Dåligt resultat med SLI - hjälp!

Permalänk

Dåligt resultat med SLI - hjälp!

Hejsan allesamman!

Behöver lite hjälp med ett SLI-relaterat problem, då jag är helt ny på området och kanske har missat något.

Det är så att jag precis petat in ännu ett GTX275 i min rigg och den ser nu ut som följer:

Mobo: Asus m4n72-E
CPU: AMD x3 720BE 2,8ghz --> upplåst till x4 @ 3,4ghz
Grafikkort: 2x Nvidia GTX275
Minne: 4gb Corsair ddr2 800mhz
Nätagg: Corsair 650W
Hårddiskar: intel 80gb X25-M G2 samt Samsung 640gb

Problemet är att "prestandaboosten" som jag hade räknat med helt uteblev. Spelen jag testat är BFBC2 och Warhammer Online, i båda fallen är fpsen samma eller till och med lägre som när jag kör med endast ett kort. Jag har också kört 3dmark 06 några gånger och det skiljer sig visserligen i poäng men inte så mycket som jag hade hoppats på. Med ett kort får jag ca 16500 poäng, med båda korten i SLI får jag 18200. Jag trodde det skulle ge mer att köra SLI? Kan också tillägga att jag numera får buggiga och blinkande texturer i Warhammer, något som inte sker med endast ett kort aktiverat.

Jag har dom senaste drivrutinerna, SLI-bryggan sitter på plats, SLI är aktiverat i nvidias kontrollpanel. Jag har även testat att rensa ut drivrutinerna och installerat om men det gav inget resultat. Var också inne en sväng i BIOS och rotade runt men jag hittade inget SLI-relaterat där som jag kunde ändra på.

Jag har finkammat internet och kliat skallen blodig utan att hitta svar. Nu vänder jag mig till er: har ni några tips eller förslag på vad jag kan testa eller vad som gått snett? Eller ska det helt enkelt vara såhär?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk

Det första jag tänker på är nätagget, kanske skulle behöva mer kraft. SLI:ar själv inte, men testa med ett kraftfullare.. 3dmark 06 är väldigt CPU beroende o även BFBC2 vad jag har hört testa nåt annat, får du sli indikator i dom spelen..?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk

Men 650W Corsair borde väl klara biffen? Jag får SLI i spelen men märker ingen skillnad i prestanda. Tror du det kan vara cpun som flaskar?

Känns bara jobbigt det här, vad tror ni om jag packar ner graffet igen och går tillbaks till affärn (köpte det i lokal butik) tror ni jag kan få pengarna tillbaks då?

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag är 99.5% säker på att det är din CPU som flaskar.
En budget processor som den du använder är inte ett bra val till de högpresterande korten, och ännu sämre vid SLI. Vad tänkte du på egentligen om man får fråga? Det är som att stoppa i en större turbo i en bil, utan att tillföra mer luft via insuget.
Ditt nätagg klarar av dom 2 korten utan problem, så det är inte nätagget.
Skulle vilja påstå att för att få ut bästa möjliga prestanda ur dina 275or så bör du ha en riktig 4 kärnig processor, helst klockad till 3.5ghz+.
Frågan kvarstår: vad tänkte du på egentligen när du köpte ett till gtx275 med en sån sketen cpu? :/

Mitt system i min signatur får nästan 17k i 3dmark06 score.
Och jag sitter på ett gts250 som inte ens är hälften så snabbt som ett gtx275 !
Förstår du nu hur mycket din cpu flaskar?
Jag får 16900+ med mitt system.

Du bör få en bit över 21k med en korrekt SLI setup med 2x gtx275.

Permalänk

Mjo jag vet att cpun inte är den bästa men den är ju upplåst till x4 och klockad till 3,4 så jag antog att det skulle räcka.. Men det får bli att försöka lämna tillbaks kortet, så är jag en kunskap rikare iaf! Tack för hjälpen.

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, underligt. Du behöver inte oroa dig för flaskande cpu iaf, inget i ditt system är obalanserat eller dåligt. Beror iofs på hur mycket man menar med att flaska. Du kommer självklart få några procent bättre prestanda med en klockad i7. Men vad cratzky snackar om vet jag inte, han kanske syftar mer på benchmarkprogram som 3dmark. Men jagar du inte sådana rekord behövs ingen ny cpu...

Kollat hur många procent load du ligger i när du spelar BC2 eller belastar korten med något annat prog? Checka också bussarna så inte någon ligger och kör i x1 eller något annat dumt. Du kan använda GPU-Z för att kolla båda.

Annars kan jag säga att BC2 iaf har bra SLI-stöd. Bytte från ett 8800GT till två 9800GT i SLI (8800GT och 9800GT är samma kort) och fick en rejäl boost. Från att det hacka lite svagt i 1680*1050, medium, 1AA, 1AF, flyter det nu bra i 1680*1050, high, 2AA, 8AF.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Tack för svaret kriggus, jag tyckte väl det vore underligt att cpun skulle flaska..

Det slutade med att jag gick tillbaks till affärn och förklarade läget, som tur var var dom förstående och gav mig pengarna tillbaks. Jag orkade inte krångla mer helt enkelt, tror jag kör på singelkort i framtiden.

Nu funderar jag på vad jag ska göra med pengarna. Tror ni det skulle vara värt att köpa en 965:a och förhoppningsvis få en fin klock på den? Jag har varit sugen på det ett tag men jag tvivlar lite över om det är värt det i prestandavinst.. Vad tror ni?

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan, vilken upplösning kör du i?
I låg upplösning/låga detaljer är det processorn som sätter gränsen och det kan inte SLI påverka.
I hög upplösning/höga detaljer är grafikkortet det som begränsar och där hjälper SLI till att förbättra prestandan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag måste slå på något som heter "Nvidia SLI broadcast aperture" elr ngt sådant i BIOS för att sli ska funka. Och i Win7 måste man välja att aktivera SLI i drivrutinerna och sedan starta om datorn för att SLI ska funka.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk

Jag kör i 1920x1080 men jag har som sagt strulat klart med SLI, lämnade tillbaks kortet. Nu är frågan vad jag ska köpa istället för jag är sugen på nån ny datordel men jag vet inte vad jag ska lägga pengarna på..

Tack iallafall för att ni försöker hjälpa till, det uppskattas!

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

borde testat 3dm-vantage istället för 06 då det inte gör så mycket skillnad i 06 som mest är cpu baserat sen ett Corsair650w orka mycket har sj kört med 3 xfx260be utan problem

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollywoog:

Tack för svaret kriggus, jag tyckte väl det vore underligt att cpun skulle flaska..

Det slutade med att jag gick tillbaks till affärn och förklarade läget, som tur var var dom förstående och gav mig pengarna tillbaks. Jag orkade inte krångla mer helt enkelt, tror jag kör på singelkort i framtiden.

Nu funderar jag på vad jag ska göra med pengarna. Tror ni det skulle vara värt att köpa en 965:a och förhoppningsvis få en fin klock på den? Jag har varit sugen på det ett tag men jag tvivlar lite över om det är värt det i prestandavinst.. Vad tror ni?

Eftersom då låst upp en kärna och kör i ungefär samma frekvens som en 965BE kommer du inte vinna så mycket prestanda på ett sådant byte. Om nu inte det är själva klockningen som lockar :). Men om du inte ska uppgradera grafikkort eller cpu så vet jag faktiskt inte. Finns inte så mycket roligt att uppgradera i din låda då, du har ju redan en SSD. Skulle vara till DDR3 minnen kanske, prestandamässigt idiotiskt dock...

Angående upplösningar så kommer såklart cpu:n flaska om man kör med låga grafikinställningar men då har man i 99% av alla fall redan över 60fps så det gör inte så mycket.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Eftersom då låst upp en kärna och kör i ungefär samma frekvens som en 965BE kommer du inte vinna så mycket prestanda på ett sådant byte. Om nu inte det är själva klockningen som lockar :). Men om du inte ska uppgradera grafikkort eller cpu så vet jag faktiskt inte. Finns inte så mycket roligt att uppgradera i din låda då, du har ju redan en SSD. Skulle vara till DDR3 minnen kanske, prestandamässigt idiotiskt dock...

Angående upplösningar så kommer såklart cpu:n flaska om man kör med låga grafikinställningar men då har man i 99% av alla fall redan över 60fps så det gör inte så mycket.

Hehe du skriver nästan exakt vad jag själv tänkt ;p Men jag var ju så sugen på något nytt till datorn! Nåväl, jag får klura ut något. Kanske får lägga pengarna på nån rolig kringutrustning istället.

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro