Får inte ihop hela mitt nätverk, går det ens?

Permalänk
Medlem

Får inte ihop hela mitt nätverk, går det ens?

Tjena!

Jag har en nätverkskamera som jag inte lyckas hitta annat än när jag ansluter den direkt till min dator. Tyvärr är mina egna kunskaper ganska begränsade på området så jag behöver eran hjälp.

Kameran vill jag kunna få upp på dator 1 och gärna även på dator 2, mitt nätverk är kopplat enligt nedan:

Problemet jag har är att jag kan få fram kameran när den är kopplad direkt till datorn, men inte när den går via dwl-g700ap och ubiquiti. Genom des-1005d och des-1008d har jag inte ens brytt mig om att testa eftersom den trådlösa biten inte fungerar än. Jag kan mycket väl tänka mig att helt hoppa över des-1005d och des-1008d om det gör att det blir lättare att få ihop det, men trådlösa biten måste jag dock ha igång. Vad ska jag tänka på när jag konfigurerar kamera/dwl-g700ap/ubiquiti? Speciella IPn, gateways, nätmaskar med mera?

Kameran är någon no-name men man kan göra en hel del inställningar iaf.
DLink DWL-G700AP är (vad jag vet) en helt vanlig accesspunkt.
Ubiquiti NanoStation 2 är en accesspunkt med mycket lång räckvidd.

Vore MYCKET tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta eftersom jag inte kan så mycket själv, och behöver ha igång grejorna relativt snart.

Tack på förhand!
/Erik

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ehm modem > router> switch > datorer var för krångligt ?

Portar? rätt konfigurerad mjukvara för kameran?

Permalänk
Medlem

Har du några datorer på accesspunkterna? kan datorerna(dator1,2,3) kommunicera(pinga) med de som är anslutna genom accesspunkterna. Ligger de på samma nät? Accesspunkterna kanske skapar ett eget nät i ditt nätverk och då kommer du inte åt nätverkskameran.
vanliga hemma switchar har ingen egen ip

Permalänk
Medlem

Jag har testat vidare lite nu ikväll men eftersom jag inte kan så mkt blir det väl mest bara en massa gissningar Jag har testat att koppla såhär:

Dator 2---->Ubiquiti---->DWL-G700AP---->Dator 4

Dator 2 har IP: 192.168.0.10
Ubiquiti har IP: 192.168.0.45
G700AP har IP: 192.168.0.50
Dator 4 har IP: 192.168.0.26

Från dator 4 kan jag pinga dator 2 och få svar, däremot får jag timeout om jag pingar från dator 2 till dator 4.
Jag har även testat att koppla ubiquitin till des-1008d (dvs övriga nätverket) men får ingen nätåtkomst från dator 4, även fast jag kan pinga routern (192.168.0.1).

Hur ska det vara med gateways och dns:er? Börjar köra fast nu..

@tcntad
Jag har aldrig haft några problem att få ihop mitt övriga nätverk, men det är ju den lätta biten Detta anser jag som steget svårare "Schemat" över nätverket visar bara de viktigaste komponenterna, det finns mer inkopplat i switcharna såsom NAS, XBOX mm.

Tack på förhand!
/Erik

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Alla ligger i samma subnät? (har de samma subnätmask?)

Permalänk

Dns och gateway ska du inte blanda in.
Är bara ip och subnätmask som ska stämma.

192.168.0.x
255.255.255.0

Permalänk
Medlem

Japp, subnetmasken är samma. Antar att det dessutom inte hade gått att pinga på något håll om den varit fel någonstans, eller?

Jag ska kolla så att jag inte kånglat till det med dns och gateway, kanske är där problemet ligger. Vad är dns och gateway? Det enda jag kan om dns är hur man använder t.ex dyndns, men det är ju ute på nätet. Detta är ju bara i ett litet hemmanätverk, och här blandar man ju inte in hemsideadresser t.ex, bara IPn..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Det enda dns servrar gör är att omvandla t.ex. SUNET - SUNET [NS4 version] till rätt ipnummer. Om du vet ipnummret till någon site så kan du surfa dit utan att ha någon dnsserver ifylld.

Gateway hör man nästan vad det är. Porten till utsidan. Man måste tala om för datorn vilken väg man ska gå för att komma utanför det lokala nätet.

Har noll koll på dom där accesspunkterna men kan väl vara problemkällor? Du får kolla så ingen brandvägg ligger och stör.

Permalänk
Medlem

Jag har löst det idag efter en stunds experimenterande. IPn och subnetmaskar var rätt överallt, däremot så stämde inte gateway och dns-inställningarna knappt någonstans. Antingen var dem fel eller så saknades dem... Men nu funkar allt för tillfället! Tack för hjälpen:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Okej bra att löste sig men den osäkerheten vad som egentligen löste ett nätverksproblem är inte helt ovanligt