Pixel Qi lanserar strömsnål uppgraderingsskärm för netbooks

Permalänk
Melding Plague

Pixel Qi lanserar strömsnål uppgraderingsskärm för netbooks

Pixel Qi släpper en skärmpanel som lovar sänka energiförbrukningen med 80 procent och ge batteritider på smått fantastiska 20–40 timmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drar skärmar verkligen så mycket?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Äntligen!
Har sett fram emot de där skärmarna ett tag nu

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Man får lägga en hel del pengar på en netbook innan man köper en sån för 3k.

Permalänk
Medlem

Ett givet köp om de fixar skärm till fler modeller.
Hade varit kul om man kunde ha en sådan till en MacBook!

Permalänk
Medlem

Jaha, och sedan när är skärmen den som drar den största majoriteten av strömmen i en bärbar? 20-40h låter ju som ett skämt...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Väldigt häftigt men 20-40h ? vilken lap tog dem som referens då ?

Permalänk
Skrivet av Virre39:

Jaha, och sedan när är skärmen den som drar den största majoriteten av strömmen i en bärbar? 20-40h låter ju som ett skämt...

Nej då. De glömde bara nämna att du få klocka ner cpu till 10mhz och stänga av wlan och allt annat som drar något. Sen får du bara belasta datorn med MS-Dos och EDIT. ;).

Permalänk
Medlem

wtf det där låter ju som ett löjligt stort framsteg. Bildkvaliten kan inte vara mycket att hänga i granen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Skärmen är dyrare än hela min netbook men ett steg i rätt riktning. Men hur stor del av den totala energiförbrukning är skärmen egentligen?

Permalänk
Medlem

Gillar att den fungerar bra i solljus. Nice att läsa serier/manga med när man ligger i hängmattan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

min skärm (21,5") drar 40w... och en 10" borde väl dra ~10w? Tror nog att Intel Atom,HDD:n, RAM minnet o.s.v dra flera ggr mera än skärmen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

wtf det där låter ju som ett löjligt stort framsteg. Bildkvaliten kan inte vara mycket att hänga i granen.

Kan tänka mig att den är helt ok att titta på sidor med text (SweC, forum Aftonbladet osv) och att läsa saker i allmänhet men inte är så jävla fantastisk på färgglada bilder eller spel

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

min skärm (21,5") drar 40w... och en 10" borde väl dra ~10w? Tror nog att Intel Atom,HDD:n, RAM minnet o.s.v dra flera ggr mera än skärmen

En Atom har väl en TDP på 10 W så den lär inte dra många gånger mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

oj, jag vill se hur den klarar färghantering!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppdaterad med video och nya bilder

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av zotamedu:

en atom har väl en tdp på 10 w så den lär inte dra många gånger mer.

2,5w....

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En Atom har väl en TDP på 10 W så den lär inte dra många gånger mer.

Den vanligaste modellen i nya netbooks, N450, drar 5.5 watt. Ett fåtal netbooks har dock dualcore cpus på 10 watt. Detta är dock inkl grafikkretsen. Föregångaren som inte hade inbyggt grafikkort, 280 låg på 2-3 watt.
Min gamla 701 med SSD låg på totalt 15-20 watt enligt en sån där energimätare man stoppar i väggen. Men den hade ju också en celeron och inte en atom som cpu och därför bör den dragit mer.

Jag är rätt säker på att det är den stora skärmen som drar mest ström i en netbook.

Permalänk
Medlem

Absolut, skärmen är lätt den mest strömslukande delen i datorn. Och det är busenkelt att få en fingervisning om det. Stäng av skärmen och vänta ett tag, starta skärmen och kolla snabbt hur lång batteritid som du förväntas få...

Min Thinkpad x60s (core duo dualcore 1.66 GHz) drar i ca. 7w inklusive skärm när man idlar och inte har något igång. Då kan man få en batteritid på en 9+ timmar och utan skärm kan man antagligen få det dubbla (nu gissar jag lite, var ett tag sen jag kollade på det där). Och detta är en betydligt kraftfullare dator än en netbook och den lanserades i början på 2006 så nog bör det finnas rum för förbättringar. Sen har den en rätt så mycket större skärm, 4:3 på 12.1".

Skulle vilja veta mer om skärmen. Står ju inget om ens upplösningen någonstans?
Men jag kanske är blind, hittade inget om de 20-40 timmarna heller.

Verkar inte vara samma upplösning beroende på läge:

Citat:

The e-paper mode has 3 times the resolution of the fully saturated color mode allowing for a high resolution reading experience without sacrifice to super color fidelity for graphics.

EDIT:
Mer info:
Up Close and Personal With the Pixel Qi Display | Gadget Lab | Wired.com

Permalänk
Hedersmedlem

Låter ju riktigt bra, men om de använt Grafen hade väl förbrukningen gått ner ännu mer, har för mig att Grafen drar ytterst lite.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

wtf det där låter ju som ett löjligt stort framsteg. Bildkvaliten kan inte vara mycket att hänga i granen.

Nej, om inte de gjort stora framsteg inom e-papperstekniken, så är uppdateringstiderna långa och färgantalet begränsat. Men det skulle vara intressant att se ett jämförande test där man ser hur bra den är på att visa färger och hur pass snabb den är.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Ni som vill se jämförelser kan ju kolla in några här:
YouTube - Pixel Qi

Andra söktermer kan vara "Mary Lou Jepsen", det är hon som syns på "framsidan" av vissa videos och var rätt så drivande inom det där projektet med datorer till u-länder.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.