Silverstone Raven RV02 - Kablage till fläktar?

Permalänk
Medlem

Silverstone Raven RV02 - Kablage till fläktar?

Har byggt ihop mitt nya raven rv 02 chassie nyligen. Men undrar över hur man ska göra med styrningen som är till fläktarna i botten. Den enda kabel jag fick med löst var en kabel som förgrenar ut sig till 3 st från 1. Men den innehåller bara en röd och en svart kabel. För att få fläktstyrningen (hög/låg) så ska man ju behöva en förgrening som innehåller en gul kabel också.
Är det någonting som bara jag inte fått med eller är det något som det är tänkt man ska behöva köpa i efterhand? Nu kan man ju liksom bara ha fläktarna i ett läge, det är ju ingen höjdare. :/

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk

Många chassifläktar levereras tyvärr utan gula tråden för återmatning. I bästa fall är dessa fläktar lågvarviga och tysta.
1. Hur många trådar har du från fläktarna ? (2, 3?)
2. Hur många är fläktarna ?
3. Vilken typ av kontakter sitter där nu ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Leveras chassit inte med sladdarna som behövs för den inbyggda fläktstyrningen??? Låter konstigt...

Permalänk
Medlem

Det är 3 st fläktar.

Bild 1: Här är undersidan av kontrollerknapparna till fläktarna. Kablarna som syns på bilden går till fläktarna.
[

Bild 2: Här är kontakten som förgrenar ut till 3 mindre kontakter som just nu används direkt till fläktarna.

Bild 3: Dom här 3 går alltså till varsin fläkt (gul, röd, svart). Så man kan välja att ha så som jag har nu, direkt till fläktarna. Eller om man vill så kan man ju välja att gå via fläktkontrollen (bild 1) men då måste jag ju ha något annat för att kunna koppla ihop det?

Vad kontakterna heter har jag inte en aning om

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk

Lådan lär innehålla en omkopplare mellan hög/låg fläkthastighet. I första bilden säger du att synliga kablarna går till fläktarna. Vad finns på andra sidan av kontakterna man ser ? Har du någon strömförsörjning kopplad där ? eller kopplas de tre sladdarna därifrån till din 3-1 skarv ?
Vad jag förstår så finns ingen riktig varvtalsreglering i lådan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Fläktarna kan bara gå på antingen hög eller låg fart.
På första bilden som du undrade om så är det bara en knapp för låg/högvarv på ovansidan av varje anslutning.

3-1 skarven får ström från en sån vanlig 4 polig kontakt som sen grenar ut sig till varsin fläkt då.

Du har helt rätt, finns ingen varvtalsreglering. Bara låg/hög. Ursäkta om jag skrev luddigt.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk

Då har jag förstått det rätt. Du kan koppla de tre fläktarna till en enklare fläktregulator på baksidan.
Kjell & Company - 98539 - Fläktkontroller

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

För mig så funkar det utmärkt med den inbyggda fläktkontrollen. kan styra varje fläkt enskilt!