HP släpper Mini 100e för skolor

Permalänk
Melding Plague

HP släpper Mini 100e för skolor

Datorjätten Hewlett-Packard satsar på unga studerande med en ny specialdesignad netbook för ändamålet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Stackars studenter, nu kommer de inte kunna spela CS på sina laptops längre..

Fin dator annars, såg ut som en netbook en annan skulle kunna inhandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Stackars studenter, nu kommer de inte kunna spela CS på sina laptops längre..

Mm, precis.

Min kommun har gett varenda elev på högstadiet varsin 13" Macbook Pro. Klart som fan att de måste kunna spela WoW på lektionerna. Det kräver ju minst en Core 2 Duo för att leta information och skriva dokument och mejla det till läraren...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Mm, precis.

Min kommun har gett varenda elev på högstadiet varsin 13" Macbook Pro. Klart som fan att de måste kunna spela WoW på lektionerna. Det kräver ju minst en Core 2 Duo för att leta information och skriva dokument och mejla det till läraren...

VA? Får de ta hem den också? Vilken lyxkommun!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Mm, precis.

Min kommun har gett varenda elev på högstadiet varsin 13" Macbook Pro. Klart som fan att de måste kunna spela WoW på lektionerna. Det kräver ju minst en Core 2 Duo för att leta information och skriva dokument och mejla det till läraren...

Högstadiet? Rofl, du måste mena en gymnasieskola.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

VA? Får de ta hem den också? Vilken lyxkommun!

Ja, de får ta hem datorn på fritiden efter skoldagen. Efter 3 år måste de lämna tillbaka datorn.

"Lyxkommunen" lånar varje månad för att ha råd till att betala ut löner till sina anställda. Har hört att det sist rörde sig mer än 30 miljoner kronor som kommunen lånar.

Perfekt är det ju, kommunen kunde ha satsat på en liten och nätt Netbook som duger MER ÄN VÄL till deras ändamål! Det kostar kommunen ca. 2 miljoner per år med dessa Macbook Pro's. Och det här har jag hört då jag har en lärare på folkhögskolan som sitter som politiker i kommunen...

Skrivet av Fire_Ice:

Högstadiet? Rofl, du måste mena en gymnasieskola.

Nej. Det är en högstadieskola jag skriver om. Leta själv på Kalix kommuns hemsida om Manhemskolan. Här är en artikel: Dator till varje elev ökar digitala kompetensen - - Kalix - Nyheter - Norrländska Socialdemokraten - NORRLÄNDSKA SOCIALDEMOKRATEN

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Är det spillsäkra tangentbordet och robusta gånggärnet som gör den bra för skolungdomar? Verkar ju vara en ordinär netbook. Annars var det ju lite ovanligt med 2GB RAM på en netbook. Brukar ju vara begränsat till 1 GB för att få billigare kostnad för windowslicensen men Microsoft kanske har uppgraderat sina krav?

Permalänk
Medlem

Tycker den påminner om apples dasslock.

Annars var den väl som vilken netbook som helst. N210 och N220 har väl också spillsäkert? Tycker spontant dells variant är bättre nischad, men kanske inte är samma målgrupp (dell verkar vara de yngre skolåren)..

Permalänk
Hedersmedlem

Spillsäkert borde det vara på alla tangentbord

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Känner en kille utanför Göteborg - i deras kommun så får alla elever på högstadiet varsin macbookpro. Han brukar sitta och spela CSS osv.. Vilket lyxlir

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Känner en kille utanför Göteborg - i deras kommun så får alla elever på högstadiet varsin macbookpro. Han brukar sitta och spela CSS osv.. Vilket lyxlir

Bor han i Kalix kommun kanske?

Permalänk

Skulle aldrig sitta på en sådan liten grej, föredrar STORA bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selulance:

Skulle aldrig sitta på en sådan liten grej, föredrar STORA bärbara.

Släpbar != bärbar

Dessutom är netbooks idealiska för skolarbete. Ingen vill släpa på 4.3 kg dator + nätadapter (eftersom batteriet håller i max 1/5 av en skoldag) + böcker på 1-2 kg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Släpbar != bärbar

Dessutom är netbooks idealiska för skolarbete. Ingen vill släpa på 4.3 kg dator + nätadapter (eftersom batteriet håller i max 1/5 av en skoldag) + böcker på 1-2 kg...

Varför ska du har böcker när du har en dator? Jag gick hela gymnasiet med dator och vi hade 2-3 böcker totalt.

Men håller med om att det är jobbigt att släpa runt på en stor tung dator.

Permalänk
Medlem

Tur att man gick på gymnasiet innan bärbara spred sig likt vandringsgräshoppor.
Folk i tonåren kan låta rätt illa ändå, att behöva sitta och lyssna på nån som hamrade på tangenter hade inte gått. (Man är mer aggro i tonåren också ) Hade man gått i en klass med rötägg hade man fått höra folk gapa enfaldiga kommentarer om youtubevideor också.

Kul att vara lärare och möta morronkaffet grubblandes på om man ska hoppas på att ungjäklarna tar ämnet något seriöst och riskera att de googlar allt man hävdar eller hellre be för att de inte lyssnar ett dyft och gapar över youtubevideor istället, då man i alla fall får hålla en föreläsning i fred, om så bara för sig själv. Nämenfyfan för att ha nåt yrke där man tvingas assistera andra människor på något vis egentligen.

Maskinen i fråga: Ful, men gör den helt vattensäker så kanske man kunde ha med den i fjällen eller nåt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tur att skolan fick en idiot idé att dela ut macbook pro's till alla elever innan denna kom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Perfekt är det ju, kommunen kunde ha satsat på en liten och nätt Netbook som duger MER ÄN VÄL till deras ändamål! Det kostar kommunen ca. 2 miljoner per år med dessa Macbook Pro's. Och det här har jag hört då jag har en lärare på folkhögskolan som sitter som politiker i kommunen...
[/url]

Det är ju så jävla typiskt kommuner.. Ingen har någon som helst koll och allt sker så ineffektivt och dyrt som möjligt.. Först köper de väl 300st 8kärniga iMacs till en skola som eleverna ska ha att skriva lite på, sen efter ett år när modellerna är utgångna och en av skolans iMacs pajjar så slänger de typ alla 300st på tippen och köper 300 splitter nya.. Är ju typ så det brukar se ut så fort kommunen ska göra något..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

När jag gick i högstadiet hade min skola fortfarande en del PII och PIII system och enligt min lillebror som går fär nu så har de fortfarande kvar de datorerna och deras bästa "värstingar" är 3GHz PIV system med 17" tft skärmar så det stämmer nog inte för alla kommuner. Nu vet jag iof inte om man kan lita 100% på min bror men jag litar på honom i allafall.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Leeloo:

Mm, precis.

Min kommun har gett varenda elev på högstadiet varsin 13" Macbook Pro. Klart som fan att de måste kunna spela WoW på lektionerna. Det kräver ju minst en Core 2 Duo för att leta information och skriva dokument och mejla det till läraren...

samma sak här, från och med i höst börjar de. Min syrra ska få en och hon får dessutom köpa loss den när hon går ut med typ 50% rabatt, dedär med att det var bättre förr går ju att diskutera..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Varför ska du har böcker när du har en dator? Jag gick hela gymnasiet med dator och vi hade 2-3 böcker totalt.

Men håller med om att det är jobbigt att släpa runt på en stor tung dator.

Blir svårt att slå upp sidan 35 i tyskaboken när den inte är medtagen. Jag hade förvisso än idé om att scanna in alla mina skolböcker men jag insåg tidigt att A) tidskrävande att sitta och scanna in hela skiten och B) jag tycker det är böckigt att sitta och zooma omkring i en pdffil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Blir svårt att slå upp sidan 35 i tyskaboken när den inte är medtagen. Jag hade förvisso än idé om att scanna in alla mina skolböcker men jag insåg tidigt att A) tidskrävande att sitta och scanna in hela skiten och B) jag tycker det är böckigt att sitta och zooma omkring i en pdffil

Inte för o va petig eller elak eller så.... men du borde nog lära dig stava innan du går ut skolan för ditt eget bästa, det där va nästan pinsamt och läsa det du skrev
Nu vet ju inte jag om du lider av dyslexi, om du gör det så ber jag om ursäkt, men om du inte gör det.... wtf man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

VA? Får de ta hem den också? Vilken lyxkommun!

Hela högstadiet på min skola ska få sådana eller likvärdiga datorer när terminen börjar igen..

Permalänk

Lika bra att skolorna skaffar mac datorer så man slipper alla problem med windows osv.
Alltid var det problem med datorerna i skolan, det var virus, det var sönderslaget och det saknades möss eller tangentbord. alla de problem uppstod när våran "datorkille" som var lärare i fysik och matte slutade på skolan, det fanns inte längre någon som kunde sköta om datorerna helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Inte för o va petig eller elak eller så.... men du borde nog lära dig stava innan du går ut skolan för ditt eget bästa, det där va nästan pinsamt och läsa det du skrev
Nu vet ju inte jag om du lider av dyslexi, om du gör det så ber jag om ursäkt, men om du inte gör det.... wtf man?

Han skrev ju avsevärt bättre än vad du gjorde.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Han skrev ju avsevärt bättre än vad du gjorde.

Jaså? du kanske också behöver lära dig svenska ordentligt välj gärna ut 1 ord jag skrev som va fel stavat så är jag tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Jaså? du kanske också behöver lära dig svenska ordentligt välj gärna ut 1 ord jag skrev som va fel stavat så är jag tyst

Om jag minns rätt ( orkar inte kolla inlägget igen ) skrev du vid 2 tillfällen "va" istället för "vara" eller "var", sen tror jag inte "wtf man" är ett svenskt uttryck heller, så på sin höjd kan du få in det via citattecken eller dylikt.

Sen i det nya inlägget använder du också "va" istället för "var" vilket igen är talspråk. Sen så är det väll så att man skriver "ett" och inte "1" i svenska språket?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Om jag minns rätt ( orkar inte kolla inlägget igen ) skrev du vid 2 tillfällen "va" istället för "vara" eller "var", sen tror jag inte "wtf man" är ett svenskt uttryck heller, så på sin höjd kan du få in det via citattecken eller dylikt.

Sen i det nya inlägget använder du också "va" istället för "var" vilket igen är talspråk. Sen så är det väll så att man skriver "ett" och inte "1" i svenska språket?

Släpp spaden och kravla ur sandlådan grabbar, personliga kassa påhopp vinner ingen på. Ni har spårat ur rätt duktigt i diskussionen....

Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Släpp spaden och kravla ur sandlådan grabbar, personliga kassa påhopp vinner ingen på. Ni har spårat ur rätt duktigt i diskussionen....

Cheers

Du måste ha missat min poäng, den var ungefär "kasta inte sten i glashus". Jag har aldrig sagt att någon är dålig på svenska som han jag citerade gjorde :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Om jag minns rätt ( orkar inte kolla inlägget igen ) skrev du vid 2 tillfällen "va" istället för "vara" eller "var", sen tror jag inte "wtf man" är ett svenskt uttryck heller, så på sin höjd kan du få in det via citattecken eller dylikt.

Sen i det nya inlägget använder du också "va" istället för "var" vilket igen är talspråk. Sen så är det väll så att man skriver "ett" och inte "1" i svenska språket?

Tillåt mig att luta mitt huvud tillbaka och gapskratta åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Tillåt mig att luta mitt huvud tillbaka och gapskratta åt dig

Varför? För att du insåg att det är löjligt att du säger att folks stavning suger när du själv inte är bättre?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"