Märkligt MKV-fenomen på PS3

Permalänk

Märkligt MKV-fenomen på PS3

För att förhindra att den här storyn blir svårförståelig kommer jag beskriva händelseförloppet i kronologisk ordning från början till slut.

1. Jag köpte ett PS3 i vintras utan att veta nånting om vilka format den stödjer eller inte vad gäller videouppspelning.

2. Jag tankar ner flertalet MKV-filmer och alla spelar utan problem på PS3an, både genom att streama dom från datorn och genom att kopiera dom till PS3ans hårddisk och sedan spela dom.

3. Plötsligt en dag hittar inte PS3an exakt samma filmer på min dator längre, eller rättare sagt säger "det finns inga spår" i mappen där dom ligger på datorn.

4. Jag kan dock FORTFARANDE spela EXAKT samma MKV-filmer som jag tidigare kopierade över till PS3ans hårddisk, men alltså inte längre spela några MKV-filmer från datorn, eller heller då kopiera dom till PS3an så klart.

5. Jag googlar problemet och får till min förvåning se att MKV aldrig har haft stöd på PS3an, och att det bara är att konvertera om filmerna till VOB eller nått annat. Men som ni ser ovan har jag alltså bevisligen spelat MKV-filmer på min PS3! Jag har fortfarande kvar de som ligger på PS3s hårddisk, så vill ni ha videobevis på att den fungerar kan jag fixa det

Nu undrar jag hur detta kan vara möjligt? Fanns det någon tidigare version av systemet på Ps3an som kunde spela MKV som jag haft, men som sedan förlorat möjligheten efter en uppdatering? Någon annan förklaring än det kan jag inte tänka mig, men iom att jag inte hittar något om detta på nätet känns det hela väldigt märkligt.

Någon som kan förklara?

Filmens spec:
filnamn.mkv
H.264, 1920 x 1080, Miljontals
AC3, 5.1 (L R C LFE Ls Rs), 48,000 kHz
SSA Text Subtitle (Perian), 1920 x 1080, Miljontals+

Permalänk
Medlem

Om en film ligger a matroska containern är väl ändå rätt ointressant. Har du PS3 Media server eller DivX7 installerat?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ps3 klarar vissa mkv, om det är rätt format.
Ladda hem och installera ps3 media server och kör via den.
Jag har aldrig stött på något som inte funkar via den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du nu har video på din PS3 som är mkv vill jag att du tar info på dem i PS3:an och sedan bevisar för oss att det står mkv även där.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponkass83:

Nu undrar jag hur detta kan vara möjligt? Fanns det någon tidigare version av systemet på Ps3an som kunde spela MKV som jag haft, men som sedan förlorat möjligheten efter en uppdatering?

Det cirkulerar en del prat om att firmware-uppdatering har en tendens att sluta stödja en del filformat, eller stödja vissa varianter sämre om inte annat. Jag orkade aldrig testa alla kombinationer närman låter den spela filerna själv då PS3an var lite kräsen, utan körde direkt via mediaserver (PMS).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|