Problem med Wpa 1/2 Ubuntu Netbook Remix

Permalänk
Medlem

Problem med Wpa 1/2 Ubuntu Netbook Remix

Hej som topic lyder sa kan jag inte ansluta till tradlosa natverk med wpa eller Wpa2 av nagon anledning jag vet att problemet ar utbrett men jag vet ocksa att folk har fixat problemet utan att andra nagot i Routern
Jag har Broadcom drivrutiner installerade. men tyvarr ar jag nastan helt gron pa Linux sa vet inte riktigt hur jag ska attakera problemet.
nagon som haft samma problem och har en losning alla svar tas tacksamt emot.
love Robin

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Du borde kunna byta till WEP autentisering i routern, inte alls lika säkert om någon försöker knäcka lösenordet på ditt nätverk men fungerar oftast "bättre" då det är en äldre standard.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

nu är det så att det är trådlöst på det företaget jag jobbar på så jag kan inte ändra något på routern

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu netbook edition och WPA2 utan problem. Enda problemet jag minns var att få trådlösa nätverket att fungera överhuvudtaget på grund av en bugg: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/541620

Nu är väl denna bugg specifik för just detta nätverkskortet (Ralink RT3090). Man fick skapa en tom fil med ett visst namn och sedan starta om network manager. Minns inte att jag behövde göra något mer än att mata in krypteringsnyckeln sedan när man anslöt med network manager.

Har du testat om trådlösa fungerar överhuvudtaget t.ex. på okrypterade nät?
Eller är detta ett problem med just Broadcom?

Permalänk
Medlem

jo då trådlöst fungerar men inte när det är Wpa 1/2 kryptering att installera var inga större bekymmer när jag googlar så ser det ut som ett broadcom problem. men jag inte hittat en fungerande lösning

Visa signatur

Heidohoo