Min dator blev oduglig som speldator efter BIOS uppdatering

Permalänk
Avstängd

Min dator blev oduglig som speldator efter BIOS uppdatering

Jag har ett ASUS M4A79T Deluxe och efter att ha uppdaterat till BIOS 3107 så märkte jag direkt att ljudet började hacka och spela spel är som att spela på en väldigt gammal dator, hackar och har sig. Förut har jag kunnat gå tillbaka till en äldre version av BIOS om jag inte var nöjd med den nya versionen, men det har tydligen ASUS ändrat på så att man inte kan längre. Nu sitter jag här med en skitdator som var så bra innan och hoppas att ASUS ska uppdatera och fixa felet. Just nu hatar jag ASUS extremt mycket för man vet ju inte när nästa BIOS kommer. Nån där ute som vet om det finns ett flash program som kan tvinga att flasha äldre versioner av BIOS filer? som ska vara kompatibelt med mitt moderkort

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

nollställde du BIOS efter att du uppdaterade?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Varför ens få för sig att uppdatera BIOS om det fungerade bra som det gjorde innan?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Avstängd

Jag körde load default efter flashningen. Uppdaterade mest för att göra moderkortet kompatibelt med framtida processorer (om jag skulle få för mig att köpa en x6 CPU) för det är bara CPU kompatibel uppdatering i senare versioner. Hittade en sida på ASUS forumet med en kille som hade precis samma problem. Ska se om nån har ett bra tips där

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

Det står alltid tydligt på Asus BIOS-sida om en uppdatering innebär att du inte kan gå tillbaks till tidigare versioner. Tvinga tillbaka i det fallet riskerar nog sluta i katastrof.

Man måste undersöka och läsa på innan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

@MultiMan

Har aldrig varit katastrof förut (för mig i alla fall). Hur som helst så har jag löst det nu med ett DOS flash program AFUDOS.exe v2.36es (då nyare versioner av programmet klagade på att BIOSet var en äldre version) med kommandot Afudos /im4a79tdlx.ROM /pbnc /n. Det skriver bootblocket också. Nu är datorn som den ska vara igen. Det är ju inte lätt att veta om BIOSet är buggigt som satan. Ibland måste man kunna gå tillbaka ett steg om det behövs

Tydligen många som haft problem med BIOS 3107. Jag hittade min lösning under andra tråden i länken
ASUSTeK Computer Inc.-Forum-

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag gjorde också misstaget att uppdatera till 3107 och min proccessor låser sig på multiply 4x. Så varje gång jag startar datorn måste ja gå in i Amd overdrive och ställa upp den till min normala clock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eawo:

Jag gjorde också misstaget att uppdatera till 3107 och min proccessor låser sig på multiply 4x. Så varje gång jag startar datorn måste ja gå in i Amd overdrive och ställa upp den till min normala clock.

Har du gjort det som Hunter gjorde då, alltså att flasha tillbaka?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har testat men står bara "couldnt open the ROM file" eller nått liknande : / vet inte vilken bios ver han använde men jag har iallfall rätt flashprogram.

Permalänk
Skrivet av Eawo:

Jag har testat men står bara "couldnt open the ROM file" eller nått liknande : / vet inte vilken bios ver han använde men jag har iallfall rätt flashprogram.

Ändrade du im4a79tdlx.ROM till namnet på din ROM-fil?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eawo:

Jag har testat men står bara "couldnt open the ROM file" eller nått liknande : / vet inte vilken bios ver han använde men jag har iallfall rätt flashprogram.

Med den versionen jag använde funkar (AFUDOS.exe v2.36es). En del säger att ingen annan funkar utom 2.07 av AFUDOS. Det ska räcka att byta namnet till BIOS.ROM eller versionsnumret 2304.ROM eller nåt. Det namnet är för långt så att det står m4a79t~1.ROM i DOS. Det kan vara så att du skrivit fel tack vare det

Läste i en annan tråd på Asus sida där en säger att man inte ska använda /pbnc ifall det skulle skita sig så blir BIOSet oanvändbart, det ska räcka med Afudos /im4a79tdlx.ROM /n. /n kollar inte vilken version det är innan utan flashar över den existerande. Se nedan

Citat:

Be careful using some of the switches.

/n - don't check ROM ID
/pbnc -
b - Program Boot Block
n - Program NVRAM
c - Destroy System CMOS

the /pb switch reflashes the Boot Block which is normally read only and is where the Crash Free BIOS code is, if you flash with /pb and the flash fails you will not be able to recover the BIOS. Normally you shouldn't need any switches other than /n which tells it to ignore the version number.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Ändrade du im4a79tdlx.ROM till namnet på din ROM-fil?

ja de gjorde ja testa också ändra till 2107.rom och flera olika versioner men inget har funkar för mig iallfall dock bootar ja från en dvd skiva om de spelar roll

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall inte boota från en skiva, du skall bara in i bios och komma åt EZ-Flash därifrån, sedan kan du flasha!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du skall inte boota från en skiva, du skall bara in i bios och komma åt EZ-Flash därifrån, sedan kan du flasha!

så gör man för att uppdatera bios går tyvärr inte om man ska installera en gammal version av bios

Permalänk
Hedersmedlem

Detta då: I renamed the rom to 3004.ROM and booted from USB flash drive and ran
AFUDOS /i3004.ROM /n
worked first time

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eawo:

så gör man för att uppdatera bios går tyvärr inte om man ska installera en gammal version av bios

Har du DOS över huvud taget så det är inte Recover funktionen som startar?

[Edit]
Jag har faktiskt flashat med EZ2 Flash och gått tillbaka till äldre versioner förut men det gick inte med 3107 som jag testade med sist.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

[Edit]
Jag har faktiskt flashat med EZ2 Flash och gått tillbaka till äldre versioner förut men det gick inte med 3107 som jag testade med sist.

Samma för mig på mitt M4A785TD-V EVO, efter att jag uppdaterade till 2005 så gick det inte längre flasha till äldre versioner. Fick boota från usb minne med Afudos engineering sample i dos för att flasha tillbaka.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD