Vad skall jag uppgradera? (Budget 3000-4000 kr)

Permalänk

Vad skall jag uppgradera? (Budget 3000-4000 kr)

Hej alla kunniga Sweclockare!

Nu är det så att jag har kommit över 3 (möjligtvis 4) tusenlappar som ska gå oavkortat till min favoritpryl: datorn!

Är dock lite tudelad över vad jag ska köpa för att få ut mest prestandaboost. Skall tillägga att jag använder datorn mest till spel.
Här är specsen:

Mobo: Asus m4n72-E
CPU: AMD x3 720BE 2,8ghz --> upplåst till x4 @ 3,4ghz
Grafikkort: Nvidia GTX275
Minne: 4gb Corsair ddr2 800mhz
Hårddiskar: intel 80gb X25-M G2 samt Samsung 640gb

Det jag funderar mest över är om jag ska uppgradera grafikkort eller cpu. Har också haft funderingar på ett uppgraderingspaket med nytt mobo så jag får ddr3-minnen men är tveksam till om det är värt det. Vad tror ni?

Ifall jag skulle välja att köpa t.ex ett 5870, skulle det kunna ge några komplikationer med moderkortet jag har eftersom det är nvidia-chipset på det samt SLI-ready? Eller oroar jag mig i onödan där?

Ge mig era synpunkter över vad jag ska lägga mina surt förvärvade slantar på!

Tack på förhand.

EDIT: Skrev kanske i fel forum, gjorde en ny tråd i "köpråd". Ber om ursäkt!

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk

Ännu ett Gtx275 kanske

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Ännu ett 275 är en idé. I vissa spel brukar folk klaga över problem med SLI så jag föredrar ett kort. Själv skulle jag nog sålt det gamla och köpt ett av värstingkorten i radeons nyaste serie.

Permalänk

Jag är också lite skeptisk till SLI, känns som det kommer bli högljutt/varmt. Dessutom vet jag inte var man kan få tag i ett prisvärt 275 nuförtiden?

Är lite inne på ett 5870. Tror ni det fungerar felfritt med mitt moderkort och resten av setupen, inget som kommer krångla eller flaskhalsa?

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk

Ett nytt nätagg och nytt chassi med chyssta fläktar?

Permalänk
Medlem

Rapportera och be mod flytta tråden istället för att skapa en ny?

Permalänk
Skrivet av pollywoog:

Jag är också lite skeptisk till SLI, känns som det kommer bli högljutt/varmt. Dessutom vet jag inte var man kan få tag i ett prisvärt 275 nuförtiden?

Är lite inne på ett 5870. Tror ni det fungerar felfritt med mitt moderkort och resten av setupen, inget som kommer krångla eller flaskhalsa?

Ett begagnat GTX275, skulle vara billigaste och enklaste sättet att få upp spelprestandan, men ett HD5870 funkar även det bra (dock blir prestandan något sämre). Det spelar ingen större roll att du har nvidia chipset, ett ATI-kort funkar ändå.

Visa signatur

~Pelle~