Western Digital satsar på Mac med ny hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Western Digital satsar på Mac med ny hårddisk

Hårddiskjätten Western Digital lanserar en ny extern hårddisk riktat till användare med Mac.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm vad är det för skillnad på en "mac extern" och en "pc extern" ?

körde min 2 år gamla WD passport som extern till både imacen och win7 laptopen.

Känns lite som om dom möjlkar ur med att "satsa" på mac.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hmm vad är det för skillnad på en "mac extern" och en "pc extern" ?

körde min 2 år gamla WD passport som extern till både imacen och win7 laptopen.

Känns lite som om dom möjlkar ur med att "satsa" på mac.

Jag gissar på den absurda aluminiumdesignen som jag tycker är så gräsligt ful.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

Trevligt med hårdvarukrypering. Begränsar den prestandan tro? Vore riktigt trevligt om den är snabb nog att inte alls påverka prestandan.
Antar att det som är kompatibelt med Mac är att det finns mjukvara för inmatning av lösenord för dekryptering till OSX. För alla hårddiskar är väl kompatibla med Time Machine? Och sen har den ju även Firewire 800, isf Firewire 400 eller e-SATA, som jag antar gör den mer vinklad för Mac...
Lite väl saftiga priser dock, men jag antar att det är processorn som dekrypterar som kostar...

Permalänk
Medlem

Gött med FW800.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tycker då inte att designen var speciellt mycket "apple" över snarare lian li...eller är det endast programvaran som gör den till en extern mac disk?

Lian Li PC-V1200

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

vissa återförsäljare säljer "Machårddiskar" dyrare bara för att de är FAT32-formaterade

Permalänk
Medlem

på nätet snackas det ibland om att man inte skall lite på amerikanska krypteringslösningar, att det kan finnas bakdörrar. är det så? eller vet man vad WD kör med?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Men är det inte USB-3 som gäller nu?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

I mac världen så finns inte nymodigheter som usb3 eller e-sata(kanske finns på stationära mac? vet ej). Utan där är det firewire som gäller.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

I mac världen så finns inte nymodigheter som usb3 eller e-sata(kanske finns på stationära mac? vet ej). Utan där är det firewire som gäller.

Fast vanliga macbooks har inte ens firewire. De har bara USB.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu.. ni menar att det finns grejor till PC som inte Mac hade för en 20-30 år sedan? ;-D (observera min smiley)

Själv har jag USB-3 numer och skulle aldrig köpa en disk utan det, möjligen E-Sata.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av SkunkFunk:

Fast vanliga macbooks har inte ens firewire. De har bara USB.

Fast dom har ju 2st usb, inte illa det

Permalänk
Medlem

USB-3 kommer nog när som helst till Apples datorer. Bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

I mac världen så finns inte nymodigheter som usb3 eller e-sata(kanske finns på stationära mac? vet ej). Utan där är det firewire som gäller.

Roligt att Apple var först med USB då, failtroll FW800 äger skiten ur USB2 även idag, iaf enligt mina erfarenheter.

Permalänk
Skrivet av Prophan:

USB-3 kommer nog när som helst till Apples datorer. Bara en
tidsfråga.

Det kom ju nyss nya mb/mbp så vi pratar väl 12mån innan nästa uppdatering. Förvisso bara en tidsfråga, men en lång sådan.

Skrivet av Neco:

Roligt att Apple var först med USB då, failtroll FW800 äger skiten ur USB2 även idag, iaf enligt mina erfarenheter.

Ok, förstår inte riktigt vad det har med saken att göra ?

Förhoppningsvis är fw800 snabbare än usb2 eftersom det har nästan dubbla bandbredden. Men en e-sata port är väl knappast för mkt begärt, då blir det fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ok, förstår inte riktigt vad det har med saken att göra ?

Antagligen att de var först med USB och därför stämmer inte påståendet att Mac inte har "nymodigheter".
Och sedan att vita macbooks inte har firewire, vad spelar det för roll när alla andra macs har det?
De som är ute efter prestanda köper ändå inte macbooks.
Ang. USB 3.0 så kanske ni har märkt att apple väntar med att införa nya standarder på senaste tiden tills det finns användning för dem på marknaden, det finns ju inte särskilt många USB 3.0 hårddiskar idag, men när det finns och blir vanligare så kan ni vänta er det även i Macs.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Antagligen att de var först med USB och därför stämmer inte påståendet att Mac inte har "nymodigheter".
Och sedan att vita macbooks inte har firewire, vad spelar det för roll när alla andra macs har det?
De som är ute efter prestanda köper ändå inte macbooks.
Ang. USB 3.0 så kanske ni har märkt att apple väntar med att införa nya standarder på senaste tiden tills det finns användning för dem på marknaden, det finns ju inte särskilt många USB 3.0 hårddiskar idag, men när det finns och blir vanligare så kan ni vänta er det även i Macs.

Notera "nymodigheter som usb3 och e-sata". Ta det lite lugnt pojkar, inte visste jag att macs's usb standard var ett så känsligt ämne för er

Men allvarligt så tycker jag dom borde ha en e-sata(som inte är nytt direkt) ist för att hålla på fast vid fw800 så att dom kan kränga snordyra hdd's som dom kallar mac anpassade med fw800.