Permalänk
Medlem

Phenom II 720 BE går ej stabilt :(

Har lite strul med prollen så skulle behöva lite hjälp.

Tar det hela lite snabbt då jag sitter på jobbet, är det något som är oklart så fråga så skall jag försöka förtydliga så bra som möjligt.

(hela riggen ses i sign)

Köpte iaf nyligen en 720 BE som enligt säljaren skulle fungera utmärkt att köra på fjärde kärnan.
Monterade allt, upplåsningen gick strålande efter uppdatering av mobo-bios. Klarade 3dmark06 utan problem. Klockade upp den med höjd multipel 16.0x (14.0x org) till totalt 3.2ghz och allt gick väldigt bra.

För några dagar sedan prövade jag dock att sätta igång CoD WaW då jag äntligen kirrat trådat bredbant (mobilt skit innan). Här började problemen. Fungerade först utmärkt men efter 5 min så gick det åt skogen, skärmen slocknade och datorn startade om.

Hmm, tänkte att det kanske var strul med mitt CF, så rotade lite i CCC och eneblade CF (vilket jag visserligen gjort tidigare men det hade tydligen "hoppat ur).
Prövade igen, fick buggar redan i menyn, så jag gav mig in på amd's hemsida och drog ner senaste drivrutinerna till korten, dock kvarstod resultatet.

Jaha, då är det väl CPU'n som strular tänkte jag, så drog ner multipeln till 15.0x, samma problem, fail i prime, AMD overdrive etc, drog ner till 14.0x, prövade med lite olika Vcore men problemet kvarstod.

Tillslut gav jag upp, stängde av unleash mode, ställde in hela skiten på auto, inkl minnen osv.

Nu till det jag verkligen retar mig på, nu är det värre än innan, datorn blåskärmar vid prime, får memory-dump eller vad det heter. Har haft memtest på 2-3h och visar 0 erreros på minnen, alla drivisar osv är till VGA är senaste, så vad är problemet?

Något kompabilitetsproblem mellan minnen och prolle?

Alla förslag uppskattas

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken bios kör du på?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilken bios kör du på?

Hmm, bra fråga. Sitter som sagt på jobbet så har inte möjlighet att kolla

Uppdaterade med asus update och tog den senaste som fanns tillgänglig.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova höj vdimmen en aning och se om detta kan påverka stailiteten positivt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Prova höj vdimmen en aning och se om detta kan påverka stailiteten positivt.

Så, nu är minnena inställda manuelt på 1066mhz (det är pc8500'or) med en volt på 2.1 (rekomenderas för dessa minnen av vad som står på OCZ'as hemsida), i auto går dem på 1.8v, återkommer med resultat!

BTW, bios är 2505

EDIT: hjälpte inte, blåskärmade efter ett par mins och reebotade sedan!

Memtest har förövrigt stått på över dagen, drygt 9h, då med inställniongarna på auto i bios och visade 0 errors!

Permalänk
Hedersmedlem

Värmen i burken har du kollat det? Gamla grejjer i övrigt i burken? Kollat HDD:n efter ev konstigheter?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Värmen i burken har du kollat det? Gamla grejjer i övrigt i burken? Kollat HDD:n efter ev konstigheter?

prollen idlar runt 28, load har jag som sagt inte kunnat kolla pga stabilitetsproblemen.

HDD ej kontrollerat, HD monitor som gör detta?

Det mesta är nytt, mobo drygt 2v, agg runt 4 mån, graffe 1 runt 3 mån, graffe 2 vet ej, minnen runt 3 mån, hdd's är båda under 1 månad gamla, allt är helt nyinstallerat.

NB Freq och CPU/NB vcore osv, är det något man bör ändra vid överklockning? Står på auto atm!

EDIT: Vilket prime är det man bör köra, finns ju 3 alternativ att välja på :/

Permalänk
Hedersmedlem

Prime95? Annars är väl OCCT bättre för dagens prollar, då det lättare kollar flera kärnor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Testa att slå av all automatisk överklockning. Som tex AMD Overdrive och CCC Overdrive.

Jag hade samma problem som dig, kunde inte hitta något svar på över ett halvår. förrän jag fick tipset att slå av all automatisk överklockning.

Nu har datorn rullat på felfritt i över 1 vecka.

Det borde egentligen inte vara nått problem för mig att köra med automatisk överklockning eftersom jag har komponenter av bästa kvalite, allt anpassat för överklockning.

Men jag antar att grejerna som automatiskt överklockas får för lite Volt eller nått.

Ska testa sen nån gång att klocka manuellt.

Jag kör för övrigt med samma prolle, moderkort och graffe-setup som du:
AMD PH.II 720 BE x4 @3.2GHz - Asus M4A78-E - 2x ATI Radeon HD4890 1gb

Som sagt var, testa att slå av all automatisk och manuell överklockning både från program och BIOS.

Hör av dig igen hit om det fungerar eller ej.

Lycka till!

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Testa att slå av all automatisk överklockning. Som tex AMD Overdrive och CCC Overdrive.

Jag hade samma problem som dig, kunde inte hitta något svar på över ett halvår. förrän jag fick tipset att slå av all automatisk överklockning.

Nu har datorn rullat på felfritt i över 1 vecka.

Det borde egentligen inte vara nått problem för mig att köra med automatisk överklockning eftersom jag har komponenter av bästa kvalite, allt anpassat för överklockning.

Men jag antar att grejerna som automatiskt överklockas får för lite Volt eller nått.

Ska testa sen nån gång att klocka manuellt.

Jag kör för övrigt med samma prolle, moderkort och graffe-setup som du:
AMD PH.II 720 BE x4 @3.2GHz - Asus M4A78-E - 2x ATI Radeon HD4890 1gb

Som sagt var, testa att slå av all automatisk och manuell överklockning både från program och BIOS.

Hör av dig igen hit om det fungerar eller ej.

Lycka till!

Hmm, du får ursäkta min okunskap men vilka inställningar är automatiskt överklockade?

Enda OC-programmet har aktivt i windows är MSI afterburner på graffet, amd overdrive används endast för stbilitetstest.

I bios har jag det mesta inställt på manual, det jag kan komma på, då jag återigen gett mig på att låsa upp sista kärnan, är att jag har "automatic clock calibration" på auto. Kan välja "alla cores" tror jag, men då får jag upp 5 kärnor!?

2nd core
3rd core
4th core
5th core
6th core

Ber om ursäkt om jag är luddig

Har även CPU/NB vcore på auto och NB Frequencey på auto!

Skrivet av Jalle64:

Prime95? Annars är väl OCCT bättre för dagens prollar, då det lättare kollar flera kärnor.

My bad, syftade på vilket av de tre alternativen i prime95 man bör köra

EDIT 2:

Tog 2 pics ála oldschool på bios, ni får väl säga till om det är ngt som är åt skogen

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem

Ingen som har lust att svara? Börjar tröttna på att pröva olika kärnor, vcore, ecc osv osv osv :/

Dubbelpost jag vet, men behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

minnena ska väl inte stå på 1066 i bios va???
man ska väl skriva in 533mhz om man har 1066 mhz minnen??
så är det på mitt asus kort. i min bios står det 666 mhz = 1333 när man kollar i windows.

sen verkar det ju mycket konstigt att du får upp val på ända upp till 6 kärnor,
jag har också en 720 be upplåst, jag får ju givetvis bara 4 kärnor pga av det är ju "bara" en 4 kärnig prolle.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Avstängd

Att köra allt i bioset till manual är inte det till att leta efter problem
, snarare än att undvika dem ?

Resetta bioset å börja om ifrån början.

Visa signatur

Töm minnet å gör en omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

minnena ska väl inte stå på 1066 i bios va???
man ska väl skriva in 533mhz om man har 1066 mhz minnen??
så är det på mitt asus kort. i min bios står det 666 mhz = 1333 när man kollar i windows.

sen verkar det ju mycket konstigt att du får upp val på ända upp till 6 kärnor,
jag har också en 720 be upplåst, jag får ju givetvis bara 4 kärnor pga av det är ju "bara" en 4 kärnig prolle.

MInnesalternativ i bios är 667/800/1066 mhz

Tycker också det är mycket märkligt.

har ju totalt 6 kärnor enligt bios (1st core går ej att välja/inaktivera)
Har prövat att stänga av 5th och 6th core och får fortfarande 4 kärnor i windows, dock samma instabilitet!

Skrivet av R.E.L.S.-78:

Att köra allt i bioset till manual är inte det till att leta efter problem
, snarare än att undvika dem ?

Resetta bioset å börja om ifrån början.

Bios är resettat och går för tillfället stabilt på 3 kärnor, 1h i OCCT Linpack (tror det var linpack jag körde iaf, kommer ej ihåg ). Skall ge min in i bios ikväll igen och se om det går bättre, så bara att hålla tummarna. Får återkomma om det strula men till dess så tack för all hjälp