Permalänk
Medlem

Varför får jag blue screen?

Blue screen:

STOP: 0x00000116 (0xFFFFFA8006DA6010, 0xFFFFF8800189DC48)
atikmpag.sys FFFFFA8006DA6010 base at FFFFF88001897000
Datestamp 4bfe9d00

Nyss installerat ny hårdvara, grafikkort, minnen, hdd. Samt nytt os windows 7 64bit.

ASUS M2A-VM HDMI
ATI HD5770 1gb
x2 Adata ddr2 667 2gb (nya minnen)
x2 Adata ddr2 667 1gb (gammla minnen)

Installerat nyaste drivisar till grafikkortet samt moderbordet. Får enbart bluescreen när jag använder enbart de nya minnerna. Använder jag ett av minnerna fungerar datorn. Använder jag båda ny så får jag blue screen. Använder jag de gammla minnerna så fungerar datorn också.
Skulle en flash av bios fixa problem tror ni?

Om någon har några tips hjälp gärna.. börja få slut på ideer!

MVH ekco

Permalänk
Medlem

Du har testat med memtest med båda de nya var för sig?

Permalänk
Medlem

atikmpag.sys är nyckeln, speciellt ATI, drivrutinerna antagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

atikmpag.sys är nyckeln, speciellt ATI, drivrutinerna antagligen

han säger ju dock att det är stabilt med ett par andra minnen.
bäst att fråga iofs , är det alltid atikmpag.sys som står i bsod'n?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat memtest ännu pga att datorn inte startar upp riktigt med båda minnerna inne. Men kan givetvis testa med minnerna var för sig.
Men konstigt är ju att minnerna fungerar var för sig?! Men det fungerar inte ifall man använder båda två samtidigt?!

Som sagt använder jag de gammla minnerna så fungerar datorn som den ska! Inga probs alls...
Och jag har alltid fått atikmpag.sys i bsod.
Har också hört "rykten" som säger att bara för att det står så, så behöver de inte vara de, många tror ändå på att det är minnerna pga att det blir fel när dessa är installerade!?

Några tips? Memtest next i guess!

Permalänk
Medlem

Minneskontrollern verkar ha svårt att driva 2 stickor vilket kan fixas genom att dra upp spänningen lite på minneskontrollern och minnet. Att köra command rate = 2T underlättar också. Att sätta minnena längst bort från minneskontrollern kan minska signalreflektioner (gäller DDR2- och DDR3-minnen). Men testa först att uppdatera BIOS och rensa BIOS-inställningarna.

Förresten så är memtest ganska värdelöst. Det finns bättre test (inkl vissa spel) som kan påvisa minnesfel snabbare. OCCT's CPU-test och Battlefield 2 bör duga för den uppgiften men det kan vara svårt att hitta minnesfel ibland.

Nu har du iaf lite idéer på vad du kan testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W