Permalänk
Medlem

Placering av H50 i mitt chassi

Hejsan, behöver lite tips på vart jag ska placera radiatorn för att få optimal kylning i min låda.
Kommer köra två stycken likadana 120 fläktar i push pull.
Jag har ett Antec P182 med en insugs fläkt vid mittersta hdd buren och en i botten. Samt en i bakdelen och en i taket som är utsug.

Övrigt i min burk har jag Corsair dominator fläkt för ram-minnena, aktiv kylning på nordbryggan och två grafikkort i SLI med dualslot kylare som skicker ut värmen baktill.

Min fråga är alltså vart jag ska placera den samt om den ska gå som insug eller utsug.
Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Smartast är väl om den sitter i utsug ? Om du har push n´pull så tycker jag att du ska ha den baktill !.
Det sitter ju en till fläkt i taket på ditt chassi som utsug, även komponenter så som grafikkort, nätaggregat hjälper ju till med det också.
Så baktill rekommenderar jag !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

jag tycker också baktill och att den suger inne från & ut eller i taket men har för mej att de sitter typ en 200mm fläkt där? :S

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk

enligt corsair själva så säger dom att man ska sätta den som insug så den plockar kyl luft utifrån och suger in den men jag testat båda på mitt raven RV02 och blev nästan bakvänd effekt dock har jag inet orkat testa att sätta den på den nedre 180mm fläktarna som suger luft från golvet och upp i taket, så var kanske inte det bästa att köra omvänt utan att ha något utsug som egentligen ska suga ur luften

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

enligt corsair själva så säger dom att man ska sätta den som insug så den plockar kyl luft utifrån och suger in den men jag testat båda på mitt raven RV02 och blev nästan bakvänd effekt dock har jag inet orkat testa att sätta den på den nedre 180mm fläktarna som suger luft från golvet och upp i taket, så var kanske inte det bästa att köra omvänt utan att ha något utsug som egentligen ska suga ur luften

Skrivet av 3xTra:

jag tycker också baktill och att den suger inne från & ut eller i taket men har för mej att de sitter typ en 200mm fläkt där? :S

Skrivet av Pjära:

Smartast är väl om den sitter i utsug ? Om du har push n´pull så tycker jag att du ska ha den baktill !.
Det sitter ju en till fläkt i taket på ditt chassi som utsug, även komponenter så som grafikkort, nätaggregat hjälper ju till med det också.
Så baktill rekommenderar jag !

Tack för era svar.
Just nu har jag den som utsug i bakdelen, och håller mig runt 40 grader i load (e6850 @ 3950 MHz)
vilket jag är ganska nöjd med samtidigt som jag bibehåller luftflödet i min dator som det var innan.

Tror inte det spelar någon roll om jag har den som insug istället då mina temps inte är så värst höga ändå.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

linsug så värmer du ju upp datorns innanmäte istället. idioti. Corsair rekommenderar det ju för det gör ju att kylaren får kallast tänkbara luft vilket får den att se bra ut till bekostnad på annat i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

linsug så värmer du ju upp datorns innanmäte istället. idioti. Corsair rekommenderar det ju för det gör ju att kylaren får kallast tänkbara luft vilket får den att se bra ut till bekostnad på annat i datorn.

så vad är ditt förslag? att man kyler den med luft som redan är varm från datorns insida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vakz:

så vad är ditt förslag? att man kyler den med luft som redan är varm från datorns insida?

Luften i lådan är ju aldrig varmare än luften som skulle lämnas från din H50 om du vände på det. Så svar JA!

Hur varmt tror du det är i dom flesta datorlådor på sweclockers? Troligen inte speciellt varmt. Men varför värma upp en låda till 37-38C med varm luft från en H50 sedan mata sina fina grafikkort med det? Om det nu är så himla varmt i din låda redan innan hur tror du dina komponenter skulle gilla 20C höjning till? Tror inte dom skulle bli så glada. Så hela dit resonemang flyttar bara ett fel från ett ställe till ett annat.

Jag klarar att hålla rumstemp under full last med en i7 920 2.7Ghz och 2st GTX260 med EN 120mm 1200rpm nocuta @ 900rpm idle så varför skulle det vara så förbaskat svårt att ha rumstempererad luft i lådan dessutom var spelar det för roll om tempen var 1C högre i lådan än utanför. Inte så att 1C spelar någon roll för en överklockning.

Jag daltar inte med massa personliga teorier jag MÄTER upp faktiska värden. Min erfarenhet är baserad på verkligheten inte vad jag TROR. Tar fram min multimeter med TP-100 givare och mäter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag klarar att hålla rumstemp under full last med en i7 920 2.7Ghz och 2st GTX260 med EN 120mm 1200rpm nocuta @ 900rpm idle så varför skulle det vara så förbaskat svårt att ha rumstempererad luft i lådan dessutom var spelar det för roll om tempen var 1C högre i lådan än utanför. Inte så att 1C spelar någon roll för en överklockning.

Kan inte annat är hålla med. Nu har jag inte samma setup (se sign) men jag har mellan 23,1 och 25,0 grader enligt mina fyra sensorer plaserade i mitt ATCS 840 (en i taket (ut), en bak (ut), en precis efter att lufter passerat HDD (in) och en som mäter luften som sugs in i grafikkortet). Har i skrivande stund 22,8 grader i rummet...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Jag har min H50 på insug bak på lådan. Processorn ligger i 19C idle och grafikkortet i 37C idle. Verkar inte vara speciellt varmt. Använder Antec 902, så har en 200m top som utsug, en 120mm på sidan på insug, 2 120mm fram på insug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukinT1:

Jag har min H50 på insug bak på lådan. Processorn ligger i 19C idle och grafikkortet i 37C idle. Verkar inte vara speciellt varmt. Använder Antec 902, så har en 200m top som utsug, en 120mm på sidan på insug, 2 120mm fram på insug.

Rumstemp?

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mofflan:

Rumstemp?

Kallt måste det vara!
Annars absorberar cpu:n värme, spännande.

OnT:
Har samma chassi med H50:n.
Kör insug på baksidan pushpull.

Det man kan göra för att vara riktigt nitisk är att bygga ett rör mellan en in och en ut, men vem orkar det..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

På ett P182, utsug absolut. P182 är designat som ett undertryckschassi, att trycka in en massa varmluft bakifrån är inte en bra idé. Har man bra ventilation för övrigt så är temperaturskillnaden på processorn försumbar.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite

ehm. har en H50 jag med fast i ett Nzxt apollo chassi moddat så jag har en fläkt i "taket" på chassit men har ni några bra förslag hur luften skall cirkulera i ett sånt chassit. har push and pull på h50, 3k/rpm som skjuter på och corsair fläkten man fick med som drar sen har jag 120mm 3k/rpm i top (blåser in), 120mm 3k/rpm på sidan (drar ut) och sen en random fläkt i fronten 80mm

tips?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

P182 som jag byggt på till farsan har den fördelen med med 2st fläktar baktill, en horisontellt bakom I/O och en ovantill. Så det är bara att placera H50 på valfritt utblås och sedan komplimentera med tex en 500-700rpm nocuta modell så ökar man på flödet genom lådan om man nu har så stora problem. Men faktum är ju att processor och grafikkort är största bovarna. Om H50 dumpar luten rakt ur lådan så dumpar ju inte processorn någon effekt i lådan därmed kan inte den höja lådans temperatur. Har man grafikkort som har traditionell ductad kylning aka referenskylare så värmer inte heller dom lådan speciellt mycket. Det som återstår är ju det som blöder ut från grafikkort, några procent och moderkortets kretsar några tiotals watt på en strömhungrig rigg och knappa 10W load på ett strömsnålt chipset sedan några watt för minne och VRM kretsarna bör ligga på 90, 95% verkningsgrad om dom är BRA kvalitet för processorn så några watt där med. Det bör det lilla flöde H50 genererar räcka för att kyla av. Som sagt vill man spara någon grad eller två till i chassitemp för att gynna CPU tempen om man har H50 så en extra 120mm på 500rpmn eller så i en P182 som utblås baktill eller ovantill bör räcka mer än väl.

Permalänk
Medlem

ingen som kan svara på mitt inlägg ?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Citat:

P182 som jag byggt på till farsan har den fördelen med med 2st fläktar baktill, en horisontellt bakom I/O och en ovantill. Så det är bara att placera H50 på valfritt utblås och sedan komplimentera med tex en 500-700rpm nocuta modell så ökar man på flödet genom lådan om man nu har så stora problem.

Om du inte orkar läsa resonemagen och kan ta ett beslut själv så kanske jag måste citera mig själv?

Med andra ord H50 lägst bak eller i toppen lägst bak och en fläkt på motsvarande ledigt hål av dom två nämnda.
2 möjligheter. Kör på det som är smidigast att montera.

Angående in eller ublås så tror jag min åsikt redan står någonstans i tråden med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

enligt corsair själva så säger dom att man ska sätta den som insug så den plockar kyl luft utifrån och suger in den men jag testat båda på mitt raven RV02 och blev nästan bakvänd effekt dock har jag inet orkat testa att sätta den på den nedre 180mm fläktarna som suger luft från golvet och upp i taket, så var kanske inte det bästa att köra omvänt utan att ha något utsug som egentligen ska suga ur luften

Jag kör min radiator i botten av mitt raven.. däremot har ju jag 2x120mm radiator.. skulle inte funka på något annat sätt än så!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

ingen som kan svara på mitt inlägg ?

I fronten och botten ska man suga in luft, i bakdel och tak ska man suga ur luft.. thats the shiet.. tror jag iaf! så har jag de!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

I fronten och botten ska man suga in luft, i bakdel och tak ska man suga ur luft.. thats the shiet.. tror jag iaf! så har jag de!

har inget insug i botten bara på sidan

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

lånar tråden lite

ehm. har en H50 jag med fast i ett Nzxt apollo chassi moddat så jag har en fläkt i "taket" på chassit men har ni några bra förslag hur luften skall cirkulera i ett sånt chassit. har push and pull på h50, 3k/rpm som skjuter på och corsair fläkten man fick med som drar sen har jag 120mm 3k/rpm i top (blåser in), 120mm 3k/rpm på sidan (drar ut) och sen en random fläkt i fronten 80mm

tips?

Värme stiger därför bör takfläkten blåsa ut och sidofläkten blåsa in, bara vänd på dem och testa så ser du ju om du får bättre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Värme stiger därför bör takfläkten blåsa ut och sidofläkten blåsa in, bara vänd på dem och testa så ser du ju om du får bättre temperaturer.

jo sant, vet inte hur de är med undertryck och övertryck i lådan heller xD

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Vad ska ni med era 100 tals fläktar till och övertryck och undertryck? Testa räkna på volymen. Största boven är värme. Luft expanderar avsevärt mer och får lägre densitet vid temperaturökningar. Undertryck och övertryck kan kvitta. Kör det som passar lådans design bäst. Normalt sett undertryck av den anledningen att luften alltid hittar en väg in själv sedan sätter man fläktarna där man vill ha ut luften. Bara se till att det finns fria vägar in där man vill ha in luften. Varför testar ni inte?

Varför testar ni inte bara lite som normala dator entusiaster gör? varför detta "jag måste få det rätt första gången" resonemanget?
Kan aldrig veta förens man testat ändå.

En sak är säker. Det behövs inte massa 140-200 mm fläkta som inblås och utblås kors och tvärs. Så totalt överflödigt och bortkastat.

Permalänk
Medlem

Såhär ser mitt luftflöde ut just nu när jag monterat min H50 i bakdelen.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Mitt luftflöde

En vanlig kylare sitter ändå och pissar värme inne i ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mofflan:

Rumstemp?

Ligger väll runt 20-25 grader här.

Permalänk
Medlem

Ist för att skapa ytterliggare en tråd om samma sak lånar jag lite.

Har utsug i tak och bak.
Har insug från sidan lite nedanför grafikkortet. Funderar på att köpa en eller två fläktar till och placera fram (insug) och sidan (fast utsug över befintligt insug).

Datorn håller sig på temps:
Moderkort: 35C idle, 38C load
CPU: 37C idle, 41C load
GPU: 33C idle 65C load.

Visst det är bra temps, men det känns som att jag borde kunna sänka dem iaf 10grader till på något vänster. I idle iaf. Tycker det e konstigt att det e 13C-18C varmare än rumstemp. Jag har datorn under skrivbordet i hörnan bredvid bokhyllan. Hyllan intill datorn är tom (förutom från extern HDD och router).

Har ni några tips?

Visa signatur

AMD Phenom II x4 @ 3,42GHz | Gigabyte GA-770TA-UD3 | A-Data DDR3 1333MHz 2x2GB | HD5750 1GB | WD CaviarBlack 640GB | FD Tesla 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av winus:

Ist för att skapa ytterliggare en tråd om samma sak lånar jag lite.

Har utsug i tak och bak.
Har insug från sidan lite nedanför grafikkortet. Funderar på att köpa en eller två fläktar till och placera fram (insug) och sidan (fast utsug över befintligt insug).

Visst det är bra temps, men det känns som att jag borde kunna sänka dem iaf 10grader till på något vänster. I idle iaf. Tycker det e konstigt att det e 13C-18C varmare än rumstemp. Jag har datorn under skrivbordet i hörnan bredvid bokhyllan. Hyllan intill datorn är tom (förutom från extern HDD och router).

Har ni några tips?

jag har H50 i top och utsug bak insug sidan bästa tempsen jag har fått, sen har jag opererat min h50 lite med + att jag har PnP

Har du 41 grader i 100% load? om du har de så tycker jag du har jävligt bra temps

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

jag har H50 i top och utsug bak insug sidan bästa tempsen jag har fått, sen har jag opererat min h50 lite med + att jag har PnP

Har du 41 grader i 100% load? om du har de så tycker jag du har jävligt bra temps

Ah, tackar. Jag kanske ska testa sätta den i taket någon gång och se effekten. Jobbiga är en lite fulare kabeldragning då och samtidigt tvivlar jag på att det skulle sänka mina temps så mycket mer än mina befintliga, men kan vara kul att testa.

Oj, Ser att jag läst av lite fel på mina temps. De rätta är:
Mobo: 35C idle, 51C load
CPU: 36C idle, 49C load
GPU: 33C idle, 65C load

Visa signatur

AMD Phenom II x4 @ 3,42GHz | Gigabyte GA-770TA-UD3 | A-Data DDR3 1333MHz 2x2GB | HD5750 1GB | WD CaviarBlack 640GB | FD Tesla 450W

Permalänk
Medlem

Det skiljer runt 10 grader i occt om jag placerar min h50 som insug eller utblås.
Insug som corsair rekommenderar i manualen gör alltså runt 10 grader svalare cpu. Radiatorn blir aldrig knappt ljummen hur som helst men det sabbar ju luftflödet i datorn att blåsa in luften från toppen nedåt.

Ska ändra nu i helgen och köra push pull. Var brukar ni koppla in era fläktar om ni kör push pull? Har lite ont om kontakter.

Förresten en sak jag alltid funderat på angående nätagg. Om man har den monterad i botten på chassit brukar ni ha som Winus med fläkten ner. Eller som spitzen med fläkten upp. Titta på bilderna dom postat så ser ni vad jag menar. En har den vänd uppåt andra nedåt.

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2