Playstation 3 : för - och nackdelar

Permalänk
Medlem

Playstation 3 : för - och nackdelar

Hejsan,

Detta kommer bli ett långt inlägg där jag går igenom mina funderingar och tankar kring Playstation 3 och dess för - och nackdelar mot en låt säga PC med Windows som spelmaskin.

Först. Har en PC idag som står sig relativt bra mot dagens spel och krav på grafik. I min burk pumpar en Intel Core2Duo E6550 som är trimmad från 2,33GHz till 2,87GHz. ATI Sapphire 4850 512Mb grafikkort och sedan 4Gb DDR2 800MHz ram. Hårddisk, en vanlig mekanisk från Hitachi 7200RPM 160Gb. Det övriga är inte så viktigt i sammanhanget.

Brukar för det mesta spela på min Samsung monitor på 22" (1680x1050) med det mesta grafikinställningar på max (eller nära) och nöja mig. Spelar med vanligt tangentbord och mus. FPS/Racing är mina två favoriter inom spel. Racing med mus och tangentbord är inget att hurra för direkt..

Nu till "problemet" eller dilemmat för min del. Jag går i köpartankar för en Playstation 3. Varför? Jo, anledningen är att jag väntat på en bra prissättning, vilket jag tycker inträffat nu, samt att jag suktar efter Killzone 3 (och vill spela Killzone 2). Andra spel som jag längtar, ser fram emot är; Gran Turismo 5, Dead Space 2 m.fl. Äldre titlar är jag också sugen på att ta igen, så som: Need For Speed Shift, Dirt 2, Uncharted 1 och 2, Little big planet m.fl.

Dock är jag aningen kluven då jag i stort sett kan spela många av dessa titlar på min PC idag. Det jag även kan göra är att koppla in PC:n till teven (vilket jag ibland gör) och köpa en Xbox 360 kontroll vilket underlättar spelandet en hel del (dock inte i FPS). En kontroll går lös på max 400 kronor. Grafikkortet jag har idag är inte det bästa men det räcker för min teves upplösning som är 1280x720 (lätt räknat).

Budgeten jag har är på 3000 kronor. Det räcker till en Playstation 3 och Killzone 2. Frågan är nu om det är värt det, eller inte. Är det bättre att satsa på en handkontroll istället och köra från soffan via PC:n och teven? Då kan jag inte spela Killzone 2 eller kommande Killzone 3. Men är det värt pengarna? Playstation 3 kommer även med en Blu-ray. Och där är nästa dilemma. Helst av allt vill jag slippa CD/DVD/Blu-ray och endast köra digitalt.

Spelen som finns till Playstation 3 finns oftast också på PC. I sämre eller bättre versioner. Dirt 2 och Need For Speed Shift är två exempel på spel som gör sig så mycket bättre på PC än på konsol. Men eftersom mitt grafikkort idag varken stödjer de senaste shader model eller Direct X 11 känns det lite 50/50 på upplevelsen. Höga FPS får jag utan tvekan via teven och PC:n. Nu till dilemma nr 2: Windows.

Windows har jag övergivit sedan länge. Sedan i september för att vara precis. Då köpte jag en MacBook Pro 13" och övergav Windows med ett leende. Har inte återvänt, förutom när jag modellerar 3d modeller eller spelar spel (kan inte kompromissa så mycket bättre där). Själva Windows som operativsystem är det jag inte gillar. Sedan att det fungerar bäst för spel kan jag acceptera.

Jag känner inte för att ge mig på en Xbox 360 igen. Har haft en i 5 år ungefär och nu nyligen dog den för 3:e gången. Kommer inte köpa mig en ny eller besvära mig med att få den lagad. Den har gjort sitt. Faktum är att den inte användes till spel utan mer till filmtittande. Har inte spelat på den flitigt sedan 2007/2008. Vilket var ett tag sedan. Nästa dilemma, nr3: Fungerar Playstation 3 som en bra mediaenhet för film/musik och kan jag byta hårddisk (det sitter ju en 2,5" enhet i den)?

Så, är det värt att köpa en Playstation 3 för att spela spel på (som annars finns på PC och som min PC klarar av)? Är det bättre att köpa en kontroll till PC:n? Fungerar en Playstation 3 bra som mediaenhet jämt mot datorn. Och viktigast av allt. Kan man byta hårddisk i den? Installera Linux vet jag att det inte går (eller blir svårt) i och med den senaste firmwaren.

Hoppas någon orkar läsa, hjälpa mig och redogöra detta för mig.

Vänligen
Marcus

Visa signatur

iCus

Permalänk

Playstation går finfint att byta hårffisk på. Är lite meningen att man skall kunna göra det till och med, kanske inte är lika enkelt med slim. Men det går och jag tror inte garantin ryker.
Och du kommer ju aldrig få vissa ps3 exclusives till pc.
Playstation tre funkar rätt bra som mediaenhet.

Sen får du ju en utmärkt blu-ray spelare också även om du inte är ute efter det.
Windows 7 är mer mac-användarvänligt än vista och xp.
Ps3 är rätt värt att köpa för att spela spel på.
Billigt och du får många bra exklusiva titlar.
Heavy Rain, lbp, killzone etc.

Det är ingen skam som pc-gamer att komplettera med en konsol.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett till 4850, uppgradera processorn och köpa en handkontroll istället för ett ps3

Hårddisken kan du byta utan större problem. Hur ett ps3 fungerar som mediaenhet har jag ingen aning om, men det borde väl fungera bra tycker man...?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Jag har en PS3 och en PC.
Jag använder ps3:an inte bara att spela på utan även som mediaspelare för att stream film och musik till tvn och stereon.
ps3mediaserver - Project Hosting on Google Code

Fungerar jättebra, jag är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

ps3 fungerar skit bra om mediaenhet! jag lånade min grannes ps3 förut ett par veckor och de va inga problem! stör mig bara på en sak med det, webbläsaren, den laggar och buggar och vissa saker fungerar inte med den (youtube kan du glömma de laggar sönder på dem xD)tycker du ska göra som Diphallia sa, skaffa lite nytt till datorn och en 360 kontroll som du kan koppla i (om du inte redan har) det är mer värt än att köpa ett ps3 för att spela ca 5 spel och kolla på film med (vilket är så de brukar bli)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Härligt med mycket svar. Tack för det! Är det lika lätt att byta hdd på en Slim variant som en äldre "grill"? Och jo, det lockar en aning att köpa en 360 handkontroll till PC:n och köra den vägen. Det är väl själva mediacenter biten som väger över till Playstation 3:s fördel.

Visa signatur

iCus

Permalänk

Tydligen så är det rätt så lätt att byta hårddisk ja.
Man behöver bara en extern hårddisk så att man kan backuppa och så för att det skall funka.
Sen äre bara att ta bort ett plastlock och skruva ut hårddisken.
Verkar det som.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog säga att det är lättare att byta hdd på slim än vanliga, jag skulle nog iaf köpa ps3, lätt värt det än att köra från din pc till tv'n
tänk på att det är ju även bra som mediaspelare, blueray, m.m.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köpa en PS3a för alla dom spelen du inte kan spela på PC och bättre racing upplevelse, GT5 kommer ju snart. Bra media enhet och du får en bluray spelare på köpet, din dator funkar ju bra fortfarande!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Sedan är det ju hela biten med användarvänlighet. Hur anser ni att det fungerar i fallet med Playstation 3? Mediacenter säger många, men hur fungerar det med låt säga OS X och Windows? Kan någon komma med tips så blir jag otroligt glad :). Finns en hel drös med spel till Playstation 3 (som också finns till PC och Xbox 360) men såklart finns en del exklusiva titlar (Killzone bla.). Hur upplever ni den grafiska biten på Playstation 3? Vet att många av spelen skalas upp men renderas i 720p. Undantag för några få rena 1080p spel. En PC renderar ju alltid upplösningen utifrån grafikkortet. Så om jag spelar på en skärm med 1080p kopplad till teven så blir just upplösningen äkta 1080p från den motsatta uppskalade varianten på en Playstation 3. Hoppas jag inte rörde till det i onödan. Ni får gärna komma med tips på varför jag ska ta en Playstation 3 och inte uppdatera datorn (kommer man verkligen så långt för 3000kr)?

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcus:

Hejsan,

Detta kommer bli ett långt inlägg där jag går igenom mina funderingar och tankar kring Playstation 3 och dess för - och nackdelar mot en låt säga PC med Windows som spelmaskin....

En fördel, den kom ut för tre år sen och kommer troligen att hålla några år till, dvs. att specen är spikad och spelen görs till den och inte till en maskin som kommer senare. Dvs. det blir låg hårdvarukostnad/år för spelfunktionen kontra PC. Du kommer heller inte att jaga efter en bättre PS3 eftersom den inte är uppgraderingsbar. (de kostar ju c:a 3000:- nu)

Streaming funkar ok med t.ex. PS3 Media server från en PC (eller Mac har jag hört), den tar i princip alla format. Det gör inte maskinen direkt med inbyggd firmvara och disk utan du får köra streaming.

Hårddisk går rel. lätt att byta både på gamla tjockisen och slimen.

Linux går ej att köra fr.o.m. Slim-modellerna över huvud taget.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

En fördel, den kom ut för tre år sen och kommer troligen att hålla några år till, dvs. att specen är spikad och spelen görs till den och inte till en maskin som kommer senare. Dvs. det blir låg hårdvarukostnad/år för spelfunktionen kontra PC. Du kommer heller inte att jaga efter en bättre PS3 eftersom den inte är uppgraderingsbar. (de kostar ju c:a 3000:- nu)

Streaming funkar ok med t.ex. PS3 Media server från en PC (eller Mac har jag hört), den tar i princip alla format. Det gör inte maskinen direkt med inbyggd firmvara och disk utan du får köra streaming.

Hårddisk går rel. lätt att byta både på gamla tjockisen och slimen.

Linux går ej att köra fr.o.m. Slim-modellerna över huvud taget.

Hur är det med SSD-diskar? Äter Playstation 3:an den utan att bråka? Och hur blir det med prestandaförbättringar på laddningstider osv?

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem

testade min ps3'a med en ozc agility 30gig ett tag, kan inte direkt påstå att det är värt det.
köpta spel använder disken minimalt, och när det gäller laddningstider så blir det inte direkt samma gain som på en PC
jag har iaf hellre 250gig eller liknande än en mindre ssd, rent prismässigt får du inte non prestanda av en ssd ist för den medföljande, specielt om du lirar spel från blueray

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cccm:

testade min ps3'a med en ozc agility 30gig ett tag, kan inte direkt påstå att det är värt det.
köpta spel använder disken minimalt, och när det gäller laddningstider så blir det inte direkt samma gain som på en PC
jag har iaf hellre 250gig eller liknande än en mindre ssd, rent prismässigt får du inte non prestanda av en ssd ist för den medföljande, specielt om du lirar spel från blueray

Okej, bra att någon testat i alla fall. Hur är det med modeller av diskar? Äter Playstation 3 vilken 7200rpm disk som helst från valfri tillverkare och cache typ? Vore toppen att proppa in en Seagate 1Tb disk 32Mb cache t.ex!

Visa signatur

iCus

Permalänk
Skrivet av Mcus:

Okej, bra att någon testat i alla fall. Hur är det med modeller av diskar? Äter Playstation 3 vilken 7200rpm disk som helst från valfri tillverkare och cache typ? Vore toppen att proppa in en Seagate 1Tb disk 32Mb cache t.ex!

Så länge det är 2.5"

Permalänk
Medlem

Måste köpa nytt PS3 då det har dött, och jag vill inte betala 1500 för ett moderkort till det, som "kunde" gå sönder vilken dag som helst iaf. Någon som vill sälja en slim för ett humant pris?

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid Angel:

Så länge det är 2.5"

Juste, precis. Hur som helst verkar det väldigt lätt att byta disk för Playstation 3 slim. Någon som vet hur man tar en backup? Bara plugga in en extern disk och sedan finns det någon meny för just backup?

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcus:

Juste, precis. Hur som helst verkar det väldigt lätt att byta disk för Playstation 3 slim. Någon som vet hur man tar en backup? Bara plugga in en extern disk och sedan finns det någon meny för just backup?

stämmer

Glöm inte att du måste portionera upp din externa och formatera delen du ska lägga backupen på till FAT32

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av cope:

stämmer

Glöm inte att du måste portionera upp din externa och formatera delen du ska lägga backupen på till FAT32

Så ska hela disken formateras i FAT32 som sedan ska in Playstation 3:n?

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcus:

Så ska hela disken formateras i FAT32 som sedan ska in Playstation 3:n?

Playstation 3 stödjer endast FAT format och eftersom FAT32 endast kan ha max 32GB så måste du portionera upp din externa.

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Det är bara sätta in disken i PS3 så formaterar konsollen den.
Sen hur man byter, det står t,om i manuallen hur man gör.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Det är bara sätta in disken i PS3 så formaterar konsollen den.
Sen hur man byter, det står t,om i manuallen hur man gör.

Så först tar man en backup (står det möjligen också i manualen hur man går tillväga?) och sedan efteråt trycker jag in den nya hårddisken och då formateras den enligt vad Playstation 3 vill ha, dvs. FAT formaterat. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcus:

Så först tar man en backup (står det möjligen också i manualen hur man går tillväga?) och sedan efteråt trycker jag in den nya hårddisken och då formateras den enligt vad Playstation 3 vill ha, dvs. FAT formaterat. Rätta mig om jag har fel.

när du går in på systeminställningar > säkerhetskopiering.
Bara använda ett usb minne eller vad man nu använder.

Pluggar i nya disken.
sen systeminställningar > formateringsverkty, formaterar nya disken.
Sen systeminställningar > Systemåterställning, och väljer där du lagt backupen t.ex usbminne.

Om jag sagt något fel får någon rätta mig.
Tog rakt ur minnet när jag bytte min 80gb mot 250gb

EDIT: http://www.playstation-3.se/forum/redirect-to-post-684234.htm...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcus:

Sedan är det ju hela biten med användarvänlighet. Hur anser ni att det fungerar i fallet med Playstation 3? Mediacenter säger många, men hur fungerar det med låt säga OS X och Windows? Kan någon komma med tips så blir jag otroligt glad :). Finns en hel drös med spel till Playstation 3 (som också finns till PC och Xbox 360) men såklart finns en del exklusiva titlar (Killzone bla.). Hur upplever ni den grafiska biten på Playstation 3? Vet att många av spelen skalas upp men renderas i 720p. Undantag för några få rena 1080p spel. En PC renderar ju alltid upplösningen utifrån grafikkortet. Så om jag spelar på en skärm med 1080p kopplad till teven så blir just upplösningen äkta 1080p från den motsatta uppskalade varianten på en Playstation 3. Hoppas jag inte rörde till det i onödan. Ni får gärna komma med tips på varför jag ska ta en Playstation 3 och inte uppdatera datorn (kommer man verkligen så långt för 3000kr)?

Rent tekniskt så har PlayStation 3 problem med upplösningen och skalningen i vissa spel. T.ex. dom där Ratchet & Clank-spelen ser odugligt grumliga ut. Men i program där allting funkar så ser det ju bra ut, man får ju mycket gjort med en satt plattform över tiden, så Killzone 2 ser skarpt ut.

Att uppgradera datorn känns, för mig, ganska tappat där man föga har värdiga spel som man vill uppgradera datorn för att orka med. Det var ju lite annat 2005 när Battlefield 2 och Half-Life 2 var fräschingar och verkligen visade vad man kunde gör med tekniken. Själv sitter jag med virtuellt alla mina köpta spel, de senaste två åren, på Xbox 360 - även om de finns till PC, och kompletterar det med de exklusiva programmen jag känner att Sony kan erbjuda, till PlayStation 3 Slim.

Som en spelmaskin i första hand tycker jag inte PlayStation 3 är mycket att hänga i granen, mest för att deras operativsystem och funktioner inte riktigt håller ens 2005-års standard. Och Sony är ovilliga att göra något åt saken. Men om du känner mycket för dom exklusiva programmen till PlayStation 3 så, visst, varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcus:

FPS/Racing är mina två favoriter inom spel. Racing med mus och tangentbord är inget att hurra för direkt..

Om racing verkligen är din favoritgenre, så borde det rimligen vara värt pengarna och köpa en ratt?
Tex Driving force GT för en tusenlapp. Funkar ju på både PC och PS3, så du begränsar ju inte dina val direkt heller. (förutom att du får mindre kvar i plånboken förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har själv varit inne på spåret att skaffa mig en PS3 men jag har en stark känsla av att den kommer stå efter nån vecka i något mörkt hörn och samla damm, framförallt så är det alla dolda kostnader som tillkommer med tvånget att "konsumera" media, spel eller tillbehör och att mina val som användare och konsument är kraftigt begränsade om inte direkt icke-existerande.

Och visst, att bygga en dator idag är inte billigt heller men långsiktligt jag tror du kan komma billigare undan och ha roligare i längden.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om racing verkligen är din favoritgenre, så borde det rimligen vara värt pengarna och köpa en ratt?
Tex Driving force GT för en tusenlapp. Funkar ju på både PC och PS3, så du begränsar ju inte dina val direkt heller. (förutom att du får mindre kvar i plånboken förstås)

Har provat att spela med ratt, gillade det inte speciellt mycket. Tror att man måste ha någon form av "rally stol" för att njuta fullt ut. Så känslan av att man verkligen kör en virtuell bil komer fram. Handkontroll fungerar bra för mig, och jag har funderat på om det är smartast att köra med en handkontroll som komplement till PC:n just för bilspel.

Sen och andra sidan är det aldrig fel att använda Playstation 3 som mediacenter just med tanke på att det finns en rätt så bra Blu-ray spelare i den samt möjlighet till att koppla den via datorn i nätverket. Några exklusiva spel finns det som lockar väldigt mycket och fler lär det väl bli. Sen att spelen är mycket dyrare till konsol är inte direkt positivt jämt mot hur mycket spelen kostar till PC. Fast det var länge sedan jag köpte ett fullpris spel oavsett plattform.

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Har själv varit inne på spåret att skaffa mig en PS3 men jag har en stark känsla av att den kommer stå efter nån vecka i något mörkt hörn och samla damm, framförallt så är det alla dolda kostnader som tillkommer med tvånget att "konsumera" media, spel eller tillbehör och att mina val som användare och konsument är kraftigt begränsade om inte direkt icke-existerande.

Och visst, att bygga en dator idag är inte billigt heller men långsiktligt jag tror du kan komma billigare undan och ha roligare i längden.

Vilka kostnader är det då du tänker på?

Spel köper du ju ändå både till pc & ps3
Så det behöver inte bli "dyrare" med dolda kostnader.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Vilka kostnader är det då du tänker på?

Spel köper du ju ändå både till pc & ps3
Så det behöver inte bli "dyrare" med dolda kostnader.

Jag använder begreppet "dolda kostnader" efter det intryck jag har fått av hur de ihärdigt försöker marknadsföra sina produkter för om du ska få ut någon egentlig glädje av din konsol så ska du minst äga en 32" tv, en stor soffa och ett dugligt surroundsystem istället som när jag växte upp med Sega och Nintendo som marknadsförde sina grejer som leksaker.

Så, för egen min del, att köpa en konsol som mer eller mindre tvingar dig till att "konsumera mjukvara", räkna sedan in alla tillbehör som gitarrer, trummor och vad det nu finns med medföljande uruselt andrahandsvärde på konsol, tillbehör och spelen... det känns inte så jävla lockande då.

Själv ser jag bara större valmöjligheter med PC än med en konsol. Jag är inte nödvändigtvis bunden av mjukvara och jag begränsas bara av hur mycket pengar jag vill plöja ner.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Hade själv ett PS3 ett tag efter att min gamla dator dog, men tyckte att spelen var för dyra och jag ville ha de flesta Sålde det för ett riktigt bra pris, sen la jag till en del pengar och köpte en speldator istället. Köpte en hdmi -> dvi kabel som jag kopplat från datorn till TV:n, sen en trådlös X360-kontroll. Funkar klockrent och jag ångrar inte en sekund att jag sålde mitt PS3 Har ett Logitech Z5500 kopplat till datorn så allt är perfekt!

Här har du en länk till handkontrollen: MICROSOFT XBOX360 KONTROLL TRÅDLÖS TILL PC - Produktinformation

Uppgradera datorn isåfall, köp inte en konsoll!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air