden (allar helst innan) skulle vara enormt uppskattat.

på g

Permalänk
Medlem

240GB-varianten verkar intressant. Dock får den sjunka några tusen i pris innan jag slår till, samt att jag vill läsa några tester. Men det ser onekligen lovande ut!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Anledningen till det höga priset är INTE att det sitter på ett PCI kort istället för SATA. Priset är pga de två Sandforce 1200 kontrollerna och raid kontrollern.

Vill du ha samma prestanda fast billigare, köpt 2stk vanliga SSD och ett moderkort med inbyggd raid kontroller (extern är lite väl dyrt va även om de kanske är snabbare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Garantitiden är den tid du har garanti på produkten och det har inte mycket med livslängden att göra.

Sant, men det vore ju väldigt dumt att ha en garanti som sträcker sig längre än den förväntade livslängden. Skulle bli väldigt många byten då, i alla fall så länge garantin täcker normal användning, vilket den rimligen borde.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fortfarande alldeles för dyrt för mig men det går ju åt rätt håll iaf

Yes, absolut! Vänta bara lite till så...

Vet inte varför men finner den här lösningen riktigt intressant!