AMD Phenom2 X2 550, låsa upp kärnor.

Permalänk
Avstängd

AMD Phenom2 X2 550, låsa upp kärnor.

Tjena!
Funderar på att köpa en AMD Phenom2 X2 550 till mitt datorbygge, och isåfall låsa upp kärnor på den. Har dock hört att man inte lyckas varje gång och undrar hur stor chans det är att man lyckas egentligen? Vet inte riktigt om det är värt att chansa och funderar eventuellt på att köpa en AMD Athlon2 X4 630 istället. Har även hört att det beror mycket på vilket moderkort man har när man ska låsa upp kärnor och undrar vilket jag ska välja isåfall? Har ganska taskig budget så det skulle vara jävligt nice om man nu kunde lyckas låsa upp kärnorna eftersom att jag har hört att det är en jävligt bra processor isåfall. Men jag undrar helt enkelt hur stor chans det är att man lyckas? För jag skulle verkligen inte vilja misslyckas då jag främst kommer lira BF:BC2 på min nya dator och jag antar att AMD Phenom2 X2 550 inte räcker långt utan upplåsta kärnor.
Peace

Permalänk

Det beror enbart på vilket moderkort du har.
Men det görs genom att sätta bios-funktionen Advanced Clock Calibration i Auto-läget.
Iallafall så är det med MSIs senaste 785g-utrustade moderkort som en Phenom II x2-processor plötsligt kan få fyra kärnor.

Visa signatur

# Passive income is the shit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasteflow:

Det beror enbart på vilket moderkort du har.
Men det görs genom att sätta bios-funktionen Advanced Clock Calibration i Auto-läget.
Iallafall så är det med MSIs senaste 785g-utrustade moderkort som en Phenom II x2-processor plötsligt kan få fyra kärnor.

Om man nu har det moderkortet är det 100% säkert att man kan få 4 kärnor?

Permalänk
Medlem

Chansen att det ska lyckas är ganska stor, och lyckas de inte så går ju inte processorn sönder direkt utan man ändrar bara tillbaka till x2 igen så fungerar det. Phenom II är ju generellt sett bättre än athlon II i spel, så om det handlar om en speldator som det brukar göra så skulle jag valt phenom II

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av jokkee95:

Om man nu har det moderkortet är det 100% säkert att man kan få 4 kärnor?

NEJ!
Ett moderkort med sydbrygga 710/750 och de nya 8x0 KAN låsa upp men det är inte alls säkert.
Jag har haft en Phenom II som låste upp, en 720BE och en som inte låste upp, en 550BE.

Edit: självklart ska det vara SB 750 och inte 790. Blandade ihop sifforna då mitt 790x har SB 750

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sennebring:

NEJ!
Ett moderkort med sydbrygga 710/790 och de nya 8x0 KAN låsa upp men det är inte alls säkert.
Jag har haft en Phenom II som låste upp, en 720BE och en som inte låste upp, en 550BE.

Men om jag nu skulle välja amd athlon2 x4 630 som jag funderar starkt på. Är den bra till spel som BF:BC2? De blir nog främst det spelet jag kommer spela. Och är nästan säker på att jag kommer välja ett XFX radeon hd5770. Hur skulle BC2 funka om jag hade det?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är aldrig säkert att låsa upp några kärnor, de är ju avstängda av en anledning Däremot är det SB 710 och SB 750 som är de bryggor som kan låsa upp Även SB 850 skall klara detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Amd 4200+ 2.2 mhz tillsammans med 3 gb minne (533 mhz) och en HD 4850 och precis spelat igenom BFBC2 på hög/medium settings på utan några som helst problem. Inget lagg eller något och testade sätta allt på high men det drog ned fps en aning (inte mycket dock...) så jag tror att du kommer att ha några som helst problem du heller...

HD 4850 vs 5770 så du bör klara dig

Permalänk
Medlem

Är en AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition en bra prolle ? är det svårt att låsa upp dom 2 andra kärnorna ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Är en AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition en bra prolle ? är det svårt att låsa upp dom 2 andra kärnorna ?

Svårt är det inte ifall de inte är defekta.

Permalänk
Medlem

asus m4a785td-v evo kan låsa upp så du kan köra x4

Visa signatur

Asus M4A785TD-V Evo | Phenom 2 550x4@3,6ghz | Scythe Andy Samurai | xfx Radeon 6870 hd | OCZ reaper 2x2gb 1333 | Corsair TX 750w | Antec Twelve hundred

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Svårt är det inte ifall de inte är defekta.

köper man en ny kan dom väl inte vara defekta ?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det är därför de inte säljs som 4 kärniga, du ska aldrig räkna med att låsa upp , bara bli glad om det funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokkee95:

Tjena!
Funderar på att köpa en AMD Phenom2 X2 550 till mitt datorbygge, och isåfall låsa upp kärnor på den. Har dock hört att man inte lyckas varje gång och undrar hur stor chans det är att man lyckas egentligen? Vet inte riktigt om det är värt att chansa och funderar eventuellt på att köpa en AMD Athlon2 X4 630 istället. Har även hört att det beror mycket på vilket moderkort man har när man ska låsa upp kärnor och undrar vilket jag ska välja isåfall? Har ganska taskig budget så det skulle vara jävligt nice om man nu kunde lyckas låsa upp kärnorna eftersom att jag har hört att det är en jävligt bra processor isåfall. Men jag undrar helt enkelt hur stor chans det är att man lyckas? För jag skulle verkligen inte vilja misslyckas då jag främst kommer lira BF:BC2 på min nya dator och jag antar att AMD Phenom2 X2 550 inte räcker långt utan upplåsta kärnor.
Peace

köp en BE prolle, med rätt kort är det nog lätt att låsa upp va ja tror :S

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ygd3n:

köper man en ny kan dom väl inte vara defekta ?

Jo, om de är avstängda kan de vara just det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Phenom II X2 överklockad till typ 3,8Ghz klarar BC2 bra, lätt att överklocka då det är en black edition om man inte lyckas låsa upp kärnor.

AMD tog bort ACC funktionen från SB850 sydbryggan men Asus och Gigabyte har lagt in andra funktioner för att låsa upp kärnor.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

köper man en ny kan dom väl inte vara defekta ?

50/50 chans att det lyckas, om du är ute efter x4 så köp en istället så slipper du bli besviken om det inte lyckas. Ganska vanligt att stängda kärnor kan vara defekta, men man betalar ju inte för x4 heller