Super Talent introducerar SSD med Sandforce

Permalänk
Melding Plague

Super Talent introducerar SSD med Sandforce

Sandforce kontrollerkretsar för högpresterande SSD-enheter är populära. Senast ut är ett gäng nya modeller från Super Talent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och slumpmässiga skrivningar på 4 KB? Eftersom det inte nämns antagligen ganska kasst.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Och slumpmässiga skrivningar på 4 KB? Eftersom det inte nämns antagligen ganska kasst.

Sandforce brukar väl piska intel tror jag.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Maltek:

Och slumpmässiga skrivningar på 4 KB? Eftersom det inte nämns antagligen ganska kasst.

SandForce-kontrollern ska vara riktigt bra på små slumpmässiga skrivningar...

Corsair Force F100 SandForce SSD CSSD-F100GB2 | Review,Corsair Force,CSSD-F100GB2-BRKT,Solid State Drive,SSD Test,SandForce SF-1200,Corsair Force F100 Solid State Drive CSSD-F100GB2-BRKT Benchmark Performance SSD Test SandForce SF-1200 Review

Samma kontroller återfinns oxå i andra SSD om man vill söka reviews via Google...

MLC-baserade SSD - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Medlem

De var nog den snyggaste SSDn än på marknaden.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Om dem hade sata III så hade jag nog satsat på 240GB'n direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Om dem hade sata III så hade jag nog satsat på 240GB'n direkt

Varför?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Öhm, en miljon timmar medeltid mellan fel.. Om jag nu räknar rätt så blir det en livslängd på 1000000/(365*24) ~= 114 år. Kan väl inte stämma?

Permalänk
Medlem

SF-1222, stämmer det?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Arion:

För att inget direkt imponerar för det priset, så det minsta dem kunde gjort hade vart att slänga in det när dem ändå höll på .

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Öhm, en miljon timmar medeltid mellan fel.. Om jag nu räknar rätt så blir det en livslängd på 1000000/(365*24) ~= 114 år. Kan väl inte stämma?

Jag känner samma sak här :] hur får man för sig att simulera upp till 114års användande?! Måste nog varit för att en miljon lät bra.

Permalänk
Medlem

Personligen så tar jag inte ens på SuperTalent med tång, men att utbudet blir större är aldrig fel.

Nu när vi är inne på MTBF så är detta värt att läsa:
5th USENIX Conference on File and Storage Technologies - Paper

Kort och gott så står det att tillverkarna ljuger. Diskarna går sönder ca 15 gånger oftare.

MTBF brukar vara uppdelat i två delar, första delen anger att 50% av diskarna går sönder innan MTBF inträffar och den andra delen att 50% av diskarna klarar sig. Alltså är det 50% av diskarna som innefattas av MTBF, om man får lita på tillverkarna. Med andra ord är det 30 gånger oftare diskarna går sönder.

Det enda vi som konsumenter har att lita på är garantin. MTBF/MTTF är skitsnack.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

För att inget direkt imponerar för det priset, så det minsta dem kunde gjort hade vart att slänga in det när dem ändå höll på .

Håller med om att det inte är jätteimponerande, men stämmer siffrorna så är den ju snabbare än intel i maxhastighet och kostar inte så fasligt mycket mer per GB.

Men angående sataIII så har dom ju antagligen inte varit så dumma att dom byggt en disk som begränsas av sitt gränssnitt, alltså spelar det ju ingen roll?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av Arion:

Håller med om att det inte är jätteimponerande, men stämmer siffrorna så är den ju snabbare än intel i maxhastighet och kostar inte så fasligt mycket mer per GB.

Men angående sataIII så har dom ju antagligen inte varit så dumma att dom byggt en disk som begränsas av sitt gränssnitt, alltså spelar det ju ingen roll?

Nej, SATA III behövs nog inte förrän i nästa generation. När det gäller skrivhastigheten kan det oxå vara bra att veta att det är ett "upp till"-värde som anges, det gäller bara när man skriver data som kan komprimeras maximalt, i "worst case" ligger skrivhastigheten på samma nivå som Intels X25-M, i praktiken är kanske hastigheten någonstans däremellan beroende på vad man skriver till disken.

Hittade ett test som visar skrivhastighet för statisk/slumpmässig data här...
Benchmarks of SandForce based SSD's