Upplagt för formatkrig – på webben

Permalänk
Medlem

Hur påverkar det här iphoneanvändare då ??

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAGEL:

Passa på och läs motargumenten till den ovan länkade analysen: [Wikitech-l] VP8 freed!

TLDR: x264-implementationen av H.264 är grym, men helt irrelevant i sammanhanget. Pga mjukvarupatent så kan den implementationen inte få ett kommersiellt genomslag. Den implementation som kan bli standard på webben (och som har stöd för hårdvaruacceleration) är H.264 "baseline profile". Så för att citera den mest partiske (x264-utvecklaren): "VP8 is simply way too similar to H.264: a pithy, if slightly inaccurate, description of VP8 would be “H.264 Baseline Profile with a better entropy coder”.

Gällande ev. patentintrång på H.264; att WebM passerat Googles arena av jurister samt faktumet att så många stora aktörer hakat på kan tolkas (och det gör jag personligen) som att WebM är safe.

Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Hur påverkar det här iphoneanvändare då ??

Iphone använder väll Safari?
Kanske inte en full-version, men riktiga Safari har ju iaf stöd för html5 just nu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Det kallas även för "smart" marknadsföring. Man behöver inte heller vara särskilt listig för att inse att det är bästa sättet att få in en fot i den marknaden.

Dra gärna fler löjliga exempel så jag kan äga upp dig igen.

Öhh, fail?

Googles dominans är eller kan bli ett problem men det videon visade var extremt vinklat och har kännetecken av icke-falsifierbar konspirationsteori, därmed bullshit.

Skrivet av Benkaboy:

Att säga att Googles bara har rent mjöl i påsen och att detras agenda är fyllda av rosa enhörningar och färgglada fjärilar är nog lite naivt.

Duktig halmgubbe!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Dom vill stärka sitt varumärke dvs få en bra image och visst har dom lyckats bra, annars kommer knappast alla dessa insiderjobb fungera i längden.

Och det vill ingen annan?

Skrivet av anon116323:

Varför stirrar du dig blind på nuet? Det som dom har åstadkommit nu är ju ett sandkorn i Sahara vilket inte ens gör det de minsta aktuellt att använda som argument. Bara en dum medelsvennson skulle inte vara oroad över Googles makt och frammarsch på marknaden.

Vad har du för belägg för din extrapolering?

Skrivet av anon116323:

Dom vet vad Du vill ha och vad hindrar dom från att sälja det till Dig? Tror du verkligen Rom byggdes på en dag?

...följt av...

Skrivet av anon116323:

Sedan drar du en massa paralleller och jämförelser,

...följt av...

Skrivet av anon116323:

allt handlar i slutändan om att ta dina pengar, hade mjölk varit värt guld så tro fan att dom hade försökt sälja det med. Sedan är det ju självklart inte heller givet att de kommer att sluta illa, men precis som i trafiken så får du alltid utgå ifrån att de sitter en kvinna bakom näste ratt.

Vem mumlade något om paralleller och jämförelser?

Google utgör ett problem vad säkerhetsinformatik beträffar, rättare sagt avanonymisering, identitet och integritet. Att ur detta låtsasextrapolera med argumentum ad youtube (googlekälla!) för att man inte förstår problematiken kring serverhallar, kylning och elförsörjning (vi har förhållandevis billig el i Sverige, men även här är elpriset en stor post i serverhallarna, etter värre annorstädes) är ju begrepps- och proportionslöst. Dessutom är det en konspirationsteori och sådana ska man akta sig noga för att hamna i då man försatt sig i ett kunskapsfilosofiskt svart hål och låtit kritiskt tänkande fara och flyga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Hur påverkar det här iphoneanvändare då ??

iPhone 3GS klarar av upp till 1080p H.264 High Profile men ej VP8.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Det kommer antagligen bli så här: Firefox och chrome stödjer VP8, men kan visa H.264, IE kommer bara kunna visa H.264 Rigth?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Och det vill ingen annan?

Skrev jag det? Vad är det för grejjer du börjar anta helt plötsligt? Behöver jag alltid antyda något som är generellt för att du i sin tur skall tolka det jag antyder som generellt?

Skrivet av MBY:

Google utgör ett problem vad säkerhetsinformatik beträffar, rättare sagt avanonymisering, identitet och integritet.

Och detta har ju hela tiden varit min poäng, läs igenom mina meddelanden så slipper du missförstånd och att göra onödiga omformuleringar.

Skrivet av MBY:

Vem mumlade något om paralleller och jämförelser?

Jag förhastade visst mig, jag menade givetvis idiotiska paralleller och jämförelser. Och det ser väl även Du?

Skrivet av MBY:

Att ur detta låtsasextrapolera med argumentum ad youtube (googlekälla!) för att man inte förstår problematiken kring serverhallar, kylning och elförsörjning (vi har förhållandevis billig el i Sverige, men även här är elpriset en stor post i serverhallarna, etter värre annorstädes) är ju begrepps- och proportionslöst.

Jo, jag erkänner att det blev kaiko från min sida. Kanske för tidigt att säga någonting som kan tolkas konkret och på ett bra sätt just nu. Men min poäng är att alltid ha det i åtanke, att skaffa mer kompetens inom detta område skall nog inte heller ses som omöjligt, detta borde givetvis alltid tolkas generellt.

Skrivet av MBY:

Dessutom är det en konspirationsteori och sådana ska man akta sig noga för att hamna i då man försatt sig i ett kunskapsfilosofiskt svart hål och låtit kritiskt tänkande fara och flyga.

Absolut inget fel med att låta det fara och flyga så länge man förstår att man skall vara kritiskt, snarare tvärt om. Men jag förstår självklart vad du menar. Upplysningar uppskattas alltid, så det är även ett Tack från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Absolut inget fel med att låta det fara och flyga så länge man förstår att man skall vara kritiskt, snarare tvärt om. Men jag förstår självklart vad du menar. Upplysningar uppskattas alltid, så det är även ett Tack från min sida.

Jag får inte ihop det där, gör du?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Jag får inte ihop det där, gör du?

Det jag menar är att man alltid skall vara kritisk, även när tankarna far iväg. Jag menar också som så att det ibland kan vara svårt att vara självkritisk, och jag är därför också tacksam för upplysning då det ibland är svårt att se saker från olika perspektiv.

Permalänk
Skrivet av Haricots:

Google är ute efter min dator på samma sätt som Arla är ute efter att ta mitt kylskåp.

Tack för dagens allra bästa!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Det jag menar är att man alltid skall vara kritisk, även när tankarna far iväg. Jag menar också som så att det ibland kan vara svårt att vara självkritisk, och jag är därför också tacksam för upplysning då det ibland är svårt att se saker från olika perspektiv.

Så det är "absolut inget fel" med att låta kritiskt tänkande fara och flyga så länge man använder kritiskt tänkande? Luktar kognitiv dissonans lång väg för mig...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Så det är "absolut inget fel" med att låta kritiskt tänkande fara och flyga så länge man använder kritiskt tänkande? Luktar kognitiv dissonans lång väg för mig...

Så du menar att det är omöjligt att låta tankarna flöda samtidigt som man förstår att man måste ha någon måtta på det hela? Du dillar ju exakt som en religiös nisse. Man får aldrig som man ser på världen sätta stopp för sitt eget tänkande. Man måste också förstå att egen uppfattning kan skilja sig från vad som anses vara "rätt". Det är också en typisk sjukdom hos elitister att vara envisa och försvara sina egna synpunkter utan att förstå eller ta till sig andras. Med andra ord så skall man hjälpa varandra att bilda en mer korrekt uppfattning, för det finns inget "rätt" eller "fel" utan man ser bara på saker från olika perspektiv som man sedan får en uppfattning från, inte en slutsats.

Förstår du inte det här så måste du vara jävligt hjärntvättad, tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Så du menar att det är omöjligt att låta tankarna flöda samtidigt som man förstår att man måste ha någon måtta på det hela? Du dillar ju exakt som en religiös nisse. Man får aldrig som man ser på världen sätta stopp för sitt eget tänkande. Man måste också förstå att egen uppfattning kan skilja sig från vad som anses vara "rätt". Det är också en typisk sjukdom hos elitister att vara envisa och försvara sina egna synpunkter utan att förstå eller ta till sig andras. Med andra ord så skall man hjälpa varandra att bilda en mer korrekt uppfattning, för det finns inget "rätt" eller "fel" utan man ser bara på saker från olika perspektiv som man sedan får en uppfattning från, inte en slutsats.

Förstår du inte det här så måste du vara jävligt hjärntvättad, tyvärr.

Oj! Vilket sammelsurium av ad hominem!

"Omöjligt att låta tankarna flöda"? -> halmgubbe

Hur vore det om du kom med argument för din sak i stället för att försvara en kunskapsrelativistisk hållning utan belägg?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av anon116323:

Så du menar att det är omöjligt att låta tankarna flöda samtidigt som man förstår att man måste ha någon måtta på det hela? Du dillar ju exakt som en religiös nisse. Man får aldrig som man ser på världen sätta stopp för sitt eget tänkande. Man måste också förstå att egen uppfattning kan skilja sig från vad som anses vara "rätt". Det är också en typisk sjukdom hos elitister att vara envisa och försvara sina egna synpunkter utan att förstå eller ta till sig andras. Med andra ord så skall man hjälpa varandra att bilda en mer korrekt uppfattning, för det finns inget "rätt" eller "fel" utan man ser bara på saker från olika perspektiv som man sedan får en uppfattning från, inte en slutsats.

Förstår du inte det här så måste du vara jävligt hjärntvättad, tyvärr.

Att du hänvisar till att du får säga vad du vill, även om andra tycker annorlunda, är ett vanligt argumentationsfel och tyder bara på att du inte har några sakliga argument som faktiskt stödjer dina teser. I stället för att bemöta kritiken så försöker du bara avvisa den. Du ska nog inte klaga på att andra beter sig som religiösa nissar :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Oj! Vilket sammelsurium av ad hominem!

"Omöjligt att låta tankarna flöda"? -> halmgubbe

Hur vore det om du kom med argument för din sak i stället för att försvara en kunskapsrelativistisk hållning utan belägg?

Jag har redan argumenterat "min sak", vad förstår du inte? Vad ska jag försvara? Har du förstått ett piss av det som jag har skrivit? Svara på detta tack, så ska du nog komma igenom det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkunkFunk:

Att du hänvisar till att du får säga vad du vill, även om andra tycker annorlunda, är ett vanligt argumentationsfel och tyder bara på att du inte har några sakliga argument som faktiskt stödjer dina teser. I stället för att bemöta kritiken så försöker du bara avvisa den. Du ska nog inte klaga på att andra beter sig som religiösa nissar :/

Du har missförstått mig totalt, vilka teser talar du om? vilken kritik avvisar jag? (vad jag vet så har jag tagit till mig all kritik på ett bra sätt, vilket sätt jag också argumenterade för att bemöta) vad menar du finns kvar att diskutera? (då jag inte ser något)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Jag har redan argumenterat "min sak", vad förstår du inte? Vad ska jag försvara? Har du förstått ett piss av det som jag har skrivit? Svara på detta tack, så ska du nog komma igenom det här.

Tja, frågan är väl om någon förstår ett piss av vad du försöker säga. Försök få ihop det här, den som kan:

Jag sa: "Dessutom är det en konspirationsteori och sådana ska man akta sig noga för att hamna i då man försatt sig i ett kunskapsfilosofiskt svart hål och låtit kritiskt tänkande fara och flyga."

Du svarade:

Citat:

Absolut inget fel med att låta det fara och flyga så länge man förstår att man skall vara kritiskt, snarare tvärt om.

Jag frågade hur du fick ihop den paradoxen, varpå du började prata om sjukdomar, elitism och andra saker du inte ens vet vad du menar med och avrundade med mästerverket:

Citat:

...för det finns inget "rätt" eller "fel" utan man ser bara på saker från olika perspektiv som man sedan får en uppfattning från...

Sedan pysslar du lite lätt med halmgubbar och personangrepp:

Skrivet av anon116323:

Så du menar att det är omöjligt att låta tankarna flöda samtidigt som man förstår att man måste ha någon måtta på det hela?

Var har jag uttryckt en sådan mening?

Skrivet av anon116323:

Du dillar ju exakt som en religiös nisse.

Säger han som talar i tungor...

Skrivet av anon116323:

Man får aldrig som man ser på världen sätta stopp för sitt eget tänkande.

Nä, för all del, men kom inte och kalla det för något annat än fantasier om du inte har någon som helst systematik i ditt "tänkande" eller kan svara på frågor som folk.

Citat:

Man måste också förstå att egen uppfattning kan skilja sig från vad som anses vara "rätt".

Vem riktar du dig till? Man måste också förstå att vissa uppfattningar kan vara fel.

Nå, ser du "absolut inget fel" med att låta kritiskt tänkande fara och flyga så länge man använder kritiskt tänkande?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Du har missförstått mig totalt, vilka teser talar du om? vilken kritik avvisar jag? (vad jag vet så har jag tagit till mig all kritik på ett bra sätt, vilket sätt jag också argumenterade för att bemöta) vad menar du finns kvar att diskutera? (då jag inte ser något)

Börja med att svara på frågorna.

Teserna/påståendena du driver är främst:
* Energipolicy är dunkel, smart marknadsföring i syfte att dominera (lite oklart vad)
* Kritiskt tänkande kan man strunta i, så länge man använder kritiskt tänkande
* Du äger Haricots genom att inte svara på hans kritik
* Haricots rätt adekvata analoger var "idiotiska jämförelser", men Rom byggdes inte på en dag
* Jag är hjärntvättad

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

Jag sammanfattar mig kort: Allt jag vill få sagt är att man ska hålla ett öga på Google därför att dom har för mycket "makt". Och att man gärna skall tänka kritiskt generellt men att man även får ha någon måtta. Då man gärna lätt går vilse i denna propagandavärld som att man går på skämt som svininfluensan.

Både du och jag förstår att vi inte kan hålla på så här, men skriv gärna ett meddelande så kan vi ta det här över telefon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Jag sammanfattar mig kort: Allt jag vill få sagt är att man ska hålla ett öga på Google därför att dom har för mycket "makt".

Nä, det är ungefär vad jag sagt. Du har sagt att Google ska ta över elmarknaden.

Skrivet av anon116323:

Och att man gärna skall tänka kritiskt generellt men att man även får ha någon måtta.

Nä, du blandar ihop mig och dig igen. Det där är ungefär vad jag säger, du säger det omvända - kritiskt tänkande kan fara och flyga - så länge man använder kritiskt tänkande. Dvs något av en paradox eller en kognitiv dissonans.

Skrivet av anon116323:

Då man gärna lätt går vilse i denna propagandavärld som att man går på skämt som svininfluensan.

Du vet inte vad du talar om. Jag undrar vem det är som har gått vilse i en "propagandavärld"? Ska man ta någon på allvar som tar till brösttoner om att orientera sig i en 'propagandavärld' som samtidigt tar första bästa youtubevideo på allvar och tror att influensan är ett skämt och som inte riktigt ens förstår sin egna kunskapsrelativistiska hållning och än mindre kan göra den förstådd?

Jag noterar också att du har vissa svårigheter att svara på frågor.

Nå, ser du "absolut inget fel" med att låta kritiskt tänkande fara och flyga så länge man använder kritiskt tänkande?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."