Intel Sandy Bridge prestandatestad

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att sandy bridge var att vänta till typ Q2 2011, och sen blir det ju alltid förseningar, så räkna med ett år innan den kommer hit.

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Avstängd

Kommer det va 1366 socket eller helt ny socket?:P

Visa signatur

Rigg

Intel Core i7 2600K | Asus Maximus IV | Gigabyte GTX 480 SLI med Koolance NX-480 Block | Corsair HX1000W | Corsair Dominator GT 2000MHz 2x2GB | Corsair Obsidian 800D | HP TFT ZR24W 24" | Logitech Z-5500 | Koolance CPU-370 | Koolance RP-450x2 | XSPC RX360 | Laing D5 Vario |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addekillen:

Kommer det va 1366 socket eller helt ny socket?:P

socket 1155 va? Alltså en ny...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Amd och Intel mjölkade marknaden i minst 15 år genom att gradvis höja frekvensen på cpuerna, nu planerar dom att gradvis höja antalet kärnor för att mjölka marknaden 30 år till och ni sitter här och blir helt överlyckliga när dom presenterar en ny arkitektur som att det är något som revolutionerar processor marknaden?

Tycker att vi konsumenter ska vakna upp lite och inse att vi är ett gäng får som går på sånt här. Samma med grafikkortsmarknaden, sätt i stöd för pixel shader 4.0 istället för "förhistoriska" 3.0, sätt in stöd för DX 11, några fler pixel pipelines och vips har vi den nya generationen radeon eller geforce. Igen ska man punga ut med 5000kr för att uppgradera endast pga några fps skillnad i 3dmark.

Ny processorgeneration är lika med ny processorsockel. Då ska man ha nytt moderkort igen pga 2 fler pinnar på mobot. Ny fläkt för den gamla stödjer inte den nya sockeln, oj visst måste ha nya minnen som är kompatibla, några fler mhz ska dom ha också. Sen ska man inte ha en föråldrad hårddisk med skiva som spinner, utan man ska ha en prototyp SSD ultratech disk som kostar 4500kr för 50-80gb, allt detta för att kunna lira senaste spelet med någorlunda bra flyt i grafiken och dra ner sekunderna på rar uppackningen.

Jag är övertygad om att datorkonsumenterna är dom mest mjölkade, ignoranta och lättlurade genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Det kallades "Wintel" tidigare dvs att Windows och Intel levde i symbios när det gällde prestanda. Nu kan ju vilken rigg som helst driva Windows så nuförtiden är det spelen som driver hårdvaran och tvärtom. Faktiskt så bromsas utvecklingen just nu upp av att spel designas för konsol i första hand, så att man använder inte alla de nya hårdvarufinesserna fullt ut. Till viss mån kompenseras detta av att vi skaffar oss större och större skärmar med högre upplösning, vilket kräver mer kraftfull hårdvara. En annan sak som kommer är att mer och mer blir krypterat, vilket också kräver mer kraftfull hårdvara. Än är utvecklingen inte över.

Och vi har fortfarande långt till "Holodeck" vilket är det slutgiltiga målet

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Jag är övertygad om att datorkonsumenterna är dom mest mjölkade, ignoranta och lättlurade genom tiderna.

Eeeeeeeeeller så finns det folk med ett intresse och vet ALLT du nämnde (som inte stämmer helt och hållet heller) men ändå köper för att dom vill?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Amd och Intel mjölkade marknaden i minst 15 år genom att gradvis höja frekvensen på cpuerna, nu planerar dom att gradvis höja antalet kärnor för att mjölka marknaden 30 år till och ni sitter här och blir helt överlyckliga när dom presenterar en ny arkitektur som att det är något som revolutionerar processor marknaden?

Grattis, du har precis beskrivit ett generellt beteende bland tillverkare ... vill du att vi skall applådera dig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Eller så använder vi de där processorerna/grafikkorten från 90-talet och försöker spela på dem och nöjer oss med det.

Det finns ett skäl till att folk vill ha nya saker: De är bättre på något sätt. Att det senare är så att företagen kan göra bättre än vad de har gjort är en annan sak. Varför gör inte Philips t.ex. en 50" TV med perfekt skärm och sätter det på samma pris som en 22" kostar? Därför att de vet att folk är beredda att betala mer för det bättre, och skulle vi inte vara mer så skulle de inte behöva komma på nya saker eftersom det inte behövs.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Scorpion85:

Amd och Intel mjölkade marknaden i minst 15 år genom att gradvis höja frekvensen på cpuerna, nu planerar dom att gradvis höja antalet kärnor för att mjölka marknaden 30 år till och ni sitter här och blir helt överlyckliga när dom presenterar en ny arkitektur som att det är något som revolutionerar processor marknaden?

Tycker att vi konsumenter ska vakna upp lite och inse att vi är ett gäng får som går på sånt här. Samma med grafikkortsmarknaden, sätt i stöd för pixel shader 4.0 istället för "förhistoriska" 3.0, sätt in stöd för DX 11, några fler pixel pipelines och vips har vi den nya generationen radeon eller geforce. Igen ska man punga ut med 5000kr för att uppgradera endast pga några fps skillnad i 3dmark.

Ny processorgeneration är lika med ny processorsockel. Då ska man ha nytt moderkort igen pga 2 fler pinnar på mobot. Ny fläkt för den gamla stödjer inte den nya sockeln, oj visst måste ha nya minnen som är kompatibla, några fler mhz ska dom ha också. Sen ska man inte ha en föråldrad hårddisk med skiva som spinner, utan man ska ha en prototyp SSD ultratech disk som kostar 4500kr för 50-80gb, allt detta för att kunna lira senaste spelet med någorlunda bra flyt i grafiken och dra ner sekunderna på rar uppackningen.

Jag är övertygad om att datorkonsumenterna är dom mest mjölkade, ignoranta och lättlurade genom tiderna.

Metaforiskt sett har mänskligheten, enligt ditt resonemang, redan kapacitet till att färdas till andra galaxer, botemedel mot alla sjukdomar, den ultimata lösningen till jordens växthuseffekt och så vidare. Enligt dig ligger problemet i att vi helt enkelt väljer att inte ta de här stegen ännu, för det finns så många potentiella mellanrum som vi först, av någon anledning, ska genomgå innan vi tar dessa steg?

Har du läst några som helst vetenskapsrelaterade ämnen så som fysik, kemi eller biologi alternativt läst några programmeringskurser och fått en insikt i hur datorer faktiskt fungerar, vilka begränsningar dagens datorer har och vilka medel som krävs för att vi ska nå högre höjder?

Det är inte så simpelt som du tror, att utveckla ny teknologi kräver tid och kunskap. I all sanning är jag oerhört förvånad över att det kan vara så svårt att förstå.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Metaforiskt sett har mänskligheten, enligt ditt resonemang, redan kapacitet till att färdas till andra galaxer, botemedel mot alla sjukdomar, den ultimata lösningen till jordens växthuseffekt och så vidare. Enligt dig ligger problemet i att vi helt enkelt väljer att inte ta de här stegen ännu, för det finns så många potentiella mellanrum som vi först, av någon anledning, ska genomgå innan vi tar dessa steg?

Har du läst några som helst vetenskapsrelaterade ämnen så som fysik, kemi eller biologi alternativt läst några programmeringskurser och fått en insikt i hur datorer faktiskt fungerar, vilka begränsningar dagens datorer har och vilka medel som krävs för att vi ska nå högre höjder?

Det är inte så simpelt som du tror, att utveckla ny teknologi kräver tid och kunskap. I all sanning är jag oerhört förvånad över att det kan vara så svårt att förstå.

Nu tycker jag att du rör till det lite väl mycket när du blandar in växthuseffekten och botemedel till alla sjukdomar...

Det är väl ingen som kan förneka att teknikjättar tar betydligt mindre steg framåt än vad de har kapacitet till av den enkla anledningen att de kan och tjänar mer pengar på det. Varför släppa en så bra processor som de kan nu till ett pris med vanlig vinstmarginal? Då har de ju press på sig att till nästa generation som de kanske inte kan leverara till när marknaden hade nöjt sig med en mindre kliv. Om ni förstår. Mobiltelefoner är ett väldigt bra exempel också tycker jag.

Det här är ju nu inget jag tagit ur en faktabok så ni vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Metaforiskt sett har mänskligheten, enligt ditt resonemang, redan kapacitet till att färdas till andra galaxer, botemedel mot alla sjukdomar, den ultimata lösningen till jordens växthuseffekt och så vidare. Enligt dig ligger problemet i att vi helt enkelt väljer att inte ta de här stegen ännu, för det finns så många potentiella mellanrum som vi först, av någon anledning, ska genomgå innan vi tar dessa steg?

Har du läst några som helst vetenskapsrelaterade ämnen så som fysik, kemi eller biologi alternativt läst några programmeringskurser och fått en insikt i hur datorer faktiskt fungerar, vilka begränsningar dagens datorer har och vilka medel som krävs för att vi ska nå högre höjder?

Det är inte så simpelt som du tror, att utveckla ny teknologi kräver tid och kunskap. I all sanning är jag oerhört förvånad över att det kan vara så svårt att förstå.

Vidare så måste detta finansieras, så det är inte troligt att något företag skulle, som exempel, släppa en dator 1995 och sedan säga: "sådärja, nu släpps det inga fler produkter föränn de alla är revolutionerande, svinbilliga samt fungerar felfritt tillsammans. Vi hör av oss då.".

Självklart vill ett företag gå i vinst på sina produkter eller tjänster så mycket det bara kan.

Edit:

Skrivet av skocke:

Nu tycker jag att du rör till det lite väl mycket när du blandar in växthuseffekten och botemedel till alla sjukdomar...

Det är väl ingen som kan förneka att teknikjättar tar betydligt mindre steg framåt än vad de har kapacitet till av den enkla anledningen att de kan och tjänar mer pengar på det. Varför släppa en så bra processor som de kan nu till ett pris med vanlig vinstmarginal? Då har de ju press på sig att till nästa generation som de kanske inte kan leverara till när marknaden hade nöjt sig med en mindre kliv. Om ni förstår. Mobiltelefoner är ett väldigt bra exempel också tycker jag.

Det här är ju nu inget jag tagit ur en faktabok så ni vet.

Man får inte glömma att när det finns andra aktörer på samma marknad som konkurerar så kan man inte sitta och fisa på marginella ökningar, i tex frekvens på CPU, då man riskerar att konkurenten släpper ngt mer attraktivt och tar andelar av marknaden.

Sen så kan man ju alltid bli konspiratorisk och börja tänka på hemliga sammarbeten mellan största aktörer för att styra priser och marknad...

OnT: Kul med snabbar chip.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Min högsta önskan är en Macbook Pro med Sandy bridge och usb 3.0.

Dreggel...

Vad ska du med USB 3.0 till? Förstår inte varför folk är så sugna på USB 3.0..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Vad ska du med USB 3.0 till? Förstår inte varför folk är så sugna på USB 3.0..

Betydligt snabbare överföringshastigheter (ungefär som att ha en intern hårddisk, fast extern) plus att den kan försörja med mer ström = slippa externt uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Betydligt snabbare överföringshastigheter (ungefär som att ha en intern hårddisk, fast extern) plus att den kan försörja med mer ström = slippa externt uttag.

USB 2.0 har väll en överförningshastighet på 480 Mbit/s, så det är väll inte direkt en flaskhals för hårddiskar/USB minnen? Jag förstår dock att strömförsörjningen kan vara nice att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

USB 2.0 har väll en överförningshastighet på 480 Mbit/s, så det är väll inte direkt en flaskhals för hårddiskar/USB minnen? Jag förstår dock att strömförsörjningen kan vara nice att ha

Jo, det flaskar för hårddiskar.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

USB 2.0 har väll en överförningshastighet på 480 Mbit/s, så det är väll inte direkt en flaskhals för hårddiskar/USB minnen? Jag förstår dock att strömförsörjningen kan vara nice att ha

480 Mbit/s blir 60 MB/s och dagens mekaniska hårddiskar har den dubbla överförningshastigheten. Tror jag i alla fall. Och SSD:er har ännu högre öveföringshastigheter.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

Vad ska du med USB 3.0 till? Förstår inte varför folk är så sugna på USB 3.0..

Samma kan man säga om:

- USB 2.0
- PCI-express x.x
- DX xx

etc ad infinitum...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Amd och Intel mjölkade marknaden i minst 15 år genom att gradvis höja frekvensen på cpuerna, nu planerar dom att gradvis höja antalet kärnor för att mjölka marknaden 30 år till och ni sitter här och blir helt överlyckliga när dom presenterar en ny arkitektur som att det är något som revolutionerar processor marknaden?

Tycker att vi konsumenter ska vakna upp lite och inse att vi är ett gäng får som går på sånt här. Samma med grafikkortsmarknaden, sätt i stöd för pixel shader 4.0 istället för "förhistoriska" 3.0, sätt in stöd för DX 11, några fler pixel pipelines och vips har vi den nya generationen radeon eller geforce. Igen ska man punga ut med 5000kr för att uppgradera endast pga några fps skillnad i 3dmark.

Ny processorgeneration är lika med ny processorsockel. Då ska man ha nytt moderkort igen pga 2 fler pinnar på mobot. Ny fläkt för den gamla stödjer inte den nya sockeln, oj visst måste ha nya minnen som är kompatibla, några fler mhz ska dom ha också. Sen ska man inte ha en föråldrad hårddisk med skiva som spinner, utan man ska ha en prototyp SSD ultratech disk som kostar 4500kr för 50-80gb, allt detta för att kunna lira senaste spelet med någorlunda bra flyt i grafiken och dra ner sekunderna på rar uppackningen.

Jag är övertygad om att datorkonsumenterna är dom mest mjölkade, ignoranta och lättlurade genom tiderna.

måste och måste ha, det är väl upp till var och en och ens intresse om man köper bättre saker eller inte
Sen kräver ju dels teknikutvecklingen att nya minnen samt socklar krävs.

Jag tycker ändå att kravet att ha det allra senaste har saktat ner lite om man jämför med tidigare utveckling.
Fast iofs, det beror på vad man spelar
Om det är Crysis man är efter då kan man ju lugnt hänga på prestandatåget.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Skrivet av skocke:

Nu tycker jag att du rör till det lite väl mycket när du blandar in växthuseffekten och botemedel till alla sjukdomar...

Det är väl ingen som kan förneka att teknikjättar tar betydligt mindre steg framåt än vad de har kapacitet till av den enkla anledningen att de kan och tjänar mer pengar på det. Varför släppa en så bra processor som de kan nu till ett pris med vanlig vinstmarginal? Då har de ju press på sig att till nästa generation som de kanske inte kan leverara till när marknaden hade nöjt sig med en mindre kliv. Om ni förstår. Mobiltelefoner är ett väldigt bra exempel också tycker jag.

Det här är ju nu inget jag tagit ur en faktabok så ni vet.

Riktigt bra sammanfattning av vad jag menar. tack skocke.
Tycker bara att ni borde vänta med att köpa skiten då tillverkarna bli helt utav sig när dom kan släppa produkter som fortfarande är i "betastadie" men ta ut hutlösa priset för det. Syftar bland annat på SSD diskarna. Man släpper 50gb OCZ diskar för 4500kr, vad är marginalerna? 300% eller? och det värsta är att folk köper dom för detta priset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scorpion85:

Riktigt bra sammanfattning av vad jag menar. tack skocke.
Tycker bara att ni borde vänta med att köpa skiten då tillverkarna bli helt utav sig när dom kan släppa produkter som fortfarande är i "betastadie" men ta ut hutlösa priset för det. Syftar bland annat på SSD diskarna. Man släpper 50gb OCZ diskar för 4500kr, vad är marginalerna? 300% eller? och det värsta är att folk köper dom för detta priset.

Jag köpte min intel x25-v 40gb för endast 980kr.Det tycker jag är ett bra pris för en bra och riktigt snabb systemdisk.Det där med betastadie var väl den första generatonen intel ssd diskar som krånglade?Jag bara slängde in disken i min dator och slog över till ahci i bios och efter det var det bara att installera windows.Datorn har gått klockrent och snabbt sen i februari utan det minsta problem efter ssd installationen:))
ssd är helt klart den bästa och mest givande uppgradering till datorn jag nånsin gjort känns det som:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Scorpion85:

Man släpper 50gb OCZ diskar för 4500kr, vad är marginalerna? 300% eller? och det värsta är att folk köper dom för detta priset.

Sen har vi något som kallas för utvecklingskostnad, de kan ju inte bara ta betalt för materialet liksom

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag skulle vilja veta hur TDPn är på dem

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Sen har vi något som kallas för utvecklingskostnad, de kan ju inte bara ta betalt för materialet liksom

Säg det till de som tillverkar skrivarbläck.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk

Suck ser ju knappt siffrorna, hur får man bilderna i orginalupplösning i denna nya "fantastiska" bildvisaren som numera huserar här på swec?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Suck ser ju knappt siffrorna, hur får man bilderna i orginalupplösning i denna nya "fantastiska" bildvisaren som numera huserar här på swec?

Middlemouse click, aka öppna i ny flik.

Permalänk
Medlem

Längtar efter denna. Äntligen kommer jag få uppgradera min Q6600 som hängt med sen 2007.

Permalänk
Medlem

Detta är väll mainstream varrianten? Kommer ju processorer till nya socket LGA2011. Slump att den kommer år 2011 också

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64