Vart ska jag koppla kablarna från chassit på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Vart ska jag koppla kablarna från chassit på moderkortet?

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Rtfm

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Brukar vara någonstans nere i högra hörnet av moderkortet (första bilden). Jag tycker inte att jag ser det på bilden, kanske bakom IDE kablarna? Burkar vara ett tio-tal piggar som sticker upp, så får man läsa texten vid dom för att se var kablarna ska sitta. Har du moderkortsmanualen? Det står i den. Annars kan du nog hämta den på nätet om du går in på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Brukar vara någonstans nere i högra hörnet av moderkortet (första bilden). Jag tycker inte att jag ser det på bilden, kanske bakom IDE kablarna? Burkar vara ett tio-tal piggar som sticker upp, så får man läsa texten vid dom för att se var kablarna ska sitta. Har du moderkortsmanualen? Det står i den. Annars kan du nog hämta den på nätet om du går in på tillverkarens hemsida.

Tack för ditt snabba svar!

Jag har tyvärr inte kvar manualen då moderkortet är mer än 6 år gammalt.
Det står ingenting på moderkortet och det finns ingenting under IDE-kablarna.

Permalänk
Medlem

Drawmly:
Kabeln längst ned till vänster som du menar går till diskett enheten.

Ta bort den kabeln och ge oss bättre bilder på det hörnet så att vi ser texten. Vi menar den platta kabeln som syna i sista bilden med din hand.

Om du slutat använda disketter kan du ta bort kabeln för alltid om du även går in i bios (ofta där man ställer in datum tid) och välja att datorn inte har diskettenhet.

Permalänk
Medlem

Mer bilder:

Permalänk
Medlem

Så skumt.

Det ska ju vara metall piggar som sticker upp som det ska räcka med att röra en stjärnskruvmejsel lite lätt för datorn ska starta. Det är så man hittar var Power SW ska kopplas utan manual.

Det enda möjliga är dem svarta raden av metall piggar bredvid den blå IDE kontakten under de svarta kablarna. Den som var gömt under alla kontakter och som du inte verka ha kopplat in något i alla bilderna.

Edit:
the_speed la upp en bild med stället jag menade. Det mest troligaste stället.

Permalänk

Röd där du ska koppla kontakterna, grön schemat för kontakterna
D skulle jag gissa på iaf

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

tanka ner CPUID eller liknande program för att kolla vilken modell det är på moderkortet. Efter du hittat vilken modell det är brukar det oftasts finnas manual eller bild på hur det ska sitta på nätet. GLHF

Visa signatur

/|\/|\

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0p4:

tanka ner CPUID eller liknande program för att kolla vilken modell det är på moderkortet. Efter du hittat vilken modell det är brukar det oftasts finnas manual eller bild på hur det ska sitta på nätet. GLHF

tror han har svårt att ens få igång datorn

Permalänk

som ovanstående säger eller att du söker på modell/namnet som moderkortet sitter i/satt i från början

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Röd där du ska koppla kontakterna, grön schemat för kontakterna
D skulle jag gissa på iaf

http://i50.tinypic.com/2v8s31g.jpg

Japp. Du hade helt rätt! Jag anslöt alla kablar enligt schemat och det funkade!
Tusen tack skall du ha!!!

Ni andra skall också ha ett jättesort tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ryser vid tanken på denna mobotillverkare, under en period på 90-talet var där galet med fel på just deras kort, men googla på namnet som står på det stora chippet med namnet QDI på, så kan du ev hitta en manual eller annat vädefullt till det

GL!

Edit såg att du löst det hela, sköönt!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

kul att de löste sig

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Röd där du ska koppla kontakterna, grön schemat för kontakterna
D skulle jag gissa på iaf

http://i50.tinypic.com/2v8s31g.jpg

Skrivet av Jalle64:

Jag ryser vid tanken på denna mobotillverkare, under en period på 90-talet var där galet med fel på just deras kort, men googla på namnet som står på det stora chippet med namnet QDI på, så kan du ev hitta en manual eller annat vädefullt till det

GL!

Edit såg att du löst det hela, sköönt!

Jo, jag vet. Jag erkänner att det är inte världens bästa moderkort, men den går som en klocka och fick ett nytt chassi i morse