Permalänk
Avstängd

Hjälp med datorbygge!

Hej!

Har satt ihop ett datorpaket som jag funderar starkt på att köpa. Innan jag beställer undrar jag bara om alla delar går ihop osv. Och om det verkligen är dom bästa delarna man kan få i den prisklassen? Eftersom att jag främst kommer använda den till att spela på undrar jag även ungefär hur mycket spel den klarar? Kommer den klara även dom mest krävande spelen på ganska höga grafikinställningar? Kommer inte lira på så jätte hög upplösninmg då jag endast har en 18-tums skärm. Undrar även om chassit räcker om jag nu vill överklocka osv. ? Tänker på kylningen. Är det värt att köpa extra fläktar t.ex. ? Och skulle det vara värt att kanske byta upp processorn till denna: https://www.inet.se/artikel/5308642/amd-phenom2-x4-965-3-4ghz... ? Eller kanske till och med denna: https://www.inet.se/artikel/5308654/amd-phenom2-x6-1055t ?
Isåfall är det ju bara ett bättre graffekort jag behöver köpa i framtiden. Vill dock helst inte gå över 7k i budget så har inte råd med ett så mycket bättre grafikkort i nuläget.
Men annars, ser allt bra ut?

Permalänk
Medlem

För dom pengarna får man inte så mycket bättre. Det är inte ett dåligt paket, men tänk på att grafikkortet inte klarar allt (det är ett medelklass kort!). Ett HD5850 är ett bättre val, men då blir det dyrare än du tänkt dig. Spelar man med lite lägre upplösning klarar dock HD5770 sig ganska bra.

En idé är att köpa ett bättre moderkort (eftersom du har 7000) med två PCIe platser, så du kan köpa ett till HD5770 sen och köra crossfire...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Det är sällan man köper ett till grafikkort i efterhand då det kommer nya kort som är snabbare än två gammla.
Ska man köra CF så köper man två grafikkort samtidigt.
Har 2 4890 som kostade 1600:- st och ett 5850 för ca 2700 då jag köpte, som ger samma prestanda på bara ett kort.
Om jag hade köpt det ena 4890 först när det kom ut för ca 2700 eller nått och sedan ett till så hade det kanske haltat då det gamla kortet har sliten fläkt och gammalt mjukvarustöd.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är sällan man köper ett till grafikkort i efterhand då det kommer nya kort som är snabbare än två gammla.
Ska man köra CF så köper man två grafikkort samtidigt.
Har 2 4890 som kostade 1600:- st och ett 5850 för ca 2700 då jag köpte, som ger samma prestanda på bara ett kort.
Om jag hade köpt det ena 4890 först när det kom ut för ca 2700 eller nått och sedan ett till så hade det kanske haltat då det gamla kortet har sliten fläkt och gammalt mjukvarustöd.

Kanske jag borde skrivit det, men trodde alla fatta det!? Jag menade inte att han skulle köpa ett till grafikkort om 2-3 år, utan nästa månad/lön. Nu har han 7000 att spendera och då är det inte lätt att köpa en hel dator med HD5850 eller två HD5770!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pirpen:

För dom pengarna får man inte så mycket bättre. Det är inte ett dåligt paket, men tänk på att grafikkortet inte klarar allt (det är ett medelklass kort!). Ett HD5850 är ett bättre val, men då blir det dyrare än du tänkt dig. Spelar man med lite lägre upplösning klarar dock HD5770 sig ganska bra.

En idé är att köpa ett bättre moderkort (eftersom du har 7000) med två PCIe platser, så du kan köpa ett till HD5770 sen och köra crossfire...

Skulle det kanske vara smartare att snåla lite på processorn och satsa på ett HD5850 då isåfall?
Kanske denna: https://www.inet.se/artikel/5308634/amd-athlon2-x4-630-2-8ghz... ?
Skulle det vara ett bättre alternativ? Kommer nog dock inte spela på så hög upplösning pga min skärm.
Men funkar det nuvarande moderkortet fint med ett HD5850? Annars vore jag jätte tacksam om du kunde ge förslag på ett bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokkee95:

Skulle det kanske vara smartare att snåla lite på processorn och satsa på ett HD5850 då isåfall?
Kanske denna: https://www.inet.se/artikel/5308634/amd-athlon2-x4-630-2-8ghz... ?
Skulle det vara ett bättre alternativ? Kommer nog dock inte spela på så hög upplösning pga min skärm.
Men funkar det nuvarande moderkortet fint med ett HD5850? Annars vore jag jätte tacksam om du kunde ge förslag på ett bättre.

Ja moderkortet funkar till alla grafikkort med PCIe kontakt/plats. Själv hade jag hellre börjat med en sticka 2GB minne, än bytt ut processorn (mer minne kan man stoppa i sen lätt!). Men du gör som du vill...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pirpen:

Ja moderkortet funkar till alla grafikkort med PCIe kontakt/plats. Själv hade jag hellre börjat med en sticka 2GB minne, än bytt ut processorn (mer minne kan man stoppa i sen lätt!). Men du gör som du vill...

Men det känns ändå lite för dyrt då summan landar på 7288 kr, men gör jag ett stort misstag om jag köper HD5770? Jag lirar ändå som sagt på 18-tums skärm och kommer nog göra det ett bra tag framåt. Räcker inte ett HD5770 isåfall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pirpen:

Ja moderkortet funkar till alla grafikkort med PCIe kontakt/plats. Själv hade jag hellre börjat med en sticka 2GB minne, än bytt ut processorn (mer minne kan man stoppa i sen lätt!). Men du gör som du vill...

Om man kör med 955an och ett HD5850 och 2gb value select ddr3 alltså.

Permalänk
Hedersmedlem

Korspost.

Låst.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.