Permalänk

Riktigt konstig krasch

Hej!

Efter att själv försökt lösa detta i flera timmar vänder jag mig nu till er här på forumet efter rekommendation av min bror.

Datorn det rör sig om är en HP Pavilion dv9000.

Specs: AMD Turion 64 X2 processor
NVIDIA GeForce Go 7600
2gb RAM
Windows XP Home Edition

Igår kväll drog jag igång min dator och började spela World of Warcraft. Strax kommer jag till en plats i spelet då det krävs mycket av datorn. Bilden fryser helt och jag möts av en bluescreen. När datorn sedan startar möts jag av en randig skärm. Se bilden nedan.
IMG_0172.JPG @ pici.se

Sedan laddar Windows, det med liknande ränder. Se bild nedan.
IMG_0171.JPG @ pici.se

Sedan får jag den här skärmen: IMG_0173.JPG @ pici.se

Igår kväll fick de olika valen följande resultat:
Starta normalt = Bluescreen och allt börjar om.
Felsäkert läge = Jag kommer in i det felsäkra läget och allting fungerar utan ränder i knappt 10 minuter innan datorn stängs av och allt börjar om.

Idag bestämde jag mig för att installera om Windows. Det gick bra och Windows fungerade normalt efter installationen med några få undantag: Bilden ser helt klart fel ut. Jag har inga vertikala ränder men fel är det, dock svårt att beskriva såhär med ord. Dessutom kan jag bara ha upplösningarna 800x600 samt 1024x768. För att lösa detta installerar jag Service Pack 3 samt drivrutiner till grafikkortet. Jag väljer att starta om datorn som jag blir ombedd att göra men efter det går det helt åt pipan. Alla "laddningsskärmar" är fortfarande randiga, men när Windows laddat klart är skärmen bara svart.

Nu har jag alltså bestämt mig för att jag nog inte kan lösa detta själv och vänder mig till er. Det är mycket möjligt att något i detta extremt långa inlägg är oklart då jag är riktigt trött på det här nu, så säg bara till om ni behöver mer info!

Extremt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Snabb gissning: Grafikkortet(kretsen) blev överhettet och stängde av datorn, men han ta skada ändå.
Så någonting med Grafikkretsen står inte rätt till, (en tråd kan ha brunnit mm.)

Har du garanti kvar på datorn?

Och vad har du för temps nu på GPUn (Load & Idle) samt vad har du haft tidigare i Load och Idle (om du har kollat de)

Tycker dock det borde vara ränder hela tiden om min teori ska stämma, men det är ett alternativ iaf.

Vad säger blue screen, Kan stå nått om någon process eller en fel kod. posta de om du får en till Blue screen

Permalänk

Garantin har tyvärr gått ut.

Kan inte se tempsen då hela skärmen är svart.

Tänkte också att skärmen borde vara konstant randig om det är ett hårdvarufel.

Får inte bluescreens längre så kan tyvärr inte se koden.

Permalänk
Medlem

Koppla in en extern skärm via HDMI/VGA (eller vad du nu har för anslutning)
Är det samma med den?
(om du har fjärrkontroll till datorn så finns det en knapp för att aktivera den utgången utan att behöva pilla i Operativ systemet, Om du nu har samma fjärr som DV7 och DV6730)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin_mask:

Tänkte också att skärmen borde vara konstant randig om det är ett hårdvarufel.

nej det stämmer inte. felet kan ta en miljard olika skepnader.
när var det sista gången du rengjorde kylsystemet ? du vet att fläkten suger in frisk luf utifrån och blåser den igenom kylflänsarna.
å om du inte bor i en sk renrum samlas det en massa damm på flänsarna.
damm fungerar som värmisolator dvs låter inte värme lämna burken med luften, med tiden blir det för varmt och nåt måste gå sönder.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

GPU trasig, felsäkert drar vga drivrutiner därför syns bild felfri ut.
Likväl samma tendens vid ominstallation, där drivrutiner inte alls vill läggas in pga kompabilitet´s problem som win känner av, dock så lyckades du genom sp3.

Vilket som, ta bort sidokåpa, slit ut gam graffe å köp hem ett nytt å montera dit så är de bara tuta å köra vidare.
Ps. passa likväl på att rengöra ALLT inuti datorn, blås med munnen mot nätagg/cpu/mobo etc, alla ställen du ser damm eller de virvlar upp damm är ställen som måste rengöras

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

GPU trasig, felsäkert drar vga drivrutiner därför syns bild felfri ut.
Likväl samma tendens vid ominstallation, där drivrutiner inte alls vill läggas in pga kompabilitet´s problem som win känner av, dock så lyckades du genom sp3.

Vilket som, ta bort sidokåpa, slit ut gam graffe å köp hem ett nytt å montera dit så är de bara tuta å köra vidare.
Ps. passa likväl på att rengöra ALLT inuti datorn, blås med munnen mot nätagg/cpu/mobo etc, alla ställen du ser damm eller de virvlar upp damm är ställen som måste rengöras

Det kan nog stämma det du säger! GPU:n överhettades en tidigare gång så pass mycket att datorn helt lade av, fick dock nytt på garantin. Blir nog en ny dator snarare än att laga detta då den är 4 år gammal nu.

Tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

GPU trasig, felsäkert drar vga drivrutiner därför syns bild felfri ut.
Likväl samma tendens vid ominstallation, där drivrutiner inte alls vill läggas in pga kompabilitet´s problem som win känner av, dock så lyckades du genom sp3.

Vilket som, ta bort sidokåpa, slit ut gam graffe å köp hem ett nytt å montera dit så är de bara tuta å köra vidare.
Ps. passa likväl på att rengöra ALLT inuti datorn, blås med munnen mot nätagg/cpu/mobo etc, alla ställen du ser damm eller de virvlar upp damm är ställen som måste rengöras

Du vet väl att det är väldigt svårt att bara slita av sidokåpan och byta grafikkort på en laptop? Och nätagg i en laptop?

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Har samma fel på min Sony Vaio FE31M så jäkla drygt!

Det finns inget sätt att installera så det funkar? Det är byta grafikkort som gäller? Kan ju tillägga att jag bytt kylpasta och gjort rent och blåst ur allt men det hjälpte inte!

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assjack:

Du vet väl att det är väldigt svårt att bara slita av sidokåpan och byta grafikkort på en laptop? Och nätagg i en laptop?

Jehapp så de var en bärbar... samma skit upplägg för de, konsumenter skulle bojkotta HP ASUS (varför just dessa är för jag har personlig kännedom om deras plast dynga) m.fl som med flit tummar på kvalité för deras egna vinning´s skull.

Funkar garanti så varsego, ny dator på posten
Om inte, ja den kanske är fin å titta på :? (knappt värt å köpa nå extern gpu till bärbar)

Bärbar kan aldrig bli en prestanda maskin så därför kör man aldrig spel på sådan plastleksak. (Dels för usel prestanda, men även för den alltid mycket usla fläkt-systemen som är i dem=
Dom är till för enkel skit som html,txt,mp3 å i värsta fall en film rulle, men där går gränsen, man vill ju ha batteritid å, vad annars var de värt å ha en bärbar?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Jag har samma problem på min laptop, kom ni fram till nån lösning på problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunderjonas:

Jag har samma problem på min laptop, kom ni fram till nån lösning på problemet?

min förra kompis dator hade samma strul, var överhettning som var boven och vi fick "baka" laptopen och byta kylpasta samt köpa kylplatta till den för att få den att fungera.

tråden är förövrigt 4 år gammal -.-

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Okej tack för svar!

Oj ursäkta mig de såg jag inte :&