Varför är de så funtade?

Permalänk

Varför är de så funtade?

Hejsan!

Jag undrar hur fan speltillverkarna/utgivarna tänker.

Om vi tar Mass Effect 2 som exempel till att börja med.
Vill man ha alla DLC (på laglig väg) så skulle man behöva förhandsboka det genom Gamestop? Köpa collectors edition, köpa dragon age, samt åka till USA och köpa Dr. Pepper. Det är säkert något mer jag glömt.

Men det går ju att få tag på DLC genom att införskaffa spelet på annan väg.

Eller ubisoft spelen, där dom nu måste connecta till nån server innan man kan spela. Detta kan man också komma runt genom att införskaffa spelet på annan väg?

Hur fan tänker spelskaparna?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Den frågan skulle jag också gärna ha reda på... Och nu kommer säkert någon pajas och säger, ''Pc spel säljer inget, piraterna har förstört marknaden!111'' . Kolla på WoW, och även SC2 kommer sälja extremt mycket (det vet jag) Så ja vi pc spelare är inte snålare än andra. Men klart som fan att vi inte köper deras spel om dem är kraftigt försämrade (Tex man måste ansluta till en server för att spela AC2, Inga dedikerade servrar i codmw2 osv). Men får vi ett bra pc spel så säljer det.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Kan ju nämna direkt (innan någon kommer och säger nåt annat ) att pcspelsförsäljningen inte har minskat under 2000-talet, utan snarare ökat. Den fysiska spelförsäljningen kan man varken säga att den har ökat eller minskat under 2000-talet, däremot säljs det mer och mer digitala kopior (steam bl.a.), vilket säger att det köps fler och fler pc-spel.

Och kom inte och säg att piratkopieringen försämrar spelförsäljningen för det finns det inga stöd för. Däremot totalfloppade pc-spelsförsäljningen i ett halvår efter att IPREDlagen trädde i kraft (det halvåret då folk inte fildelade), vilket snarare säger tvärtom, att fildelning får folks intresse för pc-spel att höjas.

Ursäkta men jag är bara lite rädd för att tråden ska tas över av antipirater med felaktiga påståenden så tänkte klargöra lite saker först

Permalänk
Medlem

Man (de flesta) piratar spelen för att det är smidigare, det är väldigt få företag som förstått detta, eller snarare Vill förstå detta. Valve är ett fantastiskt undantag, sedan Steam släpptes har jag inte laddat ner ett ända spel, och jag är säkerligen inte den ända i samma sits.

Företagen Vill inte satsa på PC därför att dom redan har det så lätt just nu, tror jag. Det skulle krävas en satsning från deras sida förr att deras spel ska kunna slå spel släppta av Valve eller till och med Indie utvecklare så som Frozenbyte och Futuremark. En satsning som jag personligen inte ser några större risker i, hur mycket kan det kosta att utveckla ett spel med samtliga plattformar i åtanke gentemot enbart konsolerna? Inte Så mycket väll? Släpp det sedan via Steam och låt Valve slänga in det i någon Weekend deal och du har en Massa inkomster!

Varför inte?

Permalänk
Medlem

Det är dom där koreanerna som köper alla spel btw av alla sålda starcraft 1 spel så var 75% köpta av koreaner som förövrigt har det snabbaste internetet i världen i snitt. Onödig fakta från mig

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Det är dom där koreanerna som köper alla spel btw av alla sålda starcraft 1 spel så var 75% köpta av koreaner som förövrigt har det snabbaste internetet i världen i snitt. Onödig fakta från mig

Ja jävlar vilken starcraftnation det är asså

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1n1h0p:

Kan ju nämna direkt (innan någon kommer och säger nåt annat ) att pcspelsförsäljningen inte har minskat under 2000-talet, utan snarare ökat. Den fysiska spelförsäljningen kan man varken säga att den har ökat eller minskat under 2000-talet, däremot säljs det mer och mer digitala kopior (steam bl.a.), vilket säger att det köps fler och fler pc-spel.

Och kom inte och säg att piratkopieringen försämrar spelförsäljningen för det finns det inga stöd för. Däremot totalfloppade pc-spelsförsäljningen i ett halvår efter att IPREDlagen trädde i kraft (det halvåret då folk inte fildelade), vilket snarare säger tvärtom, att fildelning får folks intresse för pc-spel att höjas.

Ursäkta men jag är bara lite rädd för att tråden ska tas över av antipirater med felaktiga påståenden så tänkte klargöra lite saker först

Behövs nog lite källor till dina påståenden. Menar inte att du har fel, bara att det kan vara total skitsnack så länge det inte finns något stöd.

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Det är dom där koreanerna som köper alla spel btw av alla sålda starcraft 1 spel så var 75% köpta av koreaner som förövrigt har det snabbaste internetet i världen i snitt. Onödig fakta från mig

Se och lär från koreanerna

Visa signatur

Letar du efter annorlunda unika och speciella doppresenter? då kan du gå in på 1doppresent.se och få tips och idéer!
Gör din egen hemsida - Din hemsidehjälp på nätet!

Permalänk
Medlem

kommer aldrig köpa ett spel med spärrar eller restriktioner, har jag väl köpt ett spel så är det mitt och då ska det va smidigt att lägga in och spela samt låna ut till vänner.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Entusiast

det är tack vare pirater vi får leva med dessa kopierings skydd ifrån första början, så kolla er i spegeln innan ni kastar bajs. klart som fan att företag ska kunna skydda sig, oavsett om det fungerar eller ej så är det deras rättighet. gillar ni det inte, köp något annat spel, finns ingen ursäkt till att ladda ner pirat kopior. ingen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Att släppa samma spel olika datum måste ju vara det mest idiotiska någonsin. Om det är en stor release som ska släppas så brukar ju USA att få spelet 2-4 dagar innan vi i Europa får se det. Då kan man ju fan räkna ut med rövhåret att spelet kommer att piratas som bara den under de första dagarna då bara USA har tillgång till det. När dessa företag sedan går ut med ett "QQ Piracy QQ" så kan man ju inte göra mycket annat än att skratta..

Permalänk
Medlem

Fast pirater gör inte bara dumt inom spel.
Tex oj vi kan bara spel 2 pers multiplayer då kanske någon pirat gör så att vi kan vara 4 tex
Men pirater förstör en del undrar om det är värt av spelföretagen att göra så mycket tex ta bort dedicated servers dom kom runt det med.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Entusiast

... åh nej vad hemskt att vänta 2-4 dagar.. det enda som är löjligt här är era ursäkter till piratkopiering.

tur iaf att det finns oss som faktiskt köper spelen, så att dom kan fortsätta göra nya.. som ni kan ladda ner. suck..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Behövs nog lite källor till dina påståenden. Menar inte att du har fel, bara att det kan vara total skitsnack så länge det inte finns något stöd.

Har gjort en väldigt seriös undersökning på sveriges spelförsäljning och fildelningens påverkan på den, använde bland annat detta som källa:
Dataspelsbranschen - Statistik
Ursäkta kan tyvärr inte bidra med mer källor men om man ser på försäljningen av just PC-spel så har den gått lite som en bergochdalbana men man ser inga tendenser att folk köper mindre nu än i början av decenniumet.

Steam sales increase 205% in 09 - New Game Network
Här kan man också se steams framgångar. Synd att de inte vill gå ut med några siffror =/

Skrivet av Firkraag:

det är tack vare pirater vi får leva med dessa kopierings skydd ifrån första början, så kolla er i spegeln innan ni kastar bajs. klart som fan att företag ska kunna skydda sig, oavsett om det fungerar eller ej så är det deras rättighet. gillar ni det inte, köp något annat spel, finns ingen ursäkt till att ladda ner pirat kopior. ingen.

Det är de svartas fel att det finns rasism. Om de inte skulle finnas skulle man inte diskriminera dem, så de får kolla sig själv i spegeln innan de kastar bajs.

Men du borde väl förstå att vi lever i en marknadsekonomi? Om det finns någon som erbjuder ett bättre alternativ än vad företaget gör så ska vi i en fungerande marknadsekonomi välja det andra alternativet istället. Så det finns visst anledning att fildela. Vad företaget tycker har aldrig spelat någon roll och kommer inte göra det i framtiden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Att släppa samma spel olika datum måste ju vara det mest idiotiska någonsin. Om det är en stor release som ska släppas så brukar ju USA att få spelet 2-4 dagar innan vi i Europa får se det. Då kan man ju fan räkna ut med rövhåret att spelet kommer att piratas som bara den under de första dagarna då bara USA har tillgång till det. När dessa företag sedan går ut med ett "QQ Piracy QQ" så kan man ju inte göra mycket annat än att skratta..

Pirater piratar oavsett om ett spel ges ut samma dag eller inte. De bryr sig inte om att ett spel är utan kopieringsskydd eller inte. Vissa piratar till och med spel som är för välgörenhet och skulle kostat max 10 kronor.
Why Are People Pirating A Charity Game? | Kotaku Australia

Jag tycker pirater borde sluta hyckla och försvara vad de gör, och istället stå för att de är pirater och inget annat. Jag är ingen moralens väktare men tycker det snackas för mycket skit om hur pirater bara piratar för att det finns a) kopieringsskydd b) xxxx, yyyy, zzzz inte passade dem över hundra procent bra.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Skitsnack. Pirater piratar oavsett om ett spel ges ut samma dag eller inte. De bryr sig inte om att ett spel är utan kopieringsskydd eller inte. Vissa piratar till och med spel som är för välgörenhet och skulle kostat max 10 kronor.
Why Are People Pirating A Charity Game? | Kotaku Australia

Jag tycker pirater borde sluta hyckla och försvara vad de gör, och istället stå för att de är pirater och inget annat. Jag är ingen moralens väktare men tycker det snackas för mycket skit om hur pirater bara piratar för att det finns a) kopieringsskydd b) xxxx, yyyy, zzzz inte passade dem över hundra procent bra.

Bort, missförstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Klart det finns anledningar till att vara pirat (kopieringsskydd, tillgänglighet osv), annars skulle man väl inte vara pirat? Om man hela tiden blir ifrågasatt så det klart man berättar om varför man gör som man gör?

Jag har varit med sen det piratades på C=64 tiden och det är precis samma idag, fast många försöker skylla det på diverse anledningar, antagligen för att tycka att de har bättre moral då de kan rättfärdiga sitt piratande.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att spelindustrin har blivit lite onda, tar bort map/mod maker verktyg samtidigt som de börjar ta betalt för extra mappar...
130 kr för 5 mappar.... det är sjuk. Förut kunda man köpa expansioner för ca 200 kr men då ingick oftast nya saker såsom vapen och fordon vilket gör det lite mer berättigat för mig.

Jag skyller på de som köpte Mw2, det visar att bara man har mycket reklam så kan man sälja vilken skit som helst

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jag har varit med sen det piratades på C=64 tiden och det är precis samma idag, fast många försöker skylla det på diverse anledningar, antagligen för att tycka att de har bättre moral då de kan rättfärdiga sitt piratande.

*bort, missförstånd

Permalänk
Medlem

Ahh, så härligt att man automatiskt blir pirat om man säger någonting som inte stöds av anti-piraterna. Det skulle vara bra om man fick se några argument till varför spelen inte ska vara tillgängliga i hela världen vid samma tidpunkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Själv tycker jag att spelindustrin har blivit lite onda, tar bort map/mod maker verktyg samtidigt som de börjar ta betalt för extra mappar... 130 kr för 5 mappar.... det är sjuk. Förut kunda man köpa expansioner för ca 200 kr men då ingick oftast nya saker såsom vapen och fordon vilket gör det lite mer berättigat för mig.

Japp bolagen försöker mjölka så mycket det går. Det enda sättet att motverka det är att sluta köpa deras produkter, men det är nog svårt att få så många att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Varför skulle en pirat vara sämre? Du tycker ju att du har bättre moral eftersom du inte fildelar, så varför skulle en pirat inte få tycka samma sak?

Jag säger bara att man kan vara pirat utan att försöka hitta en massa anledningar att försvara det med. Jag har inte gjort några jämförelser mellan pirater och bolags moral.

Skrivet av Babianen:

Ahh, så härligt att man automatiskt blir pirat om man säger någonting som inte stöds av anti-piraterna. Det skulle vara bra om man fick se några argument till varför spelen inte ska vara tillgängliga i hela världen vid samma tidpunkt?

Jag sa väl inte att du var en pirat, jag talade om pirater allmänt. Om jag sagt att du var en pirat så är det ett misstag och jag kan editera bort det om du talar om var.

Jag är dock anti när det dyker upp en massa anledningar till varför man skulle pirata. Om ett spel släpps 2 dagar senare och någon är missnöjd med det, så köp inte spelet då. Det går att leva utan att spela det. Man behöver faktiskt inte pirata det. Om det har ett extremt kopieringsskydd, köp inte spelet då heller. Spela det inte, köp ett annat spel utan kopieringsskydd.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jag säger bara att man kan vara pirat utan att försöka hitta en massa anledningar att försvara det med. Jag har inte gjort några jämförelser mellan pirater och bolags moral.

Oj ber om ursäkt, missförstod dina posts helt. Trodde att du tyckte det var dumt av pirater att försöka rättfärdiga det de gör, men läste ganska fel. Håller med dig btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Kolla på WoW, och även SC2 kommer sälja extremt mycket (det vet jag) Så ja vi pc spelare är inte snålare än andra. Men klart som fan att vi inte köper deras spel om dem är kraftigt försämrade

Rätt dumma exempel i och med att WoW är ett onlinespel som kräver en legitim cd key och uppkoppling till deras server. (Finns ändå gratisservrar för de som laddar ner så det höll ändå inte).

SC2 är ju samma sak som WoW. Man måste logga in för at tkunna lira singleplayer / multiplayer. Första du möts av när du startar SC2 är en loginscreen.

Sen för alla pirater. Känner du personligen att du gynnar spelindustrin genom att ladda ner gratis? För det är ju det som verkar vara er slogan." Vi laddar ner men det gör inget för spelmarknaden skadas inte av det". Vilket känns som är rätt skevt påstående oavsett hur man vrider på det.

Sålt spel i affär eller onlinetjänst = Pengar in för att balansera upp utvecklingskostnaden.
Nedladdat "olagligt" spel = Inga pengar alls. Så det enda de har kvar är utvecklingskostnaden på några miljoner.

Som spelutvecklare hoppas jag att ni inte laddar ner mina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

Rätt dumma exempel i och med att WoW är ett onlinespel som kräver en legitim cd key och uppkoppling till deras server. (Finns ändå gratisservrar för de som laddar ner så det höll ändå inte).

SC2 är ju samma sak som WoW. Man måste logga in för at tkunna lira singleplayer / multiplayer. Första du möts av när du startar SC2 är en loginscreen.

Är en loginscreen någonting dåligt? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

Som spelutvecklare hoppas jag att ni inte laddar ner mina spel.

Som konsument vill jag äga ett spel och inte bara äga rättigheten att spela det....

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Ubisoft har tagit i med sjuka metoder(att man måste ha en konstant uppkoppling för att starta sepelet öven o mdet bara är ett sigenplayler spel typ AC2/PoP och skiten funkar ändå inte att starta även om man har en fungerande internetuppkoppling och det äkta spelet. Kommer aldrig att köpa ett Ubisoft spel igen med detta "skyddet"...GG på det.

Här blir alla träffade, dem som inte piratar(köper det i handeln) får problem med spelet medans dem som piratar hittar smarta vägar att komma förbi skydden iaf, bara en tidsfråga så... varför lägga in dessa korkade "skydd" när dem ändån knäcks av piraters/crackare etc.

Kan ju även hålla med topic skaparen ang Mass Effect 2. Helt sjukt vad man måste punka ut pengar för att komma åt hela spelet samt det där med doctor peppers(usa only wtf...)

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Som konsument vill jag äga ett spel och inte bara äga rättigheten att spela det....

Investera i bolaget då och dela utvecklingskostnaden? Eller hjälp till med utvecklingen. På många företag får man en typ av royalty / bonus-system om man varit med och utvecklat det.

EDIT: babianen. Nej. Men det är det jag menar. Det är en antipirat åtgäd och många köper ju nog sc2 för att kunna lira online också. Annars brukar folk nöja sig med att ladda ner o bara lira singleplayer. Nu går ju inte det i sc2 heller tack vare login.

EDIT angående assassins creed 2 med konstant login. Det tog dock ett bra tag för det att crackas. På den tiden tjänade de nog in en hel del pengar på de som inte orkade vänta. Oftast crackas ju ett spel samma dag som det släpps (och det är första veckan som är viktigast av en release).

Tror det tog upp emot en månad för Ac2 att bli crackat på ett "vällyckat" sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Oj ber om ursäkt, missförstod dina posts helt. Trodde att du tyckte det var dumt av pirater att försöka rättfärdiga det de gör, men läste ganska fel. Håller med dig btw

Det finns väldigt många som piratar och sen köper spelen de gillar, vilket förstås är bra.

Däremot som jag sagt tidigare, så tycker jag inte trådskaparens ide om att pirata för att han tycker illa om att bolagen gör DLC eller lägger idiotiska skydd på sina spel. Då kan man istället helt undvika dessa spel för att tala om att de inte ska göra fler sådana. Om man verkligen _måste_ spela spelet så får man kanske bita i sura äpplet och ta vissa nackdelar med det då. Att inte betala för ett spel som man älskar så mycket att man måste spela det är väl i alla fall lite dålig stil.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt få detta förklarat, men ingen har gett något svar.
Hur kommer det sig att pc-spelmarknaden inte störs av piratkopierandet, pcspel köps som aldrig förr (genom online tjänster), hårdvaruförsälningen ökar konstant men ändå så har pc-spelmarknaden blivit väldigt marginaliserat. Från att tidigare varit den plattformen som gett flest spelalternativ, bäst grafiska upplevelse till att dela plats med konsoler (med hårdvara från mitten av 2000 talet), till att ibland få ta del av halvslaskiga portningar som dessutom kommer några månader efter konsolversionerna.

Spelskaparna försöker bara få in den summan de har satsat och gå med vinst. Och det är därför skydden finns. Hur många spel skulle finnas på pc-markanden om sådana som jag inte köpte de spel jag vill lira?
Sen att piratkopiering har funnits sedan kassetttiden är inget argument. Marknaden ser helt annorlunda nu- bara se skillnaden i hur spelproduceras, marknadsförs och måste underhållas.

Edit: Jag sitter fortfarande och väntar på halo 3, fable 2, red dead, alan wake... ja just det, det är det hemska M$ fel att spelen inte släpps till pc.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm