Permalänk
Medlem

om nordbryggan brinner upp?...

om nordbryggan blir för varm via oc och/eller med för hög spänning och ger med sig kan den dra med sig minnena, cpun eller grafikkortet i så fall? alltså den datakommunikationen nordbryggan sköter.

känns långsökt om den skulle dra med sig andra saker bara för att den havererar.

Permalänk

Pröva och se:P

Permalänk
Medlem

haha näe
mina överklockardagar är över, men jag har fått lite funderingar på det igen
vet ju att nordbryggan klarar av över 100 grader i alla fall.

Permalänk
Medlem

Konstigt att du nämner minnen som något nordbryggan sköter i AMD-underforumet.
Hur som helst, övervoltning på nordbryggan ska inte påverka databussarna (iallafall inte om dessa har sina egna spänningsinställningar, vet inte om de är länkade annars).
Det enda jag kan tänka mig är ifall hela chipet smälter och kortsluter allt, men datorn lär ha stängt av sig själv långt innan detta händer, för att inte tala om att det krävs långt mer än 100C för detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

om nordbryggan brinner upp?...

så slutar datorn att fungera!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Konstigt att du nämner minnen som något nordbryggan sköter i AMD-underforumet.
Hur som helst, övervoltning på nordbryggan ska inte påverka databussarna (iallafall inte om dessa har sina egna spänningsinställningar, vet inte om de är länkade annars).
Det enda jag kan tänka mig är ifall hela chipet smälter och kortsluter allt, men datorn lär ha stängt av sig själv långt innan detta händer, för att inte tala om att det krävs långt mer än 100C för detta.

glömde helt av att amd har byggt in sin minneskontroller sen flera år tillbaka i cpun!

Skrivet av skruvis:

så slutar datorn att fungera!

det är jag ju helt medvet om haha, men det jag undrade var ifall något mer än moderkortet kan går sönder.
det är ju det samma som om nätagget ryker kan det dra med flera saker i datorn.