Problem med RAM - En tuff nöt att knäcka

Permalänk
Medlem

Problem med RAM - En tuff nöt att knäcka

Hej sweclockers!

Jag har ett problem med min dator som har varit återkommande i mer än 3 månader. Jag har försökt ta reda på vad det kan vara så gott jag kunnat och lärt mig mycket om datorer på köpet men kan fortfarande inte lösa problemet.

Vad som händer är:

1. BSOD - Jag får blåskärmar med jämna mellanrum som varierar i mängd från dag till dag, ibland har det varit ett tiotal gånger per dag, ibland en i veckan. Dessa blåskärmar säger i stort sett tre saker: PFN_LIST_CORRUPT, Fatal Hardware error eller Memory management error. Efter att ha läst runt på Internet har jag förstått att det med största sannolikhet rör sig om ett minnesfel.

2. Program och windows crashar på diverse olika sätt. Även här är det olika mycket från dag till dag men det har hänt att det varit så ofta att jag knappt kan använda datorn utan måste starta om den ett par gånger. På de program som ger felmeddelande har det varit saker som "memory failed to be "read"" eller liknande.

3. På senaste tiden har det gått så långt att datorn utan förvarning stänger av sig, alltså ingen BSOD eller varning, utan bara släcks ner. Detta har hänt endast 2-3 gånger. Andra gången det hände gick jag in och tittade i BIOSen för någon ledtråd och fick då upp ett rött felmeddelande som sa något i stil med "System failed to boot due to overcklocking", kommer inte ihåg exakt och där stod mer saker också. Jag överklockar inte datorn alls men har inte riktigt koll på vilka inställningar allt ska ha.

4. Drivrutiner slutar fungera och återställs. Detta har hänt, om än mycket sällan. Det händer också att Windows Aero plötsligt stängs av och sen sätts på ett par minuter senare.

-----------

Saker jag gjort för att hitta/ta bort felet:

* Formaterat datorn ett antal gånger utan effekt. Problemen försvinner de närmsta 2-3 dagarna efter formateringen men kommer sedan tillbaka.

* Kört CC-cleaner för att städa registret utan effekt.

* Revert to optimized defaults i BIOS. Ingen effekt.

* Ställt ner RAMens frekvens till 1066 istället för 1333. Hjälpte inte.

Har även testat köra datorn med olika konfigurationer av minne:

Ram 1 i slot 1 och Ram 2 i slot 2 (som jag hade det när problemen började)
Ram 1 i slot 2 och Ram 2 i slot 1
Ram 1 i slot 1 bara
Ram 2 i slot 2 bara
Ram 1 i slot 2 bara
Ram 2 i slot 1 bara

Jag började med att endast dra ut Ram 1 och köra med bara Ram 2 och då fungerade allt perfekt i säkert 2-3 dagar. Sen satte jag i Ram 1 igen och problemen kom tillbaka. Då tänkte jag att jag äntligen hittat felet och att det var Ram 1 som var trasigt. Men när jag senare körde med den konfigurationen igen kom problemen tillbaka igen. Inte lika ofta med en BSOD fick jag. Har efter det testat alla konfigurationen och det är tydligt att jag har mindre problem med endast 1 minne i men de är inte helt borta

Jag undrar helt enkelt vad detta kan vara för fel??

Är det så att jag har fel inställningar för RAM i Bios? Skulle uppskatta lite siffror på hur Volt/Hz ska vara iställt.

Mina RAM: Corsair XMS3 2x2GB - 1600HZ CMX4GX3M2A1600C9
9-9-9-24 1.65V Ver2 3

Kan det vara fel på moderkortet? För lite watt från agget?

Hjälp!!

Tack så hemkst mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

kör du rätt volt på dom?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kör du rätt volt på dom?

Det är precis det jag undrar Vilken volt ska dom ha?

Permalänk
Skrivet av Psuedo:

Det är precis det jag undrar Vilken volt ska dom ha?

Skrivet av Psuedo:

Mina RAM: Corsair XMS3 2x2GB - 1600HZ CMX4GX3M2A1600C9
9-9-9-24 1.65V Ver2 3

Det står där 1,65 volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennyberg:

Mina RAM: Corsair XMS3 2x2GB - 1600HZ CMX4GX3M2A1600C9
9-9-9-24 1.65V Ver2 3

Det står där 1,65 volt.

Haha, dumt ^^ Jag är som sagt inte så hajj på det här med BIOS-konfigurationer än. Jag ska titta i på siffrorna nu. Tror ni att det kan vara detta som orsakar alla problemen?

Tack!

Permalänk

Posta resten av datorn också så blir det lättare att veta.

Permalänk
Medlem

Gick in i BIOS och ställde om Voltage för DRAM till 1.64V, den stod på 1.50V. Kan för låg volt också orsaka problem?

Skrivet av kennyberg:

Posta resten av datorn också så blir det lättare att veta.

Intel i5 750 2.66GHZ
Gigabyte GA-P55-UD3
Corsair XMS3 DDR3 2x2GB 1600Mhz
Gigabyte radeon HD5870
Creative X-fi Titanium
Corsair HX 450W ATX12V 2.2 /EPS12V

Har låg watt till datorn är jag medveten om, ska uppgradera det snart. Men som jag förstår kan detta inte påverka minnena som väl drar ganska lite?

Permalänk
Medlem

var nog det som spökade, testa ett tag om den är stabil nu

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psuedo:

Gick in i BIOS och ställde om Voltage för DRAM till 1.64V, den stod på 1.50V. Kan för låg volt också orsaka problem?

Intel i5 750 2.66GHZ
Gigabyte GA-P55-UD3
Corsair XMS3 DDR3 2x2GB 1600Mhz
Gigabyte radeon HD5870
Creative X-fi Titanium
Corsair HX 450W ATX12V 2.2 /EPS12V

Har låg watt till datorn är jag medveten om, ska uppgradera det snart. Men som jag förstår kan detta inte påverka minnena som väl drar ganska lite?

För låg spänning till minnena kan definitivt ge BSoDs ^^
För övrigt är inte alls effekten på ditt nätagg för låg! Ett Corsair 450 W räcker gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kan nog ha varit det som spökade, testa ett tag om den är stabil nu

Jag håller tummarna som aldrig förr, har fått nog av det här nu! Helt ny dator med fantastisk prestanda i övrigt, tråkigt att en sån här dryg sak förstör.

Tack så mycket för hjälpen! Jag hoppas att det är löst nu, or I'll be back

-Psuedo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Psuedo:

Gick in i BIOS och ställde om Voltage för DRAM till 1.64V, den stod på 1.50V. Kan för låg volt också orsaka problem?

Intel i5 750 2.66GHZ
Gigabyte GA-P55-UD3
Corsair XMS3 DDR3 2x2GB 1600Mhz
Gigabyte radeon HD5870
Creative X-fi Titanium
Corsair HX 450W ATX12V 2.2 /EPS12V

Har låg watt till datorn är jag medveten om, ska uppgradera det snart. Men som jag förstår kan detta inte påverka minnena som väl drar ganska lite?

Du har inte för låg watt, din dator drar inte mer än 300w i load, vi har ju nästa likadan dator men min är överklockad en del och den drar 350w i load så ditt nätagg räcker gott och väl

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Efter 2 veckor utan några problem fick jag idag ännu en blåskärm. MEMORY_MANAGEMENT igen Kom plötsligt när jag endast hade ett fönster av webbläsaren uppe. Hoppas att det var slumpmässigt, det har verkat som att Volt-talet var felet eftersom datorn fungerat utmärkt de senaste veckorna.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har problemet kommit tillbaka, nu dock i en annan form. Det rör sig bara om två saker nu. Jag får relativt ofta BSOD med MEMORY_MANAGEMENT som error. Det händer fortfarande plötsligt och verkar inte bero på belastning. Windows Aero stänger också av sig automatiskt för att sedan aktiveras ett par minuter senare igen. Har läst att detta ofta händer om det inte finns tillräckligt med minne att köra Aero. Det är alltså fortfarande ganska tydligt att jag har något fel på minnena. Det konstiga är att problem försvann i strax över 2 veckor efter att jag ställt in rätt spänning och frekvens. Men nu kommer det tillbaka utan att jag gjort några ändringar. Läste om flera andra som haft det här problemet och många av dem har löst det genom att köpa ett starkare Nätagg, men ni håller inte med? 450W ska väl vara nog som jag förstår det.

Några idéer om vad detta kan vara?

P.S. Problemen med att program på datorn ständigt crashar och fungerar dåligt har inte kommit tillbaka (än så länge)

Permalänk
Medlem

Har samma minnen(Fast 6GB), Samma CPU, Har testat nästan allt, men vet ej vad som kan vara fel...
Har Asus III Maxis Formula btw: ASUSTeK Computer Inc.

Har Testat
Byta plats på minnena
Kört utan X.M.P och ställt in minnena manuellt, med 1.65V, 1600Mhz, 9.9.9.24 etc
Har också testad att göra Auto Tune med alla profiler, "Good Performance, Better Performance, Turbo Mode" samt "Mem Perfect" men hjälper ingenting. (BIOS Utilities)

och...

Om jag går in I BIOS och tar: "Load Setup Defaults" så ställer minnena in sig på 1333mhz, och windows crashar innan det en startar, Bara med X.M.P (Extreme Memory Profile) på så överlever datorn någorlunda, men kan fortfarande få BSoD då och då, kanske en gång varje 4-5 timmar eller så.

Kollade igenom minnes dump fil, och samma som inlägget ovan, "MEMORY_MANAGEMENT 0x0000001a"

Googlade lite, men fick bara "Clean you'r registry" som jag gjorde utan förbättring...

Vilket Volt ska man köra med för att windows ska klara av att starta när minnet ligger i 1333MHZ som är BIOS standard? Högt eller lågt?
Kanske det hjälper mot dessa skumma BSoD som jag får då och då...

Visa signatur

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Permalänk
Medlem

Nu är problemen tillbaka precis som de var förut, ständiga crashar från i stort sett alla program jag använder. Får också SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION BSOD som ska också bero på minnet tydligen.

Jag börjar bli riktigt irriterad på detta nu, hur kan problemet komma tillbaka gång på gång när jag kollat allt? Memtest ger som vanligt noll fel!

Hjälp!!

-Psuedo

Permalänk
Medlem

Det skulle rent av kunna vara något fel på någon av de andra komponenterna än minnena, jag skulle rekommendera ett utbytes stress test för att se så alla grejjerna funkar som de ska, dvs testa byta ut del för del i ditt system och stress testa det. Du råkar inte ha en vän med liknande setup som är villig att ställa upp?

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Ändrade Hz till 1600 i BIOS nu också eftersom RAMen är gjorde för det. Gav inget resultat.

Jag tror att jag kommer lämna in datorn till något företag som kan felsöka den till mig, testa ta ut olika komponenter etc. Har inga extra delar eller kompisar med det så svårt att göra det själv. Har verkligen testat allt jag kunnat de senaste månaderna. Allt jag läst på Internet pekar på fel på minnena, trots detta ger Memtest inga fel.

Datorn har idag varit näst intill obrukbar, säkert 15 BSODs och 100 crashar av Firefox, Safari, WoW, Windows Explorer osv. Igår fungerade den utan några större problem och enda skillnanden är att en säkerhetsuppdatering från Windows installerades.

Permalänk

Kör prime95 med small FFT's och se till att du kryssar i "round off checking. Skulle den rapportera några fel då så borde det vara din CPU som är problemet