Intel tar Google Android till x86

Permalänk
Melding Plague

Intel tar Google Android till x86

Googles operativsystem Android kommer till x86.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Intressant

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Öppen källkod har ju den funktionen att man kan kompilera om program för att passa nästan vilket system som helst.

Viss handpåläggning kan behövas, men om en kompilator och kärna finns så är grovjobbet gjort. X86 har händelsevis ganska bra med sånt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

det här kan bli intresant

Permalänk
Medlem

Tror knappast detta kommer ta över netbooks/datorer Chrome OS beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Tror knappast detta kommer ta över netbooks/datorer Chrome OS beta

ChromeOS riktar knappast in sig på samma marknad med sina idéer om online hanteing av nästan allt.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Tror knappast detta kommer ta över netbooks/datorer Chrome OS beta

Det är inte vad dom försöker göra heller. Intel vill komma in på smartphone/tabletmarknaden med nuvarande moorestown och senare med uppföljaren medfield.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Undrar om vi någonsin kommer att överge x86? x86 är ju kraftigt prestandahämmat pga dess kompatibilitet.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Öppen källkod har ju den funktionen att man kan kompilera om program för att passa nästan vilket system som helst.

Viss handpåläggning kan behövas, men om en kompilator och kärna finns så är grovjobbet gjort. X86 har händelsevis ganska bra med sånt.

Nu är mycket mer än enbart CPUn utbytt, hela underliggande platformen är annorlunda. Så det är massvis med drivrutinsjobb som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeWi:

Nu är mycket mer än enbart CPUn utbytt, hela underliggande platformen är annorlunda. Så det är massvis med drivrutinsjobb som krävs.

Drivrutinerna måste ju ändå skrivas för den aktuella hårdvaran, X86 såväl som det andra

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MickeWi:

Nu är mycket mer än enbart CPUn utbytt, hela underliggande platformen är annorlunda. Så det är massvis med drivrutinsjobb som krävs.

Varför massor? MeeGo och andra finns redan och har stöd för den hårdvara Intel använder sig av, så varför skulle hela jobbet behöva göras om? Bara för att Android inte följt standard kärnan betyder det inte att det är inkompatibelt.

Permalänk

Ska bli riktigt intressant att se hur android står sig mot dom andra operativsystemen.

Visa signatur

Letar du efter annorlunda unika och speciella doppresenter? då kan du gå in på 1doppresent.se och få tips och idéer!
Gör din egen hemsida - Din hemsidehjälp på nätet!

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker blir intressant är skillnaden med att styra androiden med mus/tangentbord istället för som på mobilen peka på skärmen och använda ett fåtal knappar.

Funkar det bra som ett enklare alternativ kan jag mycket väl tänka mig det i köksdatorn (Epia)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Linux på x86

Hej!
Är helt ny på detta forum men inte helt ny på datorer. Tänkte berätta lite om mina erfarenheter av Linux på x86.
Började med att köpa en surfplatta med windows 7 Ultima. Intel Atom 1,5 processor 10.1 skärm Den var bra bestyckad med olika portar samt en 3g modul och bluetooth. Köpte även till ett tangentbord som samtidigt fungerar som ett skydd för pekskärmen. Allt fungerar men inte klockrent. Windows är inte bäst med pekskärm. Har både Iphone och android telefoner så jag vet hur bra en pekskärm kan fungera med os som är byggd för det ändamålet. Nu började ett testande som var mycket tålamodsprövande men samtidigt intressant. Har provat alla varianter med Android (Virtual box, Andriodportalen samt olika X86 versioner på usb sticka) gick vidare och installerade MeeGo på egen partition (med dualb boot) och, slutligen, kollade jag in Google Chromium som var klart sämst. Alla fungerade, men, allt föll på att ingen version hittade 3g modulen samt ingen androidversion hittade en D-link sticka i en usb port. En surfbräda utan internet är ju helt värdelös. Är nu tillbaka med Windows 7 och lite okänslig pekskärm. Min förhoppning är att x86 versionerna blir begåvade med bättre drivrutiner i framtida versioner. Får se vad Intel hittar på som säger sig vilja satsa på Android på sina Atom processorer.
LP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leffepe:

... Min förhoppning är att x86 versionerna blir begåvade med bättre drivrutiner i framtida versioner. Får se vad Intel hittar på som säger sig vilja satsa på Android på sina Atom processorer.
LP

Intel har haft bra stöd för Linux i många år. Det finns fler tillverkare som generellt har bra drivrutiner för Linux. Min egen erfarenhet, om allt ifrån skrivare till trådlösa enheter, är att stödet blir bättre ju bättre och kvalitativ produkten är. I billigaste segmenten kan det vara "hit or miss".