Permalänk
Medlem

NooB fråga om kompatibilitet

Hur ser jag att grafikkort, processor, RAM-minnen och t.ex ljudkort eller nätverkskort är kompatibelt/optimalt för ett visst moderkort vice versa.. ? (Ska snart börja bygget av min första egenbyggda dator )

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Processor ser du via att kolla på vilken sockel moderkortet har så ska processorn vara på samma sockel
(de tre som gäller idag är Intel 1366 (DYRT) Intel 1156 (lagom "billigt", tar du detta ska du ha intel i5 750 och högre) och Amd AM3(billigast, fungerar bäst i budgetar under 10 000 kr!)

Alla dessa socklar kräver moderkort som har endast stöd för DDR3 vilket gör att du ska ta ddr3 minnen helst 1333 mhzare ifall du inte ska överklocka. Ska du överklocka ska du ta 1600 mhz minnen. OBS! det ska vara DIMM minnen inte So-Dimm, So-dimm är till för bärbara!

Grafikkort ser du via att moderkortet har stöd för pci-express x16 2.0 samtidigt som grafikkortet har stöd för det.

Jag skulle inte rekommendera att använda annat ljudkort eller nätverkskort än det som är inbyggt på moderkortet så länge som situationen inte kräver det (t.ex att du måste koppla digitalt ljud till din hemma-bio förstärkare eller något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Pewtah säger det bra med sitt leet inlägg. ( tänker på klockslaget )

allt ska sättas på moderkortet , så allt måste vara kompatibelt med just moderkortet.

"jag vill ha amd" kanske man tänker , då väljer man ut en amd processor, denna tar vi Egenskaper för AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box

så kollar vi under kompatibilitet , där står det Socket AMD Socket AM3
alltså behöver vi ett moderkort som har en am3 processor socket.

Egenskaper för Asus M4A87TD EVO det här kanske ? japp , under kompatibilitet står det Socket AMD Socket AM3 , fint.

Nu kanske vi ska ha ett par minnen också , vi kikar på moderkortet vad det är för typer av minne som stöds.
Minnestyp DDR3

vi letar upp ett par passande minnen. Egenskaper för Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x2GB (TW3X4G1333C9A) , ja visst , det passar ,Minnestyp DDR3 står det här med.

och så vidare , för grafikkort så är det PCI-E x16 ( v1.0-2.1) som gäller , och ljudkort/andra instickskort brukar använda sig av pci , eller pci-e x1

tips är att ändå kolla med någon kunnig när du har skapat en inköpslista, finns specialfall som inte alltid är så lätta att hålla koll på som nybörjare,

t.ex att intels nyare plattformar inte ska ha minnen som kräver en spänning på över 1.65 v.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Här kan du ju kika lite: Datorbyggarskolan - www.nordichardware.com

Men som Devildoll säger så bestäm en budget o så börjar du kolla efter liknande aktuella trådar med samma budget, eller så startar du en egen tråd. Där kommer folk att hjälpa dig med allt. Men som sagt så är det moderkortet och budgeten som sätter ramarna för en dator.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

De var mer perfekta svar än jag hoppats på Tack så hemskt mkt

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Pewtah säger det bra med sitt leet inlägg. ( tänker på klockslaget )

Egenskaper för Asus M4A87TD EVO det här kanske? japp, under kompatibilitet står det Socket AMD Socket AM3 , fint.

Riktigt fint moderkort - speciellt när man som jag tänkte ska ha transparent chassi

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981