Permalänk
Medlem

Har inet rätt?

Jag har funderat på att behålla mina DDR2 minnen och skaffa ny Phenom II X4 965 + AM2+ moderkort.
De menade dock att de inte var någon bra idé för DDR2 minnena skulle slöa ner det hela ordentligt. Stämmer det verkligen? Inte den bild jag fått av att läsa det här forumet.

Permalänk
Medlem

Samma fkrevens och timings bör det inte spela någon som helst roll. Inte så att processorn bryr gis om vad dinna minnen heter eller hur dom fugnerar så länge dom beter sig identiskt.

AM# processorer stödjer offecielt DD2 1066Mhz eller DDR3 1066Mhz och några nyare stödjer 1333Mhz DDR3.

Primära anledningen till att köpa DDR3 är att det är en nyare teknik som drar mindre ström, finns i högre frekvenser och tighta timings. Finns igen anledning att investera i lika dyrt DDR2 nytt.

Sitter du på 800Mhz DDR2 så tycker jag nog du kan behålla dom. Hade dock funderat en eller 2 gånger vid en X6:a men nu är det en X4 så som sagt lite förslut med 800Mhz VS 1066Mhz DDR2 eller DDR3 men tror inte du märker av det lilla. Finns tester som sagt så det rör sig om ett par procent för dom flesta användare.

Inet vill så klart sälja minne till dig med om dom kan. DDR3 är bättre men inte värt att byta ut i det läget.

Permalänk
Medlem

Att kalla det för ordentligt är väl lite att ta i. Inet har rätt till en viss del, men man kommer ABSOLUT inte märka någon skillnad mellan DDR2 och DDR3.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

wiat what?.. funkar am2+ mobo's med am3 prollar ?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorHedstrom:

wiat what?.. funkar am2+ mobo's med am3 prollar ?

yes yes

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Skrivet av Grasp247:

omg! ny prolle till mig

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Tack för svaren PA1983 och Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorHedstrom:

wiat what?.. funkar am2+ mobo's med am3 prollar ?

Det är ju det som är hela grejen och stora fördelen med deras system. Men när det gäller DDR3 minnen och DDR2 minnen så måste man bestämma innan vilken typ man vill använda. Men om jag redan hade ett AM2+ mobo så skulle jag inte springa och köpa ett AM3 mobo bara för att jag vill börja använda DDR3 minnen. Skillnaden är nämligen inte speciellt stor.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VictorHedstrom:

omg! ny prolle till mig

Kolla bara så att ditt mobo klarar de nya prollarna. Vilket har du förresten?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Kolla bara så att ditt mobo klarar de nya prollarna. Vilket har du förresten?

nått jävla OEM...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Finns ju AM3 moderkort alltså med AM3 socklen för AM3 processorers minneskontroller stödjer både DDR2 och DDR3 och tacksamt nog är inte ett moderkort speciellt dyrt så har du råd med en X4 eller X6 så kan du ju köpa ett nytt AM3 moderkort med DDR2 platser istället bara.

DDR2 och DDR3 är inte kompatibilitet i samma dimms så du får köpa ett moderkort med antigen eller som sagt men båda finns med AM3 sockel vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorHedstrom:

wiat what?.. funkar am2+ mobo's med am3 prollar ?

Fysiskt och elektriskt ja, men det krävs även stöd i bios.
Moderkortstillverkaren kan alltså lägga till stöd för AM3-processorer men det är inte alla som gör det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Köper man nytt kör på am3 moderkort och ddr3 minne priset skiljer nästan inget emot ddr2 och am2+.

Men nu när du har ddr2 minne why not.

Har kört detta moderkort, Asrock N68C-S - Inet.se funkar med både ddr3 och ddr2.

Permalänk
Medlem

Oj här öppnades mina ögon. Så ni menar att att jag kan köpa AM3 moderkort och behålla min DDR2, och sen vid en eventuell upgradering kan jag behålla moderkortet men skaffa DDR3? Det låter ju kanon. Emellertid är det bara det där mATX kortet som jag ser den funktionen med? Och det är dessutom väldigt billigt så något borde väl vara tokigt/dåligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas13:

Oj här öppnades mina ögon. Så ni menar att att jag kan köpa AM3 moderkort och behålla min DDR2, och sen vid en eventuell upgradering kan jag behålla moderkortet men skaffa DDR3? Det låter ju kanon. Emellertid är det bara det där mATX kortet som jag ser den funktionen med? Och det är dessutom väldigt billigt så något borde väl vara tokigt/dåligt?

Nej, du missförstår det hela, det är inte moderkortet som har olika minnesmöjligheter det är prollen, alltså den klarar att köra både DDR2 och DDR3
AM3 moderkort kör endast med DDR3-minnen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Oj här öppnades mina ögon. Så ni menar att att jag kan köpa AM3 moderkort och behålla min DDR2, och sen vid en eventuell upgradering kan jag behålla moderkortet men skaffa DDR3? Det låter ju kanon. Emellertid är det bara det där mATX kortet som jag ser den funktionen med? Och det är dessutom väldigt billigt så något borde väl vara tokigt/dåligt?

Asrock N68C-S har en rätt så stor nackdel, nämligen att den inte fungerar med den processor du valt. Den bästa processorn som det stödjer är X4 945. Om man kollar på priset så kan man dessutom anta att moderkortet i övrigt inte är mycket ett ha.

Det var mest vid övergången mellan DDR2 och DDR3 som det kom ett par moderkort med stöd för både DDR2 och DDR3. De är rätt så sällsynta nu för tiden, och de som finns är likt Asrock-kortet rätt så gamla. Det är nog bättre att bestämma dig för antingen DDR2 eller DDR3.

Men om du har moderkortet som står i din signatur så stödjer det ju så gott som alla Core2-CPUer (se denna lista). Då kan du ju lika gärna uppgradera till en Core2 Quad med liknande prestanda som en Phenom II 965 och behålla dina nuvarande moderkort och minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Jag har funderat på att behålla mina DDR2 minnen och skaffa ny Phenom II X4 965 + AM2+ moderkort.
De menade dock att de inte var någon bra idé för DDR2 minnena skulle slöa ner det hela ordentligt. Stämmer det verkligen? Inte den bild jag fått av att läsa det här forumet.

Off-topic: Får jag bara fråga en sak. Du har 4 GB ram men du har bara 32-bitars OS? Du vet att 32-bitars OS bara kan använda upp till 2 GB (tror jag det är)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av naahooJ:

Off-topic: Får jag bara fråga en sak. Du har 4 GB ram men du har bara 32-bitars OS? Du vet att 32-bitars OS bara kan använda upp till 2 GB (tror jag det är)?

32-bitars OS kan adressera 4GB, men har lite hårdvaruadresser att lägga in i detta, vilket oftast resulterar i lite drygt 3GB användbart minne

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men om du har moderkortet som står i din signatur så stödjer det ju så gott som alla Core2-CPUer (se denna lista). Då kan du ju lika gärna uppgradera till en Core2 Quad med liknande prestanda som en Phenom II 965 och behålla dina nuvarande moderkort och minnen.

Absolut men samtidigt är det så att min dator börjat stöka (annan tråd) och vet inte hur sugen jag är på RMA där jag kan bli tvungen betala komplett ifall de inte hittar något fel / samt jag faktiskt överklockat vilket då innebär att det är något av ett lurendrejeri att köra RMA. Felet ligger antagligen hos mitt moderkort.

Dessutom kostar core2 quads bästa processorer nära 3000 vilket är i princip vad det går för ett moderkort+Phenom X4 snabbaste processorer. Det blir därmed ingen ekonomiskt vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

32-bitars OS kan adressera 4GB, men har lite hårdvaruadresser att lägga in i detta, vilket oftast resulterar i lite drygt 3GB användbart minne

Förutom dessa hårdvaruadresser ska även grafikminne adresseras inom dessa 4GiB, vilket gör att det användbara minnet kan krympa snabbt i spelmaskiner.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Primära anledningen till att köpa DDR3 är att det är en nyare teknik som drar mindre ström, finns i högre frekvenser och tighta timings. Finns igen anledning att investera i lika dyrt DDR2 nytt.

Kan du vara snäll å förklara tighta timings? Såvitt jag vet så har varje generation´s skifte ökat i timings.
DDR2 ligger runt 4-4-4-12 CR1 medans DDR3 har 6-6-6-18 CR1 (detta är MYCKET sämre på budget minnen)
Har ett par Sd-Ram crc som synkar på 2-3-3-8 CR1. Så förklara gärna detta med att DDR3 har tighta timings.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

Kan du vara snäll å förklara tighta timings? Såvitt jag vet så har varje generation´s skifte ökat i timings.
DDR2 ligger runt 4-4-4-12 CR1 medans DDR3 har 6-6-6-18 CR1 (detta är MYCKET sämre på budget minnen)
Har ett par Sd-Ram crc som synkar på 2-3-3-8 CR1. Så förklara gärna detta med att DDR3 har tighta timings.

Tighta timings för DDR3 då menar han antagligen vilket ju är Cas 6 - 7 som du ju själv nämner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag valde moderkortet i min sign för att det stödjer X6 prollarna & var billigt (631:-) .. 6000+ proppen hade jag redan liggandes.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har du redan ddr2 minnen så behåll dom, kanske får 2-3% prestandaökning i spel med ddr3 1600mhz

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Kan du vara snäll å förklara tighta timings? Såvitt jag vet så har varje generation´s skifte ökat i timings.
DDR2 ligger runt 4-4-4-12 CR1 medans DDR3 har 6-6-6-18 CR1 (detta är MYCKET sämre på budget minnen)
Har ett par Sd-Ram crc som synkar på 2-3-3-8 CR1. Så förklara gärna detta med att DDR3 har tighta timings.

Du glömer att timings är antal clockcyklar för minnet så om timigen fördublas men även frekvensen så blir accesstiden oförändrad.

Dina SDRAM 2-3-3-8 har inte mö vad det gäller accesstid att säga till om mot DDR3 eller för den delen DDR2.

Även 9-9-9-24 DDR3 @ 1333Mhz smiskar gammalt SRD SDRAM. Accesstiden blir ca 0.9-0.9-0.9-2.4 jämfört med SDR SDRAM på 133Mhz om det ska ha samma accesstid som DDR3 minnet. Tiden mäts i klockcyklar relativa till frekvensen.

Du kan aldrig rakt av jämföra timings med ett minne mot ett annat.

Accesstiden har vad jag kan komma fram till gått ner från både SDR, DDR, DDR2 och DDR3 mellan varje version. Att processorerna har gåt upp i arbetsfrekvens och att det tar fler klockcyklar att accessa minnet är ett annat problem. Ökar Latencyn ja men inte accesstiden.

Permalänk

Bra länk om detta; How memory frequency affects latency - Tighter timings vs. Higher speeds? - The Tech Repository Forums

DDR2 6400 CL4 minne är lika snabbt som DDR3 12800 CL8 minne så enligt Bloopys exempel så är DDR3 snabbare med de latencies han givit.

Permalänk
Medlem

Kolla bara så att moderkortet verkligen har riktigt AM3 stöd, vissa drar ner busshastigheten av nån konstig anledning.

Jag kommer snart att köpa Gigabyte GA-MA770-UD3 - Inet.se

vill behålla mina ddr2 eftersom minnen är svindyrt nuförtiden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Såg bra ut det moderkortet. Ska jag nog ta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Bra länk om detta; How memory frequency affects latency - Tighter timings vs. Higher speeds? - The Tech Repository Forums

DDR2 6400 CL4 minne är lika snabbt som DDR3 12800 CL8 minne så enligt Bloopys exempel så är DDR3 snabbare med de latencies han givit.

http://www.thetechrepository.com/attachment.php?attachmentid=...

Ja det är väl inte så konstigt. Man ser ju sambandet direckt. 6400 = 800Mhz och 12800 = 1600Mhz den första med cas 4 andra med cas 8 testa och dela frekvensen med timigen. Blir samma.
Men DDR2 har fortfarande 2x banbreden även om accesstiden är den samma.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Ja det är väl inte så konstigt. Man ser ju sambandet direckt. 6400 = 800Mhz och 12800 = 1600Mhz den första med cas 4 andra med cas 8 testa och dela frekvensen med timigen. Blir samma.
Men DDR2 har fortfarande 2x banbreden även om accesstiden är den samma.

2x bandbredd jämfört med vad? DDR? Har då DDR3 3x bandbredd? Vad är bandbredd inom internminnen?

Nu blev jag förvirrad, förklara gärna mer ingående.