Permalänk

Crosshjälm...

TJa!

Kommer behöva en crosshjälm

Jag har kollat på Johans mc, och dom har inte SÅååååå stort utbud av crosshjälmar. (jag bor i götebööööörg) Så jag undrar om det finns nåt mer ställe i göteborg, men som har större utbud av crosshjälmar.
Internet finns ju självklart, men det känns lite som om mc hjälmar är något man borde prova
Så därför blire nog ingen internetköp

Så...TIPS PÅ VAR MAN KAN KÖPA CROSSHJÄLM!!....GO!!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl till att leta efter återförsäljare av crossar, fyrhjulingar. Dom har hjälmar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en riktigt läcker Fly hjälm liggandes som är använd i en månad eller två förmoppeåkning, nån ganska ovanlig hjälm som var designad av nån åkare. Dåligt minne just nu, men PM:a gärna om du känner dig intresserad.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Åk och prova ut vilket märke á storlek som passar dig. Sen beställer du från nätet när du hittat en snygg hjälm.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Mjo, som Martiis sa hade jag faktiskt tänkt göra...

Men...var ska jag sätta en prisgräns? Vid vlket pris får man bra grejer? Vilka märken är bra osv.?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Cross & Enduro Companiet ligger i Kållererd (någon mil från Götet). Där finns många olika hjälmar och en trevlig personal som gärna hjälper till.

Cross & EnduroCompaniet | Svergies största varuhus för Cross & Enduro |

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk

Oj jo, dom hade rätt många Men dyra var dom :/

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Utöver mot sisöjön/åby har du ju Honda och Yamaha center (och HD).
Sportdepån i Partille finns ju också

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Yess, hade tänkt kolla på Honda och Yamaha också. Fast då måste man till den fysiska butiken va? För jag har inte sett nåt om crosshjälmar på deras sida.

Sen läste jag om nåt som låg vid stigscenter...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Yess, hade tänkt kolla på Honda och Yamaha också. Fast då måste man till den fysiska butiken va? För jag har inte sett nåt om crosshjälmar på deras sida.

Det är ingen nackdel att åka till butiken, det är svårt att prova hjälmar över nätet
Och prova bör du, och var inte för snål när du köper hjälm, pengarna du är beredd att spendera står i proportion till vad du vill skydda.
(dyrast är inte nödvändigtvis bäst)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jojo, det var det jag tänkte. Det är ju skallen lixom. Jag betalar hellre 10-15.000 för bra skydd (alla skydd tänker jag på då, inte bara hjälmen) än spenderar resten av mitt liv i rullstol/under jord för att jag inte köpt/köpt för dåliga skydd

Men vad bör jag betala för en hjälm? Jag har verkligen ingen aning. 1500 borde la man få en bra för?
Vilka märken är bra då?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Inte en susning om vilka crosshjälmar som kan tänkas vara bra, aldrig tittat åt det hållet.
1500:- brukar betyda billig plast, fungerar ett år eller två, om du inte vurpar, sedan är det bara att slänga. tror jag hostade upp 5500:- för min hjälm (någon SHOEI modell), behöver åtminstone inte byta vart annat år.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Asså, även hur bra hjälmen är. Så ska man alltid byta den när man trillar Du vet det va? För det kan vara en spricka eller nåt i den

5500 känns lite för mkt för mig :/ 2000kr kan jag tänka mig att betala. Jag läste nånstans att det inte ska va plast, det ska va nåt annat material. För plast kan studsa på marken. Medans andra material lixom bara dunsar. Och studsar inte...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Fox V1 serien är bra. Kostar runt 2000:-
För övrigt är V1 serien gjord i kolfiber.

Permalänk
Medlem

RIDESTORE.SE - Streetwear - Fox Kläder - Motocross
Cross och Motocross - reservdelar och utrustning. 24MX - Sveriges strsta crossbutik

Där kan du beställa efter du provat
Antar att du heter Marvor på sporthoj? Finns massvis med trådar där med länkar till butiker!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Hehe, yes det är jag

Fast jag vill gärna ha en fysisk butik. Eller så går jag och...hur fan kom du på att jag var Marvor utifrån swec xD.....går och..ööh...provar en hjälm i samma märke (typ fox) i en fysisk butik och sen beställer en fräsigare på nätet.

V1, V2 och V3 finns va? jag har kollat på alla 3, dom verkar fräcka.
Säg att det finns en V1 i den fysiska butiken, och jag provar den. Och upptäcker att Medium är min storlek. Men jag vill ha en V2, kommer den att passa som medium? Eller är storlekarna annorlunda beroende på modell?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Du måste prova hjälmen innan du köper någon, du kan ju alltid prova i butik och sen beställa samma storlek och modell över nätet. Kan vara lite trixigt ibland att hitta rätt hjälm för sin huvudform. Det är inte kul att ha en hjälm som trycker otrevligt på skallbenet och efter 1-2 timmar så börjar det göra ont. Det kan skilja en del i huvudform mellan de olika modellerna i.o.m att man vill kunna sälja hjälmar till personer som har olika skallform. Det kan skilja mycket och det kan inte skilja alls.

För 2k så får bör du få en okej hjälm. Plast vs. kolfiber eller andra syntetmaterial har båda sina nackdelar och fördelar. Finns extremt bra plasthjälmar och det finns riktigt dåliga kolfiberhjälmar och vice versa.

Men hjälmar och annan mc utrustning är skitdyrt i Sverige, köper man direkt från Tyskland eller England så blir det bra mycket billigare. Kan tipsa om FC-Moto.de - Motorrad-Helme, Motorradbekleidung, Jet Helme & Cross Helme (Finns engelskt språk också ) Men det kan ju ta någon vecka eller mer innan man får hem det dock.

Permalänk

Jag hade tänkt åka till cross och enduro kompaniet. Fast det är typ en bit att åka, jag orkar inte åka dit för att bara prova
Isåfall köper jag nog en när jag är där

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Jag hade tänkt åka till cross och enduro kompaniet. Fast det är typ en bit att åka, jag orkar inte åka dit för att bara prova
Isåfall köper jag nog en när jag är där

Det låter bra! Är ju faktiskt bara några hundralappar man tjänar på internet... Tänk på att hjälmen ska sitta tight i butiken, den formas efter ditt huvud. Men det hjälper personalen dig med!

Skrivet av Cropsgrinder:

Hehe, yes det är jag

Fast jag vill gärna ha en fysisk butik. Eller så går jag och...hur fan kom du på att jag var Marvor utifrån swec xD.....går och..ööh...provar en hjälm i samma märke (typ fox) i en fysisk butik och sen beställer en fräsigare på nätet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Jag hade tänkt åka till cross och enduro kompaniet. Fast det är typ en bit att åka, jag orkar inte åka dit för att bara prova
Isåfall köper jag nog en när jag är där

Endurokompaniet är duktiga som fan och trevliga att ha att göra med. Har köpt rätt mycket prylar där och ibland är det bra att ha en sån butik runt hörnet... Det jag säger är alltså att jag tycker du ska köpa hjälmen på plats.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Inte en susning om vilka crosshjälmar som kan tänkas vara bra, aldrig tittat åt det hållet.
1500:- brukar betyda billig plast, fungerar ett år eller två, om du inte vurpar, sedan är det bara att slänga. tror jag hostade upp 5500:- för min hjälm (någon SHOEI modell), behöver åtminstone inte byta vart annat år.

Vad baserar du det på? Att din hjälm skulle tåla mer eller hålla längre än valfri annan godkänd hjälm? Nästan alla hjälmar har deformationszoner (dock finns det vissa, tror POC t.ex. gör downhill-hjälmar som inte ska bytas efter en krasch), så de bör i teorin bytas efter en krasch, dock känner jag ingen som byter efter en krasch.