Permalänk
Medlem

Boombox fundering

Tjenare,

Går i tankarna att inför sommarens kommande fester snickra ihop en liten boombox

Funderar på om en bilstereo modell medelny(3-5år gammal) orkar driva en eller två Bilhögtalare 6 x 9", 3-vägs - Biltema utan att man tappar kvalité? Eller bör man satsa på mindre högtalare?

12-volts batteri kommer ju krävas, så vad bör man tänka på?
Lådan kommer ju att stå upp, så ett vanligt bilbatteri kanske fungerar? eller skall man satsa på SMF batterier som jag har förståt så skall dessa klara djupurladdningar bättre?

Kommer ju att ha volt-mätare på den för att se att den inte sjunker för lågt..

Tack på förhand
Olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

duger nog dom brukar gå att spela med direkt i bilsterion så du behöver inte ha ett slutsteg i vilket sparar massor med ström

skulle dock ta nått seriösare märke på högtalarna då biltema är ganska sämst på högtalare men visst dom är billiga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan kolla in min senaste stereo som jag byggde.
http://www.sweclockers.com/galleri/5382-strandstereo-lillebro...
Har byggt ett antal så kom gärna med frågor helst Pm men kan funka i forumet också

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd

Rätt så okej ljud från Biltema högtalare, bättre än Volvos original...
Man får aldrig bra ljud om lådan är skit, så istället för att klaga på elementen så ska man låta lådbygget till en expert.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assjack:

Rätt så okej ljud från Biltema högtalare, bättre än Volvos original...
Man får aldrig bra ljud om lådan är skit, så istället för att klaga på elementen så ska man låta lådbygget till en expert.

Men sen är det ju så också tänkt att 6x9orna är byggda för att spela OA. Är du villig att bygga en låda typ lika stor som ett bagageutrymme? Men om du pratar om andra högtalare, så som 4", 5,25" och etc. Skit i vad jag säger XD

Permalänk
Medlem

Okej, nu har det blivit lite ändringar i planerna (inte helt förvånande)

Just nu ser lådan ut att bli 800x300x300mm BxHxD
den kommer vara i 25mm mdf, väldigt grova, men det är vad vi hittade gratis..
Ett 75Ah underhållsfritt bilbatteri kommer driva den i all oändlighet på en laddning
en AMP6-basic kommer att agera förstärkare åt ett par gamla VW 6" högtalare, för att se hur ljudet blir..

Vad skall man tänka på vid köp av nya högtalar element?
Vad för element skall man satsa på, en amp-6 klarar ju av att leverera 25W vilket inte är så otroligt mycket egentligen, så antar att man är ganska begränsad till två element totalt i lådan..

Hur stor låda (ungefär, vet att det är en exakt vetenskap) behöver man ha för bilhögtalare? (Tänkte bara att dom endå sitter monterade i dörrar, kanske inte är så mkt låda dom behöver/vill ha?)

MVH
Olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

tror du ksan lika gärna köra på inbbygda steget i bilstereon om den är någorlunda ny (typ max 5-10år gammal) så borde den ha typ 4x40w output dvs starkare än vad Amp6'an kommer kunna leverera dock kanske den kommer ge bättre ljud men den inbyggda brukar inte vara nått större fel på samt att det kommer dra mindre med ström

Speccifiera vad för Stereo du kommer änvända lite närmre

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Stereon är skrotad, ursäkta missa o säga det

Det var/är en sony cdx-c7850r <- problemet med den är att den har audio bus in, inte aux in.. Den måste alltså ha ngt på audio busen för att ta emot signaler på audio bus in, vilket visade sig kosta mera än en ny stereo o fixa iprincip.. Och en amp6:a har aux-in, vilket är precis vad jag letar efter, så det blir den lösningen...

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en sån här bilstereo

40w räcker, men skulle gärna vilja ha lite mer, mina 2 högtalare är 6x9" och har 120w RMS och 240w max så dom klarar lite mer egentligen.
Men alltid skönt att kan ha bra ljud ända till max, fast kan endå inte ha max för att lådan är för dålig x)
Inget burr men man hör att det blir lite för mycket bas för att jag har 3cm tjock ljudisolering och väldigt lite utrymme kvar.

Detta är mitt enda och mitt första bygge men det har gått bra och den är nästan helt klar.
Allt funkar, ska bara montera på min biltuta och RGB-LED rör.
den hittar du här

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host