Permalänk

ny användare:) ny dator :)

hej:) är ny här på sweclockers.com:) har lagt in en tråd och fått väldigt positiva svar , och bra hjälp:)

det problemet jag har nu är att jag ska bygga egen dator. pga smärre budget problem har jag funderat på att använda ett gratis operativsystem istället för windows.

men jag har däremot ingen aning om tex Linux är kompatibelt med ett spel som WoW, cs eller COD.
om det nu överhuvudtaget fungerar skulle jag vilja veta om det är nån skillnad mellan olika operativsystem:)

tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Vissa spel kan funka om man kör dem via wine men om spel är huvudintresset så är windows ett bättre val (tråkigt nog).
Du kan ju kolla vilka spel som funkar här:
WineHQ - Wine Application Database

Verkar som att de spel du listar ändå ska kunna funka hyfsat.

Permalänk

Om du skall ha datorn till att spela så är det säkraste valet att köpa dig en windows 7 licens för drygt två tusen kronor.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

oki själv så kollade jag på dustin så,, därav priset jag angav.

Permalänk
Medlem

Om du ändå väljer att använda Linux så tänk på att man i så fall bör välja ett grafikkort från nvidia eftersom det funkar bättre än ATI när man kör Linux.

Permalänk

tack för svaren allihopa bra att tänka på det där med grafik kortet

Permalänk
Medlem

om du är student eller har något barn som studerar kan du få windows 7 för 100kr med pellesoft... sen kan jag tipsa om ett program om du ska använda linux som heter play on linux ett litet program som hjälper dig installera så funkar det ofta bättre än om du gör det själv.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

om du är student eller har något barn som studerar kan du få windows 7 för 100kr med pellesoft... sen kan jag tipsa om ett program om du ska använda linux som heter play on linux ett litet program som hjälper dig installera så funkar det ofta bättre än om du gör det själv.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Läs denna guide för hur du får Win7 för 100 kr Har själv testat och de funka utan problem

Visa signatur

MIN DATOR --> CPU: Intel Core i5 750 2,66GHz | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB | HDD: Samsung 1TB | Moderkort: Asus P7P55D Pro | PSU: Corsair HX750W | GPU: PowerColor Radeon HD5870 | OS: Windows 7 Professional 64 bit | Chassi: Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem
Skrivet av intelinside:

...skulle jag vilja veta om det är nån skillnad mellan olika operativsystem:)

Givetvis är det skillnad mellan olika operativsystem, annars skulle de ju inte vara olika.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Givetvis är det skillnad mellan olika operativsystem, annars skulle de ju inte vara olika.

hehe:) så långt hänger jag med:) men det jag funderade över var om det blir nån skillnad på spelen jag har listat

Permalänk
Skrivet av intelinside:

hehe:) så långt hänger jag med:) men det jag funderade över var om det blir nån skillnad på spelen jag har listat

Spel fungerar oftast bäst i den miljön de är skriva för. Då detta inte är linux så kan du nog räkna ut resten själv.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle rekommendera att spela de spel som redan finns i programförråden i Linux och inte Windows spel via Wine:
På de flesta Linuxsystem så tar man hem spel/program via ett centralt förråd och inte via olika hemsidor som på Windows. Detta exempel är från Pardus. Den har runt 160 spel i sitt förråd:
Lägg till program - PardusWiki

Då kan man vara säker på att det funkar bra. Om man är nybörjare och vill göra det lätt för sig rekommenderar jag 3 stycken olika Linuxdistributioner. Som har alla mediacodes för DVD filmer m.m.. installerade från början:

Linux Mint:
linuxmint.se

Pardus:
Pardus | Trixon

PCLinuxOS:
Built Penguin Tough PCLinuxOS

Permalänk
Medlem

World of Warcraft funkar väldigt bra i Linux, men du får en aningen sämmre fps i DirectX läge. I OpenGL läge får du bättre fps än i Windows men har ingen hardware cursor, vilket kan vara väldigt irreterande i 25 manna raids. Cs har jag hört ska fungera bra, men har ingen egen erfarenhet av det.

Steam spel bland annat CS kommer att släppas till Linux ganska snart skulle jag tro (Valve har bekräftat det ryktet nu), så det lär inte vara nått problem då. Sen nästa expansion kommer World of Warcraft få hardware cursor i OpenGL. så snart kan man njuta av bättre fps än i Windows och hardware cursor.

De andra spelen kan jag inte säga nått om, kolla på Wine db. WineHQ - Browse Applications

Om man är ny till Linux världen är Ubuntu ett ganska säkert val, det är ganska lätt att arbeta med, och det är väldigt lätt att få hjälp på nätet om man stöter på problem, eftersom dem har flest användare av alla Linux distar.

Annars kan du googla efter info, de vanligaste distarna är Ubuntu, Fedora, Opensuse, PclinuxOS, Linux Mint(är i princip Ubuntu med några utseende förändringar).'

De största skillnaderna mellan dem är om de använder KDE eller Gnome, 2st olika skrivbords typer kan man säga. Gnome är mer lättviktigt och nerbantat inga extra finneser och det är lätt att hitta i det, man känner sig hemma om man använt Windows XP, det är också lättare att konfigurera som man vill ha det. KDE är mer finnes rikt och stängt och en aningen krångligare tills man lärt sig det, man kanske känner sig hemma om man har använt mac och windows 7. Det är en smaksak, gnome är den mest populära men KDE har också sin charm, det finns många som föredrar den också.

Ubuntu versionen som använder KDE heter Kubuntu om du vill testa, det går alltid att tanka flera skivor och bränna, de flesta Linux går att testa utan att installera.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

WOW och CS är inga problem. Mycket annat går också bra, men om du har intresse av att spela lite nyare spel regelbundet så kommer du antagligen bli frustrerad snabbt.

Problemet ligger inte hos Linux; det ligger i att du vill att Windowsspel ska fungera på Linux precis som på det OS för vilket spelutvecklarna lagt ner kanske år av arbete. Wine är ett imponerande projekt med alla mått mätt, men det är en omöjlighet att hålla kompatibiliteten till 100%. Det eventuellt största bekymret är att spelbranschen har haft en period då Direct3D varit i det närmaste standard till förlust för OpenGL. Det ligger inte i Microsofts intresse att låta andra plattformar lista ut hur man stödjer deras standard vilket leder till att Wine ofta är begränsat till mjukvarurendering och sämre prestanda (det finns ett kompatibilitetslager som översätter Direct3D-instruktioner till OpenGL-motsvarigheter och därmed tillåter hårdvarurendering, men det är långt ifrån komplett).

Det finns spel till Linux, och personligen har jag en god relation till spelande på plattformen, men om du kommer med inställningen att du vill kunna välja lika fritt bland ett lika stort (eller mer korrekt: "samma") utbud som till Windows så kommer du bli frustrerad och besviken.

Förändring kan kännas vara på gång, inte minst tack vara Apples framgångar. Många spelbolag väljer att porta spel till OSX, och då finns det incitament till att redan från början se till att man använder öppna standarder för att förenkla en portning. SDL, OpenGL, OpenAL m fl standarder börjar bli populära och om man förlitar sig på dem under utvecklingen är det en mycket smalare sak att porta till Linux av bara farten.

Skrivet av Scirocco:

Steam spel bland annat CS kommer att släppas till Linux ganska snart skulle jag tro (Valve har bekräftat det ryktet nu)

Väldigt stort "Nja", det är egentligen bara Phoronix som tolkat det som att Valve bekräftat detta, inte Valve själva :-). Phoronix har fått rätt mycket kritik för den troligen väl optimistiska tolkningen de har gjort (men jäklar vad deras artikel fått uppmärksamhet vilket säkert lett till en och annan annonspeng... Är man cynisk kan man tänka sig att det hör ihop).

Valve själva har sagt nada om en Linuxversion. Finns bl a en tråd på deras officiella forum, där de vanligen är närvarande, som nu är över 100 sidor lång som handlar om Linuxstöd, och de har inte besvarat någonting.

Det hittades spår av Linuxutveckling i en tidig version av OSX-versionen, men det behöver i sig inte betyda speciellt mycket alls (det var även spår av Xbox360-variant, vilket inte speciellt troligen är under utveckling).

Ett annat argument för en Linuxversion är en jobbannons Valve hade ute för ett tag sedan då de sökte någon med erfarenhet av spelprogrammering under Linux vilket låter som en bättre grund för ett rykte, men någon fastare tidsplan går inte att tolka från detta.

Officiellt stöd för Steam och Source på Linux vore ett fantastiskt lyft för spelande på Linux, men om det händer i år eller om fem år är fortfarande helt öppet enligt min tolkning av den fakta som faktiskt finns. Jag väntar med att tro förrän Valve säger något själva.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Installera båda två, kör dual boot. Använd Windows endast till spel, så minimerar du risken för skadlig kod, och minimerar windows-sjukan (blir långsammare och "skräpigt" med tiden) så har du det bästa ur båda världar! Dessutom maximum kompatibilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Installera båda två, kör dual boot. Använd Windows endast till spel, så minimerar du risken för skadlig kod, och minimerar windows-sjukan (blir långsammare och "skräpigt" med tiden) så har du det bästa ur båda världar! Dessutom maximum kompatibilitet

Jo det är tyvärr enda lösningen för de flesta inklusive mig själv, jag skulle gärna slippa Windows men ibland blir jag tvungen på grund av nått spel.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Skräp, 1000 kr. Någon?