Permalänk
Hedersmedlem

Kubuntu och delning av filer

Hej!

Har nyligen installerat Kubuntu på en burk och tänkte använda som filserver. Datorerna ser varandra och min filservern kommer åt min win7-burk men om jag försöker komma åt servern från win7-burken så frågar den efter användarnamn och lösenord. Jag har prövat med det användarnamn och lösenord som jag använder till servern men det fungerar inte. Har försökt gå in i System Settings -> Sharing och sätta ett username och password där men det fungerade inte.

Är väldigt grön när det kommer till Linux.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Måste vara något jag saknar. Den kunde inte kopiera min Xauthorization-fil till /tmp/libgksu-pdZHgq. "No such file or directory". Sen fick jag även en ruta med "Failed to run gedit '/etc/samba/smbusers' as user root".

Körde detta:

gksudo gedit /etc/samba/smbusers

Tack för hjälpen

EDIT: gick till /home/minanvändare och det är helt tomt. Det var här den letade efter Xauthorization-filen.

EDIT2: Hjälpte att starta om burken. Men tror inte jag har gedit i kubuntu, får väl installera det.

EDIT3: Man ska köra 'sudo /etc/init.d/samba restart' för att starta om men det finns inte där för mig, det enda lika jag har är 'smbd' men det känns inte som samma sak? Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köra gedit, du kan köra vilken texteditor som helst.
Du måste installera Samba först från programförrådet.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar fungera bra nu Med lite googlande och guiden så gick det bra till slut.

Tack!