Valve erkänner dålig prestanda på Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Första stycket: Vad är det jag skall bevisa eller komma med fakta till?

Andra stycket: Igen i denna tråden har sagt att Apple INTE är inblandade i drivrutinerna, försök följa tråden lite bättre så ser du ganska snabbt att några påstår att Apple själva gör alla drivrutiner och att Ati och nvidia inte har något med dessa att göra, det är det denna tråden har handlat om!

Du måste ju förstå att det är väldigt svårt för någon överhuvudtaget att svara på dina inlägg när du påstår att denna personen har skrivit något som den inte har, ellerhur?

Du skrev ju själv detta:
"När AMD och nVidia gör skitdrivisar till PC så är det AMD och nVidias fel, när dom däremot gör skitdrivsiar till Apples datorer så är det helt plötsligt tillverkarens fel, alltså Apples? Lika ointelligent som att säga att Acers nVidia drivisar suger och att det är Acers fel!"

Vilket betyder att något Apple gör hindrar GFX tillverkarna från att få fram bra drivrutiner till OSX, kanske är det att de skriver sina drivrutiner till störren delen själv istället för att låta de som är experterna inom GFX kort sköta sitt jobb, det andra vilket det kan vara är väl att de inte har en fungerande relation med dessa. Antagligen är det båda delarna.
Acer säljer färdiga paket (datorer) de är inte inblandade i drivrutins programmering även om de säkert kan involvera sig i detta.

Det var just du som skrev detta och gjorde exakt den jämförelsen tycker att detta är rätt klart?

Sen har vi :
"Jag tycker att det vore lite roligare om du kom med lite relevant fakta istället för att bara köra den som skriker högst vinner, om du läser vad jag skrev och kommer med ett svar vilket är baserad på fakta (kom gärna med källor på detta)."

Först och främst i allmänhet men du kanske inte kommer ihåg det du skrivit innan och bara maler på? Det var riktat till tidigare svar du skrivit en massa men även i allmänhet där du bara skriver på massor utan från vad jag kan uppfatta någon riktig information med källor.

Permalänk
Medlem

AMD/Nvidia och Apple har delad skuld. Alright? Det är bådas fel - det kommer bli bättre.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

*Några (ganska många) inlägg som bröt mot §1 avlägnade. Undvik alltså personangrepp, personliga konversationer samt onödiga och provocerande uttalanden.*

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det funkar så bra att jämföra datorsammarbeten och stereosammarbeten i det förklarande exemplet av det jag skrev. Apple har vad alla än säger en väldigt speciell relation till sina partners till skillnad från stereo och hifi producenter.

Kan tyvärr inte säga några konkreta exempel men jag hör typ aldrig något om några bekymmer så mellan komponentleverantörer och stereoproducenter.

Rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Nu med Windows 7 och hur Windows har utvecklats, så borde väl "MAC OSX är mycket säkrare och stabilare" varit uteslutet? Mac har så låg procent av alla dator användare att det inte är lönt att satsa på, tex spel. Hur många Mac användare spelar igentligen? Tror det är mindre än 1% av världens dator användare. Ser inte varför man skulle bry sig om att göra det mer spelvänligt. Sen att Windows har virus och problem behöver man ju inte va klok för att förstå, Windows används av majoriteten, därav påtryckning från virus och och annat skit. Hade MAC blivit i närheten så använt som Windows och virus hade utvecklats till Mac så tror ja hela OSX hade gått i graven. Sen har ju Windows så många tredje parts tillverkare och mer hårdvara som är användbart. Det är ju inte själva OS programmerarnas fel att tredje parts program är dåligt kodade och skadar operativsystemet. Sen ger ju Windows program tillverkare mer frihet till skapande vilket också blir bättre kodat. Tror inte Mac ger sån frihet till sina tredje parts tillverkare. Vad hade hänt igentligen om Mac hade givit mer frihet till kodning? Det hade gått åt skogen för OSX.

Steve Jobs såg väl detta som en fördel och därmed startade sin reklam med att Mac är säkrare osv, för dom inte har så bred utsträckning som Windows och tillverkar allt själva. Sen den extremt strikta frihet en tredje parts tillverkare har till Mac måste deras produkt genomgå verifikation genom apple, därmed har de kontroll av kompatibilitet osv. Med detta satte han priset högre, för att locka med "dyrare är bättre". Därav köper alla rika och okunniga datoranvändare Mac för dom tror det är säkrare och bättre.

Detta är hur ja ser på det hela, en personlig åsikt.

Så du kallar mig som har Apple datorer okunnig?

Och rik är jag också, yes äntligen!!!!

Har ni läst artikeln???

"Nu medger en representant från Valve att Mac-prestandan är ett problem. Orsaken sägs vara att AMD och Nvidia inte lägger lika mycket krut på drivrutiner till Mac OS X som till Microsoft Windows."

Nä, och varför skulle dem göra det när ingen spelar på en Mac ändå? Men om det nu satsas lite på spel till Mac genom Valve så varför inte ändra på detta?

Ojojoj, hur orkar ni med detta PC v.s Mac.... Jag tröttnade för längesedan varjefall typ runt den tiden jag köpte min första Mac...

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en dator för 25k som har samma hårdvara som en PC för 7k och dessutom har drivrutiner som inte ens kan matcha betalversionen på en PC

jo visst är dom snygga och minst lika säkra som gamla Bettan på julafton =S

Permalänk
Avstängd

Det verkar inte finnas någon information om vem som gör drivrutinerna åt Apple men teorin om att de tillverkar egna har ju backats upp av fler källor än vad "JesperA" kan komma upp med (0?).
Ser ut som en person som får för sig att han vet hur något fungerar, och du måste det vara så! Källor eller ej, mal på!

Permalänk
Medlem

Kasst av Nvidia och ATI att inte lägga tid på Mac datorer då dessa snabbt gått upp i popularitet det senaste och borde prioriteras. Dock dåligt av Mac att deras hetaste grafikkort är ett 4870 512 Mb (fortfarande) då dessa knappt tillverkas längre (vad jag vet) och detta stoppar de in i 20 000:-+ datorer mot en liten summa 2160:- kronor EXTRA "High End" yea right....

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Så du kallar mig som har Apple datorer okunnig?

Och rik är jag också, yes äntligen!!!!

Har ni läst artikeln???

"Nu medger en representant från Valve att Mac-prestandan är ett problem. Orsaken sägs vara att AMD och Nvidia inte lägger lika mycket krut på drivrutiner till Mac OS X som till Microsoft Windows."

Ojojoj, hur orkar ni....

Jag kallar inte någon något eller någonting, min post var en personlig åsikt som jag tillförde diskussionen.
Men jag antar att du köpte en Mac, för att den är väldigt användarvänlig och enkel att använda då det inte behövs extra program, installera drivrutiner manuellt osv? Man behöver ju inte så mycket erfarenhet på en Mac som på en PC. Jag tror också inte du köpte en Mac för att spela spel.

Sen tror jag absolut att majoriteten som köper en Mac är rika, även om du inte kanske är det.

Permalänk
Medlem

Man måste vara rik för att få en hyffsad MAC.
Minst 10 000:- för att få en med 2 Gb ram och skit graffe

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Jag kallar inte någon något eller någonting, min post var en personlig åsikt som jag tillförde diskussionen.
Men jag antar att du köpte en Mac, för att den är väldigt användarvänlig och enkel att använda då det inte behövs extra program, installera drivrutiner manuellt osv? Man behöver ju inte så mycket erfarenhet på en Mac som på en PC. Jag tror också inte du köpte en Mac för att spela spel.

Sen tror jag absolut att majoriteten som köper en Mac är rika, även om du inte kanske är det.

Nej, jag köpte en Mac för att kunna använda Final Cut Studio, Shake, Aperture och för att jag fick en bra dator med en grym skärm (iMac 24" först, nu en iMac 27") min andra Mac blev sedan en Mac mini begagnad som jag sedan uppgraderat med snabbare CPU, mer RAM och SSD som enligt mig är en sjukt bra mediadator tillsammans med Apple Remote och PLEX.

Nu har jag även kompromissat med ett Hackintosh bygge för att kunna köra diskar i RAID 0 till videoredigeringsarbetet, Mac Pro blev för dyrt även för en rik en som jag...

Men efter att ha sett en 8-core Mac Pro jobba så hade jag inte tvekat om jag hade haft degen.

Jag spelade faktiskt igenom hela Crysis på 24" iMacen!

Permalänk
Medlem

Enda drivrutinerna som gäller är väl de som följer med. Detta betyter att du måste vänta till nästa OSX release för att få en drivrutinsuppdatering, alternativt kan det komma en ny vid en OSX update också.
Ska Mac hänga med i svängarna måste det komma kontinuerliga drivrutinsuppdateirngar för grafikkortet även där.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Det verkar inte finnas någon information om vem som gör drivrutinerna åt Apple men teorin om att de tillverkar egna har ju backats upp av fler källor än vad "JesperA" kan komma upp med (0?).
Ser ut som en person som får för sig att han vet hur något fungerar, och du måste det vara så! Källor eller ej, mal på!

Återigen, Det skulle vara extremt oekonomiskt för Apple att skriva sina egna drivrutiner för grafikkort och till råga på allt, från TVÅ olika leverantörer. Grafikkortsdrivrutiner är väldigt avancerade skapelser som kostar multum att utveckla och underhålla, Apple besitter inte resurser för att skriva sina egna drivrutiner.
Apple godkänner och distribuerar drivrutinera - självklart, för det är förmodligen så avtalet mellan Apple och ATI/Nvidia ser ut.
Ett annat argument är att ATI/Nvidia aldrig skulle låta Apple utveckla drivrutiner för deras kort.
Produkten; "ett grafikkort" inkluderar både hårdvaran och mjukvaran (drivrutiner), varken ATI eller Nvidia skulle någonsin ge Apple chansen att misslyckas och rasera GPU-tillverkarnas varumärke genom att låta Apple göra undermåliga drivrutiner.
Att Apple och ATI/Nvidia har ett nära samarbete när det gäller utvecklandet av drivrutiner är förmodligen korrekt, precis som ATI/Nvidia har ett nära samarbete med Microsoft i utvecklandet av drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Det verkar inte finnas någon information om vem som gör drivrutinerna åt Apple men teorin om att de tillverkar egna har ju backats upp av fler källor än vad "JesperA" kan komma upp med (0?).

Dom källorna jag och några andra till motbevisade menar du? Om någons källor blir motbevisade i inlägget efter, varför räknar du då med dom, hans källor står på 0! Så det har inte backats upp av några källor!

Dessutom finns det länkar i denna tråden som stärker att Apple inte ensamma utvecklar sina drivisar men antar att du hoppar över dom?

Skrivet av shelter:

Enda drivrutinerna som gäller är väl de som följer med. Detta betyter att du måste vänta till nästa OSX release för att få en drivrutinsuppdatering, alternativt kan det komma en ny vid en OSX update också.
Ska Mac hänga med i svängarna måste det komma kontinuerliga drivrutinsuppdateirngar för grafikkortet även där.

Som nämnts i tråden så kommer inte grafikuppdateringar endast med OS X updates, dom har tidigare och kommer att komma "löst"

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Som sagt innan om produkterna fungerar prima i Windows så är det Apple som gör något fel, de får satsa på mer kontakt med AMD och NVIDIA och om de då eventuellt skriver en stor portion av drivrutinerna eller en viss portion av drivrutinerna så kanske de ska låta AMD och NVIDIA eller iaf ge dem en större frihet vilket de har till Windows.

En annan lösning vore ju att släppa kontrollen till en viss del med detta menar jag att de släpper drivrutiner vilket är som nu trippel kollade av Apple och lite out of date tack vare det som de "officiella". Samt rullande uppdateringar vilket släpps oftare och kommer direkt från AMD/NVIDIA utan en super check från dem själva vilket då är de senaste och kan användas om man har ett problem med ett specifikt program eller bara vill ha de nya optimeringarna.

Personligen tycker jag dock att de som skapar produkten borde få skapa drivrutinerna helt själv med en bra kommunikation med Apple. En liknelse är tex vad AMD har med speltillverkare de lär dem hur man kodar optimalt (till gfx korten/tekniken) och låter dem sedan jobba från det och om det uppstår några problem så kan de få hjälp på vägen. Det blir helt enkelt bättre och snabbare om de får jobba friare.
Man kan ju inte direkt förneka att något är på tok, detta kanske hjälper Apple att få ett större utbud på nya kort eftersom att det inte blir lika struligt och tidskrävande att få fram mjukvarustödet.

Säger inte att jag är en expert inom OSX eller nåt men det är alltid kul att spekulera och brainstorma lite.
Det vore kul om någon kunde kolla vidare hur drivrutiner till GFX kort framställs till OSX/Apple system (alltså via direkt kontakt med Apple där denna specifika fråga är ställd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Som sagt innan om produkterna fungerar prima i Windows så är det Apple som gör något fel, de får satsa på mer kontakt med AMD och NVIDIA och om de då eventuellt skriver en stor portion av drivrutinerna eller en viss portion av drivrutinerna så kanske de ska låta AMD och NVIDIA eller iaf ge dem en större frihet vilket de har till Windows.

Problemet med drivisarna var inget problem förräns Valves spelintåg på Mac marknaden, officiella lanseringen var för bara någon vecka sen så jag tror ingen direkt vet hur alla inblandade parter jobbar just nu för att lösa detta! Men jag skulle tro att Apple är en av dom som fokuserar mest på att få spel att fungera så bra som möjligt då dom har allt att vinna på det!

Apple kommer inte låsa ute någon grafikkortstillverkare från att förbättra deras drivrutiner!

Sen förstår jag inte din första mening, Windows och OS X är 2 helt olika plattformar så bara för att spelen fungerar prima i Windows så kommer automatiskt inte portningar av spel och drivrutiner automatiskt fungera lika bra till OS X och är inte således något fel på OS X plattformen i sig!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockerdrickan:

Vadfan babblar du om?

Apple skriver sin egna grafikdrivrutiner med viss hjälp (dokumentation etc från Amd, Nvidia och Intel). Det är Apples mjukvara och går inte att tanka på annat sätt än från dem själva.

Raid. Frag. Dominate your games. | GAME.AMD.COM
Drivers - Download NVIDIA Drivers
Försök tanka för mac os x och återkom

Det enda positiva egentligen med att Apple fixar grafikdrivrutiner själva är att Intels integrerade grafikkretsar faktiskt klarar av att starta moderna spel för att de har bättre stöd för OpenGL än Intels egna drivrutiner (windows/linux).

400-serien finns inte för Mac än.
Om du väljer 200-serien så går det lite bättre: NVIDIA DRIVERS 19.5.8f03

Skrivet av tigerffs:

Det verkar inte finnas någon information om vem som gör drivrutinerna åt Apple men teorin om att de tillverkar egna har ju backats upp av fler källor än vad "JesperA" kan komma upp med (0?).
Ser ut som en person som får för sig att han vet hur något fungerar, och du måste det vara så! Källor eller ej, mal på!

En bra källa är väl artikeln vi kommenterar om? Det är inte bara Apple som är inblandade i drivrutinsskrivandet. Att det sen är Apple som släpper ändringarna i samband med Mac OS X-uppdateringar är väl en annan sak?

Edit:
Chattade lite me en snubbe på en IRC-kanal och han skrev:

”They do the whole thing – ATI, Nvidia and Intel”
”Graphics drivers are propriety drivers”

Då frågade jag: ”I see - so Apple can't write them even if they want?”

Fick svaret: ”They would need like years to reverse engineer the card to write a driver”

Han skrev också:
”It's like Nouveau – it's an open source Nvidia driver reverse engineering from the linux binary driver”
”It supports 2D until now”
xD

”Apple just packs the stuff together”

Duger det som, bevis på att Apple inte skriver drivisarna?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Problemet med drivisarna var inget problem förräns Valves spelintåg på Mac marknaden, officiella lanseringen var för bara någon vecka sen så jag tror ingen direkt vet hur alla inblandade parter jobbar just nu för att lösa detta! Men jag skulle tro att Apple är en av dom som fokuserar mest på att få spel att fungera så bra som möjligt då dom har allt att vinna på det!

Apple kommer inte låsa ute någon grafikkortstillverkare från att förbättra deras drivrutiner!

Sen förstår jag inte din första mening, Windows och OS X är 2 helt olika plattformar så bara för att spelen fungerar prima i Windows så kommer automatiskt inte portningar av spel och drivrutiner automatiskt fungera lika bra till OS X!

Jo men om drivrutiner uppdateras långsammare till OSX jämnfört med andra platformer eller om spel inte fungerar optimalt som släpps vilket har fungerat till en annan platform så är det ju något som har hänt.
Om AMD eller NVIDIA saknar kunskap eller om Apple vill ha större kontroll än tex Microsoft har så ligger väl problemet på deras sida samma sak med bristande kunskap för att optimera drivrutinerna fullständigt.
Om inte AMD Nvidia lägger tillräckligt med tid eller saknar kunskaper för att utveckla tillräckligt bra drivrutiner till OSX så borde väl Apple pusha på mera?

Jag kanske låter väldigt anti Apple just nu men med tanke på att vi kom in på en enskild sak jag inte gillar med Apple (visserligen är det mesta baserat på det aktuella läget och jag försöker inte direkt säga att Apple är dåligt overall men nu var drivrutiner och Apple ämnet). De vill ha för stor kontroll.
Just nu är det den slutsatsen jag kommer att dra tills officiell information vilket säger något annat har anlänt(rörande drivisar).

Ett exempel är Flash vilket inte stöds av varken Iphones eller Ipad, visst man kan argumentera att det inte är helt optimalt och stabilt men varför kan man inte ge användarna valet?
Ett användarval där man slår på Flash och får en mindre prestanda marginal i vissa sammanhang eller ett val att stänga av Flash helt för optimal prestanda.
Att stänga av en hel teknik vilket helt klart skulle kunna fungera ganska smärtfritt är för mig ofattbart speciellt när man inte ens ger användaren valet då många hemsidor är helt flashbaserade.

För mig som har en Iphone så är det inte direkt super farligt men jag hade varit REJÄLT besviken om jag hade en Ipad eftersom att den för mig känns som en halvfärdig produkt tack vare detta, dessutom är jag övertygad att Flash skulle kunna optimeras bra mycket bättre med en bättre relation mellan Apple och Adobe men det kommer nog inte hända över natten med tanke på deras nuvarande relation. Som barn i sandlådan i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Nu med Windows 7 och hur Windows har utvecklats, så borde väl "MAC OSX är mycket säkrare och stabilare" varit uteslutet? Mac har så låg procent av alla dator användare att det inte är lönt att satsa på, tex spel. Hur många Mac användare spelar igentligen? Tror det är mindre än 1% av världens dator användare. Ser inte varför man skulle bry sig om att göra det mer spelvänligt. Sen att Windows har virus och problem behöver man ju inte va klok för att förstå, Windows används av majoriteten, därav påtryckning från virus och och annat skit. Hade MAC blivit i närheten så använt som Windows och virus hade utvecklats till Mac så tror ja hela OSX hade gått i graven. Sen har ju Windows så många tredje parts tillverkare och mer hårdvara som är användbart. Det är ju inte själva OS programmerarnas fel att tredje parts program är dåligt kodade och skadar operativsystemet. Sen ger ju Windows program tillverkare mer frihet till skapande vilket också blir bättre kodat. Tror inte Mac ger sån frihet till sina tredje parts tillverkare. Vad hade hänt igentligen om Mac hade givit mer frihet till kodning? Det hade gått åt skogen för OSX.

Steve Jobs såg väl detta som en fördel och därmed startade sin reklam med att Mac är säkrare osv, för dom inte har så bred utsträckning som Windows och tillverkar allt själva. Sen den extremt strikta frihet en tredje parts tillverkare har till Mac måste deras produkt genomgå verifikation genom apple, därmed har de kontroll av kompatibilitet osv. Med detta satte han priset högre, för att locka med "dyrare är bättre". Därav köper alla rika och okunniga datoranvändare Mac för dom tror det är säkrare och bättre.

Detta är hur ja ser på det hela, en personlig åsikt.

Om det är så få som är intresserade av spel på Mac så är det oväntat många inlägg på Steam-forumet: Steam Users' Forums - Powered by vBulletin

Valve verkar också nöjda med hur många som kör Steam med Mac (i alla fall var de det i början):
Steam for Mac is a Success | Shadowland

Som också nämnts (av JesperA) så finns det flera spel (som väl får anses tyngre att driva än Valves Source-baserade) som rullar på bra på Mac i nuläget. World of Warcraft och Call of Duty 4 är två som jag testat på samma hårdvara i både Mac OS X och Windows med någorlunda jämlikt resultat.

Visst kan drivrutinerna förbättras (och häng med lite mer i grafikkortssvängarna för sjutton, Apple!) men det går onekligen att få till saker även i nuläget.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Well jag hoppas att ATI, nVidia och Apple sammarbetar mer i framtiden när det gäller drivrutinerna, fokus har varit mer på Windowssidan då dom har haft sånt enormt övertag när det gäller spelutbudet så dom som gör drivrutinerna har ju lagt mest fokus på den plattformen, men nu när spel kommer mer och mer till OS X så hoppas jag det blir ändring!

Angående iPad så håller jag med, inte för att jag gillar flash så mycket (när flash kom så gjordes det massa hemska 100% flashsidor som jag fortfarande har mardrömmar om ), sen används det ju felaktigt idag med, kolla bara på Jays - Love Music. utan flash, ingen meny, ingen produktkarusell, produktinformation saknas helt, alltså det är en sida som inte behövda flash alls men som tydligen allt, även text tycktes vara en god ide med flash

Men iaf, flashvideos till iPad hade var riktigt nice!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Om det är så få som är intresserade av spel på Mac så är det oväntat många inlägg på Steam-forumet: Steam Users' Forums - Powered by vBulletin

Valve verkar också nöjda med hur många som kör Steam med Mac (i alla fall var de det i början):
Steam for Mac is a Success | Shadowland

Som också nämnts (av JesperA) så finns det flera spel (som väl får anses tyngre att driva än Valves Source-baserade) som rullar på bra på Mac i nuläget. World of Warcraft och Call of Duty 4 är två som jag testat på samma hårdvara i både Mac OS X och Windows med någorlunda jämlikt resultat.

Visst kan drivrutinerna förbättras (och häng med lite mer i grafikkortssvängarna för sjutton, Apple!) men det går onekligen att få till saker även i nuläget.

Få och få, vet inte hur stor andel Mac har i dagsläget, men kanske runt 7% av all världens datorer? Så 1% av Mac's användare låter rimligt enligt mig. Ingen köper ju en Mac i åtanke att spela spel på den. Sen den 1%'s andel kanske är några hundra tusen folk så det ju inte lite, men bara en fis i vinden jämfört med Windows.

EDIT: 7% var lite att ta i tydligen, Mac har sjunkit och ligger på 5.26% av dagens användare om man använder denna källan; Market share for browsers, operating systems and search engines

Permalänk
Medlem

Lite bisarrt att ni har inte diskuterat någonting överhuvudtaget, ni pratar ju bara i cirklar.

Men ja, att lägga skulden på varandra är knappast något nytt men man kan väl hoppas att Apple tänker göra något åt det här och att reslutatet blir att de startar ett tätare samarbete med Nvidia, ATI och Valve.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

4870 må vara gammal, men det är inget dåligt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

MPB har gt330m vilket inte är speciellt hett, och definitivt basalt när det gäller grafikkort.

Ett helt OK kort som klarar alla nya spel även om man inte alltid kan köra i native upplösning. Troligen det snabbaste kortet som är möjligt att använda med avseende på värmeutveckling/ljudnivå, i vart fall från Nvidia.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Ett helt OK kort som klarar alla nya spel även om man inte alltid kan köra i native upplösning. Troligen det snabbaste kortet som är möjligt att använda med avseende på värmeutveckling/ljudnivå, i vart fall från Nvidia.

Allt är ju relativt, men det är fortfarande i princip ett överklockat gt230m. 3dmark resultatet indikerar att det skulle vara nästan i nivå med 5650m(som drar hälften så mkt ström) men kollar man praktiska speltester så ligger gt330m långt efter.

Troligtvis det snabbaste nvidia dom får in ja, ganska drygt att nvidia inte fått fram nåt vettigt mobilt på ett tag, även om gtx480m har dykt på i ett fåtal tester. Men det lär inte hamna i en mac med tanke på värme/förbrukning.

Tycker att dom borde köra på ati kort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

utan för att ni tar en grovhuggen kniv och hugger alla oss som gillar Apple över en kam och kallar oss "religiösa".

Faktum är att många Appleanvändare beter sig nästan religiöst. Se bara på iPhoneanvändarna... hur de kan dyrka en sån hög med skit är bortom min förståelse... men visst, naturligtvis finns det folk som är mindre "religiösa", precis som det gör inom vanliga religioner, men det är ju nästan aldrig de som hörs. Därför får ni som inte är fanatiker ta smällen för de som är det.

Det var ju förvisso inte oväntat att det skulle bli problem med Mac när det gäller trådens topic. Kanske kan Valves move göra att Apple löser lite av sina problem och det KAN ju bidra till att Apple släpper LITE på sitt kontrollbehov gällande spel och mjukvara... men det lär väl inte hända, så Mac lär väl även i fortsättningen vara underlägset PC vad gäller spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nu var det ju inte hårdvaran som var lidande, utan drivrutinerna, i högsta grad mjukvara...

Du skyller alltså på Valve.. extremt duktigt gjort med tanke på hur bra deras spel fungerar på PC-plattform. 4870 är ett kort som jag köpte hösten 2008. Det är snart två år sedan, och inte ens då var det det bästa kortet.

Skrivet av JesperA:

Ok lite missvisning i artiklen, det bästa graffet man kan köpa till Mac Pro är inte detdär ATI kortet, visst är det det bästa kortet från Apple men går att köpa bättre kort från tex EVGA och andra tillverkare!

PS: För er som skrattat åt nuvarande Mac Pro, ja den suger och ja den är för dyr och icke prisvärd, men så har den inte uppdaterats på typ 16 månader, en ny Mac Pro bör vara påväg!

4870 512mb är bra mycket äldre än 16 månader Det är skrattretande att Apple inte har några High-End-kort i sina "PRO"-datorer som kostar som en Alienware-dator. Och nu visar det sig att drivrutiner och mjukvara inte var så bra anpassat i Apple som alla användare religöst hävdar. Vad får man från Apple som man inte får från Dell/Alienware som kompensation för den dåliga prestandan? Och då ska du ha i åtanke att Dell inte heller har renast mjöl i påsen, utan tar ut ganska mycket OEM-avgifter.

Tycker äpplet börjar sätta krokben för sig själv. Det är inte så konstigt att de går om Microsoft/Linux när det tar ut sådana avgifter som de gör. Dessvärre kommer det inte hålla.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Du skyller alltså på Valve.. extremt duktigt gjort med tanke på hur bra deras spel fungerar på PC-plattform. 4870 är ett kort som jag köpte hösten 2008. Det är snart två år sedan, och inte ens då var det det bästa kortet.

Hur får du till att han skyller på Valve? I vilket universum gör Valve drivrutiner för Nvidias och ATIs kort?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

4870 må vara gammal, men det är inget dåligt kort.

Nypris: 1000:-
Beggat: 400-800:-

Är det priserma på Apple?

Hur kan man inte kalla ett sånt kort dåligt? Det duger till vanligt användande och lätta spel, men det är snart två generationer gammalt. Då blir kort automatiskt dåliga, speciellt när det får så dålig feedback från apple.

Om inte Apple börjar släppa begränsningarna kommer det aldrig bli bättre drivrutiner. Varför utveckla drivrutiner till något som väldigt få har?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Antingen får IMac växa sig lika stora som PC/Windows vilket är högst osanligt eller så får IMac börja pumpa in pengar till ATI och Nvidia för att utveckla drivrutiner till dem. De senare förslaget kommer så klart driva upp Apples kostnader vilket antingen ger mindre vinst eller dyrare produkter.

Välj plattform efter vad man ska göra och i dagsläget kan vi väll bara konstatera att det är PC som gäller för spel allt annat kan vi låta vara osagt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide