Öppna program som körs på annan dator i Xterm

Permalänk
Medlem

Öppna program som körs på annan dator i Xterm

Hej!

Jag använder Xterm (via en shh-anslutning) för att komma åt en linux-dator som jag jobbar med på skolan. Jag har lyckats få anslutningen att funka och kan starta upp program men skulle behöva visa ett program som redan körs på datorn. När jag startar programmet öppnas det från scratch men jag behöver komma åt det programfönster som redan är öppet så tänkte därför kolla om nån här vet hur man gör för att fixa det?

Tack för hjälpen!

Permalänk

Du kan ju alltid installera och köra scrot

Permalänk
Medlem

Kollade upp scrot och verkar som att det är ett program som används för att ta skärmdumpar. Hur kan det användas för att komma åt och jobba med program på en fjärransluten dator?

Permalänk

Jag har inte använt det själv men jag tror "screen" är det du letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbie:

Hej!

Jag använder Xterm (via en shh-anslutning) för att komma åt en linux-dator som jag jobbar med på skolan. Jag har lyckats få anslutningen att funka och kan starta upp program men skulle behöva visa ett program som redan körs på datorn. När jag startar programmet öppnas det från scratch men jag behöver komma åt det programfönster som redan är öppet så tänkte därför kolla om nån här vet hur man gör för att fixa det?

Tack för hjälpen!

Nej, det går inte, du kan inte flytta ett program som körs från en $DISPLAY till en annan. Det närmaste är att använda xmove men det måste startas innan programmet för att kunna flytta programmet mellan olika $DISPLAY. Här är ett exempel för xmove.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

screen ftw.
det som screen gör som du vill ha (som jag förstod det) är att program körs även när du stänger av anslutningen. Och du återansluter bara till screen för att komma åt programmen igen.

Dock är det bara terminal-saker som gäller, det kanske inte var det du ville ha? Jag kan inte säga hur tillförlitligt screen är heller, man kanske inte använder det så mycket ute i verkligheten.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Hedersmedlem

screen för terminalbaserade program. Någon variant av VNC för grafiska applikationer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av shibbie:

Kollade upp scrot och verkar som att det är ett program som används för att ta skärmdumpar. Hur kan det användas för att komma åt och jobba med program på en fjärransluten dator?

Du sade bara visa, därför antog jag att det var det du menade också.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag kan inte köra programmet i terminalen utan måste komma åt själva programfönstret så då antar jag att screen inte funkar.

Jag började faktiskt med att försöka få upp en vnc-anslutning via ssh men fick det inte att fungera. Jag har inte så bra koll på de här grejerna men som jag har förstått det måste man starta en vnc-server på datorn man vill komma åt. Linux har väl en inbyggd vnc-server som jag försökte få igång men det gick inte, tror det var för att jag inte var inloggad som root. Går det att ansluta via vnc trots att man inte kan logga in som root?

Permalänk
Medlem

inte helt säker på om det funkar som du vill, men du kan ju köra X-servern över SSH. jag är inte så jätteinsatt i hur man gör (har aldrig gjort det) men det går.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shibbie:

Tack för tipsen! Jag kan inte köra programmet i terminalen utan måste komma åt själva programfönstret så då antar jag att screen inte funkar.

Jag började faktiskt med att försöka få upp en vnc-anslutning via ssh men fick det inte att fungera. Jag har inte så bra koll på de här grejerna men som jag har förstått det måste man starta en vnc-server på datorn man vill komma åt. Linux har väl en inbyggd vnc-server som jag försökte få igång men det gick inte, tror det var för att jag inte var inloggad som root. Går det att ansluta via vnc trots att man inte kan logga in som root?

Ja, om det finns en sådan installerad och man sätter igång den korrekt osv. Man måste inte vara root för att starta VNC-server.

Ett problem du kanske kommer upptäcka är att när man startar en VNC-server så öppnad vanligen en ny X-session. Antingen kan du starta VNC-servern i skolan och sedan på samma datorn öppna sessionen med en VNC-klient och starta ditt terminalprogram där, men det är inte mycket till hjälp i detta fallet.

Det du vill ha är funktionaliteten hos "x11vnc" - x11vnc: a VNC server for real X displays

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, om det finns en sådan installerad och man sätter igång den korrekt osv. Man måste inte vara root för att starta VNC-server.

Ett problem du kanske kommer upptäcka är att när man startar en VNC-server så öppnad vanligen en ny X-session. Antingen kan du starta VNC-servern i skolan och sedan på samma datorn öppna sessionen med en VNC-klient och starta ditt terminalprogram där, men det är inte mycket till hjälp i detta fallet.

Det du vill ha är funktionaliteten hos "x11vnc" - x11vnc: a VNC server for real X displays

Det var precis ett sånt program jag va ute efter! Efter en del meckande lyckades jag få igång anslutningen men tyvärr känner inte vnc-klienten av musen och tangentbordet vilket verkar bero på att ett Debian-paket saknas på Linux-datorn (libxtst-dev, se x11vnc: a VNC server for real X displays).

Jag har försökt att installera paketet men det verkar som man måste va inloggad som root för att göra det. Finns det nåt sätt att fixa det på? Enligt länken finns paketet antagligen på datorn, det är något installations-paket som saknas, så tänkte om man kunde komma runt det på nåt sätt? Känns lite kört men är bittert att ge upp när man kommit så långt och fått upp skärmen och allt. Tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

kan du inte bara installera det biblioteket då?
apt-get install libxtst-dev
visserligen måste du vara root för apt men jag tror inte du får in det som vanlig user hur du än gör.
eller kanske du redan har provat. jag har inte debian för tillfälle så jag vet inte om det finns att apt:a.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

kan du inte bara installera det biblioteket då?
apt-get install libxtst-dev
visserligen måste du vara root för apt men jag tror inte du får in det som vanlig user hur du än gör.
eller kanske du redan har provat. jag har inte debian för tillfälle så jag vet inte om det finns att apt:a.

Testade att köra apt men får följande felmeddelanden:

E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13 Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?

så verkar som man måste vara root tyvärr