Steam publicerar hårdvarustatistik för juni

Permalänk
Melding Plague

Steam publicerar hårdvarustatistik för juni

Speltjänsten Steam samlar statistik om användarna och publicerar siffrorna för juni månad. Bland trenderna märks fyrkärniga processorer, mer minne och ett kraftigt övertag för Nvidia SLI.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice intressant fakta.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Väldigt intressant att 470 var så utbredd redan t.ex var ju en intressant sak att höra.

Permalänk
Medlem

Var enormt förvånad över multi GPU siffrorna trodde det låg mycket närmare 50-50.

Permalänk
Medlem

Intressanta siffror.

Känns lite underligt att så få har 4+ cores i processormarknaden.

Mycket förvånande att det var så få som kör ati i crossfire och så månag som köra sli i corssfire. Trodde det skulle vara en aning närmare varandra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul att veta åt vilket håll det går Intel/AMD och Nvidia/AMD/Intel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

HD4870 hade en redig del av kakan o.O

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Väldigt intressant att 470 var så utbredd redan t.ex var ju en intressant sak att höra.

Som vanligt så är ju statistik lätt att läsa och vända på så det passar en själv lite bättre, men jag skulle inte kalla ett kort som 0.22% av steamanvändarna har som vare sig vanligt eller utbrett.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Intressanta siffror.

Känns lite underligt att så få har 4+ cores i processormarknaden.

Mycket förvånande att det var så få som kör ati i crossfire och så månag som köra sli i corssfire. Trodde det skulle vara en aning närmare varandra.

Inte förvånad då GTX4XX serien fungerar så jäkla bra i SLi.

Funderar själv på att skaffa 2 st GTX480 om en månad.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Intressanta siffror.

Känns lite underligt att så få har 4+ cores i processormarknaden.

Kör fortfarande min E6600 känns lite trött dock, trots den är uppskruvad till 3.25Ghz

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Inte förvånad då GTX4XX serien fungerar så jäkla bra i SLi.

Funderar själv på att skaffa 2 st GTX480 om en månad.

Med tanke på hur få det är som kör GTX480 så tvivlar jag på att det är där Nvidia har ett så pass stort övertag. Jag vågar gissa på att det är en hel del som kör SLI 9600 eller SLI 9800.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

I grund och botten så har ATI ofta ett bättre pris / prestanda -förhållande på sina produkter. Men det finns unika fördelar med Nvidia:
* Skalar bättre med flera GPUs (SLI>CF)
* Klarar PhysX för fysik-acceleration
* 3D-Vision för äkta 3D
* CUDA för allmän beräkningsacceleration
* Klart bätte tesseleringsförmåga
* Bättre drivrutinsutvecklare (innebär att det hela tiden kommer ut bättre drivisar, under många år framöver för en given produkt)
* Mindre microstuttering

ATIs fördelar ligger framförallt inom direkt pris/prestanda, om man mäter FPS etc. ATI har även bättre lösningar för flera skärmar, och svalare mer miljövänliga kort.

Jag är inte förvånad över att Nvidia trots allt står sig rätt bra, framförallt inom multi-GPU området.

Permalänk
Medlem

Litet skrivfel i artikeln:

"I siffrorna för juni månad framgår det att den genomsnittliga pc-spelaren är utrustad med en dubbelkärnig processor från Intel på 2,3 GHz och uppåt, 2 GB RAM eller mer, ett Nvidia Geforce i DX10-klassen och operativsystemet Windows 7."

Det fetstila ska bytas ut mot HD4800-serien om man nu ska tro steam.

edit: vänta nu, nästan inget stämde ju. 2 GB ska vara 3 GB RAM (antagligen delvis pga 32-bit OS). Windows 7 är inte populärast utan WinXP 32-bit. Och så vidare...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att fler kör dual-core enligt artikeln.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av kaya:

Som vanligt så är ju statistik lätt att läsa och vända på så det passar en själv lite bättre, men jag skulle inte kalla ett kort som 0.22% av steamanvändarna har som vare sig vanligt eller utbrett.

Jag menade av dem med Dx11 om man ser det så att 5970 och kort i 5xxx serien under 57xx har funnits längre även om 5970 är mer extremt så har fler 470 (har själv 5970 så säg inget fan-boy strunt tack)

Permalänk
Medlem

Ser nu orsaken till varför många klagar på dålig prestanda i spelen... Föråldrad hårdvara

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Hmm, någon som vet anledningen till varför de räknar 5800 serien som ett grafikkort i listan? Är väl ändå tre separata grafikkort vi pratar om: 5830, 5850 och 5870?
Samma gäller väl med 5700 serien med, fast då endast två kort.

Permalänk
Medlem

Det var tidigare en tydlig trend att dual cores höll på att minska till förmån för quadcore. Sen så släppte de steam för Mac, och då ökade dual cores markant. Jag gissar att det är nya Mac-spelare som kör Steam, som återfinns i ökningen för dual-cores. Sen skall vi också komma ihåg att det finns en allmän trend mot bärbart. Jag tror att det säljs 4 bärbara på varje stationär, nuförtiden. Quad-processorer på bärbara är fortfarande ovanligt; Det är både dyrt, också käkar det batterier att ha igång fyra kärnor.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av m3tr0:

Litet skrivfel i artikeln:

"I siffrorna för juni månad framgår det att den genomsnittliga pc-spelaren är utrustad med en dubbelkärnig processor från Intel på 2,3 GHz och uppåt, 2 GB RAM eller mer, ett Nvidia Geforce i DX10-klassen och operativsystemet Windows 7."

Det fetstila ska bytas ut mot HD4800-serien om man nu ska tro steam.

edit: vänta nu, nästan inget stämde ju. 2 GB ska vara 3 GB RAM (antagligen delvis pga 32-bit OS). Windows 7 är inte populärast utan WinXP 32-bit. Och så vidare...

Nej, Geforce DX10 är vanligare. Läs ordentligt vad det står i artikeln.

Edit: Förtydligade lite.

Skrivet av Kesse2:

Hmm, någon som vet anledningen till varför de räknar 5800 serien som ett grafikkort i listan? Är väl ändå tre separata grafikkort vi pratar om: 5830, 5850 och 5870?
Samma gäller väl med 5700 serien med, fast då endast två kort.

Antar det beror på hur drivrutinerna identifierar grafikkortet. Catalyst skriver ut Radeon HD 5800 Series oavsett modell.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kollade igenom statistiken igår faktiskt, sen får man ju räkna med att inte alla deltar i hårdvaruundersökningen.
Heh, jag hamnar på övrigt i ett antal kategorier, som skärmupplösning, ljudkort, VRAM.

av steams DX10 användare har majoriteten nVidia kort medans ATI har dem populäraste, 48**.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nej, Geforce DX10 är vanligare. Läs ordentligt vad det står i artikeln.

Kul att det endast står skrivet i artikeln om att det är vanligast medans på bilden så verkar det som att det är större procent som har ett ati radeon 4800..

*edit*

Kollade på andra bilden,

Föressten!

Det står ju att trenden för att ha 2 st fysiska processorer går neråt medans 4 fysiska processorer.. Menar de fysiska kärnor eller? ^^ borde det fan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Intressanta siffror.

Känns lite underligt att så få har 4+ cores i processormarknaden.

Mycket förvånande att det var så få som kör ati i crossfire och så månag som köra sli i corssfire. Trodde det skulle vara en aning närmare varandra.

Kör SLI i crossfire?

Antagligen så kör du en SLI-konfiguration eller en Crossfire-konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kör SLI i crossfire?

Antagligen så kör du en SLI-konfiguration eller en Crossfire-konfiguration.

Lucid Hydra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Lucid Hydra?

Jo, för de lär ju vara mer än 0,000001% som har den lösningen

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Med 25 miljoner användare och 70 procent av marknaden är den digitala distributionstjänsten Steam i särklass störst i världen på spel via internet.

På PC-sidan ska väl tilläggas?

Xbox LIVE marketplace hade 20 miljoner användare i Januari om jag inte minns helt fel, lär ha hänt en del sen dess. PSN påstår att dom har 40 miljoner användare.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

I grund och botten så har ATI ofta ett bättre pris / prestanda -förhållande på sina produkter. Men det finns unika fördelar med Nvidia:
* Skalar bättre med flera GPUs (SLI>CF)

Jag skulle gärna se ett bevis på detta påstående. Xbitlabs brukar ha en hel del multiGPU tester och senast jag kollade så var det väl nästan 50 50.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

är ingen användare av Steam men någont som är lite intresant är att de har så mycket data om vad användarna har för system. Hur går det till?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

På PC-sidan ska väl tilläggas?

Xbox LIVE marketplace hade 20 miljoner användare i Januari om jag inte minns helt fel, lär ha hänt en del sen dess. PSN påstår att dom har 40 miljoner användare.

Kanske inte så intressant med HW statistik ifrån de nätverket dock Men de e sant att de är nog PC och Mac(?) de har skrivet om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Jag skulle gärna se ett bevis på detta påstående. Xbitlabs brukar ha en hel del multiGPU tester och senast jag kollade så var det väl nästan 50 50.

Kollar de första länkarna som google ger mig:
Nvidia GeForce GTX 480 SLI vs. ATI Radeon HD 5870 Crossfire > SLI vs. Crossfire: Which is King? - TechSpot

"Granted the major victory was had when testing with Metro 2033 and Tessellation enabled, where the GeForce GTX 480 SLI setup was 94% faster."
De fick alltså 94% extra fps i det här fallet, genom att ha två kort i SLI istället för att ha endast ett kort. Inte illa.
"However these cards were able to scale considerably better providing an average of 90% more performance when gaming at 2560x1600 in the games we tested"
Överlag skalar SLI bra i deras tester alltså.

"In our tests ATI’s Crossfire technology didn't scale nearly as well as Nvidia’s SLI technology. Although historically we have seen far worse results from dual GPU configurations, in this ocassion Crossfire provided with an average frame per second improvement of 62%. That is, doubling down your investment on a Radeon GPU will provide you with that kind of performance boost. "
Alltså, genom att ha två kort i CF istället för endast ett kort, så fick de 64% bättre FPS. En ökning, men inte en lika stor ökning som med SLI.

Såna här värden är typiska för de tester jag har sett. Andra tester som jag sett visar på liknande slutsatser:
GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5870 CrossFire: Round Two (page 13) - X-bit labs

CF och SLI var tidigare mer snarlika varandra, och gav typiskt 50-70% högre fps om man körde två kort istället för ett. Om man jämför de nya Dx11-serierna så verkar SLI skala bättre när man har fler än ett kort (alltså även 3, och 4, kort).
Imho

Här är ett test av förra generationens kort, där de var mer jämbördiga:
Crossfire vs SLI Performance Comparison Review Page 25 - Conclusion - Overclockers Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

är ingen användare av Steam men någont som är lite intresant är att de har så mycket data om vad användarna har för system. Hur går det till?

De skickar ut en survey lite då och då, och charmen med den är att den blir automatifylld med systemdata från din burk, så det blir högre svarsfrekvens då det tar nolltid att fylla i den.

Det handlar mest om att ge Steam tillåtelse att hämta data om din burk och skicka vidare online. Smart val, som ändå ger användaren valfrihet om han tycker det inkräktar på hans integritet.

I utbyte publicerar de stora delar av resultatet fritt på nätet, men slår vad om att detaljinfo och sammanställningar säljs vidare till allehanda företagsintressenter. Inget mig emot, då det gör spelutvecklingen mer uptodate.