Permalänk
Medlem

Vad tycker du om Jantelagen?

Den oskrivna lagen. Kort och enkelt du ska inte tro att du är bäst och bättre än någon annan.

Men är motsatsen bättre?

Vad tycker du?

Permalänk

Man kan inte så enkelt själv påverka ett helt samhällsklimat, så det är inget att göra något åt och jantelagen kan ses på många sätt. Dels att den som försöker något som att starta ett eget företag är idiot och den ska istället som "allra andra" i samma situation fortsätta leva på bidrag. (om personen innan gjorde detta) Detsamma med alla investeringar, folk som gör dessa är idioter speciellt om de skulle slå fel, så är det bästa är att bräna pengar på sprit och kvinnor som alla andra..

Nå jag bryr mig inte mycket om jantelagen nu eftersom jag inte har så mycket. (jag tror mig inte heller vara något) Men folk har sökt upp mig och jävlas med mig då jag var yngre med just motivering av jantelagen att jag allt skulle veta min plats. Men nu är det mitt liv som suger och de som har bra jobb bostad etc, undra om de har hört talas om karma och ombytta roller? hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Usch för jantelagen, lite trist bara att många drar upp jantelagen ifall man kritiserar någon.

Permalänk
Medlem

Alla sociala extremer trycks effektivt ner av konformerade. Nonkonformism heter motsatsen till jantelag och är något som lyckligtvis ständigt.. utövas. Båda behövs, annars blir världen antingen full av nazistkommunister eller full av TV-svensson. Båda scenarion lika hemska.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad tycker du om Jantelagen?

Att den inte är direkt klockren men lite kul i vilket fall.

edit
För att gå in mer på innebörden så känns det bakvänt att försöka tycka det är bra eller dåligt. För det första existerar inte saker bara för att det finns lag i namnet och för det andra är orginalbetydelsen luddig.

Om jag ska tycka om uttrycket i sig som folk använder det i dagligt tal så är det väl ingen höjdare.

Permalänk

Jag tror jantelagen är som mest koncentrerad i Sundsvall. Jävla skit stad och dess innevånare är pappskallar. Har du drömmar utöver att gå på Birsta eller Gatufesten är du en idiot. Jag är en stor idiot med andra ord.

Permalänk
Medlem

Slänger in sammanfattningen från NE. Jantelagen | Nationalencyklopedin

Citat:

tio satiriska "budord" som fördömer småstadens avundsjuka och provinsialism, formulerade av Aksel Sandemose i hans roman En flykting korsar sitt spår (1933). Jante var Sandemoses namn på barndomsstaden Nykøbing på Mors i Danmark.

1. Du skall icke tro, att du är något.
2. Du skall icke tro, att du är lika god som vi.
3. Du skall icke tro, att du är klokare än vi.
4. Du skall icke tro, att du är bättre än vi.
5. Du skall icke tro, att du vet mer än vi.
6. Du skall icke tro, att du är förmer än vi.
7. Du skall icke tro, att du duger något till.
8. Du skall icke skratta åt oss.
9. Du skall icke tro, att någon bryr sig om dig.
10. Du skall icke tro, att du kan lära oss något.

Permalänk
Medlem

Ägaren av HIF här i Helsingborg byggde för några år sen ett otroligt modernt nytt och stort trevåningshus precis vid havet. Det måste ha gått för mer än 10-15 miljoner. Han kör två Volvo (!). Han kör sina Volvo med sån överdriven försiktighet så man blir bara arg och ledsen när man hamnar bakom honom. Jag förstår inte det här. För det första, om man har så mycket pengar, varför inte köra Ferrari? Och för det andra, varför vara rädd för att synas? Vad är problemet? Jag älskar folk som inte skäms för att dom har pengar, jag älskar att se någon flasha omkring i sin nya superbil. Jag hoppas att vår generation 80-talisterna river upp jantelagen i framtiden.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en grej. För typ 10 år sedan var en kompis på någon festival eller något, kommer inte ihåg. Hur som helst så sprang de på en parkerad gammal snik-porsche 924, en kille klev tydligen upp på motorhuven och pissade på bilen medans några andra garvade. Det låter så jäkla sjukt att det fan är svårt att tro det är sant. Men om det var sant kanske det är ett exempel på vad tråden är tänkt att handla om.

Instingtivt tänker jag att sånt låter otroligt korkat. Å andra sidan är det det enda exemplet jag kan komma på så det kan inte vara helt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ägaren av HIF här i Helsingborg byggde för några år sen ett otroligt modernt nytt och stort trevåningshus precis vid havet. Det måste ha gått för mer än 10-15 miljoner. Han kör två Volvo (!). Han kör sina Volvo med sån överdriven försiktighet så man blir bara arg och ledsen när man hamnar bakom honom. Jag förstår inte det här. För det första, om man har så mycket pengar, varför inte köra Ferrari? Och för det andra, varför vara rädd för att synas? Vad är problemet? Jag älskar folk som inte skäms för att dom har pengar, jag älskar att se någon flasha omkring i sin nya superbil. Jag hoppas att vår generation 80-talisterna river upp jantelagen i framtiden.

Nja, kan ju faktiskt vara så att snubben gillar sina Volvo bilar. Bara för att man är rik betyder ju inte det att man obligatoriskt gillar Ferrari bilar. Sen så är det inte alla människor som vill synas heller. Att få vara ifred på sin fritid är något som många uppskattar högt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nja, kan ju faktiskt vara så att snubben gillar sina Volvo bilar. Bara för att man är rik betyder ju inte det att man obligatoriskt gillar Ferrari bilar. Sen så är det inte alla människor som vill synas heller. Att få vara ifred på sin fritid är något som många uppskattar högt.

Ja, du har givetvis en poäng. Alla är vi olika. Men, jag förstår iaf inte hur man kan köra Volvo när man kan köra Ferrari eller Maserati.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ja, du har givetvis en poäng. Alla är vi olika. Men, jag förstår iaf inte hur man kan köra Volvo när man kan köra Ferrari eller Maserati.

Why anything?

Är det inte lite fånigt att köra sportbil bara för att andra tycker det vore mer passande? Är inte det en form av modern jante, att inte sticka ut, alltså inte köra volvo bara för att andra tycker det skulel sticka ut?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Why anything?

Är det inte lite fånigt att köra sportbil bara för att andra tycker det vore mer passande? Är inte det en form av modern jante, att inte sticka ut, alltså inte köra volvo bara för att andra tycker det skulel sticka ut?

Vadå why anything?

Jag är emot en sak och bara en sak; om man vill ha en Ferrari bör man få ha den och köra den stolt utan att dömas av andra människor. Man ska få göra som man vill är allt jag säger. Tyvärr är det många, speciellt i Sverige, som har pengarna, men väljer att strunta i att köpa sin Ferrari just pga jantelagen. Det beror på att den är så grovt inrott i samhället och i deras psyken att dom inte hade kunnat njuta av den om dom ens hade köpt den.

Vill man inte ha en Ferrari så visst, men som sagt så förstår jag inte hur man _inte_ vill ha en Ferrari om pengar inte är ett problem. En Ferrari är en betydligt bättre bil än en Volvo, om man bortser från den tråkiga ekonomiska faktorn.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Vadå why anything?

Jag är emot en sak och bara en sak; om man vill ha en Ferrari bör man få ha den och köra den stolt utan att dömas av andra människor. Man ska få göra som man vill är allt jag säger. Tyvärr är det många, speciellt i Sverige, som har pengarna, men väljer att strunta i att köpa sin Ferrari just pga jantelagen. Det beror på att den är så grovt inrott i samhället och i deras psyken att dom inte hade kunnat njuta av den om dom ens hade köpt den.

Vill man inte ha en Ferrari så visst, men som sagt så förstår jag inte hur man _inte_ vill ha en Ferrari om pengar inte är ett problem. En Ferrari är en betydligt bättre bil än en Volvo, om man bortser från den tråkiga ekonomiska faktorn.

Vad jag reagerade är på är hur man inte kan förstå varför man inte kör Tommy Kaira när man väl har råd. Utvecklingen av det skapar den där märkliga motsvarigheten till jantelagens baksida, säger jag.

Hade jag haft en miljon i månaden hade jag kört Volkswagen bara för att. Gärna eldriven och med för litet bagageutrymme. Lägenhet liten likaså. Jag skulle varit så nöjd med livet ändå så utsvävningar i form av en Jaguar vore endast för att tillmötesgå andra personers önskemål om hur min tillvaro skall se ut.

Men nu när du formulerar om dig så förstår jag. Var och en skall önska vad var och en önskar, det är vi helt med på.
Vad vi inte är med på är att man inte förstår

EDIT: "Why anything?" är ett svar man ger till någon som frågar sig saker som någon annan inte rår för, vad ingen kan veta eller som svar på omöjliga frågor eller okända scenarion. Brukar själv dra till med svaret till någon som klagar på att jag inte gjorde si och så i någon DotA vilket såklart förstör personens match och av någon anledning skall jag skämmas. Men det är ootp. Det är ett nonsenssvar, kan man säga
Här betyder det ungefär "Varför köra någonting överhuvudtaget?".

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Äh jag tror jantelagen hörde 80-90-talet till. Tycker man såg en massa "skyltar" på skolor och liknande där det propagerades för att man inte skulle tro på jante. Nu tycker jag att man inte hör talas om jante (om man inte bor i en liten håla där allt utanför den gängse bymentaliteten (dricka hembrännt, göra en tjej gravid, tycka det är häftigt med ofullständiga betyg(=jo det är sant AMS gjorde en undersökning i små f.d. bruksorter där yngre generationer föraktade högre studier), att moppen sedermera bilen och den lokala korvkiosken är allt där alla utifrån med större aptit på livet/har mer klass än skinnpaj och raggarbil) men som fenomen är det löjligt och jag antar jante är på utdöende om man som sagt inte bor på ett litet ställe.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av ed76:

Slänger in sammanfattningen från NE. Jantelagen | Nationalencyklopedin 1. Du skall icke tro, att du är något.
2. Du skall icke tro, att du är lika god som vi.
3. Du skall icke tro, att du är klokare än vi.
4. Du skall icke tro, att du är bättre än vi.
5. Du skall icke tro, att du vet mer än vi.
6. Du skall icke tro, att du är förmer än vi.
7. Du skall icke tro, att du duger något till.
8. Du skall icke skratta åt oss.
9. Du skall icke tro, att någon bryr sig om dig.
10. Du skall icke tro, att du kan lära oss något.

Skrivet av Cloudstone:

Ägaren av HIF här i Helsingborg byggde för några år sen ett otroligt modernt nytt och stort trevåningshus precis vid havet. Det måste ha gått för mer än 10-15 miljoner. Han kör två Volvo (!). Han kör sina Volvo med sån överdriven försiktighet så man blir bara arg och ledsen när man hamnar bakom honom. Jag förstår inte det här. För det första, om man har så mycket pengar, varför inte köra Ferrari? Och för det andra, varför vara rädd för att synas? Vad är problemet? Jag älskar folk som inte skäms för att dom har pengar, jag älskar att se någon flasha omkring i sin nya superbil. Jag hoppas att vår generation 80-talisterna river upp jantelagen i framtiden.

Jante-lagen har jag alltid sett som ett uttryck av "klass", i en allmänt hållen sociologisk mening. Det är en "tyst" protest från de undre skikten och den riktar sig ytterst utåt, uppåt. Den bygger på en -solidaritet- inom den egna gruppen och försöker hålla de "egna" från att bete sig såsom de övre skikten i samhället
beter sig mot de lägre. Det är alltså inte svårt att föreställa sig valet av volvo i en tajt gemenskap där bilen som statusymbol också blir ett budskap utåt, "här är vi inga fjantar i ferrari", typ. Huruvida den man du talar om ger uttryck för jante i en sådan mening eller inte låter jag vara osagt. Att bygga och bo i ett sånt hus talar ju emot det eftersom huset onekligen blir en statusmarkör som vida överglänser en ev ferrari.

Skrivet av MacEnkronan:

Äh jag tror jantelagen hörde 80-90-talet till. Tycker man såg en massa "skyltar" på skolor och liknande där det propagerades för att man inte skulle tro på jante. Nu tycker jag att man inte hör talas om jante (om man inte bor i en liten håla där allt utanför den gängse bymentaliteten (dricka hembrännt, göra en tjej gravid, tycka det är häftigt med ofullständiga betyg(=jo det är sant AMS gjorde en undersökning i små f.d. bruksorter där yngre generationer föraktade högre studier), att moppen sedermera bilen och den lokala korvkiosken är allt där alla utifrån med större aptit på livet/har mer klass än skinnpaj och raggarbil) men som fenomen är det löjligt och jag antar jante är på utdöende om man som sagt inte bor på ett litet ställe.

80-talet var ju nyliberalismens intåg. Inte så konstigt att de dåvarande kollektiva men också solidariska ideerna utmanades. Det var inte bara jante som ifrågasattes. Även skatter, offentlig sektor och annat.
Att förakta jante är liksom att bara ställa sig på den andra sidan. Du blir en av dem som jantelagarna "anses" skall föraktas. Sen kan man tycka att det i sig är bra eller dåligt.

Alla grupperingar har sin handlingsmönster och normer för vad som är bra eller dåligt. Vad som får göras och inte. Det är dock bra att man diskuterar det och att dessa mönster synliggörs. Jag väntar bara på diskussionen om andra grupper i samhället (klassmässigt alltså) under samma premisser.

Sen är det inte konstigt alls, ur detta perspektiv, att perifer landsbygd dras med jantelag. De sociala grupperingarna är (iaf upplevs de mindre. Dock finns det visst fog för att man har fler vänner i mindre orter än i större) mindre, medans den sociala kontrollen är större.

/K

Permalänk
Medlem

Jag tror att jantelagen är ett påhitt med enda syfte att folk ska kunna klaga på det, det är nämligen den enda gång jag stöter på det - när idi^Wfolk klagar på "sverige och dess trista jävla jantelag".

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Nej, jag tror inte den är bra.
Jag tror den lett till att svenskar inte kan säga något bra om sig själv.

Detta märkte jag t.ex. på spanskalektioner.
"Säg nåt dåligt om dig" - "Blablablablablabla"
"Säg något bra om dig" - "öööh......."

Tycker svenskar borde ta för sig mer. Och säga att dom faktiskt är bra, och kunniga.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Jag gillar den inte, men tycker att vissa aspekter av den kan ha en poäng.
I de flesta fallen är den bara riktigt värdelös men den pekar ut ett par saker som gärna glöms bort, speciellt när "fullt ös medvetslös"-kapitalistera med sin magiska tro på att allt blir bra bara pengarna får bestämma dyker upp. Jag ogillar dock skarpt hur framstående den har blivit. Den borde inte vara mer än en värdering bland många andra och ska absolut inte användas på det verklighetsförnekande och allmänt riktigt löjliga sätt den görs idag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tyvär så följer jag Jantelagen ganska bra då jag är uppväxt i ett industri samhälle. Men jag lider inte för det, varför ändra på sin livsstil om man mår bra av den?

Cloudstone:

Finns det svenskar som inte köper "Ferraris" på grund av Jante? Hur vet du det?

Där jag bor, har vi en äldre herre som äger halva staden, samt är miljonär, han kör en volvo 142 coupé, han har en hyres lägenhet (som han av ngn underlig anledning inte äger fastigheten själv), han pantar burkar varje dag, otroligt snål osv.

Detta behöver ju inte betyda att han följer jante, det beror nog mer på hans hårda uppväxt med att spara varje öre han har pga sämre tider kan komma.

Varför måste man ha saker för att vara lycklig och må bra? Bara för att du känner så behöver inte alla känna så.
Jag själv värderar familje lycka betydligt högre än "att äga" lycka.
Sverige är trots allt ett mer familje land där familjen alltid går först, och man kan vara nöjd med det man har.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyK:

Varför måste man ha saker för att vara lycklig och må bra? Bara för att du känner så behöver inte alla känna så.
Jag själv värderar familje lycka betydligt högre än "att äga" lycka.
Sverige är trots allt ett mer familje land där familjen alltid går först, och man kan vara nöjd med det man har.

Varför inte båda? Inget hindrar dig från att ha världens bästa familj och köra Ferraris

Man blir lyckligare av pengar, däremot kanske avsaknaden av andra saker gör att du totalt sett blir olycklig trots massor med pengar. Men har du världens bästa familj och får en Ferrari har du ju världens bästa familj och en Ferrari, då bör du ju iaf blivit lite lyckligare, eller hur?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är ju igentligen en definations fråga det där, vad säger dig att alla människor blir lyckligare på jorden?
Är en person med medel lön, som får allt och gå runt plus lite till mindre lycklig än en rik?

Jag blev inte lyckligare när jag sparat och köpt min z3m, tvärtom, saknaden över att längta gjorde mig mindre lycklig när den väl stod där hemma.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

Nej, i kombination med "I viss utsträckning". Röstade på "I viss utsträckning".
Anledningen till att jag inte helhjärtat hatar jantelagen är för att människor allt för ofta använder helt fel sätt för att visa hur de är bättre än andra. Meritokrati i all ära, men när det handlar om poänglösa saker ála "jag har en större tv än grannen" vill jag inte vara med längre.

Jag föredrar någon slags självbild där alla är individer, men där alla individer har möjlighet att få respekt baserat på (relevanta) framgångar. De flesta människor förtjänar ingen extra respekt, men de har en grundläggande respekt (som på intet sätt är glamorös, men man ses åtminstone inte som helst värdelös). Att kämpa sig uppåt borde inte handla om att slå ner andra, utan att som individ klättra.

Köp den där sportbilen för att du älskar sportbilar och gillar att köra dem, inte för att göra din granne avundsjuk. Om vi tar Cropsgrinder exempel: varför ska man "ta för sig"? Jantelagen säger att man inte kan lära någon annan något: men det säger inte att man inte kan lära sig själv. Lär dig själv, så kan du kanske inspirera andra att också lära sig själva. Jag behöver inte bli hånad av människor med utbildning för att jag själv ska vilja uppnå samma sak eller för den delen gå förbi dem.

Lägg märke till att jantelagen faktiskt går utmärkt att kombinera med denna "svenska individualism": jantelagen är inte alls särskilt kollektivistisk egentligen.

Det hela bör jämföras med den typiska antijantebilden där alla börjar på lägsta möjliga nivå och sedan måste man göra saker för att inte vara värdelös och sämre än alla andra.

Skrivet av Cloudstone:

Vill man inte ha en Ferrari så visst, men som sagt så förstår jag inte hur man _inte_ vill ha en Ferrari om pengar inte är ett problem. En Ferrari är en betydligt bättre bil än en Volvo, om man bortser från den tråkiga ekonomiska faktorn.

Har du kört en Ferrari? Att påstå att det i alla fall är en bättre bil än en Volvo är för mig helt absurt. En typisk sportbil är riktigt obekväm att sitta i och har betydligt sämre säkerhet än en Volvo.

Det är helt absurt hur du mer eller mindre bestämmer att denna person ska köra en Ferrari. Det är hans förbannade rättighet att köra en Volvo om han så vill!

Man behöver inte stödja jantelagen, men att vara direkt antijantelagen bara "därför" är nästan lika vidrigt som att vara jantefundamentalist.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyK:

Det är ju igentligen en definations fråga det där, vad säger dig att alla människor blir lyckligare på jorden?
Är en person med medel lön, som får allt och gå runt plus lite till mindre lycklig än en rik?

Jag blev inte lyckligare när jag sparat och köpt min z3m, tvärtom, saknaden över att längta gjorde mig mindre lycklig när den väl stod där hemma.

Nej det är ingen definitionsfråga, att man blir lycklig av pengar =/=> att en rik persion är lyckligare än en fattigare person

Ja men då kunde du ju längta till att köpa nått annat menad du njöt av bilen?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Nej, i kombination med "I viss utsträckning". Röstade på "I viss utsträckning".
Anledningen till att jag inte helhjärtat hatar jantelagen är för att människor allt för ofta använder helt fel sätt för att visa hur de är bättre än andra. Meritokrati i all ära, men när det handlar om poänglösa saker ála "jag har en större tv än grannen" vill jag inte vara med längre.

Jag föredrar någon slags självbild där alla är individer, men där alla individer har möjlighet att få respekt baserat på (relevanta) framgångar. De flesta människor förtjänar ingen extra respekt, men de har en grundläggande respekt (som på intet sätt är glamorös, men man ses åtminstone inte som helst värdelös). Att kämpa sig uppåt borde inte handla om att slå ner andra, utan att som individ klättra.

Köp den där sportbilen för att du älskar sportbilar och gillar att köra dem, inte för att göra din granne avundsjuk. Om vi tar Cropsgrinder exempel: varför ska man "ta för sig"? Jantelagen säger att man inte kan lära någon annan något: men det säger inte att man inte kan lära sig själv. Lär dig själv, så kan du kanske inspirera andra att också lära sig själva. Jag behöver inte bli hånad av människor med utbildning för att jag själv ska vilja uppnå samma sak eller för den delen gå förbi dem.

Lägg märke till att jantelagen faktiskt går utmärkt att kombinera med denna "svenska individualism": jantelagen är inte alls särskilt kollektivistisk egentligen.

Det hela bör jämföras med den typiska antijantebilden där alla börjar på lägsta möjliga nivå och sedan måste man göra saker för att inte vara värdelös och sämre än alla andra.

Kunde inte sätta fingret på vad jag tycker om den nuvarande "termen" men det du skriver passar nog in på hur jag tänker.
Tror inte jag ser något positivt hos någon som köper saker endast baserat på vad som ses som lyxigt. Jag drömmer inte om bilar jag vill ha bara för att ha dem, jag "drömmer" om hur kul det skulle vara att köra etc. Samma med lägenheter och hus, jag vill inte ens bo extremt centralt pga parkeringsmöjligheter och trafik.
Men jag skulle ljuga om jag sa att jag var immun mot statuskänslor, givetvis skulle jag tycka att det kändes lite kolt att vara miljardär(tror jag) även om jag mest tänker på olika bilar, hur mitt företag jag skulle sysselsätta mig med skulle fungera osv.

Sen ser jag inget direkt negativt med statuskänslor. Konflikten ligger snarare i vad som är på något sätt logiskt handlande. Till exempel tål jag inte skinklädsel i bilar och det finns inte många skinmöbler jag skulle släppa in i mitt hem heller. Vill egentligen inte köra med det exemplet eftersom personer med skinmöbler och skinklädsel i bilen kanske känner sig påhoppade men det är ett exempel på hur jag kanske ser ner på någon som poängterar att bilen har skinklädel eftersom jag själv ser det som en försämring. Om det nu inte är av praktiska skäl som ungar som grisar ner etc.
Kanske mycket av statuskänslan för mig bygger på att jag tycker jag har den bästa saken baserat på någon form av halvhycklande logik i många fall och inte från att det bara var det dyraste.

Jag kanske inte är ett typexempel på genomsnittssvensken men jag tycker massor med folk förtjänar "respekt", eller mer resoekt än de får. Jag blir imponerad av folks skicklighet, kunnande, analysförmåga .... massor av saker hela tiden. Det är kanske vad man skulle kunna kalla status för andra från min sida.

Vad jag inte tror någon gått in på ännu är att uttryck som jantelag ganska ofta inte direkt är mitt i prick i relation till verkligheten även om det ligger i sakens natur att man ska tro det.
Jantelagens betydelse i dagligt tal är ett rätt bra exempel på fenomenet. Jag tror de flesta kan hålla med om att det motsatta är det vanliga, att man blir lite impad av kompisens nya bil och så vidare även om det kanske är svårt att erkänna.
Ett ganska starkt tecken på att jantelagen inte är det dominerande är vårt handlande. Det skulle inte vara status att köpa en ferrari och folk skulle inte sträva efter att vara bäst om de i huvudsak sågs som negativa sätt att vara.
Som många satiriska gliringar är nog jantelagen däremot ett träffande satiriskt uttryck för något som existerar och som kanske till och med är relativt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej det är ingen definitionsfråga, att man blir lycklig av pengar =/=> att en rik persion är lyckligare än en fattigare person

Ja men då kunde du ju längta till att köpa nått annat menad du njöt av bilen?

Varför skulle det inte vara en definationsfråga? Du vet inte hur alla tycker och tänker, alla tänker olika, alla är olika. Så nej, det är en omöjlig fråga att säga att pengar gör en lycklig, kanske en stor del, men inte alla.

Har ingen annan bil att längta efter, jag sålde den senare och köpte volvo

Jag tycker att det är fel av er att generalisera svenskar, då folk är så otroligt olika.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyK:

Varför skulle det inte vara en definationsfråga? Du vet inte hur alla tycker och tänker, alla tänker olika, alla är olika. Så nej, det är en omöjlig fråga att säga att pengar gör en lycklig, kanske en stor del, men inte alla.

Har ingen annan bil att längta efter, jag sålde den senare och köpte volvo

Jag tycker att det är fel av er att generalisera svenskar, då folk är så otroligt olika.

Har varit otaliga undersökningar där de flesta svarande sa att de skulle oroa sig mindre med mer pengar osv, dvs skulle de ju bli lyckligare med lite mer pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Har varit otaliga undersökningar där de flesta svarande sa att de skulle oroa sig mindre med mer pengar osv, dvs skulle de ju bli lyckligare med lite mer pengar.

Det verkar vara en vanlig hypotes. Det är ju inte okomplicerat att mäta lycka eller ens definiera ordet men enligt vissa undersökningar anger de som har absolut minst pengar att de är minst lyckliga med en stigande lycklighetsgrad eller vad man vill kalla det när inkomsterna ökar. När lycklighetsökning i förhållande till inkomst planar ut när inomsten når en viss nivå ligger det nära till hands att tänka att det snarare är brist på pengar som gör folk olyckliga och inte pengar som gör folk lyckliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Det verkar vara en vanlig hypotest. Det är ju inte okomplicerat att mäta lycka eller ens definiera ordet men enligt vissa undersökningar anger de som har absolut minst pengar att de är minst lyckliga med en stigande lycklighetsgrad eller vad man vill kalla det när inkomsterna ökar. När lycklighetsökning i förhållande till inkomst planar ut när inomsten når en viss nivå ligger det nära till hands att tänka att det snarare är brist på pengar som gör folk olyckliga och inte pengar som gör folk lyckliga.

Nja, jag skulle inte vilja gå så långt. Jag hävdar att mer pengar ger dig en lyckoboost, men inte att folk med mer pengar är lyckligare, men om en person kan få mer pengar än han hade precis innan och inget annat ändras, så tror jag att den de flesta skulle vara lite lyckligare när man fått mer pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nja, jag skulle inte vilja gå så långt. Jag hävdar att mer pengar ger dig en lyckoboost, men inte att folk med mer pengar är lyckligare, men om en person kan få mer pengar än han hade precis innan och inget annat ändras, så tror jag att den de flesta skulle vara lite lyckligare när man fått mer pengar.

Intressant men knepigt ämne. I vilket fall verkar gränsen ligga långt över när man har råd med grundläggande saker som mat och husrum.

Spontant tänker jag att gränsen går någonstans runt när vi känner att vi kan få i princip det vi vill ha minus fantasigrejor som vi egentligen inte bryr oss om och där vi även känner oss trygga för framtiden.
Eftersom det verkar finnas en sådan gräns kanske det känns tydligare att se på det som att brist på pengar gör folk olyckliga även om det på ett plan är samma sak som att man blir lycklig av pengar.

En sak som poppar upp är att den så kallade marknaden brukar komma på saker som folk vill spendera pengar på nästan utan övre gräns. Eftersom uppgången av lycka verkar sluta långt över när det finns tillräckligt för normala behov leder det tankarna till att marknaden fyller den teoretiska funktionen. Men det konstiga är i sådana fall att det verkar plana ut vid en viss nivå.

edit
Jag missade ett antal simpla förklaringar som antagligen är självklara förklaringsmöjligheter för de som är mer insatta än mig.
Det kan tex vara så enkelt att de relativa normerna vi lever i(vad marknaden skapar och så vidare) har en enorm påverkan på vad vi till slut blir nöjda med.