Ska bygga dator, lite hjälp med ram minnen och lite frågor :)

Permalänk
Medlem

Ska bygga dator, lite hjälp med ram minnen och lite frågor :)

Tja!

Jag har köpt ett "nytt" (nja, men nyare än mitt gamla NF7 2.0 iaf) moderkort, ett , är nämligen sugen på 64-bits processorer och AMD har jag lite bättre erfarenheter med än vad Intels likvärdiga har gett mig (= har lite frågor om vad jag ska köpa för saker bara..

1. Angående processorn först och främst. Har kört AMD ett bra tag och jag älskar dem, de är väldigt stabila.
Vet att det inte är någon mening att satsa på någon typ billig Sempron 2200 och sen typ 4gb ram och sli grafik, då lär man ändå inte få ut något av det men vad är skillnaden mellan 32 och 64 bitars processorer egentligen? Har förstått att 64bits processorer ska ha 64bits OS, men är det någon prestandaskillnad mellan 64 och 32-bitars processorer?

2. Moderkortet, ett Asus M2N-SLI Deluxe, har ju som namnet antyder SLi-stöd. Förstår att SLi ska ge dubbel grafikprestanda med dubbla grafikkort, men sedan, sli-internminnen, ram, vad är de till för när man kan köra dual channel? Är det någon prestandaskillnad mellan sli-minnen och vanliga dual channel (datorn
kan ta pc2-6400 minnen)?

3. Det där med Dual channel har jag inte riktigt förstått heller. Måste man ha 2st identiska minnen med stöd för det för att kunna köra dem i dual channel eller kan man plocka 2 minnen från tex. olika fabrikat, bara de har samma klockfrekvens och sätta dem på minnesplatserna med samma färg i datorn så aktiveras
det? Har alla minnen stöd för dual channel (ddr2 och uppåt)?

4. Något rekommenderat pci-express grafikkort alternativt sli-lösning för runt femhundringen som jag kan ha "tillsvidare"?

5. Sen till det viktigaste, hur kraftigt nätagg bör jag köpa? Tänkte köpa ett Ace Raw Deal 420watt på Tradera men när jag läste artikeln här inatt försvann det helt ur tankarna.. men ett Fusion 550R borde väl räcka, eller klarar jag mig på ett 420 watts?
Har smällt nätaggregat förut så jag vill ha något som orkar

Tack och ha en skön sommar alla Clockers

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Hedersmedlem

En följdfråga till dig: Budget?

1. Om du skall spela bör du ha en fyrkärnig, typ Athlon 630 eller Phenom II 945 typ. Nej en 64-bitars "måste inte" köras med 64-bitars OS, men skall du ändå ha nytt sådant köp W7-64bits.
2. SLI-minnen är bara en gimmick och säger inte mer än att de skall passa till nVidias mobos, men även andra icke SLI-namngivna klarar deras kort galant, so don´t bother.
3. Dualchannel är att minnet körs i två kanaler = channels, vilket gör att de kan teoretiskt få bättre (dubbel) bandbredd, från 64-bitar till det bubbla 128-ditos, det innebär enkelt att minnet kan matas med mer data per tidsenhet/klockcykel = effektivare hantering av datan. Observera att detta inte har med hastighetsbeteckningarna att göra utan just bara överföringen/bandbredden.
4. För femhundra blir det inget spelkort, men för det dubbla kan du ju hitta HD 5750 tex.
5. Snåla absolut inte på det kanske viktigaste i burken dvs nätagget, så ett FSP, Antec, Corsair och i viss mån även Cougar och Fractal design är märken att titta på/efter, och någonstans från 500W och uppåt är väl en bra investering, skall du köra nVidias GTX 4xx värstingar i SLI lär du behöva från 650W och uppåt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En följdfråga till dig: Budget?

1. Om du skall spela bör du ha en fyrkärnig, typ Athlon 630 eller Phenom II 945 typ. Nej en 64-bitars "måste inte" köras med 64-bitars OS, men skall du ändå ha nytt sådant köp W7-64bits.
2. SLI-minnen är bara en gimmick och säger inte mer än att de skall passa till nVidias mobos, men även andra icke SLI-namngivna klarar deras kort galant, so don´t bother.
3. Dualchannel är att minnet körs i två kanaler = channels, vilket gör att de kan teoretiskt få bättre (dubbel) bandbredd, från 64-bitar till det bubbla 128-ditos, det innebär enkelt att minnet kan matas med mer data per tidsenhet/klockcykel = effektivare hantering av datan. Observera att detta inte har med hastighetsbeteckningarna att göra utan just bara överföringen/bandbredden.
4. För femhundra blir det inget spelkort, men för det dubbla kan du ju hitta HD 5750 tex.
5. Snåla absolut inte på det kanske viktigaste i burken dvs nätagget, så ett FSP, Antec, Corsair och i viss mån även Cougar och Fractal design är märken att titta på/efter, och någonstans från 500W och uppåt är väl en bra investering, skall du köra nVidias GTX 4xx värstingar i SLI lär du behöva från 650W och uppåt.

Tack för svaret som student har man inte precis överflöd av pengar tillgodo, har funderat på att köpa någon del i veckan och så, har full koll på tex. blocket och tradera, det enda jag kommer köpa nytt är nätdelen.

1. men det är ingen prestandaskillnad på 32 och 64 bitars os? Vad är skillnaden överhuvudtaget gentemot en "vanlig" 32-bitars processor?

2-3. I see. Så jag kan alltså köpa ett SLI minne och köra dual channel med ett vanligt ddr2-6400?

4. Datorn är väl inte precis tänkt för Crysis i första taget, tycker bättre om äldre spel som dessutom inte kräver lika mkt. Tänkte mer på att köpa ett beggat graffakort i prisklassen 5-800kr med pci-e. Ska man införskaffa sli-brygga och köra dubbla grafikkort lär det bli dyrt något så in i bänken..

5. Finns det något märke jag skall försöka undvika? Förutom typ Ace då..

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Hedersmedlem

1. Det är ingen större skillnad vid vanligt arbete mellan 32 vs 64-bitars, det som gör skillnad är att du kan använda mycket minne i den sistnämnda dvs >4GB. Det där med prollen är inget du behöver bekymra dig om idag, eftersom alla är 64bitars diton
2. Ja, det skall låta sig göras, men för att funka bäst bör de ha liknade sk timings, så att det ena inte slöar ner det andra för mycket
4. Det låter som en god idé
5. Förutom de jag nämnt är väl Seasonics och Be Quiet agg bra, så då har du iaf en hel del märken att gå på Man får vad man betalar för, iaf när det gäller nätagg. Dock kan en del ändå vara kass, men då har man garanti att utnyttja. Men du kan ju alltid skriva vilket du spetsar på, så kan vi ju kolla om det håller första timmen efter inköp iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)