Tror min processor håller på att lägga av

Permalänk
Medlem

Tror min processor håller på att lägga av

Tjena grabbar.

Har en relativt gammal processor, en AMD Athlon 64 x2 5600, och jag börjar befara att den håller på att lägga av. Varför? Jo, detta.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0432.JPG

Datorn hänger sig, ljudet hackar och bilden blir sådär. Tvivlar på att det är grafikkortet då jag har ett relativt nytt 9800+ gtx.

Datorn går fortfarande att boota om, men brukar jävlas en hel del, och ibland kommer jag inte förbi windows loadingrutan.

Tack på förhand,
Martin Sjölander

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätdel?
Kanske är den som håller på lägga av också.
Eller att du har värmeproblem.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Avstängd

bilden visar tydligt att det är grafikkortet som håller på att checka ut. Inte CPU.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av redzo:

bilden visar tydligt att det är grafikkortet som håller på att checka ut. Inte cpu.

+1

Permalänk
Medlem

Min bild har sett likadan ut till och från.. löste det genom att installera nya grafikdrivrutiner...Du kan ju alltid testa

Permalänk
Medlem

Som andra sagt reda, det är grafikkortet inte processorn.

Detta fel avhjälps ofta genom att köra grafikkortet i ugnen. http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/889688-guide-at...

Visa signatur
Permalänk

Kolla om prickarna syns på en screenprint, då är det grafikkortet, annars kan de vara skärmen.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn hänger sig när detta händer så är det lite svårt med printscreen. Men det verkar som om grafikkortet har bränt sig. Fungerar ett tag, tills jag bootar något spel, sen går det inte att boota datorn utan att bilden flippar.

Permalänk
Medlem

Var noga med att kolla temperaturerna på grafikkortet. Det där är ett typiskt utseende på ett överhettad/överklockad ATI-Grafikort

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oak:

Var noga med att kolla temperaturerna på grafikkortet. Det där är ett typiskt utseende på ett överhettad/överklockad ATI-Grafikort

Han skrev ju att han har ett geforce 9800 kort men dom kan nog också lämna in handduken,det ser helt klart ut som graffet som knasar:(

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

I min förra och äldre dator så fick jag alltid använda extra mycket kylning under sommaren eftersom värmen spelar större roll än man kan tro.