Permalänk
Medlem

Nära köp av T410I

Har haft en Thinkpad i många år och har äntligen hittat en som specifikationsmässigt passar mig som handen i hansken. Nämligen en T410I NT7FNMS: LENOVO THINKPAD T410I CI5 2.26 4GB/320 3G HIGH RES 14.1" W7P - Högupplöst skärm och dedikerad grafik dessutom inbyggt 3G! - Produktinformation

Den har de saker jag prioriterar mest: dedikerat grafinminne, antiglare wxga+ -skärm och 3G modem.

Frågan är bara: Hur är kvalitén? Kan jag förvänta mig samma kvalité som min T42?

Permalänk
Inaktiv

Jag har klämt lite på både T510,W510 och T410 och känslan är helt OK även om plasten känns lite bräckligare än äldre modeller men skulle inte säga att den kommer upp i T42:ans livslängd men det är bara en gissning. Har en T42:a som snurrar på sen 2005 dygnet runt,svårslagen kvalitet om du frågar mig. Prispressen har gjort att vissa genvägar tas på materialval,termal designen,tangentbord,support osv men jag ser de så här: betänk att T42:an nog kostade de dubbla för en 5:e del av prestandan så är en T410i ett bra val, du har ju ändå 3 års bra garanti och support och 7 års produktförsörjning på reservdelar om du vill mecka själv efter 3 år.

Jag tror inte du blir besviken även om den kanske lever i 7-10 år som en t42a lätt kan göra, utvecklingen går ju framåt med 3g-modem,cpu-prestanda,SSD osv dvs mitt råd: köp en T410i och en Intel X25:a (om budget tillåter) så har du en bra dator i 4-6 år med topp-prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en för ca: en månad sedan. Jag är mycket nöjd med det mesta. Det sämsta är skärmen, riktigt kass faktiskt.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Den är beställd och klar. Hoppas jag blir nöjd.

Vad är så kasst med skärmen? Hade tänkt bildredigera mm på den. :S

Permalänk
Inaktiv

De flesta skärmar på paddorna (och för övrigt de flesta andra datortillverkare) är billiga TN paneler även om vissa modeller (tex x200 tablet och W510) har lite bättre skärmar men ska du jobba mycket med bildbehandling så hade jag satsat på en skärm med riktig IPS-panel med bra upplösning. Datorn har ju displayport och finfint graffekort och med en bra IPS skärm, tex Dell U2711 med enorm upplösning 2560x1440 (som jag kör med min t61p) så blir det en njutning att bildbehandla.

Du får gärna lyfta den här tråden när du fått datorn och berätta lite om ditt intryck av den!

Permalänk
Medlem

Jag väntar mig inga underverk från skärmen. Men det skulle helt klart vara tråkigt om den vore exeptionellt dålig. Är pepp på wxga+ och kommer nog investera i en extern skärm om behov skulle uppstå.

Det enda tråkiga jag upptäckt om T410i är att den tydligen inte har magnesium upper rollcage utan har en i plast. Det återstår dock att se hur mycket det gör i form av kvalitetskänsla och hållbarhet. Nått måste de väl spara in på antar jag.

Skriver några rader i nästa vecka. Den bör dyka upp på måndag.

Permalänk
Medlem

Jag har en fem år gammal lappis, HP nx7010, och den skärmen är mycket bättre än paddan. Ställer du in skärmen och sitter stilla så funkar det bra, men lutar du skärmen att par grader så blir det mindre bra.

Resten av burken är jag mycket nöjd med.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Hämtade den på posten i måndags fm och har vid det här laget blivit ganska hemmastadd. Allt tycks vara mycket bra förutom, som pr0xy nämde, skärmen.

Kort pro/con gällandes sånt som sticker ut än så länge:
+ Byggkvaliten, märker inte av frånvaron av upper magnesium rollcage
+ Trackpaden, stor och med multitouch gör att trackpointen används mindre
+ Upplösningen, känns lagom för skärmstoleken
+ GPS, visste inte att det ingick
+ Den medföljande programvaran, som vanligt mångsidig, detaljerad och välfungerande förutom....
- diagnostikprogramvaran hängde sig vid uppdatering och var struligt att avinstallera
- Skärmens betraktningsvinkel... riktigt kass faktiskt..
- Fläkten, låter lite mycket i bland men ska fixas med TPfancontrol

Permalänk
Inaktiv

Kul att du gillar den, synd att dom snålat på skärmen men de verkar vara extremt focus på prislappen från Lenovo, speciellt sista åren tycker jag men den kommer nog ändå att hålla länge ändå. Du kommer nog att märka hur sjukt bra det är med 3g-modemet, jag har ett Telia kontantkort som jag aktiverar så jag kan surfa i en vecka för 99kr, helt klart värt de. GPSen ser jag mest som en bonus faktiskt, inte använt särskilt ofta även om jag har de i både X200 tableten och W500:an. Kör gärna System update så får du ner dom senaste drivarna, se bara till att du väljer bort Lenovo toolkit som jag hatar och som du också redan märkt hur stabilt det är :).

Finns det budget för det är ju en bra uppgradering en SSD framöver, då får du en verklig skottsäker laptop med underbar prestanda :).

Permalänk
Medlem

Det blir helt klart en ssd när priserna går ner. Intel får ta och släppa på patentkraven snart så jag har råd med en stor en..

Permalänk
Medlem
Skrivet av McBraid:

Det blir helt klart en ssd när priserna går ner. Intel får ta och släppa på patentkraven snart så jag har råd med en stor en..

Samma här.

@Zzzandman: Jag läste någonstans att du rekade en docka som klarade DVI dual-link. Funderar på att köpa Dells 27" IPS-panel.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Hej! Intressant länk, tänkte bara kolla. Det finns ju med integrerat grafikkort och sen en modell med nvidia 3100 quadro. Min fråga e om ni vet om man kan spela World of Warcraft och starcraft 2 på bägge modellerna???