Permalänk
Medlem

Dator startar utan bild ibland!

Tjena!
Har kommit över en dator från en kompis, han sa att den var trasig efter ett strömavbrott men det visade sig bara vara grafikkortet som var bränt.
Jag bytte då ut grafikkortet mot ett jag hade liggande som jag vet med 100% säkerhet fungerar som det ska.

Datorn startar och funkar fint för övrigt men ibland när man startar om så får inte skärmen någon signal, man får då starta om datorn ett par gånger innan det får signal ifrån grafikkortet igen.

Nu undrar jag om det möjligen kan vara minnen eller moderkort det hänger på eller till och med kanske så att pci-e porten har fått sig en snyting med, eller om det är så att detta är ett problem som uppstår när moderkortet har hängt med ett tag?

Moderkortet är ett: MSI K9N SLI Rev: 2.1

Tack för svar!

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som sleten graffesockel alternativt skit i densamma, blås med tryckluft i hela burken så att allt damm kommer ut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Låter som sleten graffesockel alternativt skit i densamma, blås med tryckluft i hela burken så att allt damm kommer ut.

Tack för det snabba svaret, detta skall prövas

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite
Min skärm är på väg att ta slut (är jag rädd för). Startar upp och ingen bild, OBS detta händer varje dag jag haft skärmen avstängd efter dagens användning. Skärmen måste ha stått på ett tag innan det händer nåt. Har dock inte testat med VGA kontakten (min skärm kan använda både DVI och VGA). Det kan inte vara så att rengöringsvätskan har runnit innanför och skadat nåt när jag gjort rent skärmen? det har hänt att jag sprayat på lite för mycket ibland. Nån ny skärm har inte råd med (har ingen inkomst), men har ett par CRT skärmar i förrådet av halvtaskig kvalitet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar skärmen ok annars när den är igång? Jag tycker att det är konstigt att den inte svarar, men det kan ju ha med någon strömkonverter eler dyl att göra. Har du någon garanti kvar på den? Märke och modell?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Funkar skärmen ok annars när den är igång? Jag tycker att det är konstigt att den inte svarar, men det kan ju ha med någon strömkonverter eler dyl att göra. Har du någon garanti kvar på den? Märke och modell?

Nej, den är utgången sedan länge. Kan inte säga att den var värd nästan 4000:- som den kostade när jag köpte den. Det var innan när widescreen blev populära. Min skärm har 4:3 som gamla CRT skärmarna och klarar max 1600x1200. Den klarar bara 16.2 miljoner färger mot annars 16.7 miljoner. Har testat VGA kontakten också nu, men problemet är det samma. Skärmen måste stå på ett tag innan nån bild kommer fram. Det är Samsung SyncMaster 204B om det är nåt av intresse

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det verkar som åldern börjar ta ut sin rätt, och usch vad dåligt att "bara" klara 16.2Mille färger
Det verkar som om något måste expandera av värmen innan den får ordentlig kontakt och vaknar, men väldigt svårt att ta reda på antagligen.
Behöver du stänga den helt, eller blir det samma effekt i sk standbyläge, för att problemet skall inträffa?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Ja, det verkar som åldern börjar ta ut sin rätt, och usch vad dåligt att "bara" klara 16.2Mille färger
Det verkar som om något måste expandera av värmen innan den får ordentlig kontakt och vaknar, men väldigt svårt att ta reda på antagligen.
Behöver du stänga den helt, eller blir det samma effekt i sk standbyläge, för att problemet skall inträffa?

Har inte använt strömspar funktionen så jag vet inte. Kan ju testa det nästa gång jag "stänger av" datorn

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexxier:

Tjena!

Moderkortet är ett: MSI K9N SLI Rev: 2.1

Tack för svar!

Det har alltså Nvidia chip?

Jag fick exakt samma problem när jag bytte endast moderkortet från ett med AMD chip till Nvidia chip nu startar den utan bild kanske var tredje gång jag försöker. Så de kanske har något med Nforce att göra?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mina föräldrars gamla burk drabbas av detta fenomen med jämna mellanrum.. Brukar dra ur o i grafikkortet samt vicka det lite i pcie slotten så går det några månader igen.