Lite-on lanserar snabb Blu-ray-brännare

Permalänk
Melding Plague

Lite-on lanserar snabb Blu-ray-brännare

Taiwanesiska Lite-on europalanserar en ny modell som bränner Blu-ray i hela 12x hastigheten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite vettiga priser

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

tycker fortfarande bluray är för dyrt =/ får kommer ner till ca 600-700kr innan jag börjar fundera på det

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg att jag köte min första dvd brännare för 1200kr, så det börjar ju närma sig. Helst skulle jag dock först se att uppspelarna (utan brännar funktion, men med uppspelningsmjukvara) sjunker till 5-700kr.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

En fråga bara, vilken datarate är 1x på Blu-ray?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MrStalker:

En fråga bara, vilken datarate är 1x på Blu-ray?

36 Mbit/s (4.5 MByte/s) säger Wiki..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

tycker fortfarande bluray är för dyrt =/ får kommer ner till ca 600-700kr innan jag börjar fundera på det

Nja, att brännarpriserna är höga kan man ju överleva då det bara är en "engångsavgift" men det som är mest irriterande är att man ska behöva betala 90kr+ för en BD-skiva (50GB). Usch, tyvärr så får man nog vänta några år innan man ens kan fundera på att ta steget över och börja bränna BD.

Permalänk
Medlem

Jo men går priset på brännare ner så folk köper det så kommer ju skivorna att dala ner i pris snabbt också då efterfrågan blir stor.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Jo men går priset på brännare ner så folk köper det så kommer ju skivorna att dala ner i pris snabbt också då efterfrågan blir stor.

Ja men då kommer de på att de måste begränsa tillgången och användningsmöjligheterna för att bromsa piratkopiering eller liknande...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Billigt för en BD-brännare speciellt eftersom man får BD Suite som kostar minst hälften av den summan.
Jag köpte min Samsung BD-läsare för 860 kr och den var endast bulk.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Då är det bara att vänta på en prissänkningen av själva skivorna

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Då är det bara att vänta på en prissänkningen av själva skivorna

Om prissänkningen kommer så kommer den i sin tur att ätas upp utav allt högre straffavgifter från copyswede (privatkopieringsavgift som utsugarna kallar det för).

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Då är det bara att vänta på en prissänkningen av själva skivorna

25GB skivor kan man hitta for under 15kr nu. Finns program som kan banta 50GB till 25GB, aven utan kvalitetsforlust.

Inte sa farligt. SweBurn.com :: Blu-ray :: Aone BD-R Full-face Printable 4X 25GB 10 p

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

25GB skivor kan man hitta for under 15kr nu. Finns program som kan banta 50GB till 25GB, aven utan kvalitetsforlust.

Inte sa farligt. SweBurn.com::Blu-ray::Aone BD-R Full-face Printable 4X 25GB 10 p

/s

Hur kan man banta bort 25 GB utan kvalitetsförlust?

Visa signatur

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0wler666:

Hur kan man banta bort 25 GB utan kvalitetsförlust?

Det kan man inte.

Permalänk
Medlem

OK, så 12x blir alltså 54 megabyte/sek i teorin. Och en skiva är 25gb vilket betyder att det tar ca 7min 42 sek att bränna en skiva i 12x.
Stämmer min teori?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Edge:

OK, så 12x blir alltså 54 megabyte/sek i teorin. Och en skiva är 25gb vilket betyder att det tar ca 7min 42 sek att bränna en skiva i 12x.
Stämmer min teori?

Nu har jag inte gjort matematiken, men nej man bränner inte i maxhastighet hela tiden. Testa att bränna en dvd skiva så får du se...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Nu har jag inte gjort matematiken, men nej man bränner inte i maxhastighet hela tiden. Testa att bränna en dvd skiva så får du se...

Givetvis. Jag bara gillar att räkna lite på teoretiska nuffror.
Men hur lång tid kommer det egentligen att ta att bränna en skiva i praktiken måntro? Då räknat med optimala förhållanden med en icke-fragmenterad imagefil på en snabb lagringsdisk/raid/ssd.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Skrivet av heande:

Nu har jag inte gjort matematiken, men nej man bränner inte i maxhastighet hela tiden. Testa att bränna en dvd skiva så får du se...

Jag bränner en skiva i full hastighet från början till slutet. Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Det kan man inte.

Jo, det kan man!

Man "bantar" inte den huvudsakliga m2ts filen för det mesta, dvs själva filmen och brukar ligga på allt ifrån 15GB och uppåt beroende på längd m.m!

Man tar bort tjugoelva andra runt i kring, samt eventuellt river fram gamla hederliga MKVtoolnix eller liknande mjukvara för att riva ur skrot som 11 onödiga språk/audiospår osv innan man bakar ihop den igen.

Dessutom så vore det inte hela världen om tog ner bitraten, bara en smula. Den är högre än vad den behöver vara allt för ofta.

Jag och några vänner utmanade varandra i att se skillnad mellan olika orginalfiler och rippar i diverse olika storlekar och format. Vi använde ett kolsvart dedicerat biorum (gammalt stort tvåvåningsgarage) och hårdvaran var nån Oppo + Pioner dvd + bluray samt Toshiba HD DVD, duken, en studiotec 130 var en bit strax över 100" och projen var en Infocus IN83. Så det går ju knappast skylla på utrustningen i detta fall, men vi failade alla runt 30 - 40% i svaren = mycket chansningar!

Det finns en gräns dock som man ej bör understiga där man verkligen börjar se skillnaden, olika beroende på codecs, upplösning osv såklart...

Jag köpte den 112:an häromveckan, varför betala för den där begränsade mjukvaran som medföljer? Det är ju inte ens en skarp version av senaste snitt.

Snabb, tyst och helt underbar. Lagrar på hårddisk och för över till BD-RE eller BD-RE DL när jag vill se film direkt i min gamla hederliga LG BD390, perfekt.

Permalänk
Medlem

Att ta bort dubbningar etc. är säkert en vettig kompromiss i de flestas ögon men det var ju inte direkt det jag menade med att man inte kan komprimera bort hälften utan ngn kvalitetsförlust...

Man kan klippa bort halva filmen också, då har man halverat storleken utan kvalitetsförlust!

Själv kan jag leva med att dra ner bitraten lite, men det var inte det jag kommenterade. Sen känns det ganska onödigt att anpassa sig till blu-ray. Det enda man har skivor till är att lägga informationen på hårddiskar, det var bra många år sen som det var vettigt att lagra information på skivor i annat syfte än att flytta data (och med stora usb-minnen och smidiga portabla hårddiskar så är även det knappt försvarbart).