Valve erkänner dålig prestanda på Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Välj plattform efter vad man ska göra och i dagsläget kan vi väll bara konstatera att det är PC som gäller för spel allt annat kan vi låta vara osagt.

Ja jag kan hålla med, om allt man skall göra är spela så känns en Mac lite fel. Men har man jobb/skola som man behöver datorn till samt drar igång nått spel ibland funkar Mac superbt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

4870 må vara gammal, men det är inget dåligt kort.

Varför begränsa sig till 4870 när det finns ganska mycket bättre teknik för rimlig peng?

Och jag som inte fick någon wow känsla av 5850? Klarar ju inte ens av att köra GTA4(som är relativt gammalt nu) på högsta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja jag kan hålla med, om allt man skall göra är spela så känns en Mac lite fel. Men har man jobb/skola som man behöver datorn till samt drar igång nått spel ibland funkar Mac superbt.

Hehe ja allt beror på vilken mjukvara man e van vid. I mitt fall är Windows självklart då den mjukvara jag är van vid och gillar finns där, sen att Windows är bättre på spel är ju en trevlig bonus för mig som gillar spel

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe ja allt beror på vilken mjukvara man e van vid. I mitt fall är Windows självklart då den mjukvara jag är van vid och gillar finns där, sen att Windows är bättre på spel är ju en trevlig bonus för mig som gillar spel

Jag kan bara tala för mig själv, jag blev avsevärt snabbare när jag började arbeta i OS X, speciellt om man jämför laptop i Windows med laptop i OS X. Men även på arbetsstationer när man väl lärde sig OS X, är inte alls lika produktiv nu när man sitter på jobbet och arbetar i Windows, trots att jag kör 2 skärmar på jobbet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

... Snälla människor, lägg kraften på att stoppa oljeläckagen i Mexikanska golfen och Nigerias delta istället.

Vad gäller Steam och Linux har redan framgångsrika försök gjorts med den ännu icke släppta Linux klienten. Det tycks som om den ligger i en beta fas. Utbudet av spel är ju dock en annan fråga, för än om klienten finns behövs ju spel som kan fungera (några är å andra sidan ganska uppenbara kandidater).

Vad gäller drivrutiner går kvalitén lite upp och ner. I dagarna gick t ex VLC gruppen ut med att de endast kan rekommendera Nvidia drivrutiner (gäller GPU avkodning) eftersom ATis för Windows har allvarliga svagheter.

Jag skulle personligen tvivla mycket på att Apple utvecklade drivrutiner, och det utifrån ganska enkla omständighetsbevis. Nvidia är benhårda på att inte släppa någon som helst dokumentation, och vägrar att lämna ut något annat än färdiga drivrutinspaket. Varför skulle de släppa sådan dokumentation till Apple? Egentligen är det två bolag med lika stort kontrollbehov. Om så hade varit fallet hade vi ganska säkert haft ett Nouveau projekt för länge sedan och på en helt annan nivå än nu, eftersom sådan dokumentation säkerligen kommit övriga *nixar till gagn. AMD/ATi är lite öppnare, men det har ofta handlar om direkt eller indirekt samarbete med utvecklare utifrån.

Visst Apple är nu ett vinstgivande företag men OSX hamnar mer och mer i skuggan av de viktigare Apple produkterna (tvivel har t o m väckts om Apple är intresserat av att aktivt utveckla OSX vidare, fast Apple har svarat att det kommer att ske än om de ser en större framtid i produkter av typ iPad). Hur mycket resurser kan då Apple lägga på OSX? Att avsätta personal som i själva verket arbetar för Nvidia och ATi verkar inte särskilt rimligt. De har ändå fullt upp med att utveckla den grafiska fönsterhanteringen.

Permalänk

Det dära är ju 3 år gammal tråd med gamla grafikkort. LOL

Skrivet av Naton:

Ska man köpa en dator för 25k som har samma hårdvara som en PC för 7k och dessutom har drivrutiner som inte ens kan matcha betalversionen på en PC

jo visst är dom snygga och minst lika säkra som gamla Bettan på julafton =S

Skrivet av sinned89:

Man måste vara rik för att få en hyffsad MAC.
Minst 10 000:- för att få en med 2 Gb ram och skit graffe

Kan ju knappast säga att det e samma hårdvara, må vara samma komponenter som andra datorer. Det är mycket i priset du inte räknar med som Apple lägger ner tid/pengar på som de flesta windows-användare inte lägger märke tid för att allt de bryr sig om är Specs -.- . (Men det är mer off-topic).

Permalänk
Skrivet av darkmoon:

Faktum är att många Appleanvändare beter sig nästan religiöst. Se bara på iPhoneanvändarna... hur de kan dyrka en sån hög med skit är bortom min förståelse... men visst, naturligtvis finns det folk som är mindre "religiösa", precis som det gör inom vanliga religioner, men det är ju nästan aldrig de som hörs. Därför får ni som inte är fanatiker ta smällen för de som är det.

Det var ju förvisso inte oväntat att det skulle bli problem med Mac när det gäller trådens topic. Kanske kan Valves move göra att Apple löser lite av sina problem och det KAN ju bidra till att Apple släpper LITE på sitt kontrollbehov gällande spel och mjukvara... men det lär väl inte hända, så Mac lär väl även i fortsättningen vara underlägset PC vad gäller spel.

Jag tycker de som alltid gnäller på Apple generellt beter sig än mer fanatiskt.
Många gånger dras det slutsatser baserat på felaktiga grunder och föreställningar – många kör ju fortfarande med argument som dåligt programutbud och avsaknaden av högerklick som nackdelar med Mac. Bevisar ju bara hur insatt man är.

Varför är iPhone ”en hög med skit”?
Är inte det också att dra en allt för grovhuggen slutsats?
Många som testat verkar tycka rätt mycket om iPhone 4 – ett exempel:

”We're not going to beat around the bush -- in our approximation, the iPhone 4 is the best smartphone on the market right now.”

iPhone 4 review -- Engadget

Vad är det för kontrollbehov du menar Apple har gällande spel och mjukvara om vi snackar Mac OS X? (inte iOS för iPhone etc.)

Om du läser mina tidigare inlägg så har det konstaterats att det inte är Apple som skriver drivrutinerna och att det finns spel som i nuläget rullar lika bra i Mac OS X som i Windows.
Men det är inget snack om att Apple borde skärpa sig med grafikkorten – ligger alltid långt efter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Allt är ju relativt, men det är fortfarande i princip ett överklockat gt230m. 3dmark resultatet indikerar att det skulle vara nästan i nivå med 5650m(som drar hälften så mkt ström) men kollar man praktiska speltester så ligger gt330m långt efter.

Troligtvis det snabbaste nvidia dom får in ja, ganska drygt att nvidia inte fått fram nåt vettigt mobilt på ett tag, även om gtx480m har dykt på i ett fåtal tester. Men det lär inte hamna i en mac med tanke på värme/förbrukning.

Tycker att dom borde köra på ati kort istället.

Ja det kanske kommer, det sitter ju ATI i de flesta iMac modellerna, men de börjar också bli gamla nu.

Skrivet av Deathdancer:

Nypris: 1000:-
Beggat: 400-800:-

Är det priserma på Apple?

Hur kan man inte kalla ett sånt kort dåligt? Det duger till vanligt användande och lätta spel, men det är snart två generationer gammalt. Då blir kort automatiskt dåliga, speciellt när det får så dålig feedback från apple.

Om inte Apple börjar släppa begränsningarna kommer det aldrig bli bättre drivrutiner. Varför utveckla drivrutiner till något som väldigt få har?

Du kanske har missat att det var över 477 dagar sedan som Mac pro uppgraderades? Då nuvarande modellen släpptes var det ett av de bästa korten på marknaden. Tyvärr så uppgraderas Apples modeller väldigt sällan, vill man ha något som är någerlunda nytt/prisvärt får man med andra ord vänta tills modellerna precis har fått sin refresh.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Kan ju knappast säga att det e samma hårdvara, må vara samma komponenter som andra datorer. Det är mycket i priset du inte räknar med som Apple lägger ner tid/pengar på som de flesta windows-användare inte lägger märke tid för att allt de bryr sig om är Specs -.- . (Men det är mer off-topic).

Japp finns faktiskt många bra anledningar att köpa en mac. Till exempel är det ju faktiskt 13% högre moms på ett mac äpple än ett skånskt grönt äpple. dessutom finns det säkert en och annan aktieägare som blir lycklig när folk köper mac äpplen. Fast å andra sidan är nog det skånska äpplet bättre ur både arbetsliv,hälso och miljösynpunkt än ett mac äpple är.

måste finnas massa fler fördelar med mac än de jag nämnt ovan eftersom du tydligen inte hade tid att skriva alla innan du postade ditt inlägg, eller rättare sagt du hade inte skrivit ner några alls

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperA:

Mmm och detta är en teknologi som Microsoft har låst in och vägrar lämna ifrån sig, återigen, anti-apple snubbar hade gått berserk om Apple hade låst in något på samma sätt som MS låser in DX, men inte ett ljud nu, dessutom är det väl Apples fel att MS låser in DX också, inte oväntat!

HAHAHHAHAH Jag var bara tvungen att logga in och komentera detta xD Vänta så nu ska vi se här? du ragar på att windows har gjort och copyrightat DX ? xD Låter som om du är lite avundsjuk... och vem vill använda openGL? xD
Kommer ni ihåg när Apple skulle visa OpenGL på en apple dator via att spela Quake 3 xD och datorn hängde sig? Awsome va?
Det är inte bara pågrund utav DX som alla grafikkort tillvärkare riktar sig in på windows.... Det är för att windows är så öppet och dom själv kan bestämma hur morgondagens teknologi kommer se ut. Inte nån jobs som sitter och säger JA eller NEJ.

PS... DX är Awsome och jag kommer aldrig köpa mac.

Permalänk
Skrivet av anon142576:

HAHAHHAHAH Jag var bara tvungen att logga in och komentera detta xD Vänta så nu ska vi se här? du ragar på att windows har gjort och copyrightat DX ? xD Låter som om du är lite avundsjuk... och vem vill använda openGL? xD
Kommer ni ihåg när Apple skulle visa OpenGL på en apple dator via att spela Quake 3 xD och datorn hängde sig? Awsome va?
Det är inte bara pågrund utav DX som alla grafikkort tillvärkare riktar sig in på windows.... Det är för att windows är så öppet och dom själv kan bestämma hur morgondagens teknologi kommer se ut. Inte nån jobs som sitter och säger JA eller NEJ.

PS... DX är Awsome och jag kommer aldrig köpa mac.

Hahaha, det var ju ett genomtänkt inlägg.
Kommer du ihåg när Microsoft skulle visa Windows 98 och det blev blåskärm?

Du säger att Windows är öppet och säger tar upp DirectX i samma veva?

Många verkar också ha en förmåga att blanda ihop Apples mobila operativ (numera iOS) med datoroperativet (Mac OS X). Knappast så att Steve sitter och säger ja och nej till saker som ska finnas på Mac OS X.

Skaffa lite insikt innan ni kläcker ur er saker, för bövelen!
Eller var mer ödmjuka – det funkar också. Man kan inte ha koll på allt så lägg av att skriva saker som om de vore sanningar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon142576:

HAHAHHAHAH Jag var bara tvungen att logga in och komentera detta xD Vänta så nu ska vi se här? du ragar på att windows har gjort och copyrightat DX ? xD Låter som om du är lite avundsjuk... och vem vill använda openGL? xD.

Utvecklare med något innanför pannbenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Utvecklare med något innanför pannbenet.

Nja det där var väl lite orimligt om jag var spelutvecklare skulle jag välja den tekniken vilket innebar minst strul och vilket hade den bästa tekniken (beroende på mitt projekt).
Jag vet inte direkt hur OpenGL står sig mot Directx, men valet är inte självklart alls det beror helt på vad du vill skapa. Man ska inte känna sig tvingad att välja en standard av moraliska själ man väljer det som är bäst för företaget eftersom att det är en business inte nån lekskola.

Permalänk

Så, hur öppet är egentligen MS produkter i jämförelse med Mac? Jag är väldigt tveksam att det finns något som kan kallas för öppet, förutom Linux.
På vem ligger ansvaret att ta fram funktionella drivrutiner? Mig veterligen så har vare sig MS eller Apple tagit några större ansvar för att det ska fungera. Det ansvaret har legat hos GPU tillverkaren. Mac har tydligen presterat efter förväntan med tanke på den hårdvara som finns. Men när man pushar in Steam så blev det sämre. Vems är då felet? Uppenbarligen så är merparten intresserad av att beskriva Mac använder i nedlåtande ton och fullständigt se till vilket behov användaren har. Alla spelar inte spel utan vill ha ett fungerande system. Apple har en konceptlösning som passar många. Om det faktiskt är dyrare? Vem vet.
Apple certifierad hård- och mjukvara underlättar för många som inte är intresserade av att pilla eller sitta med QVL listor. Samtliga OEM tillverkare har trots allt sin "standard". Till och med Corsair pushar för sitt "kit" där dom vill att du som kund köper deras paket.

PS! SWEC, antingen så sitter ni och skrattar tills ni får kramp när ni droppar nyheter ang PC/Mac, Nvidia/ATI(AMD), Intel/AMD etc och sedan läser i forumet. Ett alternativ vore väl kanske att vara mer upplysande och även skriva om fakta.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad IGEN*

Kom igen nu, hur svårt kan det vara att följa reglerna, speciellt efter påtryckningar från moderatorer flertalet gånger i tråden? Skärpning.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Hur får du till att han skyller på Valve? I vilket universum gör Valve drivrutiner för Nvidias och ATIs kort?

Det kändes som att han menade att det inte var främst drivrutinerna utan mjukvaran som var dålig, i detta fall Valve.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst i genom alla inlägg och det är minst sagt rörigt. Men att jag tycker att Appels byger datorer som är mycket dyra i förhållande till vad som sitter i är inget jag försöker dölja. Och att man om man betalar för vad jag tycker är ett överpris så brukar Apple inte klanta till datorern genom att vara för snåla med ballansering av t,ex RAM. Men när kunder eller släkt och vänner frågar mig om de ska köpa en Mac eller en PC så är svaret. Vad ska du ha den till? Hur viktigt är designen? Vilka program använder du? Hur viktigt är support och garanti? Undefär hur mycket kan du tänka dig att lägga ut och hur länge tänkte du ha datorn? Om du köper ditten eller datten, har du nägon runt omkring dig du kan fråga om hjälp? Om det är en företagskund rekomenderar jag oftast en dator från någon av de större datorbyggarna, eftersom de och jag ofta har mer nytta av ett koncept där de har snabba garantiärenden, bättre support eftersom det finns mindre varianter och därmed de fel som dyker upp mer kända. Jag jobbar merst med HP och DELL men som återförsäljare vet jag att de bara garanterar att en viss model ska supporteras en viss tid och att i huvudsak de funktioner som de har lämnat under datorn livscykel kan förväntas fungera tillfredställande. Det är samma sak med min Acer, den är en konsumet produkt och då förväntar jag mig inte att så länge jag använder deras paketering av drivrutin till grafikkortet, (i mitt fall ett nvidia 9600GT) så kommer inte mer funktioner fungera än från början. Men jag vet att spel inte fungerar bra med dessa drivisar då de uppdateras för sällan (en anledning till varför t.ex nvidia har börjat släppa drivrutiner till mobila enheter) men om jag kör nvidias drivisar kommer inte acers mediaspelar fungera och HDCP problem är ett faktum. I detta fall och med t.ex HP så ser jag att de är deras fel att jag inte kan göra vad jag vill. De säljer ett konsept och då förväntar jag att de hanterar det konseptet, om det nu är nvidias eller atis problem eller tar inte bort deras ansvar. Om jag köper delar och bygger en dator då är det jag som får ta det ansvaret, det är jag som får ha kontakten med ati, med nvidia, med som i mitt fall gigabyte och intel mm. Men om man marknasför en produkt en tjänst så anser jag att det är den som säljer och marknasför produkten som får se till att den fungerar och inte de enskila företag eller individer de arbetar med. Om inte nvidia fungerar får de byta till ati. Om inte intel fungerar kör ati, om inte posten fungerar välj dhl eller ups. Lovar man något får man stå för det, även om det är intresant varför man inte kunde eller kunde stå för det. Hoppas ni förstår min tanke och sry för att jag stavar som en kratta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av tigerffs:

Det verkar inte finnas någon information om vem som gör drivrutinerna åt Apple men teorin om att de tillverkar egna har ju backats upp av fler källor än vad "JesperA" kan komma upp med (0?).
Ser ut som en person som får för sig att han vet hur något fungerar, och du måste det vara så! Källor eller ej, mal på!

Är du helt jävla borta eller? Sockerdrickan har länkat till källor, väldigt opålitliga sådana. Sockerdrickan ska visst vara en drivrutinsutvecklare och jag har svårt att tro att det skulle vara svårt att få fram PÅLITLIGA källor för att Apple skriver sina egna drivisar om det var sant.

Bevisbördan ligger på Sockerdrickan och inte JesperA. Det är ju inte JesperA som är en person som får för sig att han vet hur något fungerar, och du måste det vara så, det är ju Sockerdrickan.

Permalänk

"Bevisbördan" låter ju som nån slags rättegång, tagga ner lite gubbar. Det är som det och så är det, oavsett hur många stora ord ni postar här.

Permalänk
Hedersmedlem

Kommande blockbuster: "Krossade fönster och sura äpplen"

Permalänk
Medlem

Min Mac är en halvtids PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja jag kan hålla med, om allt man skall göra är spela så känns en Mac lite fel. Men har man jobb/skola som man behöver datorn till samt drar igång nått spel ibland funkar Mac superbt.

Precis som en netbook med ion gör till 1/10 av priset...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Precis som en netbook med ion gör till 1/10 av priset...

Helt klart kan man arbeta på en netbook också, dock inte lika produktivt. Och när det handlar om så små summor tycker jag inte att priset är den viktigaste aspekten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"