Kan jag använda min dator för att spela på min PS3?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda min dator för att spela på min PS3?

Hejsan sweclockers, nu är det så att jag införskaffat mig en PS3 för en liten tid sedan och undrar om jag kan koppla in den i min dator på ngt sätt?

Notera dock att varken min skärm eller grafikkort har HDMI utgång, så måste antagligen koppla in via DVI men då är också ljudet ett problem. Finns det förresten ens någon adapter för att kunna koppla in den via DVI? o.o

Hjälp uppskattas mycket

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Hittade nyss en HDMI>DVI adapter! Kan använda den för bilden så nu är nästa fråga hur jag skall fixa ljudet, har optiskt uttag på mitt interna ljudkort så jag antar att jag måste skaffa ngn optisk?

Kan någon rekommendera en optisk kabel runt 1.5-2 meter som fixar jobbet? Just nu skall jag bara använda 2.1 högtalare till den så krävs ingen monster kabel på 200-300kr.

Hittade en sån där kabel i min grafikkorts låda som man kan koppla in i moderkortet för att få ljud, funkar det att få ljud via en DVI utgång om jag kopplar in det eller är det bara för min TV-out utgång som ljudet funkar då?

En till fråga, om jag använder min adapter för bilden, skall jag koppla in PS3'n direkt i grafikkortet eller i skärmen? Ursäkta att jag frågar så mkt xD vill lösa detta så smidigt som möjligt.

Kom nyss att tänka på en sak, om jag använder TV'out ingången på mitt grafikkort kan jag då få ljud till PS3'an om jag kör med de vanliga kablarna? (röd, vit och gul) Som medföljde?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Testade nyss koppla in den via hdmi>dvi adapter i grafikkortet, som tur är så startade jag aldrig utan jag läste lite mer om det online först, kan tydligen vara skadligt på ngt sätt.

Hursomhelst, min skärm har bara en DVI ingång, finns det något sätt alls jag kan få bild till min dator och PS3'a utan att behöva koppla ur datorns kabel varje gång?

Och sedan, jag kan väl inte bara koppla in en optisk kabel i datorns ljudkort från PS3an och få ljud därifrån va?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Entusiast

Varför skulle det vara skadligt? Min dator är inkopplad i TV:n genom en DVI>HDMI adapter då mitt grafikkort enbart tar DVI, och TV:n HDMI. Det enda du behöver oroa dig om är ljudet, PS3an har dock USB inkopplingar som om jag inte har helt fel stödjer USB headsets.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Firkraag:
Det är skadligt för att han pratar om att koppla sin ps3 hdmi till sitt grafikkort dvi, inte ps3 hdmi till skärm dvi..

Shinjed:
Du kan inte använda en utgång på datorn som ingång.. Tv-out/dvi/hdmi/vga på datorn kan inte ta emot bild från ps3, , optisk/analog ljud ut på datorn kan inte ta emot ljud (line-in kan ta emot ljud, dock bara 2.0 då), så kortfattat, du kan inte använda datorn till detta.

Det låter som att du är ute efter en KVM-switch, ex:
Kabelgiganten - 2 portars dvi-switch + ljud
(har ej handlat hos dem själv, men de kom först i sökresultatet hos prisjakt och de har bra betyg så de borde väl vara säkra.. Dock kanske det finns billigare om du söker noggrannare, har ingen direkt koll på KVM-switchar..)

Med KVM-switchen kopplar du både dator och ps3 utgångar till switchens 2 ingångar, och skärmen och högtalare/hörlurar till switchens utgång. Via en knapptryckning ändrar du sedan vilken källa (ps3 eller dator) som ska skickas till skärmen och högtalarna.

Alternativt kan du kanske koppla datorn till skärmen via VGA (om skärmen har detta) och ps3 via DVI, då är det ju bara en ljudswitch som saknas (billigare än en hel KVM-switch iaf)..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevon:

Firkraag:
Det är skadligt för att han pratar om att koppla sin ps3 hdmi till sitt grafikkort dvi, inte ps3 hdmi till skärm dvi..

Shinjed:
Du kan inte använda en utgång på datorn som ingång.. Tv-out/dvi/hdmi/vga på datorn kan inte ta emot bild från ps3, , optisk/analog ljud ut på datorn kan inte ta emot ljud (line-in kan ta emot ljud, dock bara 2.0 då), så kortfattat, du kan inte använda datorn till detta.

Det låter som att du är ute efter en KVM-switch, ex:
Kabelgiganten - 2 portars dvi-switch + ljud
(har ej handlat hos dem själv, men de kom först i sökresultatet hos prisjakt och de har bra betyg så de borde väl vara säkra.. Dock kanske det finns billigare om du söker noggrannare, har ingen direkt koll på KVM-switchar..)

Med KVM-switchen kopplar du både dator och ps3 utgångar till switchens 2 ingångar, och skärmen och högtalare/hörlurar till switchens utgång. Via en knapptryckning ändrar du sedan vilken källa (ps3 eller dator) som ska skickas till skärmen och högtalarna.

Alternativt kan du kanske koppla datorn till skärmen via VGA (om skärmen har detta) och ps3 via DVI, då är det ju bara en ljudswitch som saknas (billigare än en hel KVM-switch iaf)..

Jo den där ser nice ut, funkar vanlig grön datorhögtalar kontakt att koppla in i den switchen? I så fall är det nog den billigaste och enklaste lösningen

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Den har 2st RCA honor som ingång för (analog) ljud, så du behöver bara en 3.5" hane -> 2xRCA hane.
KABEL AUDIO 3,5MM HANE TILL 2XRCA HANE 0.5M - Produktinformation
För att koppla in datorn i den.

Sen beroende på vad du kopplar in för något som ska spela upp ljudet så behöver du kanske en 2xRCA hane -> 3.5" hona (ex. om du ska koppla in ett par hörlurar/högtalare med 3.5" plugg)

Annars så stödjer den ju digitalt ljud också, men då behöver du ju ett högtalarsystem som kan ta emot digitalt också..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevon:

Den har 2st RCA honor som ingång för (analog) ljud, så du behöver bara en 3.5" hane -> 2xRCA hane.
KABEL AUDIO 3,5MM HANE TILL 2XRCA HANE 0.5M - Produktinformation
För att koppla in datorn i den.

Sen beroende på vad du kopplar in för något som ska spela upp ljudet så behöver du kanske en 2xRCA hane -> 3.5" hona (ex. om du ska koppla in ett par hörlurar/högtalare med 3.5" plugg)

Annars så stödjer den ju digitalt ljud också, men då behöver du ju ett högtalarsystem som kan ta emot digitalt också..

Hmm kan inte hitta en sådan 2xRCA hane > 3.5" Hona som du pratar om, inte på Dustin iaf. Finns det någon länk till en sådan? Skulle ju behöva dom 2 kablarna, sedan en sådan switch grej och en HDMI kabel så ska nog allt funka sedan

Hmm räcker inte en sådan här 3.5 mm stero hona - 2xRCA - iPod mp3 mp4 Tillbehör - Kablar | Tvspelsweb för att få in ljudet till switch grejjen?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Kabeln du länkar till har ju 1st 3.5" hona och 2xRCA hane, den går ju därmed alltså inte att koppla mellan dator och switch (datorns ljudutgång är ju hona), dock är det ju en sådan du kan koppla mellan switch och högtalare (eftersom switchen har 2xRCA hona ut, men högtalare/hörlurar oftast ska kopplas in i en 3.5" hona).

Här får du länkar till de saker du behöver från samma butik som hade switchen (dock så har du väl redan ex. dvi-kablar (åtminstonde 1st), så du behöver ju inte köpa allt). Sen så kan du nog hitta bättre priser, speciellt om du har studentrabatt hos dustinhome då de brukar vara väldigt billiga på kablar med den rabatten:

Switch:
Kabelgiganten - 2 portars dvi-switch + ljud

Dator->Switch:
Ljud: Kabelgiganten - 2xRCA - 3,5 mm Hane 1,2 M
Bild: Kabelgiganten - DVI-D Hane - hane 1,8 M

Ps3->Switch:
Ljud: Använd ljudadaptern som medföljer ps3.
Bild: Kabelgiganten - HDMI Hane - DVI Hane Guld 1,5 M

Switch->Höglare/Hörlurar:
Kabelgiganten - 2xRCA Hane - 3,5 mm Hona 0,15 M

Switch->Skärm:
Kabelgiganten - DVI-D Hane - hane 1,8 M

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Okej tackar hjärtligt Zevon Vart en stor hjälp i detta ändamål Skall kolla hur deras lagerstatus är på de varorna jag behöver och sedan lägga en beställning Hoppas att man får sin Demon's Souls kopia innan helgen nu med så blir allt perfekt

PS: Varför visar Sweclockers klocka så himla fel? Är ju 2 timmar bakåt ju?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Inga problem, hoppas att du får det att fungera som du vill.

Om swec-klockan visar fel så beror det på att du har fel tidzon inställd i din profil:
http://www.sweclockers.com/forum/profile.php?do=editoptions

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Varför skulle det vara skadligt? Min dator är inkopplad i TV:n genom en DVI>HDMI adapter då mitt grafikkort enbart tar DVI, och TV:n HDMI. Det enda du behöver oroa dig om är ljudet, PS3an har dock USB inkopplingar som om jag inte har helt fel stödjer USB headsets.

Du kan inte få ut stereo ljud via USB på PS3. Det är endast för Voice Chat man har USB headset till PS3..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Tja... Om du INTE vill använda datorn TILL ps3 så kan du använda datorn SOM ps3.

(EDIT: Med en Emulator)
(EDIT: Ursäkta om jag bytte samtals-ämne...

Därför
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hack3r99:

Tja... Om du INTE vill använda datorn TILL ps3 så kan du använda datorn SOM ps3.

(EDIT: Med en Emulator)
(EDIT: Ursäkta om jag bytte samtals-ämne...

Det finns inga emulatorer för PS3 och kommer förmodligen inte finnas på väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte bidrar till någonting informativt just nu, men jag har bara en fråga.
Vad sjutton är det du försöker åstadkomma? Ska du koppla din PS3 i din dator? Förstår ingenting.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Avstängd
Skrivet av impacter:

Ursäkta att jag inte bidrar till någonting informativt just nu, men jag har bara en fråga.
Vad sjutton är det du försöker åstadkomma? Ska du koppla din PS3 i din dator? Förstår ingenting.

Tror han menar datorskärm.... spela ps3 på dator är omöjligt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Okej jo det får vi hoppas att han menar. Blev så jävla förvirrad när han skriver att han ska koppla den i sin dator och när han skrev: "skall jag koppla in PS3'n direkt i grafikkortet eller i skärmen".
Och till Shinjed - Snälla skriv Datorskärm, det är en stor skillnad!

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem

Det enda logiska trådskaparen är ute efter fårn min syn är att koppla in ljud och bild till datorn så att det dyker upp i hans bildskärm och högtalare/hörlurar - vilket betyder att han bör skaffa ett capture card för. När det gäller HDMI så finns det ett som har blivit hyffsat känt som alternativ, Blackmagic Intensity Pro - Blackmagic Design: Intensity.

Om inte det är ett alternativ så kan man titta på Komposit 720 x 576 @ 25fps kapabel USB enhet som "EzCap 116" - men man bör se upp för kinakopior som använder "Easycap" istället för "EzCap" som namn.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av impacter:

Okej jo det får vi hoppas att han menar. Blev så jävla förvirrad när han skriver att han ska koppla den i sin dator och när han skrev: "skall jag koppla in PS3'n direkt i grafikkortet eller i skärmen".
Och till Shinjed - Snälla skriv Datorskärm, det är en stor skillnad!

Ber om ursäkt för min oklarhet i denna tråd Menar självklart datorskärmen
Tänkte bara ifall man kan göra så att grafikkortet agerar som någon form av länk mellan skärmen och PS3'n ifall man kopplar in den i grafikkortet men så var det icke

Synd att man inte har en skärm med 2 DVI eller 1DVI och HDMI istället.. allt hade vart frid o fröjd i så fall

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Det enda logiska trådskaparen är ute efter fårn min syn är att koppla in ljud och bild till datorn så att det dyker upp i hans bildskärm och högtalare/hörlurar - vilket betyder att han bör skaffa ett capture card för. När det gäller HDMI så finns det ett som har blivit hyffsat känt som alternativ, Blackmagic Intensity Pro - Blackmagic Design: Intensity.

Om inte det är ett alternativ så kan man titta på Komposit 720 x 576 @ 25fps kapabel USB enhet som "EzCap 116" - men man bör se upp för kinakopior som använder "Easycap" istället för "EzCap" som namn.

Hmm vet inte vad allt det där används för, vill kunna spela med min PS3 som jag vill ha vid min dator på min datorskärm och använda mina datorhögtalare till den också Tycker allt är så onödigt krångligt i dagens läge :/

Edit - Kollat upp Intensity lite mera nu, undrar en sak dock.

Jag vet att man kan spela in med den till datorn, men kan jag använda den bara för att spela på min datorskärm, alltså utan att spela in eller så?

Skulle vara nice om man kan spela och i så fall i fullscreen så klart samtidigt som man har valet att spela in ifall man vill

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Hmm vet inte vad allt det där används för, vill kunna spela med min PS3 som jag vill ha vid min dator på min datorskärm och använda mina datorhögtalare till den också Tycker allt är så onödigt krångligt i dagens läge :/

Edit - Kollat upp Intensity lite mera nu, undrar en sak dock.

Jag vet att man kan spela in med den till datorn, men kan jag använda den bara för att spela på min datorskärm, alltså utan att spela in eller så?

Skulle vara nice om man kan spela och i så fall i fullscreen så klart samtidigt som man har valet att spela in ifall man vill

Mitt inlägg syftar främst på att kunna spela PS3'an utan att behöva dra om kablar för bild eller ljud - det finns X antal youtube filmer som denna YouTube - Connect your PS3/Xbox to your Mac - du behöver inte nödvändigtvis spela in, så länge du får bild och ljud i signalen. Men med ett vettigt videoredigeringsprogram så är inte det heller ett problem, förutsatt att du har bra prestanda nog i datorn.

Om inte det är ett alternativ så får du köpa alternativa kablar som VGA/DVI för datorskärmen samt ljudet och koppla till respektive ingångar/utgångar.

Edit:

Ett annat exempel: YouTube - How to Use Your Mac's Screen as a Gaming Display

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Mitt inlägg syftar främst på att kunna spela PS3'an utan att behöva dra om kablar för bild eller ljud - det finns X antal youtube filmer som denna YouTube - Connect your PS3/Xbox to your Mac - du behöver inte nödvändigtvis spela in, så länge du får bild och ljud i signalen. Men med ett vettigt videoredigeringsprogram så är inte det heller ett problem, förutsatt att du har bra prestanda nog i datorn.

Om inte det är ett alternativ så får du köpa alternativa kablar som VGA/DVI för datorskärmen samt ljudet och koppla till respektive ingångar/utgångar.

Edit:

Ett annat exempel: YouTube - How to Use Your Mac's Screen as a Gaming Display

Ok, så det blir inte någon delay i bilden/ljudet om man spelar på det viset då? Verkar faktiskt riktigt intressant med tankte på att min dator är hyffsat snabb iaf och jag har gott om plats

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Ok, så det blir inte någon delay i bilden/ljudet om man spelar på det viset då? Verkar faktiskt riktigt intressant med tankte på att min dator är hyffsat snabb iaf och jag har gott om plats

Om du tittar på den andra youtube-videon så säger filmskaparen att det räcker (I EyeTV's fall) att man stänger av TimeShift. Samma användare (om än gammal video) lade upp en video för Windows: YouTube - How to Use Your Laptop Screen as a Gaming Display.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Om du tittar på den andra youtube-videon så säger filmskaparen att det räcker (I EyeTV's fall) att man stänger av TimeShift. Samma användare (om än gammal video) lade upp en video för Windows: YouTube - How to Use Your Laptop Screen as a Gaming Display.

Ok helt klart intressant. Får kolla upp detta mer.

Tror dock att kvalitén skulle vara mycket sämre än den andra setupen vi kom fram till i tråden? Om jag använder den där DVI switchen och kopplar in högtalarna in i den så bör väl ljudet också byta källa när jag byter "kanal"?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Tänk på om du ska koppla din ps3a till dator skärmen med hdmi- dvi så måste datorskärmen stödja HDCP...annars blir det bara svart på skärmen

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Tänk på om du ska koppla din ps3a till dator skärmen med hdmi- dvi så måste datorskärmen stödja HDCP...annars blir det bara svart på skärmen

Har inte den blekaste om den stödjer det o.o Har en Benq G2220HDA

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Har kollat på Omdömen om Benq E2420HD en del nu Låter väldigt intressant då den har 1 DVI utgång, 2 HDMI, hörlur (som ngn påstod att man kan koppla in högtalare i) samt 4 USB portar! Plus att den är 2 tum större än min nuvarande

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One