Brist på AMD Phenom II X6

Permalänk
Melding Plague

Brist på AMD Phenom II X6

Hög efterfrågan och en försiktighet från AMD:s sida att lägga nya ordar leder till brist på sexkärniga Phenom II X6.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de går åt.
Tråkigt att det inte finns tillräckligt många.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Synd bara att BE'n är så dyr.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mupp3n:

Synd bara att BE'n är så dyr.

Åtminstone på komplett.se ca 400 spänn mer än det billigaste alternativet. En anledning att inte handla där

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Synd bara att BE'n är så dyr.

Dyr skulle jag inte säga att den är om man jämför med Intels 6kärniga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Dyr skulle jag inte säga att den är om man jämför med Intels 6kärniga..

Jag skulle vilja kalla den dyr & Intels dyrare!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Asus Crosshair IV Formula och 1055t eller 1090t känns som ett mycket bättre köp än ett i7 system idag.

Varför?
Billigare.
Framtidssäkrare.
Intel byter socket igen snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Asus Crosshair IV Formula och 1055t eller 1090t känns som ett mycket bättre köp än ett i7 system idag.

Varför?
Billigare.
Framtidssäkert.
Intel byter socket igen snart.

Jag skulle byta ut framtidssäkert mot framtidssäkrare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på en 1055T och en 1090T förutom den högre hastigheten? blir prestandan samma om 1055T klockas till 3,2 ?

Permalänk
Medlem

1090T har upplåst multipel vilket inte 1055T har, det är väl skillnaden då förutom klockhastigheten. Prestandan blir lika vid samma klockfrekvens.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Asus Crosshair IV Formula och 1055t eller 1090t känns som ett mycket bättre köp än ett i7 system idag.

Varför?
Billigare.
Framtidssäkert.
Intel byter socket igen snart.

Jag hade själv blicken inställd just på det men tyvärr för min del så stödjer det inte SLI men om man kör ATI/AMD så håller jag helt med dig otroligt prisvärt och bra.

Permalänk
Medlem

Hmmm värkar som de ska släpa 960T ändå...gick rykten om att de inte skulle tillverka den.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Vill nästan byta ut min 750 mott en AMD x6a, do är billiga, och det är ju iaf mer framtidssäkert än INTEL (Intel gör riktigt bra grejer till riktigt högtpris, sen byter dom sockel om man är fucked)

Nej när sommaren är över blir det allt att prova på AMD igen!

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Asus Crosshair IV Formula och 1055t eller 1090t känns som ett mycket bättre köp än ett i7 system idag.

Varför?
Billigare.
Framtidssäkert.
Intel byter socket igen snart.

Nu kommer iofs intel med ett gäng nya hexacores till socket 1366...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Hejja AMD!

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Nu kommer iofs intel med ett gäng nya hexacores till socket 1366...

Ja för 2-4k mer med låst multipel ....plus att 1366 kort är dyra och vill ha minst 3st ramstickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag skulle byta ut framtidssäkert mot framtidssäkrare

Såklart inget är säkert inom hårdvara

Skrivet av Bad Habit:

Nu kommer iofs intel med ett gäng nya hexacores till socket 1366...

Såklart är själv sugen på en, men bulldozer kommer på am3 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Hmmm värkar som de ska släpa 960T ändå...gick rykten om att de inte skulle tillverka den.

Var värkar det nånstans? Hoppas att det inte gör för ont bara. Verkar ska det vara
On topic: Det är väl bara bra att det kommer fler modeller

Skrivet av Asheileon:

Ja för 2-4k mer med låst multipel ....plus att 1366 kort är dyra och vill ha minst 3st ramstickor

Vill kanske ha 3 stickor, men måste inte. Inget hindrar dig från att köra dualchannel på 1366.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asheileon:

Jag hade själv blicken inställd just på det men tyvärr för min del så stödjer det inte SLI men om man kör ATI/AMD så håller jag helt med dig otroligt prisvärt och bra.

Man kanske kan köra sli med detta?? http://www.sweclockers.com/nyhet/11981-asus-crosshair-iv-extr...

Om jag själv inte hade haft en 955 hade jag nog köpt en 1090T.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Jag hade själv blicken inställd just på det men tyvärr för min del så stödjer det inte SLI men om man kör ATI/AMD så håller jag helt med dig otroligt prisvärt och bra.

Går ju att köra sli på alla amds chipset med crossfire-stöd. Bara att ladda ned ett hack:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Jag skulle vilja kalla den dyr & Intels dyrare!

Jag skulle vilja kalla dig snål

Skrivet av Mupp3n:

Synd bara att BE'n är så dyr.

och dig snålare!

Hehe, nää men 2700 kr för en 6-kärnig CPU, i 3,2 GHz, Turbo mode som det dessutom är hög efterfrågan på.. Det är verkligen inte dyrt!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Går ju att köra sli på alla amds chipset med crossfire-stöd. Bara att ladda ned ett hack:)

Skulle vilja höra AMD säga det

Permalänk
Medlem

tycker inte att man kalla amds nya x6 processorer är speciellt dyra. Men de 4kärniga med bäst prestanda är faktiskt rätt billiga för att vara det bästa de har att komma med.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

och att AMD är försiktiga med att lägga nya beställningar på kretsar från tillverkaren Globalfoundries.

Med andra ord sig själva. AMD äger/chefar fortfarande över GF. Sen är ATIC och Mabudala delägare respektive störst investerare.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv

Här i Tyskland är det brist. Vissa butiker har 1-2 veckors leverans tider på båda CPUs.

Dock är det ytterst trevligt att AMD har sådana problem (jag har hjälpt till genom att köpa 3 styck redan)

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte vara brist i Sverige iaf.

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Tur det för imorgon lägger jag min beställning!

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Vill nästan byta ut min 750 mott en AMD x6a, do är billiga, och det är ju iaf mer framtidssäkert än INTEL (Intel gör riktigt bra grejer till riktigt högtpris, sen byter dom sockel om man är fucked)

Nej när sommaren är över blir det allt att prova på AMD igen!

Helt onödigt byte om du inte gör sånt spm drar nytta av så många kärnor som möjligt...
Vet att du benchar lite grann och en x6 ger ett par tusen extra cpupoäng i vantage om man jämför klock för klock. Nu har jag inte haft en i5 men ska jämföra min gamla 1055t mot nya i7 930. (enbart bytt för att tjäna i 3dmark:P)

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

blev ganska förvirad första gången jag såg vem som var huvud ägare till amd, Mabudala inc
men det är aldrig fel att ha ett statligt företag i ryggen när landet har lagom mycket olje miljoner på banken!

roligt att det går bra för under dogen, skulle var ännu roligare om dom inte hade brist på prollarna :]

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

roligt att det går bra för under dogen, skulle var ännu roligare om dom inte hade brist på prollarna :]

Hade vart ännu roligare om Global Foundries tillverkade Phenom II x6 på alla fabriker och de ändå inte räckte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sennebring:

Helt onödigt byte om du inte gör sånt spm drar nytta av så många kärnor som möjligt...
Vet att du benchar lite grann och en x6 ger ett par tusen extra cpupoäng i vantage om man jämför klock för klock. Nu har jag inte haft en i5 men ska jämföra min gamla 1055t mot nya i7 930. (enbart bytt för att tjäna i 3dmark:P)

Det blir ju mest för att få några extra CPU poäng ja sen så är det alltid kul att ha mer än vad man har användning för...

Men får ju se vad som händer efter sommaren, vill ju även ha en INTEL HexaCore, men då blir det nytt Mobo (Som kostar lite mer än AMD och även CPUerna från INTEL kommer ju säkert att kosta mkt mer än från AMD) men fan det kanske det får vara värt, får se sen!

Men skriv gärna om det var stor skillnad på din 930 och din AMD!

MVH