Installera äldre spel på nyare dator?

Permalänk

Installera äldre spel på nyare dator?

Går det att köra äldre spel på en nyare dator eller finns det några hinder för det? Är främst Diablo 2 jag är ute efter att spela mer Har Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Diablo 2 funkar fint på mitt w7 64 iaf. Sen beror det på spelet om det funkar, vissa funkar inte pga w7, vissa kanske inte funkar pga 64-bit. Det är bara att testa. Själv kör jag dualboot med XP 32 och W7 64 för att även kunna spela äldre spel.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

diablo 2 går det är ju inte ens så gammalt, kan bli problem med ännu äldre spel maybe

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

diablo 2 går det är ju inte ens så gammalt, kan bli problem med ännu äldre spel maybe

Jag har betydligt nyare spel än d2 som inte funkar på w7.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Men vad skönt då! Var lite orolig där när jag kom på att det kanske inte skulle funka...

Permalänk
Medlem

Med W7 pro så borde väl de flesta spelen funka i "xp mode" iom att xp är så pass gammalt.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

Det enda problemet som jag har haft med Windows 7 är Wolfenstein 3D (inte det nya, det gamla från 1992) men efter lite pillande fick man det också att funka

Permalänk
Medlem

Vilken version av win kör du? Pro? ultimate?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag petade igång Dungeon Siege 1 på Win7 64Bit Ultimate utan några som helst strul... och DS1 är ju inte särskilt nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

Med W7 pro så borde väl de flesta spelen funka i "xp mode" iom att xp är så pass gammalt.

Nej, eftersom XP mode inte klarar direct x. Diablo 2 funkar inte, precis som de allra flesta andra spelen. Dessutom är det segt som fan.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Försökte att spela "Knights and Merchants" på min Win7 home edition som jag har på min bärbara men det gick inte äns att installera....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Nej, eftersom XP mode inte klarar direct x. Diablo 2 funkar inte, precis som de allra flesta andra spelen. Dessutom är det segt som fan.

I så fall så har microsoft failat ännu mer med W7 än med Vista... För på vista så funkar d2 utan problem för mig i alla fall.
Jag som trodde grejen med W7 var att den skulle stödja äldre program etc.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

I så fall så har microsoft failat ännu mer med W7 än med Vista... För på vista så funkar d2 utan problem för mig i alla fall.
Jag som trodde grejen med W7 var att den skulle stödja äldre program etc.

Det funkar utan XP mode, som jag sagt tidigare, men i XP mode funkar det inte pga att dx inte funkar.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag kan lira Might and Magic serien utan problem på mitt Win7 64bit tror jag inte du har något och oroa dig över

Dessutom får du ngt problem så har juh Win7 Komtabilitetsläge (spellcheck?) Så den kan boota spelet som om ditt os var Win98 eller XP eller va som helst

Permalänk

Efter lite fixande, alternativt köra XP mode som redan nämnts, fungerar de allra flesta spel, enligt min erfarenhet.

Permalänk

Vi tar och väcker denna tråd lite…

Har rotat fram mina gamla skivor och försöker installera gamla godingar som Call Of Duty 1 och 2, CoD United Offensive och Max Payne 1 på min nya laptop med Win11.
Tyvärr utan CD läsare, så fick låna dotterns stationära för att kunna läsa av och göra en ISO fil..

Har kunnat installera och köra CoD2, men kan inte installera CoD1.
Får följande meddelande ganska tidigt i installationen:
”The file D:\DOCS\\HELP\Tech Help\default.htm could not be opened”

Enda jag kan trycka på är ok, och installationen abvryts.
Har det med att göra att jag måste mounta isofilen?
Kvittar om jag kör isofilen från hårddisken eller från usb.

COD2 installerades på samma sätt och det funkade utmärkt.

Tips?