Permalänk

X4 905e långsammare än X2 4850e?

Hej,
jag har uppgraderat min dator från 4850e (Athlon X2 2.5GHz) till 905e (Phenom II X4 2.5GHz).
Även moderkort, minnen och hårddiskar är utbytta men i stort med samma prestanda som tidigare.
Jag kan lista all hårdvara om det behövs.

När jag kör tester i Sisoft Sandra så stämmer prestanda väl med vad som kan förväntas och det gjorde min gamla uppsättning också.

MEN, min subjektiva upplevelse är att allt nu går mycket trögare än tidigare.
Dystert.
Om jag tittar i aktivitetshanteraren så har jag fyra kärnor som alla verkar jobba nästan i parallell dvs ungefär samma belastning samtidigt.
Skall det vara så? Man kan misstänka att de alla ägnar sig åt i stort sett samma jobb.
Kan det vara XP som inte riktigt klarar av att hantera fyra kärnor?

Tacksam för tips!

Felstavad rubrik
Visa signatur

AMD Phenom II X4 965E 3.4GHz, 32 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX1050 , Corsair Neutron 240 GB AIHC, Win 10/64 Home, Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H rev 1.0, Bios F3

Permalänk
Medlem

Har du installerat om windows?

Senaste drivrutiner till allting?

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? Du märker nada om du har ett dåligt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad har du för grafikkort? Du märker nada om du har ett dåligt kort.

Skulle väl vilja påstå att det endast gäller i spel!

Dock kan man inte förvänta sig någon speciell förbättring överlag, det är väl mest vid bildbehandlingsprogra och andra tunga applikationer som det kan förväntas bli ngn förbättring

Permalänk
Hedersmedlem

I windows lär du inte märka något speciellt, förrän du börjar göra något som kräver lite typ många saker samtidigt eller renderingar upp och nerpackningar osv. Det som hjälper där är isf mer minne och elller en snabb SSD

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag hade väl inte förväntat mig någon blixtrande prestandaförbättring för vanliga Windowsappar. MEN inte att det skulle bli så långsamt att t o m scrollning med hjulet på musen går ryckvis och segt. Verkar som sagt bara vara en kärna igång.
Jag har inte ominstallerat Windows, det tar ju ett par dagar innan allt är tillbaka som det var så det sparar jag helst.
Allting annat är uppgraderat till senaste.
Jag spelar inget men har ofta ett halvdussin appar öppna samtidigt och avskyr väntan. En anledning till 4X var också just rendering av videofiler, en annan var vara nyfikenhet.

Är ominstallering av Windows enda lösningen? I sådana fall tror jag att jag passar på att gå över till Windows 7.

F ö har jag ett Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H med inbyggd grafik, 4G RAM i två bankar samt dubbla 500G HD i RAID 0.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965E 3.4GHz, 32 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX1050 , Corsair Neutron 240 GB AIHC, Win 10/64 Home, Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H rev 1.0, Bios F3

Permalänk
Hedersmedlem

Har du AMD:s Cool ´n Quiet drivis installerad? Finns på deras hemsida (downloads) Dock skall du inte ha Dualcore Optimizern installerad med PII prollen, så om du har denna, prova med avinstalltion av densamma

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosimunda:

Jag hade väl inte förväntat mig någon blixtrande prestandaförbättring för vanliga Windowsappar. MEN inte att det skulle bli så långsamt att t o m scrollning med hjulet på musen går ryckvis och segt. Verkar som sagt bara vara en kärna igång.
Jag har inte ominstallerat Windows, det tar ju ett par dagar innan allt är tillbaka som det var så det sparar jag helst.
Allting annat är uppgraderat till senaste.
Jag spelar inget men har ofta ett halvdussin appar öppna samtidigt och avskyr väntan. En anledning till 4X var också just rendering av videofiler, en annan var vara nyfikenhet.

Är ominstallering av Windows enda lösningen? I sådana fall tror jag att jag passar på att gå över till Windows 7.

F ö har jag ett Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H med inbyggd grafik, 4G RAM i två bankar samt dubbla 500G HD i RAID 0.

Har du inte installerat om windows så är det garanterat därför datorn går seg. Windows är installerat med gamla hårdvaran så trivs den inte särkilt bra med nytt godis under skalet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Har du inte installerat om windows så är det garanterat därför datorn går seg. Windows är installerat med gamla hårdvaran så trivs den inte särkilt bra med nytt godis under skalet...

Precis. Kör alltid en ominstallation av Windows vid köp av nya prylar. Speciellt om du köper nytt "allt" så att säga. Lägg in Win7 64 också så kommer det lösa sig.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem

Stäng av allt som har med Cool'n quiet och liknande att göra, både i Windows och liknande. I alla fall Gigabyte-moderkort har problem med höga latenser om dessa är aktiverade.

Visa signatur