Permalänk

ubuntu problem

Tja jag ladda ner ubunto som en iso-fil. Jag brännde den till en skiva och stoppa den i datorn. När jag startar om så händer inget. Den laddar win 7 som vanligt, jag får inte upp någon meny om att den ska boota från skivan eller så. När jag monterar den med daemon tools så valde jag alternativet att installera den i windows som ett program. När jag sen startar om frågar den om jag vill starta win eller ubuntu. Sen laddar ubunto i kanske 10 sekunder sen går skärmen i sleep och datorn varvar ner.

Vad har jag gjort fel eller missat?

Tack på förhand/andy

Permalänk
Medlem

måste välja att boota från skivan
brukar vara f12 under POST

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Ja den starta upp men efter ett tag står det " unalbe to find a medium containing a live file" eller något sånt sen står allt still. Jag har skivan i.

Jag blir galen. Testade att ladda ner 64bit version på en DVDskiva istället. Jag startar, väljer språk och att den ska installeras sen tappar skärmen signalen men datorn jobbar....

Permalänk
Medlem

vilka inställningar har du brännt skivan med?

Permalänk

Inställningar? jag använde NERO och tog "burn data" sen lade jag till iso-filen och tryckte på burn.

Permalänk

var länge sedan jag använde Nero men låter inte rätt. Välj "burn image" istället.

Permalänk
Medlem

Ja använder du burn data och bara lägger till iso filen så bränner den bara själva iso filen som 1 fil till skivan och inte själva imagen.

Så välja burn image istället så ska det fungera bättre.

Permalänk
Medlem

Sen kan du sanka hastigheten po branningen ockso. Jag kor aldrig over 16x nar jag branner avbilder (ISO/IMG/BIN osv)

Permalänk
Avstängd

Cd/DVD skivor

Om man har problem med att bränna skivor kan man beställa Linux skivor billigt här:
Welcome to Linux Cd.org - Best prices for your favorite distro!

Finns i stort sett alla där. Både cd, DVD, 32 och 64 bitar.

Permalänk
Medlem

Att skärmen slocknar är förmodlien att du kör nåt NVIDIA / ATI kort som inte har helt 100% stöd.
Starta med skivan och med någon av F-tangenterna ska det finnas ett "nomodeset" alternativ som du ska köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Sen kan du sanka hastigheten po branningen ockso. Jag kor aldrig over 16x nar jag branner avbilder (ISO/IMG/BIN osv)

på ubuntu spelar det ingen roll sedan dom satte in det grafiska gränssnittet

Skrivet av Jimi84:

Att skärmen slocknar är förmodlien att du kör nåt NVIDIA / ATI kort som inte har helt 100% stöd.
Starta med skivan och med någon av F-tangenterna ska det finnas ett "nomodeset" alternativ som du ska köra på.

Ubuntu tvångskör alla kort utan stöd (precis som windows gör)
så felet ligger någon annan stans

prova med att tanka ner ubuntu server och installera (lite krångligare än att klicka och välja)

när ubuntu server är installerat så skriver du helt enkelt

Citat:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Visa signatur

CPU: Core i5-2500K RAM: 4x4Gb Corsair Dominator GT 2000Mhz GFX: Gigabyte GTX460OC HDD: 2x1Tb WD Black SATA-600

Permalänk
Skrivet av mrScruff:

på ubuntu spelar det ingen roll sedan dom satte in det grafiska gränssnittet

Ubuntu tvångskör alla kort utan stöd (precis som windows gör)
så felet ligger någon annan stans

prova med att tanka ner ubuntu server och installera (lite krångligare än att klicka och välja)

när ubuntu server är installerat så skriver du helt enkelt

Ja ska testa! Vad är ubuntu server för något då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy_jalla:

Ja ska testa! Vad är ubuntu server för något då?

det är ubuntu utan desktop alltså bara terminal

Download | Ubuntu

Visa signatur

CPU: Core i5-2500K RAM: 4x4Gb Corsair Dominator GT 2000Mhz GFX: Gigabyte GTX460OC HDD: 2x1Tb WD Black SATA-600

Permalänk
Skrivet av mrScruff:

det är ubuntu utan desktop alltså bara terminal

Download | Ubuntu

Ja har tankat ner det och der verka funka bra, men jag fick avbryta installationen för att jag var osäker på en sak. När man skulle dela upp hårddisken i partitioner så stod det att allt kommer raderas på disken, det vill jag ju inte... Jag vill inte enbart ha ubunto på datorn utan även windows 7 ju. Hur ska jag göra nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy_jalla:

Ja har tankat ner det och der verka funka bra, men jag fick avbryta installationen för att jag var osäker på en sak. När man skulle dela upp hårddisken i partitioner så stod det att allt kommer raderas på disken, det vill jag ju inte... Jag vill inte enbart ha ubunto på datorn utan även windows 7 ju. Hur ska jag göra nu?

troligvis ligger din windows på sdb1

om windows använder hela disken för tillfället så splitta den med device manager i windows till önskad storlek så slipper du räkna massa byte och grejjer

Visa signatur

CPU: Core i5-2500K RAM: 4x4Gb Corsair Dominator GT 2000Mhz GFX: Gigabyte GTX460OC HDD: 2x1Tb WD Black SATA-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy_jalla:

Ja har tankat ner det och der verka funka bra, men jag fick avbryta installationen för att jag var osäker på en sak. När man skulle dela upp hårddisken i partitioner så stod det att allt kommer raderas på disken, det vill jag ju inte... Jag vill inte enbart ha ubunto på datorn utan även windows 7 ju. Hur ska jag göra nu?

På ubunutu desktop skivan ska du välja att starta från cdn utan att installera.
Leta upp gparted.
Nu ska du krympa din windows partition, när du gjort alla ändringar ska du acceptera dem. Så inget kan gå fel fören du aktiverat ändringarna. 6gb borde klara sig
Nu kan du installera ubuntu på det tomma utrymmet som vanligt.