Ny och behöver mer kunskap kring programmering.

Permalänk
Medlem

Ny och behöver mer kunskap kring programmering.

Hej, jag heter Melanny.. I'll skip the intro..
anyway.. Jag kanske skall börja på KTH i höst... jag kan dock intill nada om datorer... men jag har konstigt nog ett jätte stort intresse för d....>> weird huhh?!
så anyway.. kan någon ge mig tips på programmerings böcker/hemsidor (för nybörjare)etc....

löst
Permalänk
Medlem

Jag tycker mig känna igen programmeringsintro-kursen i python till KTH

Datateknik är roliga grejjor

---------------------------------------------------

Det är en katalogstruktur.

Dom fyrkantiga lådorna representerar kataloger, och dom rundade är filer.

katalogstrukturen är ett träd, katalogen fickur finns i katalogen klockor, katalogen armbandsur finns i klockor oxå.

I den första vill du flytta filen fickur till katalogen digital: För att göra detta måste du navigera igenom strukturen fram till digital-katalogen. Du måste alltså hitta filen fickur i katalogen fickur, sen välja kopiera och på vart du ska lägga filen först gå tillbaka till klockor, sen gå vidare till armbandsur och sen gå vidare igen till digital.

kommandot är mv [fil] [adressen som filen ska flyttas till och vad den heta]

adressen kan vara lokal eller så kan du välja absolut adress, i detta fallet vet vi inte absoluta vilket är varför vi måste gå tillbaka till klockor-katalogen.

Kommandot i första blir alltså: "mv fickur ../armbandsur/digital"

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan du oxå skriva "mv fickur ../armbandsur/digital/fickur" men det är då endast relevant om du vill byta namn på filen, mv används med fördel för det och inte bara för att flytta den från katalog till katalog.

.. betyder att du går tillbaka ett steg i katalogstrukturen och vid varje katalogbyte så sätter du ett /

Permalänk
Medlem

cp ../../fickur/fickur måste det ju bli, annars flyttar man den.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

sant, läste fel och svarade om jag inte är helt ute och cyklar på andra frågan

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

cp ../../fickur/fickur måste det ju bli, annars flyttar man den.

Saknas det inte en punkt på slutet för att berätta att du vill flytta filen till mappen du står i.

cp ../../fickur/fickur .

Permalänk
Medlem

;p tack för hjälpen.. man jag fixade det här för flera h sedan.. XDD visste inte att programmering va så här skoj..>o<