Seg prestanda i Company of Heroes

Permalänk

Seg prestanda i Company of Heroes

Eftersom jag inte hittade en tråd angående detta problem så tar jag mig häri friheten att författa mig en egen.

Jag har spelat Company of Heroes i princip sedan det kom ut, min första spelmaskin var en Athlon x2 3800+ 2.0ghz, 1 gig RAM 667mhz och ett GeForce 7600GT. När jag spelade det då så fick jag ca 20-35 fps i genomsnitt på 4vs4 spel, inte alltför krasst tyckte jag då och uppfattade det som mer än OK för att vara på High/medium på 1024x768 upplösning.

Nu, idag sitter jag på en överklockad Athlon x2 5200 ~ 2.96ghz, Radeon 5750 överklockad , samt 3.2gb RAM 800mhz. Med högsta inställningarna i 1440x900 upplösning, uppdaterade drivrutiner, borttagna äldre drivrutiner och regelbundna rensningar av skräp i datorn, med denna uppsättning så antar jag att man mer än väl skall få 60+ fps på ett 4 år gammalt RTS spel i Direct x 9 format, men icke. Jag får mellan 8-20 fps på 4vs4 konstant! Jag har sökt överallt på alla forum för problemlösningar men ingen som har uppmärksammat mitt problem, jag vet att min dator inte är en "gamingdator" med era mått mätt men det borde väl logiskt sett sopa banan ren med detta gamla spel?

Så vad har ni för tankar angående mina prestandaproblem? Kan det vara XP? Kan även tillägga att folk med märkbart äldre processorer och grafikkort fått avsevärt bättre resultat än mitt system.

Vore djupt tacksam för hjälp och råd!

MVH/Kriegsmarine

P.S. Inga andra spel lider av några som helst prestandaproblem, kan spela COD World at War på högsta inställningar med 50fps i medel! D.S.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4.2Ghz Mobo: Asus B85-Plus PSU: Corsair 600W GPU: Powercolor Radeon 7970 Chassi: Phantom NZXT RAM: 8GB ADATA 1600mhz CL9 HDD: 2x1TB WD 7200rpm

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara så att spelet inte tycker om överklockningar, prova med stockinställningar.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Skrivet av SAiKoU:

Kanske kan vara så att spelet inte tycker om överklockningar, prova med stockinställningar.

Har redan testat det, både CPUn och Grafikkortet ger likvärdiga resultat i stockinställningar. Jag har ej heller några temperaturproblem då GPUn ligger på 45C i load och processorn på 44C i load.

Jag börjar dock misstänka ngt krux med Windows XP, dock ej säker.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4.2Ghz Mobo: Asus B85-Plus PSU: Corsair 600W GPU: Powercolor Radeon 7970 Chassi: Phantom NZXT RAM: 8GB ADATA 1600mhz CL9 HDD: 2x1TB WD 7200rpm

Permalänk
Hedersmedlem

Innefattar "högsta inställningarna" den extrema FSAA-inställningen som jag har för mig finns i CoH? Testat olika inställningar? Kollat belastning på CPU och GPU när du spelar?

Permalänk
Skrivet av widL:

Innefattar "högsta inställningarna" den extrema FSAA-inställningen som jag har för mig finns i CoH? Testat olika inställningar? Kollat belastning på CPU och GPU när du spelar?

Ursäkta min ignorans, men vad är FSAA inställningar? Jag har ju som jag skrev förut inte haft sådana problem med tidigare dator, och ja, belastningen är likvärdig som när jag spelar World at War, Far Cry 2, Medieval 2 Total War samt COD 4.

Vore fruktansvärt glad om någon kunde komma fram till vad problemet beror på. Någon på ett annat forum påstod att Windows XP kan sänka prestandan rejält.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4.2Ghz Mobo: Asus B85-Plus PSU: Corsair 600W GPU: Powercolor Radeon 7970 Chassi: Phantom NZXT RAM: 8GB ADATA 1600mhz CL9 HDD: 2x1TB WD 7200rpm

Permalänk
Hedersmedlem

FSAA är Full-Screen Anti-Aliasing. Jag tänkte om du kanske har dragit på maximal AA i grafikinställningarna, för då tror jag faktiskt att din prestanda kan bli så dålig. Prova att stänga av AA helt och se om det blir någon skillnad.

XP är ett väldigt gammalt OS, men eftersom alla andra spel fungerar bra för dig så är det i så fall problem med drivrutiner med just CoH och XP. Eftersom du har ett så nytt grafikkort så skulle jag rekommendera att du skaffar Windows 7, men det ska inte behövas för att få CoH att flyta bra med dina grejer.

Permalänk
Skrivet av widL:

FSAA är Full-Screen Anti-Aliasing. Jag tänkte om du kanske har dragit på maximal AA i grafikinställningarna, för då tror jag faktiskt att din prestanda kan bli så dålig. Prova att stänga av AA helt och se om det blir någon skillnad.

XP är ett väldigt gammalt OS, men eftersom alla andra spel fungerar bra för dig så är det i så fall problem med drivrutiner med just CoH och XP. Eftersom du har ett så nytt grafikkort så skulle jag rekommendera att du skaffar Windows 7, men det ska inte behövas för att få CoH att flyta bra med dina grejer.

Hehe, jag sökte upp vad FSAA betyder direkt när du nämnde det så nu är jag med. Jo jag har testat att köra med låga inställningar, max inställningar med och utan AA verkar inte göra någon större skillnad, möjligen ngn frame bättre med inte ens nära acceptabel nivå.

Jag har faktiskt gått i tankarna kring att uppdatera mitt OS till Windows 7, men pga att det funkat såpass bra med XP så har det väl inte realiserats förrän nu. Jag får väl tillsvidare anta att det är i Operativsystemet felet ligger, för alla andra logiska förklaringar verkar inte råda bot på felet.

Kommer installera Windows 7 om ett par veckor och tills dess får jag väl vara nöjd med informationen jag har fått hittils!

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4.2Ghz Mobo: Asus B85-Plus PSU: Corsair 600W GPU: Powercolor Radeon 7970 Chassi: Phantom NZXT RAM: 8GB ADATA 1600mhz CL9 HDD: 2x1TB WD 7200rpm

Permalänk

Uppdatering

Det verkar som om problemet kvarstår, har formatterat hårddisken, installerat Windows 7, och installerat de senaste drivrutinerna och patchat spelet. Jag får ändå låg fps på 4vs4 i maxinställningar på 1440x900 upplösning, jag börjar dock utesluta att processorn inte längre håller måttet, den är förvisso överklockad till 3.0Ghz (en AMD x2 5200) men det verkar vara den som är flaskhalsen kombinerat med ett gammalt moderkort med endast 1000mhz i HT link som orsakar den låga prestandan.

Jag har dock bestämt mig för att uppgradera till en Phenom II x2 550 för att lösa problemet samt nytt Gigabyte AM2+/Am3 moderkort. Tror ni att det kommer hjälpa något?

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4.2Ghz Mobo: Asus B85-Plus PSU: Corsair 600W GPU: Powercolor Radeon 7970 Chassi: Phantom NZXT RAM: 8GB ADATA 1600mhz CL9 HDD: 2x1TB WD 7200rpm

Permalänk
Medlem

Vet inte...
Har spelat CoH sedan första betan, känns verkligen som din nuvarande maskin borde ta det utan problem som du själv säger.
Men en ny processor är ju såklart bra, CoH har ju mycket fysikobjekt och grejer.

Kolla denna:
Company of Heroes: Tales of Valor - Graphics cards and CPU benchmarks - Company of Heroes, Tales of Valor, Benchmarks, graphics cards, CPU - PC Games Hardware

Det är senaste expansionen så det är med allt nytt. En AMD 4000+ får avarage 51 fps med GTX260.
Du har ju både bättre processor och graffe(?).

Finns nog fler tester du kan kolla för att få en bra uppfattning om vad din dator borde prestera.

Kolla också adaptive AA i grafiken, den drar ned prestandan rätt mycket också...

Permalänk
Medlem

Technical Download Details ladda ner denna och se om de hjälper.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag har köpt och installerat en ny Phenom II x2 550 samt ett nytt Gigabyte AM2+/AM3 Moderkort och låst upp processorn till en Quad tickandes i 3.5Ghz efter 10 timmar i Prime95 utan error.

Problemet verkar till stora delar vara borta, jag fick 37 FPS som lägst i 4vs4 vilket får ses som helt acceptabelt :D. Det var väl antagligen processorn som begränsade mitt grafikkorts fulla potential, sen skall vi inte glömma bort att det är markant skillnad på 1MB L2 cache jämfört med 6MB L3 från min förra processor. Men även fast 37 FPS som lägst är OK så måste det väl vara ngt annat som inte är tillräckligt? Mitt grafikkort är ju sämre än GTX260 men min processor markant bättre (ungefär likvärdig i upplåst läge som en Phenom II x4 955) så jag får väl se mig som nöjd och klar med problematiken.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4.2Ghz Mobo: Asus B85-Plus PSU: Corsair 600W GPU: Powercolor Radeon 7970 Chassi: Phantom NZXT RAM: 8GB ADATA 1600mhz CL9 HDD: 2x1TB WD 7200rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kriegsmarine:

Eftersom jag inte hittade en tråd angående detta problem så tar jag mig häri friheten att författa mig en egen.

Jag har spelat Company of Heroes i princip sedan det kom ut, min första spelmaskin var en Athlon x2 3800+ 2.0ghz, 1 gig RAM 667mhz och ett GeForce 7600GT. När jag spelade det då så fick jag ca 20-35 fps i genomsnitt på 4vs4 spel, inte alltför krasst tyckte jag då och uppfattade det som mer än OK för att vara på High/medium på 1024x768 upplösning.

Nu, idag sitter jag på en överklockad Athlon x2 5200 ~ 2.96ghz, Radeon 5750 överklockad , samt 3.2gb RAM 800mhz. Med högsta inställningarna i 1440x900 upplösning, uppdaterade drivrutiner, borttagna äldre drivrutiner och regelbundna rensningar av skräp i datorn, med denna uppsättning så antar jag att man mer än väl skall få 60+ fps på ett 4 år gammalt RTS spel i Direct x 9 format, men icke. Jag får mellan 8-20 fps på 4vs4 konstant! Jag har sökt överallt på alla forum för problemlösningar men ingen som har uppmärksammat mitt problem, jag vet att min dator inte är en "gamingdator" med era mått mätt men det borde väl logiskt sett sopa banan ren med detta gamla spel?

Så vad har ni för tankar angående mina prestandaproblem? Kan det vara XP? Kan även tillägga att folk med märkbart äldre processorer och grafikkort fått avsevärt bättre resultat än mitt system.

Vore djupt tacksam för hjälp och råd!

MVH/Kriegsmarine

P.S. Inga andra spel lider av några som helst prestandaproblem, kan spela COD World at War på högsta inställningar med 50fps i medel! D.S.

Tror inte att det är XP Jag fick det flyta hyffsat med ett 3870 grafikkort och en 6400+ BE överklockad till 3.52 GHz. Kommer inte ihåg frameraten, men det låg som minst över 20 fps och då hade jag max grafik (som går att få på XP)

Skrivet av jOnÄTÄn:

Technical Download Details ladda ner denna och se om de hjälper.

Om jag inte missminner mig så sade även spelet vid installationen att man skulle installera in den Optimizern

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Säker på att du körde spelet i Dx9? Jag har hört om folk som har haft problem med DX10 i CoH

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman