Server med 512 Intel Atom

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Det var den kommentaren jag väntade på!

Ja, det är en tradition vi måste hålla vid liv ju hehe

Permalänk

Hur ska man göra med mjukvaran till denna?
Många kör ju licensmodellen att man betalar per cpu......

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja, det är en tradition vi måste hålla vid liv ju hehe

var det Nvidias tesla-kort sist eller?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Dyrt, dålig prestanda, icke prisvärt, och ingen ECC som är ett krav på en större server. Förstår inte hur ett företag kan lägga resurserna på en produkt som denna. Ett koncept med samarbete från Intel kan jag förstå, men annat kan dom glömma.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Dyrt, dålig prestanda, icke prisvärt, och ingen ECC som är ett krav på en större server. Förstår inte hur ett företag kan lägga resurserna på en produkt som denna. Ett koncept med samarbete från Intel kan jag förstå, men annat kan dom glömma.

Min vän, jag tror du borde ta och slå upp ordet "trångsynt" när du inte har något bättre för dig..
Självklart är det en solklar nackdel att sakna ECC (och det beror väl helt enkelt på att prollen saknar stöd för det om jag inte är felinformerad, så det är ju inte mkt företaget själva kan göra ngt åt).
Hurvida den är dyr eller prisvärd däremot tror jag knappast varken du eller jag är särskilt väl lämpade att kommentera eftersom jag inte sett någon uträkning på hur många vanliga servrar den skulle kunna ersätta.. Jag kan lugnt tänka mig att ~16 kärnor i den där mojängen skulle kunna ersätta en DC hos ett mindre företag (~20 anställda), så vad kan då 512 göra..? Minns att det är Windows Server eller något annat server-OS och inte Crysis som ska köras på maskinen, därför finns alla möjligheter att faktiskt använda alla 512 kärnor istället för bara två

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MulleEng:

Nog för att atom drar mindre än xeon m.fl vid mindre krävande applikationer, men hur stora kan man egentligen göra? de är ju inte alltför kraftfulla. Dessutom utklassar en del vanliga processorer atom när det kommer till prestanda/W.

Ja fast det där prestanda/W-förhållandet hänger ju ihop med en belastningsprofil. Hur hårt belastas systemet och med hur långa pauser i genomsnitt? Hur mycket strömsnålare är kretsen för atom, och hur effektivt hanteras ej använda kärnor i respektive system. För ett system som konstant belastas till... kanske 80% är detta kanske inte optimalt, men verkligheten ser ofta annorlunda ut. Tror nog att denna Atomlösning kan ha ganska stora fördelar mot dagens system i vissa fall. Och detta system är ju inte tänkt att ersätta utan att vara ett komplement för vissa specifika uppsättningar med specifika krav.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Hehe, de skämtar såklart.

Haha, militant man är på morgonen då!

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Min vän, jag tror du borde ta och slå upp ordet "trångsynt" när du inte har något bättre för dig..
Självklart är det en solklar nackdel att sakna ECC (och det beror väl helt enkelt på att prollen saknar stöd för det om jag inte är felinformerad, så det är ju inte mkt företaget själva kan göra ngt åt).
Hurvida den är dyr eller prisvärd däremot tror jag knappast varken du eller jag är särskilt väl lämpade att kommentera eftersom jag inte sett någon uträkning på hur många vanliga servrar den skulle kunna ersätta.. Jag kan lugnt tänka mig att ~16 kärnor i den där mojängen skulle kunna ersätta en DC hos ett mindre företag (~20 anställda), så vad kan då 512 göra..? Minns att det är Windows Server eller något annat server-OS och inte Crysis som ska köras på maskinen, därför finns alla möjligheter att faktiskt använda alla 512 kärnor istället för bara två

1. Jag är inte din vän och är allt annat än trångsynt.
2. ECC är en funktion hos en minneskontroller, och inte en processor.
3. Du tror att du känner till vad jag har för kunskaper? Innan du motsäger fakta, läs på lite mer. Jag har utbildning och har arbetat med större datorsystem samt har mycket erfarenhet inom området.
4. Jag är inne ungefär 1 gång i månaden om jag hinner och är trött på samma medlemmar som inte vet vad dom pratar om så fort man skriver något. Läs om läs rätt. Den ÄR totalt värdelös jämfört med en Opteron/Xeon maskin för samma pris. Observera _totalt värdelös_ vid jämförelse.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2good4you:

1. Jag är inte din vän och är allt annat än trångsynt.
2. ECC är en funktion hos en minneskontroller, och inte en processor.
3. Du tror att du känner till vad jag har för kunskaper? Innan du motsäger fakta, läs på lite mer. Jag har utbildning och har arbetat med större datorsystem samt har mycket erfarenhet inom området.
4. Jag är inne ungefär 1 gång i månaden om jag hinner och är trött på samma medlemmar som inte vet vad dom pratar om så fort man skriver något. Läs om läs rätt. Den ÄR totalt värdelös jämfört med en Opteron/Xeon maskin för samma pris. Observera _totalt värdelös_ vid jämförelse.

Ohh, hans kommentar träffade not lite väl hårt ;). De var väl ioförsig lite kass formulerade, men angående punkt två så har väl inte atrex påstått annat än att ECC är en funktion?
På punkt 3, vad är det han ska läsa på mer av? Har du din historia/utbildning/kunskaper upplagd på nätet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

var det Nvidias tesla-kort sist eller?

Vet ej, kul var det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Watt hit och dit, den enda relevanta frågan är ju, maxar den crysis???

Troligen inte, men SFX kanske, den har väl stöd för upp till 256 kärnor?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ohh, hans kommentar träffade not lite väl hårt

Det var svaret på hans inlägg som träffade hårt.

Skrivet av Söderbäck:

men angående punkt två så har väl inte atrex påstått annat än att ECC är en funktion?

Då citerar vi det denna gång då:

Skrivet av AtreX:

och det beror väl helt enkelt på att prollen saknar stöd för det om jag inte är felinformerad

Skrivet av Söderbäck:

På punkt 3, vad är det han ska läsa på mer av? Har du din historia/utbildning/kunskaper upplagd på nätet?

Skrivet av AtreX:

Hurvida den är dyr eller prisvärd däremot tror jag knappast varken du eller jag är särskilt väl lämpade att kommentera

Han tror sig veta vad jag kan göra för bedömningar och inte utan att veta själv om det är korrekt eller inte. Atom är verkligen en extremt svag processor framtagen för små klienter i form av netbooks. 512st i en server blir snabbt totalt utklassade av dagens extremt kraftfulla Opteron/Xeon processorer i en liten bråkdel av samma antal processorer och för mycket mindre pengar. Dom har dessutom betydligt bättre stöd för hårdvarubaserad virtualisering och en minneshantering ihop med I/O kommunikation som är hästlängder förbi.

Kanske uppfattas som ett aggressivt inlägg till Atrex, men det är inte första gången som det ska tjafsas. Forumet som det var förr var betydligt mer begåvat.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]